Jet Orientation Course (JOC)

Hey Jongens,

Aangezien er een heleboel low timers rondlopen net als ik met een (F) ATPL, en allemaal overal aan het soliciteren zijn, is het misschien een voordeel om ergens een JOC te doen?

Is het een voordeel, om een JOC op je CV te hebben staan?

Alvast bedankt!
 
Ik wist niet dat er nog JOC's aangeboden worden. Waar? Is dat in combinatie met een MCC?
Patty, hoe staat het bij Insel, DAE?
 
Ik merk geen enkel verschil bij solliciteren met een MCC op een 737-800 en een Bridge Course op een 747-400 op m'n CV.

Nou weet ik niet wat een JOC precies inhoudt maar iets zegt me dat het vergelijkbaar is met een Bridge Course.
 
Bij mijn opleiding @ Oxford zat er een JOC bij. Is gewoon een soort van extensie op je MCC. Op het moment heb je er vrij weinig aan gok ik. Aan een vliegopleiding heb je uberhaupt niets op het moment :grijns:.
 
Een JOC is precies wat het zegt, een Jet Orientation Course.
Geen typerating, grond school en wat gerommel in een sim. Tenminste van horen zeggen, heb het zelfs nooit gedaan.
Als het inderdaad 2-3 uur gerommel is in een sim is het CV vuller meer niet.
Ik denk dat je voor dat bedrag beter wat meer uurtjes ME IFR kan vliegen.
 
Ik wist niet dat er nog JOC's aangeboden worden. Waar? Is dat in combinatie met een MCC?
Patty, hoe staat het bij Insel, DAE?

Ik doe mijn best...

Beetje aan het orienteren wat ik nu allemaal het best kan doen in de tussentijd dat ik zit te wachten op een baan.
 
Een JOC is precies wat het zegt, een Jet Orientation Course.
Geen typerating, grond school en wat gerommel in een sim. Tenminste van horen zeggen, heb het zelfs nooit gedaan.
Als het inderdaad 2-3 uur gerommel is in een sim is het CV vuller meer niet.
Ik denk dat je voor dat bedrag beter wat meer uurtjes ME IFR kan vliegen.

Bij Oxford was het 20 uur, tegenwoordig 16 uur in de sim. Toch veel extra's in geleerd.
 
Ik doe mijn best...

Beetje aan het orienteren wat ik nu allemaal het best kan doen in de tussentijd dat ik zit te wachten op een baan.

Als je lang genoeg wacht komt die baan je vanzelf aanwaaien inderdaad.
 
Ik zou het niet doen.

Als je het mij vraagt is het gewoon weer een extra manier om centen uit je broek te kloppen.
Als je de MCC op een 737 of A320 hebt gedaan zou ik er niet eens over nadenken.
 
Iemand ervaringen met Flight Training Europe s MCC op de 737NG? Ben op dit moment in dubio tussen Oxford Academy en FTE in jerez,

thanks,

JW
 
JW,

Ben net 2 weken klaar met mn JOC via OAA. Net als Naudjuh Waypoint gedaan.

Ik was erg te spreken over de JOC en vond het een goede aanvulling op de MCC. Bij ons ging de JOC verder waar de MCC ophield. Namelijk bewustwording wat er komt kijken tijdens een route/sector dan alleen het aspect met elkaar constructief een multi pilot operation uitvoeren.
Dus nu ook zaken regelen met company, dispatch, cabin crew en ga zo maar door. Ook veel meer nadruk op het samen uitvoeren van "echte" vluchten en daarbij natuurlijk de nodige failures en oplossingen via DODAR/NITS/QRH etc. De JOC werd afgesloten met een aantal assessmentprofiles obv rawdata.

Suc6
Stabilo
 
JW,

Ben net 2 weken klaar met mn JOC via OAA. Net als Naudjuh Waypoint gedaan.

Ik was erg te spreken over de JOC en vond het een goede aanvulling op de MCC. Bij ons ging de JOC verder waar de MCC ophield. Namelijk bewustwording wat er komt kijken tijdens een route/sector dan alleen het aspect met elkaar constructief een multi pilot operation uitvoeren.
Dus nu ook zaken regelen met company, dispatch, cabin crew en ga zo maar door. Ook veel meer nadruk op het samen uitvoeren van "echte" vluchten en daarbij natuurlijk de nodige failures en oplossingen via DODAR/NITS/QRH etc. De JOC werd afgesloten met een aantal assessmentprofiles obv rawdata.

Suc6
Stabilo

En 2 dubbele engine failures op 2 uur 's nachts en natuurlijk circuitjes o.i.d. op LHR (van 27L naar 09L, die fun) :grijns: Dit uiteraard wel alleen als er wat tijd over was.
 
Yup, dat zat er idd ook nog bij.

Wel ben ik het met Altimeter eens dat de toegevoegde waarde voor iemand die zijn/haar MCC op een niet jet-model heeft gedaan groter zal zijn.

Wij gingen vanuit de MCC direct met de JOC door, maar zonder dat je opeens moest wennen aan de verschillen tussen een prop-/jet engine. Hetgeen bij de start van de MCC wel duidelijk gold, althans voor mij dan.

Daarnaast ben ik er achter gekomen dat er nu maatschappijen zijn die dit ook als criterium hanteren om te kunnen applyen, zoals Jet2 en Flybe en zo waren er nog een paar. Maar 1500 euro's is idd weer een smak geld.
 
MCC-JOC of MCC?

MCC-JOC of MCC?

Top, dank voor info Stabilo en Naudjuh. . Waar ik dan nog wel benieuwd naar ben, heeft de (Oxford) JOC geholpen voor mensen op het forum bij een selektie voor een maatschappij, zoals RYR ?

Op PPrune zijn er verhalen dat je het best een kale MCC kan hebben op een zo simpel mogelijke kist voor je CRM skills.

Ik neig toch naar de eerste optie...

JW
 
Back
Top