Contract KLS vanaf 2010

Dextrow

New member
Hier en daar op het forum zijn berichten gepost over een contract dat leerlingen vanaf klas 10-1 moeten tekenen. Hierin zou staan dat de KLM leerlingen die bij de KLS beginnen vanaf 01-01-10 niet in selectie zal nemen. Ook niet als de vraag naar piloten in de toekomst toeneemt.

Naar mijn idee is dat omdat ze dan liever KLSers hebben die net van de opleiding afkomen. Wat vinden jullie van de kansen als 2010 klser met een typerating 737 op de vrije markt rond 2012-2013? En denken jullie dat als er echt weer vraag komt naar piloten ze alsnog deze groep niet aannemen?
 
Ik heb woorden van dezelfde strekking gehoord door KLM-, MP- en HV-mensen.
Dat betekent volgens hen, dat de status van preferred pilot supplier ook daarmee teniet wordt gedaan. Volgens hen heeft dat ook gevolgen voor de bridgecourse.

NOGMAALS, dit heb ik gehoord van KLM, MP en HV mensen.
 
de status van preferred pilot supplier ook daarmee teniet wordt gedaan.

Jij begrijpt de prefered supplier status dus niet. Prefered supplier houdt namelijk in dat ALS klm vliegers nodig heeft, zij deze eerst van de KLS zal halen (de prefered supplier). Aangezien ze geen vliegers nodig hebben, hoeven ze deze nergens vandaan te halen. Verandert dat dan iets aan de prefered supplier status? nee helemaal niks, zodra er weer vliegers nodig zijn bij KLM zal zij deze namelijk gewoon weer van de KLS gaan halen. Of dat dan 10-1, 11-1 of 18-3 is weet natuurlijk niemand..
 
Jij begrijpt de prefered supplier status dus niet. Prefered supplier houdt namelijk in dat ALS klm vliegers nodig heeft, zij deze eerst van de KLS zal halen (de prefered supplier). Aangezien ze geen vliegers nodig hebben, hoeven ze deze nergens vandaan te halen. Verandert dat dan iets aan de prefered supplier status? nee helemaal niks, zodra er weer vliegers nodig zijn bij KLM zal zij deze namelijk gewoon weer van de KLS gaan halen. Of dat dan 10-1, 11-1 of 18-3 is weet natuurlijk niemand..

Nee dit contract waar hij het over heeft veranderd degelijk wel iets aan het verband met de KLM. Er wordt getekend dat je niet kan/mag solliciteren bij de KLM, ook niet als de luchtvaart weer aan gaat trekken. Als de luchtvaart in de toekomst dus weer aan gaat trekken laten ze eerst de studenten van voor 2010 op sollicitatie komen, en als die lijst weggewerkt is nemen ze waarschijnlijk de meest 'verse' studenten aan. KLM heeft dan dus geen enkele verplichting naar de klassen toe die in 2010 begonnen zijn. Lijkt mij dus wel degelijk een verschil. Verder veranderd er idd niks aan het preferred supplier gedeelte, maar dit is dus wel iets om rekening mee te houden lijkt mij ...
 
Nee dit contract waar hij het over heeft veranderd degelijk wel iets aan het verband met de KLM. Er wordt getekend dat je niet kan/mag solliciteren bij de KLM, ook niet als de luchtvaart weer aan gaat trekken. Als de luchtvaart in de toekomst dus weer aan gaat trekken laten ze eerst de studenten van voor 2010 op sollicitatie komen, en als die lijst weggewerkt is nemen ze waarschijnlijk de meest 'verse' studenten aan. KLM heeft dan dus geen enkele verplichting naar de klassen toe die in 2010 begonnen zijn. Lijkt mij dus wel degelijk een verschil. Verder veranderd er idd niks aan het preferred supplier gedeelte, maar dit is dus wel iets om rekening mee te houden lijkt mij ...

Als ik dit goed lees betekent dit contract dat mensen die nu naar de KLS gaan nooit aan de bak kunnen komen bij de KLM, omdat de KLM verse mensen wil aannemen als de wachtlijst die er nu is eindelijk is weggewerkt..?
Lijkt me niet dat de KLM dat gaat doen.. Dan laten ze een groep KLS'ers vallen en dat lijkt me niet goed voor de naam van de KLS. Of denken jullie dat KLM daar schijt aan heeft?
 
Over het algemeen kan elke piloot bij KLM komen alleen worden deze niet zo snel (of dus helemaal niet) aangenomen. Ik weet niet in hoeverre dat zit met ex KLS mensen die eerst ergens anders hebben gevlogen.
 
Als ik dit goed lees betekent dit contract dat mensen die nu naar de KLS gaan nooit aan de bak kunnen komen bij de KLM, omdat de KLM verse mensen wil aannemen als de wachtlijst die er nu is eindelijk is weggewerkt..?
Lijkt me niet dat de KLM dat gaat doen.. Dan laten ze een groep KLS'ers vallen en dat lijkt me niet goed voor de naam van de KLS. Of denken jullie dat KLM daar schijt aan heeft?

Met dit contract laten ze geen mensen vallen hoor. De mensen die aan de KLS starten vanaf heden weten willens en wetens dat zij er niet vanuit mogen gaan enige kans te hebben op een baanperspectief bij de KLM. De studenten voor 2010 hadden echter wel dit perspectief. Dit contract laat dus al zien dat de KLM hier 'schijt aan heeft', zoals jij het verwoord. Opzich geen onlogisch stap, gezien de wachtlijst anders alleen maar op zou lopen. Dit is echter mijn zienswijze hierop. Ik ben benieuwd of andere mensen hier anders over denken of misschien wél over feiten beschikken.
 
Over het algemeen kan elke piloot bij KLM komen alleen worden deze niet zo snel (of dus helemaal niet) aangenomen. Ik weet niet in hoeverre dat zit met ex KLS mensen die eerst ergens anders hebben gevlogen.

Ja dat klopt. Ik had het nu even over de studenten die straks klaar zijn met de KLS en dan (eventueel na 2 jaar thuis gezeten te hebben) alsnog denken aan de bak te komen bij de KLM. Dit zal waarschijnlijk pas het geval zijn als de complete wachtlijst is weggewerkt en ook al de meeste 'verse' studenten zijn aangenomen die in de toekomst dit contract niet meer hoeven te tekenen (als dit in de toekomst al gaat gebeuren, maar ik verwacht van wel als het in de toekomst beter gaat met de luchtvaart). Nogmaals, dit blijft allemaal speculeren.
 
Met dit contract laten ze geen mensen vallen hoor. De mensen die aan de KLS starten vanaf heden weten willens en wetens dat zij er niet vanuit mogen gaan enige kans te hebben op een baanperspectief bij de KLM. De studenten voor 2010 hadden echter wel dit perspectief. Dit contract laat dus al zien dat de KLM hier 'schijt aan heeft', zoals jij het verwoord. Opzich geen onlogisch stap, gezien de wachtlijst anders alleen maar op zou lopen. Dit is echter mijn zienswijze hierop. Ik ben benieuwd of andere mensen hier anders over denken of misschien wél over feiten beschikken.

Betekent wel denk ik dat mensen die pas over een aantal jaar beginnen bij de KLS een voordeel hebben, want die zijn dan nog current (als je wachtlijst bij KLM weg is).

Weet iemand eigenlijk hoeveel KLS doet aan haar banden met buitenlandse maatschappijen (zoals JAF)? Want door dit contract is eigenlijk de directe band tussen KLS en KLM weg. Dus zal de KLS ergens anders haar studenten moeten afzetten -voor zover dat nu mogelijk is-.
 
Dus zal de KLS ergens anders haar studenten moeten afzetten -voor zover dat nu mogelijk is-.

Een veel gemaakte gedachtefout. De KLS (of iedere vliegschool for that matter) hoeft helemaal geen studenten af te zetten. Dit komt uiteindelijk op het dak van de student terecht, NIET op dat van de vliegschool.
 
Nee dit contract waar hij het over heeft veranderd degelijk wel iets aan het verband met de KLM. Er wordt getekend dat je niet kan/mag solliciteren bij de KLM, ook niet als de luchtvaart weer aan gaat trekken. Als de luchtvaart in de toekomst dus weer aan gaat trekken laten ze eerst de studenten van voor 2010 op sollicitatie komen, en als die lijst weggewerkt is nemen ze waarschijnlijk de meest 'verse' studenten aan. KLM heeft dan dus geen enkele verplichting naar de klassen toe die in 2010 begonnen zijn. Lijkt mij dus wel degelijk een verschil. Verder veranderd er idd niks aan het preferred supplier gedeelte, maar dit is dus wel iets om rekening mee te houden lijkt mij ...

Jij leest dus niet goed wat ik zeg. Ik weet dat het contract van de studenten is veranderd en daar heb je ook gelijk in. Maurits zegt alleen dat de prefered supplier status teniet wordt gedaan wat dus niet waar is en dat leg ik uit.
 
Jij leest dus niet goed wat ik zeg. Ik weet dat het contract van de studenten is veranderd en daar heb je ook gelijk in. Maurits zegt alleen dat de prefered supplier status teniet wordt gedaan wat dus niet waar is en dat leg ik uit.

Heb je gelijk in. Ik doelde ook op het verband tussen de KLM en de KLS, niet zozeer de preferred supplier status (die zal idd hetzelfde blijven). Maar ik heb je gequote om nog wel even duidelijk te maken dat de relatie tussen KLM en KLS wel anders is! :biertje:
 
Een veel gemaakte gedachtefout. De KLS (of iedere vliegschool for that matter) hoeft helemaal geen studenten af te zetten. Dit komt uiteindelijk op het dak van de student terecht, NIET op dat van de vliegschool.

Ja daar heb je gelijk in, maar voorheen was het naar de KLS en dan doorstromen naar de KLM (als het meezat en je dat wilde). En dat was ook voor velen de reden om de KLS te kiezen. Wat heeft KLS dan nu eigenlijk te bieden boven andere scholen zoals EPST, Stella of de NLS? Ze moeten toch wel iets fixen lijkt mij..
 
Wat heeft KLS dan nu eigenlijk te bieden boven andere scholen zoals EPST, Stella of de NLS? Ze moeten toch wel iets fixen lijkt mij..

Je kan lessen met mooie wit/blauwe toestellen met 'KLM' er op...
De school moet na afloop niets... de student wel; afbetalen!
 
Je kan lessen met mooie wit/blauwe toestellen met 'KLM' er op...
De school moet na afloop niets... de student wel; afbetalen!

Dat vind ik wel een beetje kort door de bocht. KLS heeft nog wel een uniek garantiefonds naar mijn mening en het eindtraject met een typerating is ook wel uniek. Of dat de meerprijs waard is moet een ieder voor zich beslissen uiteraard.. Ook heeft de KLS een hoge standaard qua kwaliteit en probeert het de leerlingen echt wel ergens onder te brengen, kijk naar de deal met Jet air fly.
 
Dat vind ik wel een beetje kort door de bocht. KLS heeft nog wel een uniek garantiefonds naar mijn mening en het eindtraject met een typerating is ook wel uniek. Of dat de meerprijs waard is moet een ieder voor zich beslissen uiteraard.. Ook heeft de KLS een hoge standaard qua kwaliteit en probeert het de leerlingen echt wel ergens onder te brengen, kijk naar de deal met Jet air fly.

Ok het was een beetje kort door de bocht, de KLS zal waarschijnlijk zijn best blijven doen om (cockpit)werk te vinden voor ex-studenten maar een school MOET niets na afloop van de opleiding...
Dat pijnlijke feit gaat er bij weinig mensen in blijkt maar weer.
 
je hebt inderdaad gelijk dat ze niks verplicht zijn, maargoed de toekomst zal uitwijzen hoeveel ze voor de leerlingen gaan betekenen.
 
KLS heeft nog wel een uniek garantiefonds naar mijn mening en het eindtraject met een typerating is ook wel uniek. Of dat de meerprijs waard is moet een ieder voor zich beslissen uiteraard..
 
Back
Top