po2

Thelaw

New member
Ik heb binnenkort PO2 en vraag me af hoe ik het beste de vraag kan beantwoorden waarom ik eerst de makelaarsopleiding ben gaan doen, vervolgens een jaar als makelaar heb gewerkt en nu toch piloot wil worden.

Het getuigt niet echt van een duidelijke visie wat ik wil worden en het duidt al helemaal niet op mijn serieuze wil om piloot te worden.

Hoe ga ik die vraagt, die ik sowieso krijg, tackelen?

Thanks.
 
Levenservaring opdoen en een kleine buffer opbouwen voordat je de vliegopleiding begint zodat je niet alle kosten hoeft te lenen..?

Speltip 1: Spreid je risico's :biertje:
 
Ja dat kan ik zeggen inderdaad. Vervolgens, indien ik zeg dat ik na mijn vwo er nog niet klaar voor was, krijg ik de vraag waarom ik geen piloot-gerelateerde studie ben gaan doen, aviation of iets technisch... Wat kan ik dan het beste zeggen?

En zijn er nog meer dingen die ik kan zeggen op de vraag waarom ik eerst de makelaardij ben ingegaan?
 
Last edited:
Wederom, precies zoals AirNout al zegt, om je risico's te spreiden. Als er geen vliegers worden aangenomen omdat de luchtvaart slecht gaat, worden er meestal ook geen andere vacatures vervult in de luchtvaart en is een hele andere tak van sport de meest verstandige keuze. Heel verstandig dat je het zo gedaan hebt, een degelijke en praktische backup ;) (die jou waarschijnlijk nog echt gaat helpen ook als je straks met 170.000 euro schuld nergens aan de bak komt als vlieger).
 
Wederom, precies zoals AirNout al zegt, om je risico's te spreiden. Als er geen vliegers worden aangenomen omdat de luchtvaart slecht gaat, worden er meestal ook geen andere vacatures vervult in de luchtvaart en is een hele andere tak van sport de meest verstandige keuze. Heel verstandig dat je het zo gedaan hebt, een degelijke en praktische backup ;) (die jou waarschijnlijk nog echt gaat helpen ook als je straks met 170.000 euro schuld nergens aan de bak komt als vlieger).


Ja, het is wel een goed punt. En wat als er gevraagd wordt waarom ik de M stroom ben gaan doen ipv de N stroom?

Thanks.
 
Ik heb echt geen idee waar je het nu over hebt.

haha ja, vast voor jouw tijd :D! M stroom = Maatschappij stroom (talen, aardrijkskunde, geschiedenis etc.) N stroom = natuurstroom (wiskunde B, natuurkunde, scheikunde)

Alpha / Beta onderscheid
 
Ah. Ik neem aan dat je wiskunde en natuurkunde hebt, aangezien die nodig zijn voor het vak / selectie vliegscholen / solliciteren airlines. Als je die niet hebt, heb je een probleem.

Als je daardoor ook niet kan verkopen dat je makelaarschap als backup hebt gedaan kan je natuurlijk ook gewoon uitleggen dat de passie voor het vliegen je gewoon later in het leven gegrepen heeft. Niets mis met zo'n antwoord, er zijn nergens verplichtingen dat je een spotter vanaf kinds af aan moest zijn, hoor. Als je eerlijk bent, kan je altijd alles uitleggen, toch? Er zijn geen foute antwoorden, maar hoe je antwoordt laat zien hoe bewust je nadenkt over dingen, hoe je staat in het leven, etc. Als je moeite hebt om antwoord te geven en niet weet hoe je jou keuzes in het leven moet uitleggen laat het wellicht een onzekerheid zien in je gedrag (hint!), iets wat minder gewenst is voor mensen die straks aan het roer staan van een grote, hoogvliegende buis met veel mensen achterin.

Zolang je ook kan laten zien dat je een grote motivatie hebt (ook belangrijk) ondanks het feit dat je nu pas "the bug" hebt gekregen, no worries (afhankelijk van de stokpaardjes van de interviewer natuurlijk).
 
IK heb inderdaad wel natuurkunde maar voor de rest was mijn studie niet technisch en de makelaardij is verre van technisch... ik denk daarom dat het een lastig gesprek zal worden.
 
IK heb inderdaad wel natuurkunde maar voor de rest was mijn studie niet technisch en de makelaardij is verre van technisch... ik denk daarom dat het een lastig gesprek zal worden.

Hoezo denk je dat? (de Hint! in de vorige uitleg is kennelijk niet overgekomen)
 
Maak je er niet druk om, hoe drukker je er om gaat maken hoe moeilijker het voor jezelf wordt! Maak een goed verhaal voor jezelf over je motivatie en blijf daarbij, dan komt het vast goed.

Wanneer mag je eigenlijk voorkomen?

Succes alvast
 
IK heb inderdaad wel natuurkunde maar voor de rest was mijn studie niet technisch en de makelaardij is verre van technisch... ik denk daarom dat het een lastig gesprek zal worden.

Nee joh.. Mijn PO2 was gewoon best relaxed en als je je niet druk maakt, maar gewoon een sterk verhaal hebt over wat je hebt gedaan en waarom (probeer al het negatieve aan jezelf een positieve draai te geven) is er niks mis. Ik denk zelfs dat een extra opleiding in je zak -ook al is dat niks technisch- alleen maar in je voordeel kan werken. Je hebt namelijk meer kennis, levenservaring en een back-up.
So what's the problem?

Owja, zelfverzekerd zijn is belangrijk en zo klink je nu niet echt.. :stapelge:

Succes!
DCP
 
Ok Ok, het is helder, goed verhaal voorbereiden, dit op een zekere manier brengen en het moet goedkomen! Thanks.
 
welke opleiding heb je geddaan dan voordat je makelaardij in ging ? havo ofzo met natuurkunde en wiskunde ? je zei net dat je de M stroom hebt gedaan
 
IK heb inderdaad wel natuurkunde maar voor de rest was mijn studie niet technisch en de makelaardij is verre van technisch... ik denk daarom dat het een lastig gesprek zal worden.

Als jij er in gaat met het idee dat het een lastig gesprek wordt, dan wordt het ook een lastig gesprek. Jij hebt nu het idee dat je het niet gaat halen en dus heb je straks in dat gesprek een onzekere houding. In een dergelijk gesprek gaat het helemaal niet over de antwoorden die je geeft. Het gaat om de indruk die je wekt. Kortom kom jij zelfverzekerd over. Kom je gedreven over, wil je dit echt en kun je de verantwoordelijkheid aan om een vliegtuig van een paar miljoen te besturen en daarmee verantwoordelijk te zijn voor de levens van meer dan 200 passagiers.

De antwoorden zijn irrelevant, of tenminste deze zijn niet zo heel erg belangrijk. En er is voor iedere vraag niet een goed antwoord, maar er zijn een heleboel goede antwoorden.

Ben je altijd al van plan vlieger te worden? Ja.

Typisch voorbeeld van een fout antwoord.

Ben je altijd al van plan vlieger te worden? In mijn familie is vliegen nooit zo een onderwerp geweest. Het werd en word daar gezien als een elitair gebeuren voor mensen met te veel geld. Echter ik ben er ondertussen, bijvoorbeeld door de opkomst van bedrijven als easyjet achter gekomen dat dat niet meer zo in elkaar steekt. Met vrienden ben ik toen ik een jaar of achtien was naar Koss gevlogen en sindsdien heb ik steeds meer het gevoel gekregen dat vliegen wel mijn ding is. Echter omdat mijn familie dat niet echt begrijpt, ben ik eerst begonnen met een makelaars opleiding. Nu ik die heb afgerond en een jaar als makelaar heb gewerkt, heb ik toch het gevoel dat ik niet uit mijn leven haal wat er in zit en wil ik toch die droom achterna jagen.

Dat lijkt mij alvast een heel stuk beter antwoord.... (En ja, er zijn er die nog beter zijn, maar je houding bij het bovenstaande verhaal is uiteraard het allerbelangrijkste.)

n.b. Ga niet liegen. Daar schiet je niets mee op. Een beetje vlak langs de waarheid vertellen... tja, dat kan een goed idee zijn, maar ga daar niet te ver mee.

n.b.2. Ik vind persoonlijk een jaartje als Makelaar werken een heel sterk punt op je vlieg CV. Als goede makelaar ben je bij uitstek bezig met het overtuigen van mensen en het behoeden van mensen voor het maken van fouten die ze wellicht heel graag willen maken. Natuurlijk heb je in de vliegerij ook een aantal technische zaken die je moet snappen/kunnen, maar die menselijke kant is ook vreselijk belangrijk.

Dat doet me dan weer denken aan de eerste dag bij mijn eerste werkgever in de IT. De directeur van de Nederlandse tak hield een speech en vroeg: Wie heeft er hier een IT opleiding gedaan? (Er gingen drie handen van de vijftig man omhoog.) Hij vervolgde: Dat is niet noodzakelijkerwijs een probleem. Wij nemen normaal weinig IT'ers aan, want ik kan iedere academicus leren om met een computer om te gaan, maar ik kan niet iedere IT'er leren om met mensen om te gaan.
 
En hebben jij en A(b)ir het gehaald?



Ik heb het gehaald, ja:)

van A(b)ir weet ik het niet... Ik ken trouwens wel iemand die op dezelfde dag als A(b)ir PO2 had, en die heeft het wel gehaald. Misschien is het hem wel:p

(sorry van de late reactie:p)
 
Back
Top