Why hate Ryanair? Op BBC One Panorama vanavond...

Ik heb Onassis al beloofd dat ik een keer bij jullie in LUX bier kom drinken, dan hebben we het er uitgebreid over. Je hebt tegenwoordig soswieso wat alcohol nodig om work en rest times nog te begrijpen. (Met alle Wokkels enzo)
Check! Misschien is het toch niet goed als ik met koorts in bed lig te gaan zitten posten! WLAN is een vloek en een zegen tegelijkertijd! :D
 
(geloof ik)

Dan nog even over de laatste verandering bij ryanair. Voorheen zat onze postflight-time nog in onze flightduty-time. Maar sinds kort ook niet meer. Dit lijkt erop dat we dus 30 min langer mogen vliegen.....
.

Jack, ik weet niet hoe ik dit anders moet lezen. Voorheen duurde de flightduty bij Ryanair 30 minuten langer dan bij easy als ik struts post lees. Immers, bij easy eindigt flightduty on chocks, terwijl dat bij Ryanair volgens strut een half uur na chocks eindigt. Ik zie dus niet wat er zo uniek is aan Ryan.

Tenzij strut met flight duty eigenlijk de normale duty time bedoelt, maar dat is niet zo...
 
We printen idd alles uit voor de hele dag..
Maar net als iedere andere airline krijgen we het weer en notams in iedere turn-arounds...


Okai check, dus het gaat puur om de tijd van het uitprinten van die 4 of 6 vliegplannen...

Overload, excuses: ik zie nu idd ook op mijn rooster dat FDP van check in tot on blocks is. Dus FDP telt idd voor je rust welke pas 30 min na on blocks in gaat. :biertje:
 
Jack, ik weet niet hoe ik dit anders moet lezen. Voorheen duurde de flightduty bij Ryanair 30 minuten langer dan bij easy als ik struts post lees. Immers, bij easy eindigt flightduty on chocks, terwijl dat bij Ryanair volgens strut een half uur na chocks eindigt. Ik zie dus niet wat er zo uniek is aan Ryan.

Tenzij strut met flight duty eigenlijk de normale duty time bedoelt, maar dat is niet zo...
Check, snap nu wat ie bedoelt en snap Overload ook beter nu! ;) Thx!
 
Ik ben de laatste die de concurrent aktief gaat lopen verdedigen, maar laten we niet al te kinderachtig doen. 1 uur om alles uit te printen, 4 flightplans te doorspitten, de crew te briefen, naar security te lopen, daar 5 minuten lang gechecked te worden, om vervolgens een eeuwigheid te hobbelen in de bus naar de gate. En nog vertrekken we te vroeg.

Rarara, hoe kan dat?
Niet omdat 1 uur genoeg is, maar omdat mensen standaard eerder aanmelden.

Dus om nou zo hard te gaan klagen om Ryanair die 45 minuten hanteert, maar wel airside een crewroom heeft op doorgaans micky mouse vliegveldjes met een turnaround time van enkele seconden is een beetje sneu. Althans, als je zelf werkt voor een airline die ook niet al te gul is met de tijd.
 
Ach, in the end we agree to disagree, daar is zo'n forum voor.
Feit is dat niemand de werk en rust tijden meer helemaal snapt, dat een vlieger het liefste zoveel mogelijk tijd heeft en dat een bedrijf een vlieger het liefste zo min mogelijk tijd geeft.
Mijn advies, dr moet meer bier gedronken worden.
Zo. En nu gaat ik bij Onassis m'n cigaren halen.
Toodlepip.
 
Santa Claus, like all pilots,...

Hij's wel vroeg hoor... dit jaar :kerst:

Verder wil ik nog even wat toevoegen voor de mensen die niet kunnen begrijpen dat ik niet direct na afstuderen smekend bij Ryanair aan klop.. ik kom van de kls (spoiled by them) en hoop eerst op een positieve uitkomst van de klm cova... Als dat niet verloopt zoals ik hoop, zal ik hoogstwaarschijnlijk wel proberen om bij Ryanair de selectie in te mogen... peace? :biertje:
 
Hij's wel vroeg hoor... dit jaar :kerst:

Verder wil ik nog even wat toevoegen voor de mensen die niet kunnen begrijpen dat ik niet direct na afstuderen smekend bij Ryanair aan klop.. ik kom van de kls (spoiled by them) en hoop eerst op een positieve uitkomst van de klm cova... Als dat niet verloopt zoals ik hoop, zal ik hoogstwaarschijnlijk wel proberen om bij Ryanair de selectie in te mogen... peace? :biertje:

Beste Zweuvert,

Persoonlijk ken ik een heleboel jongens en meisjes, die ook niet voor Ryanair wilden werken..... Gingen liever de crisis "uitzitten" oid. Inmiddels zitten deze al ruim een jaar thuis, zonder uitzicht op een vliegende baan, maar wel met een oplopende studieschuld.

Mijn advies, al is het natuurlijk persoonlijk, "neem" (zoals je het zelf noemde) in deze tijden iedere fatsoenlijke vliegende baan aan die je kan krijgen. In mijn ogen hoort een baan als vlieger bij Ryanair daar zeker bij. Het is niet allemaal rooskleurig (Zelf TR/Accomodation betalen o.a.), maar elk bedrijf heeft zijn nadelen denk ik. Je kan vlieguren maken op een 737, kisten zijn allemaal nieuw, je hebt na je training een fatsoenlijk uurlooon, wat wil je nog meer? Bovendien, dat geleuter over crewfood/etc.... Tuurlijk, het is lekker als je uit de ruif mag eten en drinken, maar ik neem gewoon een paar bammetjes en water/koffie mee, en ik kom de dag prima door. Erg luxe is het niet, maar ja, dat is nu eenmaal niet anders. Voorlopig heb ik wel een baan.....

Ik denk dat als je in deze tijden een baan weten bemachtigen, je jezelf gelukkig mag prijzen. (Dat doe ik tenminste wel) Zoals elders gezegd, op dit moment 100 anderen voor jou en mij. (Letterlijk helaas, een aantal scholen hebben de grootte van hun klassen flink opgeschroefd, waardoor er bergen AI's afstuderen, zonder dat er banen zijn)

Bovendien, mocht de economie weer aantrekken, dan zullen maatschappijen liever "verse" ab initio's aannemen, dan mensen die al een jaar of langer geen vliegtuig meer van binnen hebben gezien. Wellicht nog liever mensen met een berg jet-uren........

Voor wat betreft COVA/KLS/etc... Heb hier op het forum een discussie gezien van mensen die aangenomen waren bij KLC, maar na jaren wachten opnieuw selectie moeten doen. Ik zeg niet dat dit gaat gebeuren, maar feit is, dat KLM op dit moment geen vliegers aanneemt, of in ieder geval opleiding start.... (Dat laatste van een KLS'er die reeds aangenomen was)

Just a piece of advice......

@ Overload: Ben zelf recentelijk bij Ryanair begonnen, wij hadden echter niet de keuze tussen Brookefield/Ryanair contract. Tussen alle studenten die ik heb gesproken, zat niet 1 Ryanair contract. Zelf zou ik wel graag een Ryanair contract hebben, op dit moment beter passend bij mijn persoonlijke situatie. Is deze op een bepaalde manier te bemachtigen? Stuur me eventueel een PM. Many thanks.
 
Wat betreft de 45 minuten discussie: Persoonlijk (Hey, ik ben vers binnen, dus don't blame me) vindt ik dat echt te kort. Ik kom gewoon eerder, zodat ik rustig de tijd heb, om alles door te nemen. Voor 4 sectors ongeveer 1,5 uur ipv 45 minuten, voor 6 sectors ongeveer 2 uur.

Maar inmiddels merk ik al wel, dat nu ik de velden/routes begin te leren kennen, de voorbereiding een stuk sneller gaat. Ook heb ik gemerkt dat de flighttimes bijna altijd korter zijn dan de scheduled block hours, dus een deel wordt gecompenseerd. Wellicht iets persoonlijks, maar vindt het prettig om op tijd klaar te zijn, in plaats van met een gehaast gevoel de cockpit in te stappen.

Cheers.
 
Beste Zweuvert,

...
Mijn advies, al is het natuurlijk persoonlijk, "neem" (zoals je het zelf noemde) in deze tijden iedere fatsoenlijke vliegende baan aan die je kan krijgen.
...

Lieve Accumulator,

Bedankt voor de adviezen, ik zal ze zeker meenemen in mijn beraadslagingen. Ik zie de quote hierboven nu twee keer in dit topic voorbij komen, die in eerste instantie van mij afkomstig zou zijn. Ik kan zelf niet terugvinden waar ik dit gezegd zou hebben. Als ik die indruk gewekt zou hebben, dan spijt dat mij, en is die niet correct, want dit is absoluut niet hoe ik tegen het verkrijgen van een vliegende baan aan kijk.

Groet,
 
Haha, wat blijven ze toch leuk he! deze discussies!

Ik werk nu 1,5 jaar bij FR, en hier mijn mening:

- Ik vlieg 750-800 uur per jaar op een 737, eigenlijk altijd een nieuwe kist, dat bevalt mij Super, dat had ik niet durven dromen voordat ik aan mijn opleiding begon (ik ben nuchter en heb vele verhalen van oudere piloten gehoord, hoe zij uren op een seneca in amerika moesten kopen aangehoord)
- ik wordt er goed voor betaald, meer dan 60k per jaar (ja ik moet mijn eigen sim betalen, en eigen parking kosten, zo wat?? ik hou voldoende over onder aan de streep!!
- mijn rooster is meer dan goed, daar kunnen Majors een puntje aan zuigen, 5 dagen werken 4 dagen vrij, de 1e week vroege dienst, de volgende late dienst. Ik heb een maand per jaar vrij en nog 10 op te nemen vrije dagen (wel lastig de datums te krijgen die je wilt!)
-als ik engineers spreek (oud lufthansa en klm) en ik moet hun geloven, bezuinigt FR zeker niet op onderhoud, is tip top in oorde, en volgens hun veel beter als bij andere bedrijven, bijna overdreven.
-ik ben vrij zeker van mijn baan, ook al werk ik voor een contracter op 0 uren basis, ja dat is een risico, dat heb ik 2 jaar geleden bewust genomen, en daar heb ik geen moment spijt van!
- Je ben 1 van de vele piloten, dus nee je krijgt geen complimentjes, just do your job zoals het moet.
- ik ben niet alleen maar positief, begrijp me goed maar ik heb het hier prima naar mijn zin, zoals vele collega's.

ik begrijp goed dat FR vaak ter discussie komt, wat zo leuk is dat het altijd mensen zijn die niks van FR af weten die van alles erover kwijt willen.

Kortom; ja er zijn wellicht betere banen, maar op dit moment vind ik dat ik het getroffen heb anno 2009!!
 
J...s Overload,
Als ik af en toe opmerkingen van jou lees schaam ik me dat ik ongeveer dezelfde positie heb als jij.
Ik doe het een "eerste dag" cadet echt niet aan om 45min voor vertrek op te komen dagen. Wat heeft hij daar nou aan? Gehaast door alles heen gaan, in stn je plates bij elkaar zoeken enz....
Dan ga jij hem dus ook nog eens vertellen dat hij de volgende dag niet eerder mag komen dan 45 min voor vertrek omdat dat illegaal zou zijn?
Ik ken trouwens maar heel weinig mensen die 45min voor vertrek komen.
Echt heeeeeeeeeel weinig.
Ik heb al zo vaak ingecheckt via crewdock meer dan 45min voor vertrek. Nog nooit iets over gehoord. Volgens mij is het namelijk het papierwerk wat echt telt. Als ik jou zou hoor zou je dus ook nooit jumpseaten na een lange dag omdat je dan ook illegaal bezig bent. Officieel ben je dan ook deel van de crew en telt dus als duty time.
Ik ben blij dat bijna alle collega's die ken niet zo zijn als jij.
Lorel.
 
Lieve Accumulator,

Bedankt voor de adviezen, ik zal ze zeker meenemen in mijn beraadslagingen. Ik zie de quote hierboven nu twee keer in dit topic voorbij komen, die in eerste instantie van mij afkomstig zou zijn. Ik kan zelf niet terugvinden waar ik dit gezegd zou hebben. Als ik die indruk gewekt zou hebben, dan spijt dat mij, en is die niet correct, want dit is absoluut niet hoe ik tegen het verkrijgen van een vliegende baan aan kijk.

Groet,

:biertje: No offense, just some advice....

Ik wens je (oprecht) veel succes met het vinden van een baan, het is erg vervelend na al het harde werk op de vliegopleiding geen baan te vinden. Ook ik heb dat een aantal maanden mogen meemaken, geen pretje....

Na het afronden heb je snel het idee (ook ik ja) dat het "echte" werk eindelijk gaat beginnen, als dat dan niet zo is, is dat een tegenvaller, zeker met een hijgende bank in je nek.....

Mvg
 
Als ik jou zou hoor zou je dus ook nooit jumpseaten na een lange dag omdat je dan ook illegaal bezig bent. Officieel ben je dan ook deel van de crew en telt dus als duty time.
Lorel.

Dat klopt, het telt mee in je tijd en je hebt je aan de wet te houden. Je mag ook niet voor lates jumpseaten. Ik heb onlangs nog een FO naar huis gestuurd waar ik een lange dag mee zou hebben, maar die 's-morgens naar STN was komen jumpseaten van thuis. Je gaat me toch niet vertellen dat je dat acceptable vindt? Als je jumpseat wordt dat geregistreerd en het telt als duty tijd. Je komt toch ook niet jumpseaten met alcohol in je bloed omdat je de avond daarvoor hebt gedronken? Jumpseaten is een privilege, wat regelmatig onder review komt. Dit soort gedrag kan er toe leiden dat we dat privilege kwijtraken. Wees er zeer voorzichtig mee en reken altijd uit of je legaal bent. De IAA wil geen gedonder met Ryanair en houdt alles zeer streng in de gaten.
Als jij meer dan 45 minuten van te voren aanmeldt, pas je dan wel je voyage report aan? Als je 45 minuten te kort vindt, waarom doe je er dan niks aan? Het je met je ERC gesproken?
Ik vertel mijn cadets dat ze de plates etc de avond van te voren moeten opzoeken en mee nemen om te bestuderen, dan hebben ze in de crewroom heel weinig tijd nodig.
Verder zijn de cadets altijd volledig up to speed met het papierwerk omdat ze al veel hebben gejumpseat etc.
Ik heb altijd nog tijd gehad om even koffie te halen op weg naar de kist. Dat is pas belangrijk. Ander gaan we niet.:biertje:

edit: Ik weet eigenlijk niet wat ik erger vind, dat je op een openbaar forum aangeeft de wet te overtreden of dat je iemand die dat niet doet de les probeert te lezen. Als je aan 45 min niet genoeg hebt tijdens linetraining, vertrek dan gewoon later en schrijf het op. Uiteindelijk moeten ze er wat aan doen als het niet werkt. Als iedereen lekker te vroeg komt, dan wint Ryanair en houden ze het zo als het is. Ik heb een paar jaar geleden voorgesteld om tijdens linetraining de report time langer te maken, maar het antwoord dat ik kreeg was dat dit nodig was omdat niemand er problemen mee had. Prima, maar dan kom ik ook niet meer dan 45 min van te voren en dan hoop ik ook niet dat anderen dat doen. Als ik te laat vertrek vanwege training (zeeeeer zeldzaam overigens) dan schrijf ik dat gewoon op. Door dit soort gedrag hebben we nu geen vakbond.
 
Jumpseaten is volgens mij niet: vliegen als deadheading crew (DHC). Daardoor telt het ook niet mee voor de berekening van flight duty.
Zou dit wel zo zijn dan kan je de bus, trein en auto rit ook wel mee gaan nemen.
Natuurlijk is het wel je eigen verantwoording om uitgerust te beginnen. Wij hadden vroeger nog wel eens collega's die 8 uur vliegen van standplaats woonden en meteen na aankomst gingen aanmelden. Maar of je nu anderhalf uur in de trein zit of 40 minuten in een vliegtuig (ams-londen) maakt niet uit.
Positioning is natuurlijk een ander verhaal, want dat valt onder werktijd.

Bij aanmeldtijd begint de klok te tikken. Dat je eerder aanwezig bent is voor de wet niet relevant.
 
Bij aanmeldtijd begint de klok te tikken. Dat je eerder aanwezig bent is voor de wet niet relevant.
Bedankt cpt-x. Dat is een interessante opmerking. Dat zal ik eens uitzoeken. Als dat het geval is, zou dat wel eens DE reden kunnen zijn waardoor ze er mee weg komen. En in dat geval gaan ze er waarschijnlijk van uit dat je eerder komt. En in dat geval ook excuses aan Lorel, want dan heb ik het altijd verkeerd begrepen.
Daarom hebben we nou een vakbond nodig, dan weet iedereen waar hij aan toe is.

vwb jumpseaten, dat heeft bij ons een beetje een rare status omdat de EU er moeilijk over doet. Een jumpseater gaat mee als crew en moet ook op het voyage report en het loadsheet staan (met naam en crewcode). In de praktijk wordt er veel 'gesmokkeld'. Omdat er momenteel veel problemen mee zijn, denkt Ryanair er over om het verplicht te maken je van te voren aan te melden als je wilt jumpseaten, je zou dan of een ticket krijgen of al van te voren op het voyage report worden gezet. Hopelijk gaat dat niet door, want het zou heel veel problemen geven en de flexibiliteit uit het systeem halen. Het is echter het gevolg van mensen die, zoals hier boven beschreven, na hun earlies of voor hun lates gaan jumpseaten, zonder op de klok te kijken. Maar dat soort zaken kan je maar het beste een beetje in de schaduw houden.
 
Volgens mij heb je hier mis. Ik geloof dat als jij jumpseat voor en vlucht dit niet meetelt. Dat ryanair het niet wil ligt volgens mij meer aan het feit dat het vertragingen zou kunnen opleveren. Je ziet js travel dan ook nooit terug in je dutyplan. Als je het namelijk zoals jij stelt zou je, als je op je off day naar huis vliegt dat niet kunnen tellen als off day.

Ik weet trouwens niet wat ik erger vind. Iemand die in 45min z'n vlucht voorbereid en het naar mijn mening niet voldoende kan doen of iemand die 15 min van z'n eigen tijd besteed om het iets grondiger te doen.
Als iemand dit in z'n eigen tijd doet is er dus helemaall geen overschrijding want in ons ops manual staat
Duty Period
A period which starts when a crew member is required by Ryanair to commence
a duty and ends when the crew member is free from all duties.
7.2.1.6 Flight Duty Period
A flight duty period (FDP) is any time during which a person operates in an
aircraft as a member of its crew. The FDP starts when the crew member is
required by Ryanair to report for a flight or a series of flights; it finishes at the end
of the last flight on which he/she is an operating crew member
.

Als je dus iets eerder aanwezig bent telt dit dus niet mee.

Wat betreft het proberen te wijzigen van de preflight time, forget it.
Er is al vaak genoeg hier over gesproken en Ryanair heeft er geen oren naar zolang de IAA het goed keurt. Het zou namelijk wel degelijk gevolgen hebben voor ons schedule want sommige dagen zouden dan te lang worden.

Dat dit soort gedrag de reden is dat we geen vakbond hebben is jouw mening.
Ik denk dat hier hele andere redenen voor zijn maar dat is nu even off topic.

Lorel
 
Ik zie je punt. volgens mij is dat nu ook exact waar de IAA/EU moeilijk over beginnen te doen en dat we daarom op het voyage report moeten komen van te voren (en dus aanmelden etc). Verder excuses als ik wat agressief over kom. Het is niet persoonlijk.
Mijn issue is dat als we 45 min krijgen, we ook gewoon met z'n allen 45 min moeten nemen. lukt dat dan niet, dan is dat niet ons probleem. Maar we weten ook dat dit nooit zal lukken omdat er geen saamhorigheid is. Zoals je zegt, dat is off topic.
 
Die 45 minuten is ook geen wet, maar een airline specific beslissing. De duty tijd begint bij de aanmeldtijd, maar die wordt weer bepaalt door de maatschappij.
Bij ons (KLM) is dit een uur voor europa vluchten en een uur en 15 minuten voor ica vluchten (een uur op buitenstations).
Persoonlijk ben ik ook altijd ruim vantevoren aanwezig. Die keren dat dat niet lukt, ivm openbaar vervoer, neem ik de tijd die nodig is. Meestal is dat ruim voldoende. Soms echter komt alles bij elkaar, weer, dispatchproblemen etc. Dan kan je of een co (bij heavy bemanning) alvast vooruit sturen of je neemt de vertraging. Dit wordt dan wel geregistreerd, maar wordt niet moeilijk over gedaan.

Bij instructie vluchten is het natuurlijk wel belangrijk om niet al te haastig te doen. Je bent dan wel fysiek aanwezig aan boord, maar dan is er een die mentaal nog ergens anders is. Bij ervaren crews kan je natuurlijk wat sneller werken.
 
Back
Top