Samenwerking EPST & INholland

een klein vraagje offtopic: krijg je sowieso geen stufie dan als je gewoon via epst naar oxford gaat omdat je in het buitenland studeert?

ontopic,
ik twijfelde al of ik misschien eerst mijn bachelor in luchtvaarttechnologie zou moeten halen of gewoon direct selectie doen na mijn havo. dit komt zeer gunstig uit.

ik vraag me af hoe ''over-loaded'' dit studie zal zijn nadat het officieel word..
 
Stufie krijg je inderdaad niet als je alleen naar een vliegschool gaat omdat het gezien wordt als een prive opleiding dacht ik.
 
@ steph; juist......

Je betaald echter wel die 4 jaar ook gewoon je schoolgeld aan de hbo ook al volg je de vliegopleiding en zit je niet meer op de hbo (die 18-20 maanden). De bachelor is een eitje, je slaagd met 2 vingers in je neus, wil je nog meer weten over de combinatie stuur dan maar effe een pm ofzo, ik weet er namelijk alles van........;)

M.v.g.
boschr
 
Nou, dan ben ik wel benieuwd naar zijn argumenten. Stuur ze maar even door in PM dan. (gecensureerd uiteraard).

Aah die zou ik ook graag hebben. Ik hoor vaak mensen zeggen dat de NLS niet de beste vliegschool is maar ik ben nooit echt overtuigd geraakt.

EPST en inholland zou wel een droomcombi zijn...
 
Aah die zou ik ook graag hebben. Ik hoor vaak mensen zeggen dat de NLS niet de beste vliegschool is maar ik ben nooit echt overtuigd geraakt.

x2!!!

Ook ik voel me erg aangetrokken tot deze combinatie. Zeker gezien de huidige situatie op de arbeidsmarkt, lijkt het me niet verkeerd om eerst te gaan studeren en over een paar jaartjes weer eens te kijken hoe de markt dan is. Toch vroeg ik me af of mijn leeftijd geen probleem zal zijn. Op het moment ben ik 24 en zou ik na de zomer met deze studie beginnen, ben ik dus 26 als ik bij epst begin (er vanuit gaande dat alles goed gaat). Dus sta ik op m'n 28ste als ab initio op de markt. Graag wil ik hierover wat welgewaardeerd advies van de oude rotten...

Cheers, :biertje:
 
x2!!!

Ook ik voel me erg aangetrokken tot deze combinatie. Zeker gezien de huidige situatie op de arbeidsmarkt, lijkt het me niet verkeerd om eerst te gaan studeren en over een paar jaartjes weer eens te kijken hoe de markt dan is. Toch vroeg ik me af of mijn leeftijd geen probleem zal zijn. Op het moment ben ik 24 en zou ik na de zomer met deze studie beginnen, ben ik dus 26 als ik bij epst begin (er vanuit gaande dat alles goed gaat). Dus sta ik op m'n 28ste als ab initio op de markt. Graag wil ik hierover wat welgewaardeerd advies van de oude rotten...

Cheers, :biertje:

x3graag.


Je bent niet de enige die op die leeftijd gaat beginnen. Sommigen zijn nog wel ouder ook. Maar hoe je dan op de markt ligt, dat kan ik je niet vertellen.


Voor anderen: Je moet wel gewoon de selecties doen, die niets anders zullen zijn dan voor anderen. Dus wat als je daar niet doorheen komt? Ga je dan verder met Luchtvaarttechnologie? alsnog bij nls proberen? andere vliegschool?

Ook zal je eerst alle vakken op INHolland afgerond moeten hebben met een voldoende. Wat dus betekent dat je niet nu al kan zeggen dat je het ook in de 4 jaar gaat halen. Haal je één vak niet, dan heb je al vertraging, en krijg je dus de laatste tijd van je vliegopleiding geen stufie meer..
 
@pic_a320

Leeftijd is niet het probleem. Het probleem is dat er al 2,5 jaar niks meer is aangenomen (2,5 jaar x 700 ab-initio's (ja, ook stella leerlingen) = 1600 werkloze ab-initio's), er ruime overschotten zijn bij maatschappijen, geen aannameplannen voorlopig dus er komen nog véél meer mensen bij die een brevet hebben en geen uitzicht hebben op een baan. Pensioengolf er nog steeds niet is geweest en zal ook niet komen. Verder vallen er maatschappijen om of worden er ervaren vliegers met veel uren op type ontslagen en zwemmen allemaal in dezelfde vijver als jij straks.

Ik begrijp dat men een droom kan hebben, maar in deze tijd een vliegopleiding beginnen is serieus financiele zelfmoord. De enige reden waarom er geen opleidingstop bestaat is omdat scholen zelf de aannames reguleren, en leerling = cash

Probeer een cadetscheme (en dan geen MPL traject á la flybe voor 80K waarmee je verder nergens aan de bak kunt)

Mocht je toch echt willen gaan vliegen, ga dat dan gelijk doen. Dan sla je een HBO traject over waarmee je dus uiteindelijk toch niets mee wilt gaan doen. Bovendien bouw je ook geen dure studieschuld op tijdens je HBO-periode. Mocht je tijdens je HBO-traject ergens niet voor slagen kan je dus ook dat vliegtraject wel uit je hoofd zetten omdat je daarmee niet verder kunt en moet je dus alsnog rechtstreeks naar een vliegschool...
 
Last edited:
Thanks voor de info TOF! Tof van je ;)

Ik lees al een aantal jaren mee en begrijp heel goed dat het alles behalve verstandig is om nu met een vliegopleiding te beginnen, financieel gezien dan. Daarom lijkt mij deze combinatie juist zo aantrekkelijk, omdat ik op deze manier de vliegopleiding nog enigzins uitstel en in de tussentijd nog iets nuttigs doe met m'n tijd. Hoe de markt er over 4,5-5 jaar uit ziet, dat kan niemand vertellen. Het lijkt me echter niet onterecht om te stellen dat de markt dan een heel stuk beter is dan nu.
Ik snap dat het een erg groot risico is en blijft, maar wat moet je dan als je een droom hebt en de jaartjes door blijven tikken...

Zoals ik het zie speel je het met deze combi enigzins op "safe" (voor zover je daar over kan spreken). Ik praat hier over 5 jaar verder, dat ik m'n kansen op de arbeidsmarkt moet gaan zoeken. Maar als ik het goed begrijp denken jullie hier dat het nog langer gaat duren voordat er weer een reele kans bestaat om een fatsoenlijke baan als piloot te verkrijgen? Mocht dit het geval zijn en kan je echt geen baan vinden, dan kan je terug vallen op je HBO papiertje en zolang als het nodig is hier gebruik van maken.

Ik snap dat ik de beslissing uiteindelijk zelf moet maken en dus wil ik zoveel mogelijk feedback van jullie hierover, zodat ik dan een weloverwogen beslissing kan maken.

Edit: Ik ben trouwens veel informatie aan het vergaren betreft de cadetscheme's, maar ook die liggen op het moment niet voor het oprapen.

Nogmaals mijn dank!
:biertje:
 
nadeel; een bedrijf zal eerder iemand aannemen die de opleiding heeft gedaan zonder dat die persoon piloot is, dan iemand met het zelfde papiertje + dat die persoon piloot is.......

(Do you get it?)
 
@pic_a320

Mocht je toch echt willen gaan vliegen, ga dat dan gelijk doen. Dan sla je een HBO traject over waarmee je dus uiteindelijk toch niets mee wilt gaan doen. Bovendien bouw je ook geen dure studieschuld op tijdens je HBO-periode. Mocht je tijdens je HBO-traject ergens niet voor slagen kan je dus ook dat vliegtraject wel uit je hoofd zetten omdat je daarmee niet verder kunt en moet je dus alsnog rechtstreeks naar een vliegschool...

Ik snap jou punt niet helemaal. Je zegt net zelf dat het slechte tijden zijn voor piloten. Daarom juist zou ik nu zo'n HBO/vlieg combi doen. Je doet je 2 jaar HBO als het dan nog niet bijgetrokken is op de arbeidsmarkt studeer je af op je vliegtuigtechniek. Je hebt dan een papier op zak waarmee je ook iets anders kan worden als piloot mocht je nergens aan de bak komen.

Jouw conclusie van een HBO traject 'waarmee je toch niets mee wilt doen' is dus totaal onterecht. Tenminste, in mijn geval.

Iemand die naar de opendag van InHolland gaat op 20 maart? Ben wel benieuwd wat ze daar zeggen over EPST...
 
ook een brief gekregen over 20 maart :)
zal er zeker bij zijn

Ik was er in december al bij. ( open dag )
Wel interessant allemaal.
Na me examens ga ik me inschrijven door de opleiding, een meeloopdag hoeft van mij niet, aangezien ik niet veel keus heb kwa schoolkeuze.
 
Ik was er in december al bij. ( open dag )
Wel interessant allemaal.
Na me examens ga ik me inschrijven door de opleiding, een meeloopdag hoeft van mij niet, aangezien ik niet veel keus heb kwa schoolkeuze.

Gaven ze daar toen al informatie over de samenwerking?
ik dacht dat het niet eens officieel was...
 
Gaven ze daar toen al informatie over de samenwerking?
ik dacht dat het niet eens officieel was...

Het was niet officieel, maar het was wel al bekend.
Ook werkt een ma van een vriendin bij InHolland, die mij ook al de nodige info leverde over de samenwerking.
 
Update, het is nu officieel en EPST zegt ook dat ze vaste leverancier van KLM geworden zijn.

http://www.epst.nl/news/news.html

Die 15 piloten is 2 jaar geleden volgens mij, die met behulp van een bridge course á 30000 was het volgens mij de MOGELIJKHEID kregen om te solliciteren. ( Bedrag wordt terugbetaald nadat je wordt aangenomen )
Dit nieuws is niet recent volgens mij, lijkt me ook sterk nadat er zelfs bij de KLS niemand meer wordt afgenomen.
KLS is zoiezo 1ste supplier als er weer aangenomen wordt....

Ik citeer: " Naar behoefte van KLM kunnen EPST studenten zich eventueel voor dit traject bij EPST aanmelden. "

Mag je lang wachten :biertje:
 
Update, het is nu officieel en EPST zegt ook dat ze vaste leverancier van KLM geworden zijn.

http://www.epst.nl/news/news.html

eerlijk gezegt neem ik de leverancier van KLM helemaal niet seriues, ze zullen zoals snappaz zij, eerst bij hun eigen vliegschool kijken (waar er meer dan zat is).

het is en blijft een droom combinatie dit, ik kan echt niet wachten tot ik hier aan kan beginnen.

wat zijn jouw plannen hierover snappaz? wanneer ben jij van plan om te beginnen?
 
Back
Top