De honden mee!

DDAL

New member
Wie heeft ervaring met het meenemen van de trouwe viervoeter.

Misschien wat vroeg om info in te winnen, ik ga binnenkort beginnen met de PPL opleiding. Om vervolgens (als alles ok is) wekelijks naar Frankrijk te vliegen.
We hebben 2 honden die mee gaan, momenteel met de auto alwaar ze heerlijk gaan liggen slapen...

Alle informatie is welkom
 
Ik heb er geen ervaring mee, maar hoe zit dat dan met geluid? Is het geluidsniveau in een vliegtuig niet te hoog voor hun oren? Je kunt ze geen headset geven :)
 
MBT het geluid >> volgens de dierenarts no-problem. We hebben twee Vizsla's (reu+teef) Via het internet en de vliegschool ga ik ervanuit dat een vliegtuig met drukcabine de voorkeur heeft. Iets voor over de oren lijkt me "makkelijker" dan ze een zuurstof-masker op te doen...
 
Hartelijk dank! Is uw "Pilot" vanaf het begin dol enthousiast geweest of was er sprake van een "zware"gewenning?
 
Kan makkelijk! :D :

[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=REl64B2oB1U[/YOUTUBE]

Verder; ik weet niet hoe bekend je al met het vlieggebeuren bent, maar je moet er wel rekening mee houden dat je na een PPL opleiding niet zomaar op een pressurized vliegtuig kan gaan vliegen. Dan zit je namelijk in de complex aircraft klasse, ervaring vereist dus.

Vaak moet je voor zulke kisten ook aparte ratings halen zoals een Single Engine Turbine (SET) of Multi Engine (ME) in het geval van een twee-motorige kist. Verzekeringstechnisch mogelijk ook een CPL vereist + een minimum aantal uren. Verder praat je al snel over een aanschafprijs van 7 cijfers bij dit soort kisten...
 
Last edited:
Ik vind het zielig. Dat mensen vliegen leuk vinden betekend niet dat je hond dat ook leuk vind. Denk je nou dat een hond het leuk vind om achter in een lawaaierige cessna rond te hobbelen met een knellende headset op zn kop?
Ik zou iemand hard uitlachen als me gevraagd zou worden of de hond ook mee kan.
Laat je hond lekker in het bos rennen....
 
Een hond is ongevoelig voor lage tonen maar des te gevoeliger voor hoge tonen. Dat zijn tonen die wij vaak niet eens kunnen horen.

Hou daar ajb rekening mee. Een draaiende motor heeft waarschijnlijk geen invloed maar luchtdruk veranderingen of een scherpe toon kan tot gevolg hebben dat een hond onverwachts reageert. Als je hoog wil gaan is inderdaad een drukcabine handiger dan een zuurstofmasker. Alsje hond het masker om wat voor reden afschud heb je behoorlijk paniek daarboven.

Het blijft een dier, hoe lief en aanhankelijk hij ook is. Als het er op aan komt zullen ze''dierlijk'' reageren. Het is bijvoorbeeld niet ondenkbaar dat 2 honden elkaar aanvliegen als er een storende factor optreed. Dit komt omdat een hond volledig anders associeert dan een mens.

Dus zeker als je 2 honden meeneemt zou ik ze appart in een bench meenemen. Just in case! Je zit niet te wachten op 2 vechtende honden achterin. Een hond die uit schrik bij je op schoot springt lijkt me ook geen succes tijdens final approach.

Vizla's zijn geen schrikkerige honden dus dat scheelt wel. Ze zijn echter wel gevoelig dus dat is zeker iets om rekening mee te houden. Wat losse taxi runs etc zijn dus zeker aan te bevelen voordat je zo mee omhoog neemt.

Mijn advies is ze rustig laten wennen en denken vauit je honden en dan kun je vele leuke vlieguren hebben met ze. Honden zijn erg goed in aanpassen mits je ze juist begeleid :biertje:


Gr
Eelco
 
Een hond is ongevoelig voor lage tonen maar des te gevoeliger voor hoge tonen. Dat zijn tonen die wij vaak niet eens kunnen horen.

Hou daar ajb rekening mee. Een draaiende motor heeft waarschijnlijk geen invloed maar luchtdruk veranderingen of een scherpe toon kan tot gevolg hebben dat een hond onverwachts reageert. Als je hoog wil gaan is inderdaad een drukcabine handiger dan een zuurstofmasker. Alsje hond het masker om wat voor reden afschud heb je behoorlijk paniek daarboven.

Het blijft een dier, hoe lief en aanhankelijk hij ook is. Als het er op aan komt zullen ze''dierlijk'' reageren. Het is bijvoorbeeld niet ondenkbaar dat 2 honden elkaar aanvliegen als er een storende factor optreed. Dit komt omdat een hond volledig anders associeert dan een mens.

Dus zeker als je 2 honden meeneemt zou ik ze appart in een bench meenemen. Just in case! Je zit niet te wachten op 2 vechtende honden achterin. Een hond die uit schrik bij je op schoot springt lijkt me ook geen succes tijdens final approach.

Vizla's zijn geen schrikkerige honden dus dat scheelt wel. Ze zijn echter wel gevoelig dus dat is zeker iets om rekening mee te houden. Wat losse taxi runs etc zijn dus zeker aan te bevelen voordat je zo mee omhoog neemt.

Mijn advies is ze rustig laten wennen en denken vauit je honden en dan kun je vele leuke vlieguren hebben met ze. Honden zijn erg goed in aanpassen mits je ze juist begeleid :biertje:


Gr
Eelco

Dank! De honden (Anton & Lotte) zijn onze kinderen, super verwend maar wel opgevoed! Ze luisteren goed ... en zijn graag bij ons. (en ja, echt gevoelig) Het proef zitten / liggen en vliegen staat op het programma.

Gr Dennis
 
Ik vind het zielig. Dat mensen vliegen leuk vinden betekend niet dat je hond dat ook leuk vind. Denk je nou dat een hond het leuk vind om achter in een lawaaierige cessna rond te hobbelen met een knellende headset op zn kop?
Ik zou iemand hard uitlachen als me gevraagd zou worden of de hond ook mee kan.
Laat je hond lekker in het bos rennen....

Response:
U doet een aantal aannamens met een ongepaste uiting. Op voorhand iemand uitlachen om een wens (te vliegen en dat samen met de honden) is not done. Het hele idee is ontstaan doordat we ooit een TV programma zagen waarin een echtpaar lande en de 1e passagier die eruit kwam hun hond was....

Niemand weet (ook ik niet) of ze het leuk / prettig zullen vinden, maar ze gaan graag overal met me me naartoe. En met een rustige opbouw zullen ze eraan wennen. Zeker als ze na de 1e keer doorhebben dat ze naar hun 2e woon&verblijfplaats gaan. Alwaar ze het door u vermelde bos plus tuin en zwembad tot hun beschikking hebben. ( bij elkaar zo rond de 10ha)

Wanneer u andere kent die ook de hond(en) mee nemen in hun vliegtuig dan erneem ik graag hun ervaringen, zo ook alle andere adviezen.

M.vr.gr Dennis
 
Kan makkelijk! :D :

[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=REl64B2oB1U[/YOUTUBE]

Verder; ik weet niet hoe bekend je al met het vlieggebeuren bent, maar je moet er wel rekening mee houden dat je na een PPL opleiding niet zomaar op een pressurized vliegtuig kan gaan vliegen. Dan zit je namelijk in de complex aircraft klasse, ervaring vereist dus.

Vaak moet je voor zulke kisten ook aparte ratings halen zoals een Single Engine Turbine (SET) of Multi Engine (ME) in het geval van een twee-motorige kist. Verzekeringstechnisch mogelijk ook een CPL vereist + een minimum aantal uren. Verder praat je al snel over een aanschafprijs van 7 cijfers bij dit soort kisten...

De 1e stap (na uitgebreide info inwinnen) was een medisch brevet. Na een aanvullende test heb ik deze mogen ontvangen. Ik realiseer me dat er heel wat lucht onder m'n voeten door zal gaan voordat ik volledig en save m'n doel zal bereiken. Momenteel denk ik hier simpel over; so be it, maar wel met fun. IN de praktijk zal ik zeer gemotiveerd de te leren stof tot me zien te nemen en ipv de vertrouwde auto een vliegtuig moeten leren aanvoelen.

Gedurende het gehele traject kan ik dus nog even sparen...:)
 
Het belangrijkste is dat je plezier hebt in het vliegen, succes met je opleiding!

Sommige honden kunnen het ook prachtig vinden natuurlijk, dat vliegen...die vinden alles best...als ze maar met hun snuit tegen het raam kunnen zitten om naar buiten te kijken..:D
 
En wat dachten we van Joe, de co uit de cocosnotenshow in Hoenderloo van onze aerobatic pilot Frank Versteegh. Die zit eerder in het vliegtuig dan Frank!
 
Mijn hond, een Friese Stabij, middelgroot en ongeveer 20 kilo, ging graag mee. Voor hem was een tochtje in een vliegtuig niet anders dan een ritje in de auto: na afloop op een leuke nieuwe plek uitgelaten worden en nieuwe dingen ruiken.
Ik had een partitie gemaakt tussen de stoelen en het bagageruim. Hiervoor heb je nodig: een net en een elektriciteitsbuis. De buis vormt zich in een boog langs het plafond. Markeer het net op de plek waar je de buis doorheen wilt steken en je hebt een perfect zittende afscheiding.
Onderweg ging mijn hond altijd na een paar keer draaien liggen. Ik denk niet dat hij wist dat wij ons door de lucht bewogen, maar hij zat altijd wel weer rechtop als wij gingen landen. Hij heeft vele vakanties meegevlogen.

Het is goed te doen. Met een partitie hoef je geen riem te gebruiken en is er meer bewegingsvrijheid. Riemen kunnen in de knoop raken en dat kan een probleem worden.

http://www.pilotfriend.com/humour/jokes/loop.wmv
 
Dank! De honden (Anton & Lotte) zijn onze kinderen, super verwend maar wel opgevoed! Ze luisteren goed ... en zijn graag bij ons. (en ja, echt gevoelig) Het proef zitten / liggen en vliegen staat op het programma.

Gr Dennis

Hartelijk dank, voor de info! We gaan er gewoon aan beginnen.

Graag gedaan. Super dat je gaat beginnen!
Veel leuke vlieguren gewenst en succes met de eerste stappen. Ik claim geen expert te zijn maar durf over mezelf best te zeggen dat ik aardig wat kennis heb opgedaan de afgelopen jaren over honden gedrag. Mocht je dus tegen dingen aanlopen waar je geen raad mee weet dat laat het gewoon weten.

Groeten,
Eelco
 
Graag gedaan. Super dat je gaat beginnen!
Veel leuke vlieguren gewenst en succes met de eerste stappen. Ik claim geen expert te zijn maar durf over mezelf best te zeggen dat ik aardig wat kennis heb opgedaan de afgelopen jaren over honden gedrag. Mocht je dus tegen dingen aanlopen waar je geen raad mee weet dat laat het gewoon weten.

Groeten,
Eelco

Dank! Als er uitdagingen volgen dan zal ik zeker vragen posten.

m.vr.gr Dennis
 
Mijn hond, een Friese Stabij, middelgroot en ongeveer 20 kilo, ging graag mee. Voor hem was een tochtje in een vliegtuig niet anders dan een ritje in de auto: na afloop op een leuke nieuwe plek uitgelaten worden en nieuwe dingen ruiken.
Ik had een partitie gemaakt tussen de stoelen en het bagageruim. Hiervoor heb je nodig: een net en een elektriciteitsbuis. De buis vormt zich in een boog langs het plafond. Markeer het net op de plek waar je de buis doorheen wilt steken en je hebt een perfect zittende afscheiding.
Onderweg ging mijn hond altijd na een paar keer draaien liggen. Ik denk niet dat hij wist dat wij ons door de lucht bewogen, maar hij zat altijd wel weer rechtop als wij gingen landen. Hij heeft vele vakanties meegevlogen.

Het is goed te doen. Met een partitie hoef je geen riem te gebruiken en is er meer bewegingsvrijheid. Riemen kunnen in de knoop raken en dat kan een probleem worden.

http://www.pilotfriend.com/humour/jokes/loop.wmv

Dat is mooi nieuws voor ons.... Ik heb al een keer met een aluminium constructeur gesproken over een deugdelijke afscheidings mogelijkheid. Jouw oplossing lijkt me efficient en kosten vriendelijk(er)!

Vraag: droeg de hond een gehoor bescherming?

Dank.
 
Vraag: droeg de hond een gehoor bescherming?
Nee, en we zaten nooit hoger dan FL100.

Ik zou geen aluminium afscheiding doen. Eerst hadden we ook zo'n ding met uitschuifbuizen die het passend zou houden. Onhandig, het paste nooit goed, of het bleef niet zitten. Daarna die buis en zo'n stevig net, nooit meer problemen. Installeren gaat in een wip en als het moet heb je je hond zo bevrijd.
 
Back
Top