Buffet boudry graph

Columbus

New member
Ik vroeg mij af waarom de minimale snelheid aan de linkerkant van de buffet boundry graph op grote hoogte toeneemt. Ik was in de veronderstelling dat de Vstall (IAS) gelijk bleef met toename van de hoogte en alleen de hieraan gelieerde TAS toe nam.
Iemand enig idee?

Alvast bedankt
Columbus
 
Volgens mij ligt het aan de compressibiliteitseffecten op grotere hoogte. Hierdoor neemt de stallspeed toe.

Als je klimt met constante IAS neemt de TAS weliswaar toe, maar dat staat volgens mij los van wat jij bedoelt: Vstall.

Iemand die verder kan aanvullen?

gr
 
Zoals 3bergen al zei: Als je klimt met constante IAS neemt de TAS weliswaar toe, maar dat staat los van je vstall.
Stallspeed is namelijk berekend op je TAS. En zoals je in de formule van first_solo kunt lezen staat daar ergens 'rho' tussen.
Dichtheid neemt af met de hoogte, dus meer snelheid nodig om dezelfde hoeveelheid luchtdeeltjes over de vleugel te laten gaan.
Vandaar dus dat de stallspeed toeneemt met hoogte.
 
Inderdaad zoals 3bergen zei, maar zijn antwoord niet fout maken ;-)

Mss eventjes voor alle duidelijkheid parafraseren wat ik denk dat eigenlijk de oorspronkelijke vraag is:

Waarom is de Vstall (in IAS) eerst constant met toenemende hoogte maar begint die op grote hoogte toe te nemen?

De formule van first_solo heeft hier niets mee te maken, dit gaat over IAS vs TAS. (Dit zou ook niet verklaren waarom de Vs initieel wél constant blijft)

Initieel blijft de stallspeed constant (in IAS), op grotere hoogte beginnen echter idd compressibiliteitsverschijnselen op te treden.

Of nog:
Grotere hoogte => lagere temperatuur
Lagere temperatuur => lagere LSS/hogere TAS => hogere MN (machgetal)
Bij hogere MN zal de CLmax beginnen dalen
Lagere CLmax => hogere IAS nodig voor zelfde lift
 
De meeste snelheden refereren aan EAS, niet aan TAS of IAS. En EAS is IAS (eigenlijk CAS) corrected for compressibility. En compressibility wordt pas significant bij > M0.4.
En die krijg je bij dezelfde IAS pas op hoogte (als het koud wordt)
(dus eigenlijk wat friend zegt'.
 
Back
Top