Belastingadvies + Brookfield

Beste Collega's

Ik ben op zoek naar een (internationaal) belasting adviesbureau dat ervaring heeft met Ryanair/ Brookfield mensen, om me te laten adviseren over de mogelijkheden om elders (in de EU) belasting af te dragen.

Kortom, zijn er forumleden die in een vergelijkbare situatie naar tevredenheid zijn geadviseerd?

Bedankt alvast!

Voor de volledigheid, ik heb nog een "oud" Brookfield contract, wat inhoudt dat ik niet verplicht ben om in Ierland belasting te betalen.
 
Hey Super Sabre,

Zie ook de thread: http://www.airwork.nl/bulletinboard/showthread.php?t=9764

Laatste nieuws van de belastingdienst aan mij is dat ik belastingplichtig in NL ben, maar verzekeringsplichting in IRL. (Nieuwe BRK contract helaas)

Ben benieuwd wat de Ierse belastingdienst van dat verhaal vindt.....

On Topic: Ik weet dat BDO Accountants veel met piloten doen, maar die zijn wel erg duur. Ik weet niet in hoeverre bij die club kennis is van BRK en andere contracten.

Mvg Accu M
 
Last edited:
Bedankt, ik heb de andere threads doorgelezen maar het verschil tussen het oude en het nieuwe contract zit hem er net in dat ik nog de mogelijkheid heb om te bepalen waar ik uitbetaald krijg, dus ik ben niet gebonden aan Ierland. (voor zolang dat nog duurt ten minste;))

Ik zal BDO eens een mailtje sturen. Bedankt
 
Bedankt, ik heb de andere threads doorgelezen maar het verschil tussen het oude en het nieuwe contract zit hem er net in dat ik nog de mogelijkheid heb om te bepalen waar ik uitbetaald krijg, dus ik ben niet gebonden aan Ierland. (voor zolang dat nog duurt ten minste;))

Ik zal BDO eens een mailtje sturen. Bedankt

Lucky you..... :) Advies van mijn kant; neem ook dingen als algemene werknemersverzekeringen, ziektekosten en hypotheekrente-aftrek mee in je keuze. De berekening wordt er niet makkelijker van, maar kan je misschien wel een hoop centjes opleveren.

Succes in ieder geval.

Grtz
 
ben nu bezig met bedrijf die je helpt zelfstandig ondernemer te worden in cyprus. Kosten; 2000 euro per jaar de 1e 20.000 die je verdiend zijn belastingsvrij daarna betaal je 10% belasting. Je hoeft niet in cyprus te wonen en het is volkomen legaal.
Het is wel zo,dat als je geld overmaakt op bijv. een nederlandse bank, je dan daarover in nederland belastingplichtig bent. (zeg maar een soort off shore account)

Ik ben het een en ander nog aan het uitzoeken, bij interesse let me know.
 
Klinkt interessant, ik neem aan dat je wel moet zorgen dat je niet meer resident in nl bent?

Ik heb je een pm gestuurd.
 
fab7d68ce29d875e8cb6892569b3b958.jpg


:grijns:
 
Geachte collegia vliegers

Zoals de meeste nieuwe cadeten bij ryanair (en dan bedoel ik iedereen) zit ik ook op het nieuwe brookfield contract. En betaal in Ierland belasting.

Nu heeft mijn huidige fiscale man er (in nl) een zooitje van gemaakt en ben nu dringend op zoek naar een fiscalist die tegen normale prijzen (en dan bedoel ik niet bdo!!!) die dit voor mij kan rechtbreien.

Nu is het natuurlijk perfect als dit een fiscalist is die al een flink aantal "nieuwe" brookfielders in zijn/haar portefeuille heeft zodat hij/zei weet waarmee we te maken hebben.

Alle goede en slechte ervaringen welkom!


SB.:biertje:
 
Idd, zeker niet BDO!!!!. Heb er in Belgie ook beroep op gedaan en hun werk trok op niets. Heb veeeeeeeeeeeeeel moeten betalen voor werk dat ik uiteindelijk ook kon en het uiteindelijke resultaat was zeer pover.
 
Ja, ze zouden met alles ervaring hebben en dan vooral met Brookfield contracten. Bleek ik net weer een nieuw contract te hebben... Met veel dingen hoorde ik weer: "Ja, maar dit moeten we even uitzoeken (is voor de zekerheid)." en zo maar geld afhandig maken!
 
Mijn ervaring met BDO is ook slecht. 1000E voor een belastingaangifte die ik zelf ook wel had kunnen doen. Ze beweren meer Brookfielders in het bestand te hebben maar ze hebben geen kaas gegeten van hoe het überhaupt werkt in de luchtvaart. Mijn adviseur wilde mijn logboek hebben om te zien op welke bestemming het meest vloog want dat zou wel eens invloed kunnen hebben op de aangifte..... wat mijn homebase was maakte hem niet uit, bizar. Als ik vooraf geweten had hoe slecht ze zijn had ik het niet gedaan natuurlijk.

Steeds meer landen gaan optreden tegen constructies zoals Brookfield. In Ierland is een diepgaand onderzoek gaande naar de gang van zaken en het ziet er naar uit dat er hard opgetreden gaat worden. In landen zoals Spanje en Italië wil men ook dat de 'based' piloten hun belasting in dat land gaan betalen. Zie deze link voor een interview met MOL, hij geeft het zelfs toe en zegt volledig mee te willen werken.....KLIK KLIK

Het is en blijft een complexe materie al die constructies. Ik hoor van alles en nog wat langskomen zoals bedrijven in new jersey, Malta, Gibraltar etc.... allemaal 'legaal' zo zeggen ze.

Ik houd me ook aanbevolen voor legale mogelijkheden om minder belasting te betalen natuurlijk.... zit ook nog op het 'oude' Brookfield contract waarbij ik niet verplicht ben in Ierland belasting te betalen. Tot nu toe dus braaf in NL belasting afgedragen.

Ciao
 
Ik begrijp niet dat ze je kunnen verplichten tot betalen van belasting in Ierland.
Wat nou als je belasting in Nederland WIL betalen? Of in een ander EU land waar je meer belastingvoordeel zou hebben? Heeft iemand daar ervring meer met het nieuwe contract?
 
Ik begrijp niet dat ze je kunnen verplichten tot betalen van belasting in Ierland.
Wat nou als je belasting in Nederland WIL betalen? Of in een ander EU land waar je meer belastingvoordeel zou hebben? Heeft iemand daar ervring meer met het nieuwe contract?

Je werkt voor je eigen Ierse Ltd, dus voor een Iers bedrijf. Dus moet je volgens de Ierse belastingwet daar ook PRSI (Sociale premies) en PAYE (inkomstenbelasting) afdragen.

Er zijn wel meer mensen die ergens anders belasting willen betalen, maar dan zal je toch eerst naar dat land moeten verhuizen. Anders betaald straks geen 1 in Nederland wonende persoon meer belasting in NL, maar doen ze allemaal belastingaangifte in Qatar ofzo :)
 
Oke, dus als ik me in Spanje laat inschrijven, omdat ik daar gebased ben...dan kan ik daar belasting betalen? In plaats van in Ierland?
 
Oke, dus als ik me in Spanje laat inschrijven, omdat ik daar gebased ben...dan kan ik daar belasting betalen? In plaats van in Ierland?

Nope, zo werkt het niet.

Brookfield verplicht jou op dit moment om in Ierland je belasting afdracht te doen en alles te laten regelen door 1 van de 5 approved accountancy agencies. Je werkt namelijk aan boord van een Iers geregistreert vliegtuig in opdracht van een Ierse klant. Voordeel hiervan is dat de venootschapsbelasting in Ierland heel laag is.

Het zou echter wel mogelijk moeten zijn om de betaalde belasting over jou persoonlijke inkomen uit de Ltd. company terug te claimen van de Ieren en te betalen in het land waar jij resideert. Als je je laat uitschrijven in NL en je inschrijft in Spanje, dan is dat dus Spanje.

Als je echter als Nederlander teveel tijd van het jaar in NL doorbrengt, dan is het mogelijk dat de NL Belastingdienst je alsnog een aanslag toestuurt omdat je volgens NL belastingrecht in NL belastingplichtig bent en zul je alles weer terug moeten claimen in Spanje (je bent immers slechts 1x verplicht tot het betalen van belasting).

Ik zou zeker heel erg oppassen met bedrijfjes op middellandse zee eilandjes die "legaal" payroling services aanbieden. Als de belastingdienst er uit eindelijk niet happy mee is komen ze bij jou aankloppen en mag jij betalen, niet die "legale"bedrijfjes in het zuiden, want jij had het goed moeten regelen.
 
Nope, zo werkt het niet.
Je werkt namelijk aan boord van een Iers geregistreert vliegtuig in opdracht van een Ierse klant. Voordeel hiervan is dat de venootschapsbelasting in Ierland heel laag is.

Niet geheel waar want dat geld ook voor mij maar ik heb een "oud" BRK contract en hoefde niet verplicht via een Ierse accountant te werken en betaal dus in NL.
Het gaat er in jullie geval om dat je een "speciaal" contract hebt waardoor je in IRL moet betalen. Het fijne weet ik er niet van want ik heb het contract niet gelezen.

Ik ben momenteel ook eea aan het uitzoeken omdat het ivm met sociale premies een stuk voordelig is om eerst in IRL betlasting en premies te betalen, daarna in NL (als je hier woont) aangifte te doen, belasting te betalen (zonder de sociale premieS) en dan in IRL je belasting terug te vragen.
Het blijkt alleen dat IRL het zgn "E101" formulier niet wil afgeven, zoidat je in NL geen vrijstelling krijgt.

Als iemand mij zijn contract zou kunnen mailen? Uiteraard mag je naam en salaris weglaten?
 
:eek:fftopic:

@ JC

Ik zit ook nog op een ouder contract en ben ook vrij om te kiezen, maar daar hadden we het hier niet over. We hebben het over het nieuwe contract met de verplichting tot afdracht in Ierland. Vandaar deze uitleg.

Daar komt bij dat we ontzettend veel problemen hebben gehad in MRS. BRK pilots konden daar niet permanent gebaseerd worden en daarbij begonnen de Fransen te zeuren dat Ryr personeel in Frankrijk belasting plichtig was. Volgens Ryr is dat niet zo, aangezien ze in dienst zijn van een Iers bedrijf werkend aan boord van een Iers vliegtuig. Volgens de Europese belasting verdragen hebben de Ieren dan ook het eerste recht om belasting te heffen. Dit gaat alleen niet op voor BRK omdat het hier om een detachering gaat. Maar dit terzijde.

:eek:fftopic:
 
Collega's, de beste wensen voor 2011.

lees hier verschillende post's waar men belasting afdraagt. Voor ''oud'' contracten vrij belasting beleid, nieuw contracten, aangifte in Ierland. Zelf gaat het mij om de oud contracten, heb zelf een oud contract, wie heeft iets opgezet met Cyprus, Malta of een ander land?

Wat zijn de belastingpercentages als je belasting gaat betalen in Ierland en de kosten bij de verschillende accountants?
 
Hallo,

Ik ga ook betaald worden vanuit Ierland (met de hoofdzetel bedrijf gevestigd in Dublin). Als ik de volgende link goed interpreteer dan betalen mensen "die aan boord van een vliegtuig werken" belasting in Ierland.
Jongbloed Fiscaal Juristen Ierland

Ik zal verder in NL blijven wonen en in D gebaseerd worden. Blijf ik dan nog steeds belastingplichtig in Ierland? Ik zal per jr gemiddeld 3 weken in Ierland zijn. Daarnaast heb ik begrepen dat wanneer je belasting in Ierland betaald je dit alleen betaald over de aantal dagen dat je daadwerkelijk in Ierland bent. Dit klinkt mij echter te mooi om waar te zijn. Iemand hier advies over?

Iemand overigens ervaring met Jongbloed?

EDIT: Gaat overigens NIET over een RYR of BRK contract. Maar dacht dat ik hier evt de juiste info kan vinden..
 
Last edited:
Back
Top