Ter leeringh ende vermaeck (for 19 of 77: for learning and enjoying;-))

Wat is het verschil tussen 2 engine performance berekeningen en 4 engine performance berekeningen. Er is in het 4-engine geval, vaak een nog meer beperkende factor dan het engine out geval, welke is dit?
 
De One Engine Inoperative climb segments:

1st segment: 2-engines: 0%, 4 engines: 0.5% gross
2nd segment (meest limiterend): 2 engines: 2,4%, 4 engines 3 % gross
3rd en 4th segment: 2 engines: 1,2%, 4 engines 1,7% gross


Het tweede deel van de vraag zou ik niet weten aangezien ik me niet met die tak van de sport bezig houd ;)
 
Hier staan bulletins van Eurocontrol met daarin allerlei situaties over TCAS.

Zeer de moeite waard om eens door te lezen. Daarin staat precies wat je zou moeten zeggen en wat de actie is van de verkeersleiding.

Een must voor iedere vlieger!

Even terug komend op de minimale ROC/ROD: Er wordt een advies gegeven van een bepaalde ROD/ROC met ander verkeer in de buurt (Bulletin 2 en 7). Dit is dus wezenlijk iets anders als een door ICAO opgedragen minimum.

Tot slot nog 2 dingen:

Hier het bulletin met de nieuwste, standaard ICAO RT.

Hier een pagina met nog meer bulletins.

Succes.
 
Last edited:
Ik ben eigenlijk nog steeds benieuwd naar het correcte antwoord op KL zijn vraag...
 
BdM, idd must reads, voor de goede orde: those RAs that require a deviation from ATC clearance or instruction need to be reported, the phraseology is:“TCAS RA”(pronounced “TEE-CAS-AR-AY”)
 
BdM, idd must reads, voor de goede orde: those RAs that require a deviation from ATC clearance or instruction need to be reported, the phraseology is:“TCAS RA”(pronounced “TEE-CAS-AR-AY”)

Laatst weer ééntje gehad. We moesten ROD van 2000' aanhouden van ATC. Komt er een militair naar boven bonken onder ons. Ik dus: "LHxxx, TCAS RA". Antwoord: "say again?" Ik: "TCAS RA!!!". Antwoord: "Uh, traffic is cleared 1000' below, contact xxx.xxx". Wel sodeju, vrouwtje, wat is dat nou. Hadden die ATC bitches nu ook maar eens degelijke procedures.:kiss:
Navraag bij een andere sector leverde geen suc6 op. Dwz de verkeersleiders weten zelf niet eens wat precies ze ermee aan moeten. En nee, het was niet ergens ten zuiden van de alpen. Wel degelijk ten noorden.


PS. On ground je check wx voor dest. en altn. Dest = OK en altn ook boven planning minimum. Tijdens vlucht blijft dest. boven minimum. Altn 1,2,3,4, etc. falls below planning minimum, maar above actual. Wat nu? Dezelfde vraag maar nu blijft altn 1,2,3,4 etc. zowel below planning als actual.
 
Stel vlucht London (A) - Amsterdam (B) - Uitwijk Rotterdam (C).

B=CAT II/III-veld
C=CAT I-veld

Boven de Noordzee het weer gechecked.

Situatie I: B=CAT III weer, C=beneden limieten. Je mag doorvliegen naar B en daar de nadering maken.

Situatie II: B=beneden limieten, C=op limiet. Je mag naar B vliegen en een approach maken. Wanneer je niet binnenkomt, uitwijken naar C.

Situatie III: B=beneden limieten, C=beneden limieten. Net zolang holden in de buurt van B in de verwachting dat het weer verbeterd. Is dit niet het geval, uitwijken naar een willekeurige veld D met minimaal 45 minuten in tanks.

Dit is sec zoals de regels zijn omschreven. Nu kan je 100 scenario's bedenken "what if", maar dit is waar je mee mag opereren.

Ik hoop dat dit je vraag beantwoord.
 
Ik bedoelde jouw situatie I.

U bent geslaagd (of je het in de praktijk in zo'n situatie ook echt doet, is deel 2)

Bedankt, ik moest er ff de boeken voor in.
 
Last edited:
Planning minima zijn toch zoals gezegd: PLANNING. En tijdens de vlucht geldt: je mag een approach altijd beginnen. Je mag voorbij de OM als het zicht (precision) en de cloudbase (non-precision) boven limieten zijn (anders: "approach ban"). Voorbij de OM en zicht/ceiling valt beneden minimum: tot de DA (voor precision EN non-precision volgens de nieuwe terminologie).


Wat is de standaard ICAO RT voor:

1. Afgebroken start
2. Emergency descent
3. Doorstart
1. Kan het niet in onderstaand document vinden, dus wat ik zou zeggen: "FRxxx aborted takeoff, end of rwy (if in low vis), (fire), standby".
2. "Fastair position North Cross NDB - Emergency descent to Fl100 due to decompression"
Wat ik zou zeggen: "Mayday 3x FRxxx EMO descent, request local QNH & descent to FL100, maintaining track 045 degrees"
3. "Fastair 345 going around"

Source: Doc 9432: ICAO Manual of RT. In de UK Cap413 staat hierover ook niet veel.
 
Is dit niet het geval, uitwijken naar een willekeurige veld D met minimaal 45 minuten in tanks.

@Boss: 45 minuten alleen voor "props" toch (waarschijnlijk piston, maar ik dacht dat het niet zodanig gespecificeerd was)? 30 minuten voor straalpijpen (of ben ik al te lang thuis met ziekteverlof?).

@JC: Approach Ban is land afhankelijk toch? NL kent het dacht ik niet (company wel).

Wat is de standaard ICAO RT voor:

1. Afgebroken start
2. Emergency descent
3. Doorstart

Gokje (zoals ik het geleerd heb, zonder broncheck):
1. KL... Stopping!
2. KL... Emergency descent!
3. KL... Going around!
 
JC, om even een misvatting bij je weg te halen:
Ging niet om thema approach ban. Ging om thema CONTINUATION OF FLIGHT. Denk daar maar eens over na. De regels ervan zijn veranderd in de laatste tijd. Vroeguh, als je altn below min. viel dan had je dus een probleem en kon je niet verder.
Nu mag het wel. Of je het doet is een ander verhaal. naar AMS is te overwegen, maar een DME is andere koek. Maar ja, wie vliegt er nou in hemelsnaam alleen maar op AMS
 
Last edited:
Laatst weer ééntje gehad. We moesten ROD van 2000' aanhouden van ATC. Komt er een militair naar boven bonken onder ons. Ik dus: "LHxxx, TCAS RA". Antwoord: "say again?" Ik: "TCAS RA!!!". Antwoord: "Uh, traffic is cleared 1000' below, contact xxx.xxx". Wel sodeju, vrouwtje, wat is dat nou. Hadden die ATC bitches nu ook maar eens degelijke procedures.:kiss:
Navraag bij een andere sector leverde geen suc6 op. Dwz de verkeersleiders weten zelf niet eens wat precies ze ermee aan moeten. En nee, het was niet ergens ten zuiden van de alpen. Wel degelijk ten noorden.

Waren ze Engels? Dan kan ik heel goed begrijpen dat ze een mooie vuurbal van de Luftwaffe wilden maken! :D:D Battle of Britain all over again....
En natuurlijk hadden ze het achteraf "nicht gewusst"...

Alle gekheid op een stokje:
Ja die 2000fpm ROD was vanwege traffic-avoidance. Meestal weet ATC beter wat er om je heen gaande is dan jij (aangezien jij alleen verkeer 2300 ft onder en 2300 ft boven je op het scherm hebt).
Als je nou common sense had gehad, gebruik je de laatste 1000 ft sowieso 1000 fpm want dan heb je minder kans dat je TCAS af gaat.
Maar ja er zijn een hoop vliegers die denken dat ze het beter weten en Gods of the Sky zijn...:grijns:
Nou had ze wel het volgende kunnen zeggen: "LHXXX, Descent FLXXX, 2000 fpm, caution traffic levelling off 1000 ft below your cleared level"....een beetje goeie controller doet dat.

Zo is er een welbekende ruzie tussen ATC en een Amerikaanse vlieger die een heading krijgt toegewezen, maar hij ziet op zijn scherm in de verte een andere kist op zelfde level.
Gaat die knakker 'Unable to comply' blèren.
Als ie nou alleen maar nagedacht had dat op de gegeven heading hij het andere toestel ruim zou clearen. (staat trouwens ook in dat artikel van BdM)

Vwb die TCAS RA-call: Is al een 2 jaar oude briefing van Eurocontrol om het zo te doen (nov 2007..BdM refereert er naar). Je deed het wel goed, maar een beetje te vroeg (zegt mn vrouw ook altijd)
Surferboy: Enlighten us!

@Nosig: niet elke company roept Stop...dat is verschrikkelijk Nederlands...je hebt ze die zeggen Reject of zelfs Abandon...is gewoon company, zolang je maar duidelijk bent...het meest gehoorde is: "Ow Shit!"
 
Last edited:
Wat wil je weten? ;) Naja, wat Robin al aanhaalt..het waren militairen, als er 1 soort vliegers is dat onbetrouwbaar is in klaringen volgen. :passed: Daarnaast zijn ze ook zeker niet te beroerd om te pesten, in de EHAA-fir loopt een window tussen SSB en de Vliehors-range.

Daar vliegen militaire kisten doorheen op FL240, maar dat halen ze klimmend vanaf EHEH of EHVK. Vaak met Climrates van ver over de 6000Ft/Min, dus al vlieg je level gebeurt het vaak genoeg dat je een RA krijgt.

Wat ik zou willen horen? Gewoon TCAS RA, zo snel mogelijk. Dan kan ik iig het overige verkeer een beetje uit de weg halen. Maargoed, ik geef zoveel mogelijk Traffic Info zodat je iig visual bent met het verkeer.
 
Back
Top