Contract KLS vanaf 2010

Als er nooit meer leerlingen van de KLS naar KLM gaan (wat mij op zich vrij sterk lijkt), dan zal de KLS zich inderdaad moeten gaan aanpassen. Dan zullen ze moeten gaan zorgen dat hun leerlingen bij goede maatschappijen terecht gaan komen, zodat er genoeg nieuwe aanwas wordt gemotiveerd voor deze duurdere opleiding te kiezen.

Maar ik denk (en die gedachte is op geen enkele kennis berust) dat er wel weer een moment gaat komen dat de KLS vliegers voor KLM gaat leveren. Totdat dat zal gebeuren zullen er de komende tijd gemakkelijk genoeg nieuwe leerlingen zijn die dat ook denken en derhalve wel graag voor de KLS zullen kiezen. Misschien inderdaad omdat er stiekem toch nog steeds KLM op alle vliegtuigen, boeken, gebouwen, etc staat. Zo geïnformeerd als wij nu allen zijn zullen de meeste leerlingen toch echt niet aan een opleiding beginnen.

Als je dat wel zou doen dan is het misschien wel geen goed idee om aan een vliegopleiding te beginnen. Maarja, behalve bij LH, AF en vroeger de RLS, wanneer wist je het nou wel 100% zeker? Je neemt altijd een zeker risico. Achteraf is het makkelijk praten dat je mazzel hebt gehad of dat je echt superzielig bent omdat je nummer 360 op de bufferlijst was en 4 jaar vakken moest vullen bij Albert Heijn.

Misschien is het risico nu wel te groot, misschien is het nu wel weer het perfecte tijdstip om een vliegopleiding te beginnen. De tijd zal het weer eens leren.
 
KLS heeft nog wel een uniek garantiefonds naar mijn mening en het eindtraject met een typerating is ook wel uniek. Of dat de meerprijs waard is moet een ieder voor zich beslissen uiteraard..

Hoe zit dat eigenlijk met het garantiefonds en het feit dat de deur naar de KLM vanaf dit jaar op slot zit tot nader orde? Dat is immers een 10x meer wezenlijke vraag dan of je nog bij de KLM mag solliciteren, ooit.

Ik zeg gelijk dat ik een leek ben wat KLM/KLS betreft, maar een garantiefonds is doorgaans ergens op gebaseerd, bijvoorbeeld dat het gros van de garantienemers doorstroomt naar de KLM. Nu is dat dus over en uit. Waarop is het garantiefonds nu dan gebaseerd? Stel, stel dat niemand aan de bak komt de komende jaren vanwege een niet aanslaand concept van de KLS, dan is er binnen de kortste keren ook geen geld meer in het garantiefonds. Dus hoe zit dat?
 
Als je niet mag solliciteren bij de KLM moet je dus gewoon meeknokken op de vrije markt.

Daar is de naam KLS wel bekend maar het verhaal niet.

Zullen ze je dan wel een kans geven in de vrije markt als je onder verdacht staat naar de KLM te vertekken zodra je de kans krijgt?

Zie zelf de KLS niet als opleider voor de vrije markt, daar is de vrije markt te gespannen en de KLS te blauw voor...
 
Hoe zit dat eigenlijk met het garantiefonds en het feit dat de deur naar de KLM vanaf dit jaar op slot zit tot nader orde? Dat is immers een 10x meer wezenlijke vraag dan of je nog bij de KLM mag solliciteren, ooit.

Ik zeg gelijk dat ik een leek ben wat KLM/KLS betreft, maar een garantiefonds is doorgaans ergens op gebaseerd, bijvoorbeeld dat het gros van de garantienemers doorstroomt naar de KLM. Nu is dat dus over en uit. Waarop is het garantiefonds nu dan gebaseerd? Stel, stel dat niemand aan de bak komt de komende jaren vanwege een niet aanslaand concept van de KLS, dan is er binnen de kortste keren ook geen geld meer in het garantiefonds. Dus hoe zit dat?

Tja dat weet niemand. Het lot van het garantiefonds ligt in de handen van de KLM. Vooral de klassen vanaf 10-1 zullen het lastig krijgen. Het fonds neemt de rentelast van studenten na een jaar over , maar als er van 200+ studenten een rentelast in de maand moet worden afgetikt zal het snel afgelopen zijn. Nu ben ik geen jurist maar ik denk dat je handtekening voor een failliet fonds geen waarde meer heeft.

Zo geïnformeerd als wij nu allen zijn zullen de meeste leerlingen toch echt niet aan een opleiding beginnen.

Inderdaad, maar wat ik me toch zo verschrikkelijk sterk afvraag zijn de beweegredenen van studenten van bv Stella of DFA die +/- een jaar geleden begonnen zijn. Je begint aan een dure opleiding waarvoor je neem ik aan wat research doet... met een beetje verstand begin je dan al helemaal niet daar. Toch gebeurt het.
 
Zullen ze je dan wel een kans geven in de vrije markt als je onder verdacht staat naar de KLM te vertekken zodra je de kans krijgt?

Snap je punt, maar ben het niet volledig met je eens. Wezenlijk verschil met nu is namelijk dat de studenten die nu beginnen (misschien) niet bij de KLM mogen solliciteren. Nu worden mensen nog gewoon aangenomen en op de wachtlijst gezet. Dat geen bedrijf zo iemand wil aannemen snap ik. Wanneer je echter nog niet eens bij de KLM hebt gesolliciteerd dan is dat wel een ander verhaal denk ik. Dat mensen zullen vertrekken wanneer ze de kans krijgen om bij de KLM te vliegen geldt helaas voor veel maatschappijen.
 
Iedereen die voor de KLS kiest, kiest ervoor bij de KLM te gaan vliegen.

Daar hoort natuurlijk het idee bij dat je uiteindelijk wel bij de KLM terecht zal komen. Dat het nu even moeilijk is wordt gezien als een tijdelijk kwaad en dat komt uiteindelijk allemaal wel goed heeft iedereen in zijn achterhoofd.

Het idee is dat deze groepen die nu buiten de boot dreigen te vallen uiteindelijk wel bij blauwe mama worden binnengehaald. Of niet?

Daar zit nu net het gevaar voor deze groepen, ze zijn niet bekend met de vrije markt waar ze waarschijnlijk zullen terecht komen en de salarissen op de vrije wereldmarkt rechtvaardigen de opleidingskosten van de KLS niet. Het staat gewoon niet in verhouding tot elkaar.

AF-KLM denkt boekjaar 2011 breakeven te draaien, excl verliezen op fuel hedging, dat is in ieder geval iets positiefs.
 
Garantiefonds

Garantiefonds

Over dat garantiefonds, ik GELOOF dat het niet zo makkelijk zit met die rente-overname als dat de meeste denken.
Volgens mij neemt het garantiefonds de rentelast alleen over als jij aantoont dat jij met je huidige bijbaantje bij bijv. de AH niet je rente kan betalen. Gezien de meeste mensen op die leeftijd met een fulltime job bij de AH wel die rente kunnen betalen zal het garantiefonds toch wat minder snel uitkeren dan de meeste denken.
Nogmaals, ik weet dit niet 100% zeker maar ik dacht dat het zo zat..
 
Nogmaals, ik weet dit niet 100% zeker maar ik dacht dat het zo zat..
Als je het niet zeker weet moet je het niet zeggen....

Er wordt aan de hand van je verdienste gekeken hoeveel rentevergoeding je krijgt.
En met een fulltime baan bij de AH krijg je bijna al je rente terug.
 
Allen,

Ik ben 1 van de 2 (van de in totaal circa 17 leerlingen) afhakers van KLS 10-1, naar aanleiding van deze voorwaarde in het contract.

Na me te hebben verdiept in een aantal zaken (waaronder kredietwaardigheid KLS garantiefonds, aantal mensen in de wachtpool en nog wat dergelijke, relevante info) ben ik dermate geschrokken dat ik niet anders kon concluderen dat het volslagen onverantwoord was om momenteel uberhaupt nog aan een opleiding tot verkeersvlieger te beginnen..

De KLS/KLM is uitermate scheutig met het verschaffen van deze info maar na het nodige graagwerk heb ik toch e.e.a. aan getallen op tafel weten te krijgen. Daaruit kan ik niet anders constateren dat, al zou de economie morgen weer als een raket omhoog gaan, de klas 10-1 een uitermate somber vooruitzicht heeft wat betreft de arbeidsmarkt.

Het was simpelweg mijn droom om piloot te worden maar niet tegen elke prijs. Ik heb geen bord voor m'n kop..

Als kers op de taart zond KLS nog even een factuurtje van €1450, voor de gemaakte selectiekosten. Uiteraard niet genomen en na te hebben toegezegd het voor de rechter te laten komen koos men eieren voor zijn geld en hoefde ik niet te betalen. Daarbij werd nog wel even fijntjes gemeld dat men het asociaal vond wat ik had gedaan etc. . Maar niet op ingegaan om de lieve vrede te bewaren.

In mijn brieven/telefoongesprekken naar aanleiding van de factuur werd nog wel even gedaan alsof de neus lichtjes bloedde (wat betreft baankansen, arbeidsmarkt, etc). Waaruit weer blijkt dat men meer gericht is op het eigen voortbestaan dan om het lot van de leerlingen (op zich natuurlijk begrijpelijk, maar voor de leerlingen niet wenselijk).

Ook met mijn toekomstige klasgenoten heb ik de nodige gesprekken gevoerd, maar velen blijken toch de gok te willen nemen ondanks dat men claimt op de hoogte te zijn van de sombere vooruitzichten. "het komt wel goed". Vrijwel iedereen (op 2 na) heeft dit fraaie contract gewoon ondertekend en is afgelopen januari begonnen.

Ik kan er inmiddels een boek over schrijven. Heb een pak papier hier op de kast liggen van de KLS maar heb het boek inmiddels gesloten. Ik ben druk op zoek naar een andere studie waarmee ik in augustus/september hoop te kunnen beginnen.
 
Voor zover ik het begrijp en gelezen heb (ook van KLS site):

Garantie voor selectie is er vanaf nu niet meer, maar KLS blijft nog altijd preferred supplier van KLM. Dus als er straks weer mensen aangenomen gaan worden zullen dat altijd eerst KLSers zijn.

Mensen van vorige klassen hebben garantie voor selectie maar worden bij positief resultaat enkel op een bufferlijst gezet, ze worden NIET aangenomen. De selectie resultaten zijn 2 jaar geldig, wat er daarna gebeurd is natuurlijk de vraag.

Het is pertinent niet waar dat over het algemeen elke piloot bij KLM kan komen. Als er wordt aangenomen en er zouden niet genoeg KLSers meer zijn, wordt er enkel aangenomen van NLS / EPST / MVVL danwel luchtmacht / marine. Niet van andere scholen.

Garantiefonds (biedt geen garantie, enkel een naam) is in zoverre uniek dat ze (1 jaar na opleiding dacht ik) je salaris aanvullen zodat je de rente kan bijhouden van je lening, mocht je huidige salaris (als vakkenvuller bijvoorbeeld) niet hoog genoeg zijn. Dit gaat via de bank, niet via de KLS. Hier hoort een sollicitatieplicht bij (overal dus, niet enkel voor vliegbaantjes).

De typerating kan je niet echt uniek noemen. Ten eerste omdat het geen type rating is (daarvoor moet je nog even 8000 euro bijdokken voor de circuits in de echte kist), ten tweede omdat je dat ook overal los kan bijkopen na elke opleiding (en dan voor een type wat je zelf uit kan kiezen, als je er wat aan zou hebben), waarna je totaal kosten net zo hoog zijn als bij KLS.

Argument voor KLS in vergelijking met andere scholen is dus de preferred supplier status bij KLM (wat mij nogal een goed argument lijkt aangezien ze een enorme grote afname kunnen hebben (nu niet dan)) en de rente hulp als je de financiering via hun contract doet.

Zero, kan jij de regel specifiek aangeven waarin staat dat KLM specifiek juist NIET KLSers aan mag nemen ooit?
 
Er is volgens mij geen sprake van dat KLS de status van preferred supplier kwijtraakt, dat zeker niet. Vraag is meer, hoeveel is dat momenteel waard. Feit is gewoon dat er binnen KLM nu zo'n 200 piloten te veel zijn (waar geen werk voor is), plus dat de KLS er nog zo'n dikke 300 in een pool heeft zitten die op den duur bij de KLM gaan instromen (alle klassen TOT 10-1). Totaal dus zo'n 500... Dus KLM kan je als momenteel beginnend KLS'er wel even uit je hoofd zetten.

Alles vanaf 10-1 komt niet meer in de "KLM pool"... Waarschijnlijk zal men als die 500 zijn weggewerkt (en tsja, dat is naar mijn idee niet over 2 jaar, eerder over 8) weer mensen aannemen die dan vers van de KLS afkomen... Kortom, mensen vanaf 10-1 tot de mensen die de komende jaren nog beginnen komen hoogstwaarschijnlijk op de "vrije markt" en mag concurreren met alle andere studenten (stella, epst, nls, mvvl, dfa, etc,etc).

Misschien zit ik wel 100% mis hoor, het kan ook zomaar dat volgend jaar de bomen weer tot in de hemel groeien en dat er over 3 jaar weer een schreeuwend te kort is aan piloten.. maar het lijkt me eerlijk gezegd van niet.
 
Resultaten uit het verleden bieden natuurlijk nooit garanties voor de toekomst, maar ik heb in 7 jaar tijd 828 mensen achter me op de senioriteitslijst gekregen inclusief ruim een jaar zonder enige (noemenswaardige) aannames. Die 200 man die nu teveel zijn in de planning geven aan dat er nog een tijdje niet opgeleid gaan worden, maar deze mensen zijn al vlieger en al opgeleid en kunnen zodra het weer zou oppikken meteen weer meegeteld worden in de operatie. Die overige 300 man (die nog wat gaan toenemen lijkt mij, maar niet al teveel door reductie KLS opleidingen) zouden er in een goede tijd dus binnen een jaar of 3 doorheen moeten kunnen als we zouden intrapoleren. En dat zou dan mooi uitkomen voor jou aangezien je dan ongeveer klaar zou zijn geweest. Het zou zo maar 1 of 2 jaar langer kunnen duren na opleiding inderdaad, persoonlijk had ik het wel geweten (ik vind die periode peanuts, dat terzijde). Je had natuurlijk mee mogen solliciteren bij andere airlines naast andere vliegscholen, maar had wel een goede vliegschool naam gehad en een mega voorsprong voor als de grote aannemer KLM weer gaat beginnen. Maar dat is slechts een mening, iedereen heeft andere prioriteiten natuurlijk.

De aanname dat KLM enkel "verse" KLSers zou willen over een paar jaar ljkt mij niet per se terecht en is volgens mij ook afhankelijk hoe de KLSers (CAVV) dat zelf onderling afspreken met een eigen pool.
 
:biertje:
Als er nooit meer leerlingen van de KLS naar KLM gaan (wat mij op zich vrij sterk lijkt), dan zal de KLS zich inderdaad moeten gaan aanpassen. Dan zullen ze moeten gaan zorgen dat hun leerlingen bij goede maatschappijen terecht gaan komen, zodat er genoeg nieuwe aanwas wordt gemotiveerd voor deze duurdere opleiding te kiezen.

Maar ik denk (en die gedachte is op geen enkele kennis berust) dat er wel weer een moment gaat komen dat de KLS vliegers voor KLM gaat leveren. Totdat dat zal gebeuren zullen er de komende tijd gemakkelijk genoeg nieuwe leerlingen zijn die dat ook denken en derhalve wel graag voor de KLS zullen kiezen. Misschien inderdaad omdat er stiekem toch nog steeds KLM op alle vliegtuigen, boeken, gebouwen, etc staat. Zo geïnformeerd als wij nu allen zijn zullen de meeste leerlingen toch echt niet aan een opleiding beginnen.

Als je dat wel zou doen dan is het misschien wel geen goed idee om aan een vliegopleiding te beginnen. Maarja, behalve bij LH, AF en vroeger de RLS, wanneer wist je het nou wel 100% zeker? Je neemt altijd een zeker risico. Achteraf is het makkelijk praten dat je mazzel hebt gehad of dat je echt superzielig bent omdat je nummer 360 op de bufferlijst was en 4 jaar vakken moest vullen bij Albert Heijn.

Misschien is het risico nu wel te groot, misschien is het nu wel weer het perfecte tijdstip om een vliegopleiding te beginnen. De tijd zal het weer eens leren.

Ik kan het niet beter verwoorden
 
@Zero,
Ik vind dat je een verstandige keuze hebt gemaakt. Natuurlijk weet je niet wat ons te wachten staat over 2 jaar, maar dat het op dit moment zo onzeker is is wel een feit. Er zit gewoon een risico aan verbonden nu te beginnen met de KLS en dat risico met de schuld die je opbouwt is op dit moment gewoon te groot door de grote onzekerheid. In het ergste geval duurt het inderdaad nog 8 jaar, wat natuurlijk veel te lang zou zijn, in het beste geval trekt het enorm aan bij KLM en hebben we opeens een tekort. Bedenk wel dat je met een KLS diploma in ieder geval 1 extra open deur hebt tov andere scholen namelijk de KLM. Dat is niet eens zomaar een deur, dat is een grote poort. Dat er overigens een tekort gaat komen is zeer waarschijnlijk als het echt goed aantrekt, de vraag is wel wanneer die komt.
 
Kom op nou, een school due links en recht met kroontjes en de naam KLM loopt te strooien en z'n toekomstige leerlingen dan zo'n contract onder de neus schuiven... Das pas asociaal en nogal arrogant. Maar goed dat zijn we van ze gewend!

Met zo'n contract is er geen enkele reden om voor de kls te kiezen! Die prijs is niet te verantwoorden zonder op zijn minst een gegarandeerde selectie bij de klm! De rest van de airlines kent de Kls niet en zullen er zonder pardan van uitgaan dat je bij de eerste kans wegvlucht naard de klm of dat je niet goed genoeg was!
 
@Flash,

Door de jaren heen heeft de KLM zich flink verbrand aan zogenaamde 'baangaranties' waardoor er rechtzaken zijn aangespannen omdat de KLM niemand nodig had, maar er wel jongens van school kwamen... (en meenden recht te hebben op een baan met salaris). Hierdoor is men voorzichtiger geworden en wordt alles juridisch dichtgetimmerd om te voorkomen dat ze dezelfde puinzooi nog een keer krijgen.

Iedereen die nog in het pre-2010 tijdperk is begonnen aan de KLS, mag solliciteren bij de KLM en komt op de bufferlijst. Alleen is je plekje op deze lijst 2 jaar verzekerd waarna de KLM met je mag doen en laten wat ze willen (of er af gooien dus..)

De jongens die in 2010 zijn begonnen hebben geen recht op deze sollicitatie en plek op de wachtlijst. Verder zijn het gewoon 'potentieeltjes' voor de KLM, alleen kun je er dus geen rechten aan ontlenen... Vandaar die nieuwe clausule in het contract die helaas sommigen heeft afgeschrikt...

Mocht het namelijk nog 5+ jaren slecht gaan, dan loopt die wachtlijst op naar ongekende hoogte en daar heeft niemand baat bij. Als het wel binnen 2 jaar gaat aantrekken dan zullen die jongens uit 2010 echt wel een keer nodig zijn bij de KLM.
 
@Flash,

Door de jaren heen heeft de KLM zich flink verbrand aan zogenaamde 'baangaranties' waardoor er rechtzaken zijn aangespannen omdat de KLM niemand nodig had, maar er wel jongens van school kwamen... (en meenden recht te hebben op een baan met salaris). Hierdoor is men voorzichtiger geworden en wordt alles juridisch dichtgetimmerd om te voorkomen dat ze dezelfde puinzooi nog een keer krijgen.

Iedereen die nog in het pre-2010 tijdperk is begonnen aan de KLS, mag solliciteren bij de KLM en komt op de bufferlijst. Alleen is je plekje op deze lijst 2 jaar verzekerd waarna de KLM met je mag doen en laten wat ze willen (of er af gooien dus..)

De jongens die in 2010 zijn begonnen hebben geen recht op deze sollicitatie en plek op de wachtlijst. Verder zijn het gewoon 'potentieeltjes' voor de KLM, alleen kun je er dus geen rechten aan ontlenen... Vandaar die nieuwe clausule in het contract die helaas sommigen heeft afgeschrikt...

Mocht het namelijk nog 5+ jaren slecht gaan, dan loopt die wachtlijst op naar ongekende hoogte en daar heeft niemand baat bij. Als het wel binnen 2 jaar gaat aantrekken dan zullen die jongens uit 2010 echt wel een keer nodig zijn bij de KLM.

Maar de gok blijft dus, hoe lang komen deze 2010ers zonder baan te zitten? Komen verse KLSertjes eerder aan de bak bij KLM dan bijv 2 jaar wachtende (of ergens anders vliegende) 2010ers? En is dit een gok van zo'n groot bedrag waard? Ik ben ingedeeld in 10-4 en zit echt met een twijfel want natuurlijk wil ik supergraag vliegen maar in hoeverre dit verstandig is... het is koffiedik kijken.
 
De gok nemen dat je eerder aan de bak komt dan de gehele wachtlijst is misschien wel heel slim ja. Maar als ik nu zou beginnen zou ik sowieso DAAR niet op gokken.

Uberhaupt is gokken natuurlijk liegen en van liegen word je nat.
 
Maar de gok blijft dus, hoe lang komen deze 2010ers zonder baan te zitten? Komen verse KLSertjes eerder aan de bak bij KLM dan bijv 2 jaar wachtende (of ergens anders vliegende) 2010ers? En is dit een gok van zo'n groot bedrag waard? Ik ben ingedeeld in 10-4 en zit echt met een twijfel want natuurlijk wil ik supergraag vliegen maar in hoeverre dit verstandig is... het is koffiedik kijken.

Dat er eerst verse KLSers aangenomen worden is natuurlijk onzin.
 
Back
Top