Why hate Ryanair? Op BBC One Panorama vanavond...

En dat is niet sinds ik bij Ryanair werk. Heb genoeg parttime dan wel fulltime gewerkt en altijd kwam ik op tijd op mijn werk (+/-15 min. van te voren) En daar kreeg ik er ook niet voor betaald.
Af en toe hebben de heren piloten de neiging om over alles te vallen wat op papier staat.
Vergeet niet dat een kwartiertje speling nemen om op tijd (files etc.) op je werk komen, en te weinig tijd krijgen om fasoenlijk te werk te kunnen doen helaas twee verschillende dingen zijn.

Hoe iemand dag in dag uit 45 minuten voor push back kan aanmelden, dan nog met een printer kan stoeien om de vluchtplannen/NOTAMS/weer uitgeprint te krijgen, papieren doornemen, door security gaan, vliegtuig checken, setup doen, briefen, en dan ook op tijd pushen is mij een raadsel. :confused: Als ik de reacties zo lees dan lukt dat ook niet.

Op zo'n manier is het natuurlijk makkelijk 'concurreren' als bijna iedere andere maatschappij standaard 60 minuten neemt, en die extra 15 minuten consequent meeneemt in de max duty en rust tijden! :1855:

Laat MOL dan maar weer one million "free seats" weggeven, maar vergeet niet dat die "gratis stoelen" door jouw gesubsidieerd worden.
 
Wat een ruggengraad weer van onze Ryanair collega's!!:dozey:... Ik zou bijna zeggen dat jullie de ho*ren van industrie zijn... Als je nergens tegen in opspraak komt en je laat je alles afpakken dan wordt jullie "pakket" er niet beter op.
En aangezien Ryanair steeds toonaangevender wordt binnen de industrie naai je zo ook je collega's bij andere maatschappijen.....

Als die 45 min niet voldoende is dan ga je toch gewoon te laat weg...
Na een aantal weken met vertragingen zullen de 45 min omhooggeschroefd worden naar bijvoorbeeld een uur. Of zie ik dat verkeerd?!?:confused:

Dan voorkom je dat je in je eigen tijd ( geen brookfielders ) je flightplanning staat te doen en wordt je maximale duty periode 15 min korter...

Flightplanning is zeker niet iets om je bij te haasten....
 
Wat een ruggengraad weer van onze Ryanair collega's!!:dozey:... Ik zou bijna zeggen dat jullie de ho*ren van industrie zijn... Als je nergens tegen in opspraak komt en je laat je alles afpakken dan wordt jullie "pakket" er niet beter op.
..... Dan voorkom je dat je in je eigen tijd ( geen brookfielders ) je flightplanning staat te doen en wordt je maximale duty periode 15 min korter...

Als die 45 min niet voldoende is dan ga je toch gewoon te laat weg...
Na een aantal weken met vertragingen zullen de 45 min omhooggeschroefd worden naar bijvoorbeeld een uur. Of zie ik dat verkeerd?!?:confused:....

Flightplanning is zeker niet iets om je bij te haasten....

Wat een gemekker en een verwende vakbondsinstelling... bovendien erg beledigend.

Ik zie het zo, ik bekijk mijn uren op jaarbasis * mijn salaris per blokuur. Daar ben ik -als ryanair werknemer- uiterst tevreden mee. Als ik voor een lange dag met een nieuwe of complexe bestemming 1.5 uur voor offblocks moet reporten om rustig de tijd te hebben dan is dat maar zo. Als ik een uurtje wat jeppy's moet printen idem dito.. Ik voel me dan niet misbruikt door ryanair, ik snap ook niet waarom dit wel zo zou moeten zijn.
Waarschijnlijk omdat ik als ingenieur voor een 'normaal' bedrijf heb gewerkt waar het (net als bij ELK normaal bedrijf) vanaf bepaalde schalen volkomen normaal is dat geen overwerk uitbetaald wordt. Blijkbaar zijn piloten historisch gezien te verwend om dit te accepteren.

By the way, per saldo verdienen we waarschijnlijk het zelfde...

@ Zweuvert: Met zo'n instelling ben je denk ik bij geen enkele maatschappij welkom, dus ik hjoop dat je een goeie kwaliteit bank hebt.
 
Last edited:
Voor de duidelijkheid. De 45 minuten is niet nieuw en ook niet een manier om meer uren uit een vlieger te krijgen, want je komt zelden in de buurt van je maximum. De 45 minuten wordt elke paar maanden geaudit en heeft nog nooit problemen of commentaar gegeven. In principe kijk je alleen naar je eerste sector in de crewroom, of als het een hele korte vlucht is, naar de eerste twee. Je bent 20 minuten voor departure bij de kist, dat geeft je dus ruim de tijd. Op de meeste bases staat de kist letterlijk voor de deur. En voor elke nieuwe base wordt de 45 minuten opnieuw geevalueerd.
In STN geeft 45 minuten me ruim de tijd om nog even koffie te halen op weg naar de kist en toch ruim op tijd klaar te zijn, en dat is meestal met een onervaren student...
Overigens reporten we zelfs in Seattle 45 minuten voor departure, geen enkel probleem.

De enige matennaaiers in de industrie zijn de mensen die tegen een hongerloontje werken omdat ze een zogenaamde 'gratis typerating' krijgen.
 
Waarschijnlijk omdat ik als ingenieur voor een 'normaal' bedrijf heb gewerkt waar het (net als bij ELK normaal bedrijf) vanaf bepaalde schalen volkomen normaal is dat geen overwerk uitbetaald wordt. Blijkbaar zijn piloten historisch gezien te verwend om dit te accepteren.
Je kunt het met duizend banen vergelijken, maar uiteindelijk heb je het in de luchtvaart over minimum en maximum duty/rust tijden. Dat kun je niet zo makkelijk bagataliseren vind, of wil je dadelijk dezelfde CAO als de cassiere bij Appie Heyn? Als bijna iedereen (behalve Overlord! :dozey:) een uur nodig heeft EN je wilt nog eens iets speling hebben om op tijd te komen dan betekent het dus dat je een half uur minder rust/vrije tijd hebt.
Voor de duidelijkheid. De 45 minuten is niet nieuw en ook niet een manier om meer uren uit een vlieger te krijgen, want je komt zelden in de buurt van je maximum.
Als het toch geen probleem is, waarom rekenen ze dan met 45 minuten als de industry norm 60 minuten is? Je zou toch eigenlijk zeggen "safety first" en 60 min van tevoren aanmelden, zeker als het het bedrijf niks kost en 45 min van tevoren niks extra's oplevert... Het heeft toch wel terdegen een invloed op je min rust en max duty uren?
De enige matennaaiers in de industrie zijn de mensen die tegen een hongerloontje werken omdat ze een zogenaamde 'gratis typerating' krijgen.
Zelf betalen en "veel" verdienen (waar je dan nog een hoop kosten als rente, uniform, medicals, crewfood en een paar flesjes water per dag van af mag trekken) gaat toch netto in dezelfde richting, of zie ik dat verkeerd? "Veel" en "weinig" zijn erg relatieve en rekbare begrippen, iets waar RYR blijkbaar erg goed mee is.

p.s. Effe voor de gein, wat kost een flesje water aan boord bij jullie eigenlijk? Ik neem aan dat je niet effe met een 1,5 liter fles water onder je arm door security komt op STN?
 
p.s. Effe voor de gein, wat kost een flesje water aan boord bij jullie eigenlijk? Ik neem aan dat je niet effe met een 1,5 liter fles water onder je arm door security komt op STN?

Effe voor de gein, je neemt gewoon een lege fles mee door security, die vul je dan in de crewroom totdat ie overloopt, klaar is kees. Kost niks.

Die 45 min. zijn meestal niet genoeg (zeker niet voor de newbies), maar dan kom je toch even wat eerder, lekker belangrijk.
 
J
p.s. Effe voor de gein, wat kost een flesje water aan boord bij jullie eigenlijk? Ik neem aan dat je niet effe met een 1,5 liter fles water onder je arm door security komt op STN?

Geen idee, ik heb in de 8 jaar dat ik hier werk altijd gratis water gekregen. (En een gratis uniform, gratis medicals en gratis crewfood)

In de zomer hebben we een trial gedaan met 30 minuten report time ipv 45, ook dat ging prima, maar waarschijnlijk houden we het op 45.
 
In principe kijk je alleen naar je eerste sector in de crewroom, of als het een hele korte vlucht is, naar de eerste twee.

Ik wil meestal wel weten of ik ook nog terug kan vliegen voor ik aan de eerste sector begin. En hoe eerder je weet dat je op sector 2, 3 of 4 problemen kan verwachten, hoe eerder je kan gaan werken aan een oplossing.

Je bent 20 minuten voor departure bij de kist, dat geeft je dus ruim de tijd.

En daarom is het dus zo'n rotzooi als ik een kist uit STN haal en is het papierwerk vaak ook niet compleet.

In STN geeft 45 minuten me ruim de tijd om nog even koffie te halen op weg naar de kist en toch ruim op tijd klaar te zijn, en dat is meestal met een onervaren student...

Waarom zou je je precies op de grens nog aanmelden als je een linetraining vlucht hebt met een onervaren student? Liever langer in bed dan zorger voor een wat meer ontspannen dag voor de student? Okay, ik ben geen linetrainer - zelfs geen captain - maar vertrouw jij er dan maar op dat alles in orde is en de onervaren student dus direct met jou tempo kan mee gaan?
 
Effe voor de gein, je neemt gewoon een lege fles mee door security, die vul je dan in de crewroom totdat ie overloopt, klaar is kees. Kost niks.
Dat werkt alleen als de crewroom airside ligt, iets wat lang niet altijd het geval is.
Geen idee, ik heb in de 8 jaar dat ik hier werk altijd gratis water gekregen. (En een gratis uniform, gratis medicals en gratis crewfood)
Ok, maar hoe zit dat met de huidige contracten? Krijgen die ook allemaal crewfood en gratis water? Of versta je onder gratis water een soort van mjs kraanwater-uit-het-toilet-bij-de-crewroom oplossing, en met crewfood het bammetje wat je van thuis "gratis" meegenomen hebt?

In de zomer hebben we een trial gedaan met 30 minuten report time ipv 45, ook dat ging prima, maar waarschijnlijk houden we het op 45.
Nee tuurlijk, als iedereen toch standaard een uur voor off chocks aanwezig is dan maakt dat inderdaad geen ene reet uit als je een trial doet met maar 30 officiele minuten... :duh:

Maar je geeft nog steeds geen antwoord op mijn vraag:
Als het toch geen probleem is, waarom rekenen ze dan met 45 minuten als de industry norm 60 minuten is? Je zou toch eigenlijk zeggen "safety first" en 60 min van tevoren aanmelden, zeker als het het bedrijf niks kost en 45 min van tevoren niks extra's oplevert... Het heeft toch wel terdegen een invloed op je min rust en max duty uren?
 
Dat werkt alleen als de crewroom airside ligt, iets wat lang niet altijd het geval is.

Heb de base waar onze crewroom niet airside ligt nog niet gevonden. Dus als je aanmeld, 45min voor off blocks, ben je al door de security heen. Geen enkel probleem.

En waarom moet iedereen zich toch aan de "norm" houden? Wie bepaalt dat eigenlijk? Wat de "norm" is?
 
Ben het hier ook niet mee eens overload! 30 minuten kan echt niet! 45 min. is met hard werk te doen! Maar als je op 43R staat kun je niet met een FO en een capt. die allebei 30 min van te voren komen alles uitprinten, klaar maken, naar 43R lopen en op tijd weg. Dat ga je mij echt niet wijsmaken.
En fish dat geswets over papierwerk is echt iets voor niet STN based vliegers om over STN te zeggen. Toen ik in HHN zat werd mij ook niet anders verteld over STN. Zit er nu al een paar jaar en het komt wel eens voor dat er iets niet klopt maar dan vullen we het ook direct aan. Dus dat is gewoon nonsens.
 
Ik vermaak me kostelijk met mijn eigen gemaakte broodje hamburger.
Leuke discussie, echter vind ik het tijd worden om wat dingen recht te zetten...

@overload

De enige reden waarom jij miss af en toe niet voor je eten hoeft te betalen is omdat de cabincrew jou niet factureerd. Ik zal daar verder niet op ingaan. Maar iedereen snapt wel wat ik hiermee bedoel. Er is niemand in RYR contractueel gezien die gratis crewmeals krijgen. Mocht je ''de'' nieuwe regeling bedoelen moet jij jezelf beter nuanceren! En of dat allemaal gratis is weet ik ook niet. Voor ons geldt die regel niet. En heb mijzelf daarin ook niet verder verdiept.

Jij weet ook als geen ander dat 30 min niet gaat lukken. 45 minuten is al krap en helemaal op STN. Ik ben erg snel en zou wel is een kampioenschap preflight planning willen houden :biertje: En ik kan je vertellen dat als ik op reporting time binnen kom het aardig stressvol kan zijn. Tevens zal iedere linetrainer zeggen dat je eerder moet komen. Juist omdat goed vliegerschap bij vluchtplanning begint. :1855:

@all
Er is inderdaad een water tank in de crewroom van STN. Dat komt omdat je dus geen water mee mag nemen. (BAA) Mocht je geen fles hebben kan je buiten uit een automaat frisdrank of water halen. A' 60 pence (geloof ik)

Dan nog even over de laatste verandering bij ryanair. Voorheen zat onze postflight-time nog in onze flightduty-time. Maar sinds kort ook niet meer. Dit lijkt erop dat we dus 30 min langer mogen vliegen.....
Anyway iedereen vind de 45 min erg krap. Maar ja, als je als captain /line-trainer op de valreep binnen komt vallen zegt dat wat over hem, maar gelukkig ook wat over het vertrouwen in wij ''de F/o's ;-)

Tevens vind ik het een beetje belachelijk andere collega's te beklagen over papierwerk op andere bases. Iedereen maakt fouten.


@ Zweuvert-je

Ga toch lekker op de bankzitten en reken gelijk effe uit wat je jaarlijks kwijt bent aan extra rente... En de minuten die je mist om verder te komen in je carriere.
En houd op met ongenuanceerde opmerkingen over roddels die je gehoord hebt!
Als je geen ervaring binnen ryanair hebt. Moet je niet mensen van ryanair gaan beklagen met die onzin.
 
Thx voor je info Strut!
Dan nog even over de laatste verandering bij ryanair. Voorheen zat onze postflight-time nog in onze flightduty-time. Maar sinds kort ook niet meer. Dit lijkt erop dat we dus 30 min langer mogen vliegen.....
Door die 30 minuten post flight duty weg te halen verkorten ze eventueel alleen maar je minimum rest, want minimum rest is 12 uur of je de lengte van je preceding total duty period. Post flight duties (de naam zegt het al) hebben niks te maken met je maximum flight duty period.

Juist met die 45 minuten voor off chocks inchecken verleng je je max flight duty period:
Flying Duty Period: Any time during which a person operates in an aircraft as a member of its crew. It starts when the crew member is required by the Company to report for a flight, and finishes at on-chocks on the final sector.

Correct me if I'm wrong, maar als ik het dus goed begrijp proberen ze 45 minuten extra (15 minuten extra/gratis pre-flight duty en 30 minuten minder rust) uit je te persen. Ik vermoed echter dat Overlord daar weer een hele andere (meer company minded) draai aan kan geven... :rolleyes:
Voor de duidelijkheid. De 45 minuten is niet nieuw en ook niet een manier om meer uren uit een vlieger te krijgen...
Right! :dozey:
 
Last edited:
Zweuvert,
Ik snap je gedachten gang niet helemaal, maar iedereen zijn idee. Ik vind het vreemd dat je op de bank zou blijven zitten dan afgaan op roddel en achterklap.
..
Ik geeft toe, teruglezend, dat ik dat wat raar heb neer gezet. Natuurlijk ga ik niet 'op de bank zitten', als ik morgen klaar ben met de opleiding. Maar na de dingen die ik gehoord, gelezen en gezien heb, concludeer ik voorlopig voor mezelf dat Ryanair geen optie is. Mede ook om de reden die La Cygne aanhaalt.
Ipv. op de bank zitten ga ik tijdens het solliciteren waarschijnlijk studeren, ik ben jong aan de opleiding begonnen, heb nog alle rechten op stufi en als ik komend jaar eerst ga werken om de rentelast te kunnen betalen, en daarvoor vanaf het tweede jaar zonder vliegende baan, van een garantiefonds kan profiteren, die de rente overneemt, zie ik geen financiële belemmeringen om een studie te gaan volgen. Terwijl ik in de tussentijd door ga solliciteren bij maatschappijen waar ik wel écht graag voor zou willen werken...

PS: hou aub opmerkingen voor je van persoonlijke aard 'met die instelling red je het niet' :blabla: als je dat uitsluitend op een forumpost baseert, ben ik benieuwd hoe snel je in real life je oordeel klaar hebt, als je iemand voor 't eerst ontmoet.
 
ja zoiets... is ook heel menselijk, maar het is de kunst om dan toch open een gesprek in te gaan, ook als je op het eerste gezicht denkt dat het een eikel is..
 
respect zweuvert. niets dan lof voor deze keus.

god zij dank is de mollenwereld niet aan jou besteed. je weet de kenmerken van die molletjes toch hè. blind. kunnen niks anders dan tunnels graven. en laten niets anders dan molshopen over die het landschap danig verstoren.


:naund:
 
Tevens vind ik het een beetje belachelijk andere collega's te beklagen over papierwerk op andere bases. Iedereen maakt fouten.

Heh, zo erg is het ook niet hoor en ik geef toe dat ik misschien iets te hard ben daar met mijn woorden. Moet er wel bij zeggen dat ik er op STN meer dan een keer problemen mee gehad (tot zo'n 30 min vertraging toe) en het dus niet zomaar uit mijn duim zuig (het kan ook zijn dat die kisten die ik ophaalde net de hangaar uit rolden en misschien daarom wat papierwerk niet hadden) maar uiteindelijk zeg ik het vooral om aan te geven dat je als je 20 min voor off blocks in de kist stapt mijns inziens vrij weinig tijd hebt om alles te doen. Het kan wel als alles lekker vlotjes loopt, maar persoonlijk zou ik het nogal stressvol vinden.
 
Fish,

Bedenk je wel dat STN de grootste base in ons netwerk is en dat er veel kisten gewisseld worden. Het wil dus ook niet automatisch zeggen dat alle kisten die jij er ophaalt, er ook gebased zijn/waren. Soms komt een kist 's ochtends binnen van een base om vervolgens dezelfde middag nog weer naar een andere base verplaatst te worden.

Was laatst op HHN en hoorde veel van deze klachten. Vooral van één persoon. Toen wij later die week samen vlogen was het ook weer raak, er miste papierwerk. Dus moest de kist wel van STN komen! Uit het techlog bleek dat de kist zeker een maand op GRO had gestaan... (sorry Strut)
 
Back
Top