Hoeveel trimmen, GVSS van de KLS

vdwilk

New member
Hey allemaal,

Ik ben vdwilk, ik ben 18 jaar en ik heb op 17 Mei mijn GVSS van de KLS. Nu ken ik het boekje al aardig goed alleen ik heb nog één vraagje. Hoe weet je hoeveel je moet trimmen? Is dat allemaal op gevoel of is er ook een richtlijn van hoeveel?
Ik hoop dat jullie me er mee kunnen helpen!

Gr.
 
hallo vdwilk,

als je het leven makkelijk wilt maken, zorg je dat je vliegtuig/simulator ALTIJD in trim is. Dat scheelt een berg.

Groet KL
 
@vdwilk

De gradinginstructeur zal je bij de eerste vlucht enigszins wegwijs maken in de cockpit, en zal je dus ook helpen met het fenomeen 'trimmen'. Daarna moet je het jezelf aanleren. Om een heleboel onduidelijkheid weg te nemen, kan ik je wel een klein beetje vertellen over het trimmen.

Met het trimmen haal je de stuurkrachten uit de yoke (je stuur). Dus als je de hele tijd moet trekken of duwen aan de yoke om gelijk te blijven vliegen, dan kost dat kracht in je armen. Daarom kun je met trimmen de stuurkrachten uit de yoke halen zodat je de yoke zogezegd kunt loslaten en het vliegtuig hetzelfde pad blijft vliegen. Dat kan zowel in een klim, level flight als in een daling.

Voorbeeld:
Je wilt rechtdoor blijven vliegen op dezelfde hoogte, maar als je de yoke loslaat, dan duikt de neus van het vliegtuig omlaag en verlies je hoogte. Om op dezelfde hoogte te blijven vliegen ben je dus constant iets aan de yoke aan het trekken en kost dit kracht (en denkwerk) uit je armen.
Om dit probleem op te lossen (piloten zijn liever lui dan moe) houd je de yoke op de stand waarmee het vliegtuig recht blijft vliegen (en je dus aan de yoke aan het trekken bent). Vervolgens ga je aan het trimwieltje draaien en zul je merken dat de ene kant op draaiend de stuurkrachten toenemen, maar juist de andere (goede) kant op de stuurkrachten minder worden. Op een gegeven moment merk je zelfs dat je niet meer aan de yoke hoeft te trekken en je deze gewoon los kunt laten en het vliegtuig blijft jouw gewenste pad volgen.

Voorbeeld:
Tijdens de klim merk je dat het vliegtuig achterin wat zwaarder is, en daardoor de staart naar beneden drukt, maar juist de neus van het vliegtuig omhoog. Daardoor moet je constant blijven duwen op de yoke om het vliegtuig zijn juiste klimpad te laten volgen. Deze duwkrachten kun je laten verdwijnen door het trimwieltje van je af te draaien waarna de duwkrachten minder worden en je op een gegeven moment het juiste klimpad blijft volgen zonder additionele krachten op de yoke.

Succes met de grading.
 
hallo vdwilk,

als je het leven makkelijk wilt maken, zorg je dat je vliegtuig/simulator ALTIJD in trim is. Dat scheelt een berg.

Groet KL

Is jouw vliegtuig altijd in trim? Ook in bochten?

Maar je merkt het inderdaad vanzelf als je vliegtuig niet in trim is. Succes op je GVSS. :)
 
Hey allemaal,

Ik ben vdwilk, ik ben 18 jaar en ik heb op 17 Mei mijn GVSS van de KLS. Nu ken ik het boekje al aardig goed alleen ik heb nog één vraagje. Hoe weet je hoeveel je moet trimmen? Is dat allemaal op gevoel of is er ook een richtlijn van hoeveel?
Ik hoop dat jullie me er mee kunnen helpen!

Gr.

Hey vdwilk,
Ik had mijn GVSS in januari. Er is wel degelijk een richtlijn hoeveel, maar dat wordt daar wel verteld/erin gestampt ;)
Denk aan zoiets als level-off: 2 slagen nose down, klimmen 1,5 nose up. (Ik weet de precieze hoeveelheden niet, maar zoiets kan je verwachten) Dat is ruwweg wat je sowieso doet, de ene keer is ie meteen goed daarna, de andere keer zul je nog een heel klein beetje bij moeten trimmen.
Succes!
 
Hey vdwilk,
Ik had mijn GVSS in januari. Er is wel degelijk een richtlijn hoeveel, maar dat wordt daar wel verteld/erin gestampt ;)
Denk aan zoiets als level-off: 2 slagen nose down, klimmen 1,5 nose up. (Ik weet de precieze hoeveelheden niet, maar zoiets kan je verwachten) Dat is ruwweg wat je sowieso doet, de ene keer is ie meteen goed daarna, de andere keer zul je nog een heel klein beetje bij moeten trimmen.
Succes!

Bij de GVSS zijn de transities (overgang van bv klim naar levelflight) hetzelfde doordat je bijvoorbeeld maar één klimsnelheid toepast, en vervolgens met één snelheid in level flight blijft. Daardoor kun je indd handige trukjes toepassen zoals Jack-in-the-box al aangeeft. Maar na die 2 slagen nose down of 1,5 nose up moet je alsnog finetunen om de juiste trimsetting te vinden. Die extra slagen zijn puur bedoeld dat je in het juiste trimbereik zit en niet 5 minuten bezig bent om het trimwiel langzaam te verdraaien. Maar maak je niet druk, tijdens de GVSS wordt je goed begeleid door de gradinginstructeur.

p.s. het is niet voor niets INSTRUCTEUR ipv EXAMINATOR. Die persoon helpt je de week door en je moet vervolgens zelf laten zien dat je een bepaalde progressie kan laten zien.
 
Back
Top