Moeilijkste onderwerpen uit je vliegcursus

Wingletje

New member
Hey mensen,

Wat vinden jullie de moeilijkste onderwerpen uit jullie vliegopleiding?

Het kan voor iedereen verschillend zijn en afhankelijk zijn van je voorkennis, maar er moeten toch een paar onderwerpen zijn waarvan meer mensen zullen zeggen dat het lastig is ze onder de knie de krijgen. :)
 
Het hangt een beetje af van je achtergrond, maar daarom vraag je het natuurlijk ook.

Van de theoriefase vond ik Meteo, Principles of Flight en Electrics het moeilijkst. Op een andere manier moeilijk zijn Airlaw en Operational Procedures (hoop wetteksten en onsamenhangende getallen die je moet kennen).
Klasgenoten vonden vooral Radio Navigation en Airframes, Powerplant & Systems moeilijk.

Tijdens de praktijk is het even wennen aan het vloeiend uit je hoofd leren van rijtjes zoals checklisten, emergency procedures, briefings etc. maar dat is (net als vliegen) een kwestie van doen.
 
Crosswinds, VOR navigation (concept TO/FROM) en natuurlijk short field landings over obstakels van 15 m!
 
VOR/DME approaches en zorgen dat je niet onder je glijpad komt ... ook geen 50 ft dat is soms best lastig
 
VOR/DME approaches en zorgen dat je niet onder je glijpad komt ... ook geen 50 ft dat is soms best lastig

Tip van de week, 0.3 mijl voor je volgende DME punt moet je 100 voet boven je glijpad zitten. Dus als 4 mijl 660 voet moet zijn, dan is 4.3 mijl 760 voet. Zo zie je hem al aankomen, want vaak zijn die hoogtes hard.
 
beetje offtopic, maar over die harde hoogtes op een VOR/DME
EHGG VOR DME rwy 23:
overhead the beacon MINIMUM altitude 1220'

EHLE NDB DME rwy 23 staat alleen HAT bij de DME distances. Begrijp ik hier nou goed uit dat op EHGG de hoogtes voor de VOR DME harde hoogtes zijn, en die op de NDB DME van EHLE niet?
maw, onder path komen op EHGG is missed approach, en op EHLE..?
of mis ik iets.
18292544.jpg

plaatje voor de duidelijkheid, bovenste van EHGG, onderste EHLE
Haal het uit jeppesen trouwens.
 
Bij EHGG heb je de gegevens van GRO gezet. Dat is een Localizer; dus dat zijn de gegevens van de ILS approach of van de Localizer only approach. Voor de VOR DME moet je uitgaan van EEL.

bij een ILS spreek je over een glijpad met Minimum alt. en een DA (of DH)
bij een non-precision over altitude en een MDA (of MDH) tot je mist appr. punt (soms ook een MDA tussen bakens; deze is dan geacceerd op je jepp kaartje).

Voor je IR examen (en voor je zelf in de praktijk als je leven je lief is) zijn al die hoogtes 'hard'
 
u heeft gelijk, heb verkeerd plaatje gepakt.
hier de VOR DME van EHGG
44763978.jpg

beide approaches nog precision en bij EHGG staat minimum, EHLE niet, vraag blijft waarom
 
Jepp zegt:

"All the altitudes in the Jeppesen profile views
are minimum altitudes except where
specifically stated as maximum, mandatory, or
recommended. [....] The altitude indicators of MAXIMUM and
RECOMMENDED were used occasionally in
the past, but are very rare today"

Dus ookal staat er geen 'minimum' beschouw ze wel als minimum.
 
Jepp zegt:

"All the altitudes in the Jeppesen profile views
are minimum altitudes except where
specifically stated as maximum, mandatory, or
recommended. [....] The altitude indicators of MAXIMUM and
RECOMMENDED were used occasionally in
the past, but are very rare today"

Dus ookal staat er geen 'minimum' beschouw ze wel als minimum.

dank u voor het antwoord, en sorry voor het offtopic gaan
 
Het kan overigens zijn dat de altitudes voor de EHLE appr. "recommended" zijn. Maar dit wordt niet meer door jepp zo genoemd (en beschouw ze dus als minimum). De enige geplubliceerde 'harde' minimum is 1160 ft (A) op 21 DME PAM (voor de RW23,zie AIP). Het is dus eigenlijk een "step-down" approach..
 
Last edited:
Deze waardes zijn ter info er zijn (meestal) 2 harde waardes, nl. die van de OM en MDA.
Aangezien de meeste APP met 3gr wordt gevlogen komt Jepp dus met de DME versus DIS voor info.
Je kunt (als je wilt) van je Initial ALT als een gek gaan zakken naar je OM ALT levelen en na je OM als een gek zakken tot MDA en daar dan rond blijven vliegen tot je MAP.
Dit wordt echter door de meeste bedrijven niet gedaan.
Ze gaan met een 3gr pad naar MDA als ze dan geen "contact" hebben dan Missed ondanks dat men nog niet bij het MAP is.
Als er een turn is voor je missed dan wacht men tot men MAP voorbij is alvorens een bocht te maken.
Hier kun je dus boven of onder zitten OM en MDA zijn echter keihard (je mag er boven maar niet onder zitten)
 
Om half 7 opstaan met een opkomende hangover voor een vroege vlucht is tot op heden wel een van de meest lastige dingen van de cursus gebleken... Persoonlijk had ik wat moeite met fatsoenlijk een holding enteren en vliegen. Verder geen grote obstakels in de opleiding...eh ik bedoel cursus
 
Back
Top