Moeilijkste onderwerpen uit je vliegcursus

Om half 7 opstaan met een opkomende hangover voor een vroege vlucht is tot op heden wel een van de meest lastige dingen van de cursus gebleken... Persoonlijk had ik wat moeite met fatsoenlijk een holding enteren en vliegen. Verder geen grote obstakels in de opleiding...eh ik bedoel cursus

met een opkomende hangover gaan vliegen is niet heel erg stoer hoor..
 
met een opkomende hangover gaan vliegen is niet heel erg stoer hoor..

Niet in staat zijn om onderscheid te kunnen maken tussen een schromelijk overdreven uit de duim gezogen cliché en werkelijkheid, is daarentegen nog veel minder stoer...

No offence though
 
EHLE NDB DME rwy 23 staat alleen HAT bij de DME distances.
18292544.jpg

plaatje voor de duidelijkheid, bovenste van EHGG, onderste EHLE
Haal het uit jeppesen trouwens.

Just to be sure, maar er staat niet alleen HAT bij de DME. Er staat een Altitude bij de DME, met tussen haakjes de (HAT) gerelateerd aan PAM. Zoals je het schrijft lijkt het erop dat je denkt dat de altitude een height above threshold is.

De Jeppesen kaartjes zijn gebasseerd op de officiële staatskaartjes uit het AIP, het AIP is dus heilig. In het geval van EHGG VOR/DME 23 zie je specifiek de opmerking dat de tussenhoogtes minima zijn (DO NOT DESCEND BELOW THE DESCENT PROFILE GIVEN ALTITUDES TO BE CONSIDERED AS MNM ALT):

http://www.ais-netherlands.nl/aim/091008-091119/eAIP/html/graphics/eAIP/GG-IAC-23-2.pdf

Bij EHLE NDB/DME 23 zie je alleen een minimum altitude van 1160 bij 21, voor de rest kan je dus verticaal zakken tot die hoogte en daarna tot MDA zoals eerder gezegd, onafhankelijk van de wereldvisie van Jeppesen:

http://www.ais-netherlands.nl/aim/091008-091119/eAIP/html/graphics/eAIP/LE-IAC-23-1.pdf
 
Wakker blijven na de lunch tijdens het theorie gedeelte van cursus vond ik toch wel het moeilijkste..
 
Just to be sure, maar er staat niet alleen HAT bij de DME. Er staat een Altitude bij de DME, met tussen haakjes de (HAT) gerelateerd aan PAM. Zoals je het schrijft lijkt het erop dat je denkt dat de altitude een height above threshold is.

De Jeppesen kaartjes zijn gebasseerd op de officiële staatskaartjes uit het AIP, het AIP is dus heilig. In het geval van EHGG VOR/DME 23 zie je specifiek de opmerking dat de tussenhoogtes minima zijn (DO NOT DESCEND BELOW THE DESCENT PROFILE GIVEN ALTITUDES TO BE CONSIDERED AS MNM ALT):

http://www.ais-netherlands.nl/aim/091008-091119/eAIP/html/graphics/eAIP/GG-IAC-23-2.pdf

Bij EHLE NDB/DME 23 zie je alleen een minimum altitude van 1160 bij 21, voor de rest kan je dus verticaal zakken tot die hoogte en daarna tot MDA zoals eerder gezegd, onafhankelijk van de wereldvisie van Jeppesen:

http://www.ais-netherlands.nl/aim/091008-091119/eAIP/html/graphics/eAIP/LE-IAC-23-1.pdf

Denk dat ik het nu doorheb, dank voor de info. Moet zeggen dat met mijn PPL het AIP heilig was en dat ik nu beetje aan het denken ben dat jeppesen heilig is. Even terug naar het NL plaatje, en niet naar een tussenpersoon inderdaad.
Thx voor de hulp
 
Thermiekvet...

ik ben nu nog aan het zoeken maar ik kan het gewoonweg niet vinden!

Gelukkig gaat het vliegen inmiddels beter, maar het blijft iedere keer weer vernederend, die blikken van alle anderen "daar heb je hem weer... kan het thermiekvet niet eens vinden... de prutser..."
 
Jepp zegt:

"All the altitudes in the Jeppesen profile views
are minimum altitudes except where
specifically stated as maximum, mandatory, or
recommended. [....] The altitude indicators of MAXIMUM and
RECOMMENDED were used occasionally in
the past, but are very rare today"

Dus ook al staat er geen 'minimum' beschouw ze wel als minimum.

De profile view is het daadwerkelijke plaatje. Als daar hoogtes in staat moet je die als minimum aannemen. Dat geldt echter niet voor de tabel met hoogtes en DME die daarboven staat, zoals in dit voorbeeld. Daarover zegt Jeppesen:

"The top of the profile view on certain non-precision approaches contains a table of recommended altitudes/heights at various DME fixes to allow a constant rate of descent. The altitudes/heights are recommended only; minimum altitudes in the profile view apply."

Bron: http://www.jeppesen.com/documents/aviation/business/ifr-paper-services/glossary-legends.pdf > Page 108 (ongeveer halverwege pdf)

De tabel geeft dus GEEN minimum altitudes, behalve als dat (zoals bij EHGG) is aangegeven. De hoogtes die in het verticale profile plaatje staan zijn in principe dus wel minimum hoogtes. De kaarten lijken dus wat dat betreft conform de kaarten in het AIP.

Dus als er geen 'mimimum' bij staat, beschouw ze dan niet als minimum.
 
- Ook kal is de AIP ipv Jepesen heilig, in commerical operations heb je bijna nooit de beschikking over de AIP en heb je alleen Jeppesen en eventueel een airfield brief.
- De hierboven beschreven stepdwon is volgens het plaatje wel tyoegestaan maar voor commercial opeRATIONS (eu-ops) ook niet. Het MOET een continuous descent zijn.
- Sinds een half jaartje of zo is Jeppesen langzaam alle MDAs aan het vervangen door DAs. Ik weet niet of dit voortvloit uit EU-OPS.
 
- Ook kal is de AIP ipv Jepesen heilig, in commerical operations heb je bijna nooit de beschikking over de AIP en heb je alleen Jeppesen en eventueel een airfield brief.

Zoals net gezegd, de tabel is ook volgens Jeppesen recommended altitudes. Ze zijn dus toch conform de AIP kaarten.

- De hierboven beschreven stepdown is volgens het plaatje wel tyoegestaan maar voor commercial opeRATIONS (eu-ops) ook niet. Het MOET een continuous descent zijn.
- Sinds een half jaartje of zo is Jeppesen langzaam alle MDAs aan het vervangen door DAs. Ik weet niet of dit voortvloit uit EU-OPS.

Die continuous descent, kan jij me laten zien waar dat staat in de EU OPS? Ik kan het niet vinden namelijk. Had er op de F50 ook nog nooit van gehoord, onder de MDA komen is zonder baan referentie etc gewoon verboden, blijven hangen tot MAP is geen probleem. Op de E190 hoor ik ineens wat anders, dat je MDA kan beschouwen als DA als je een continuous, stabiel descent pad direct naar MAP volgt. Hier zouden we toestemming voor hebben van IVW, maar ik heb er nog nooit ergens iets over gelezen. EU OPS (Jar ops althans, ik neem aan dat je die bedoelt) zegt in ieder geval dat je niet onder de MDH / MDA mag komen als je de baan of baanverlichting etc nog niet ziet.
Bron: http://jaa.nl/publications/jars/jar-ops-1.pdf
 
Die continuous descent, kan jij me laten zien waar dat staat in de EU OPS? Ik kan het niet vinden namelijk. Had er op de F50 ook nog nooit van gehoord, onder de MDA komen is zonder baan referentie etc gewoon verboden, blijven hangen tot MAP is geen probleem. Op de E190 hoor ik ineens wat anders, dat je MDA kan beschouwen als DA als je een continuous, stabiel descent pad direct naar MAP volgt. Hier zouden we toestemming voor hebben van IVW, maar ik heb er nog nooit ergens iets over gelezen. EU OPS (Jar ops althans, ik neem aan dat je die bedoelt) zegt in ieder geval dat je niet onder de MDH / MDA mag komen als je de baan of baanverlichting etc nog niet ziet.
Bron: http://jaa.nl/publications/jars/jar-ops-1.pdf

Uit je eigen bron: "Other visual references accepted by the Authority."

Klinkt raar, maar dat kan dus ground contact zijn! In onze operatie overigens dan onder voorwaarde dat men de omgeving van het vliegveld kent, maar goed dit is een redelijk ruim begrip...dat is theoretisch gezien al zo zodra je een approach kaart hebt bekeken.
 
Zoals net gezegd, de tabel is ook volgens Jeppesen recommended altitudes. Ze zijn dus toch conform de AIP kaarten.

EU OPS (Jar ops althans, ik neem aan dat je die bedoelt) zegt in ieder geval dat je niet onder de MDH / MDA mag komen als je de baan of baanverlichting etc nog niet ziet.

JAR-OPS is dood, EU-OPS is de opvolger :biertje:
 
JAR-OPS is dood, EU-OPS is de opvolger :biertje:

Jep... alleen is die volgens mij (niet heel recentelijk gechecked, easa site is niet uit te komen) nog niet actief. Of wel? Zo niet, dan gelden nog de oude regels.

@RV, bedankt voor die verwijzingen. Zo te zien zijn het nog geen geldende regels maar proposals (NPA), maar zo te zien worden de JARs al langzaam aangepast (MDA naar DA) om de transitie naar EASA te vergemakkelijken. Goed om te lezen hoe ze de conventionele ideeën updaten naar nieuwe technologie.
 
Back
Top