Laseren

Avond,

Ik wil graag eens weten hoe jullie (zowel civiele als miltaire) vliegers denken over het laseren van je ogen. Volgens mijn opticien (die zelf ook meerdere vliegers behandeld) gebeurt het in de VS al regelmatig bij Navy, Air Force en NASA zonder problemen. Mijn vraag, wat is hier van waar? Wat zijn de gevolgen bij snelle decompression, hoge g-krachten en al dat soort zaken waar je geheid een keer mee te maken gaat krijgen.

En zit er nog steeds verbetering in de techniek? Ik heb er zelf namelijk geen haast mee, maar mocht je ooit bij bijv. defensie terecht komen is het wel erg handig om dan van je zachte lenzen af te zijn, het blijft een gepruts (denk aan bivak oefeningen waar geen hygiëne is) en door het "drijven" van de lens is je zicht nooit helemaal perfect.

Zelf heb ik de volgende ogen:

Links: D -0.50 CYL -0.75


Rechts: D -0.75 CYL -0.75


Visus (gezichtsvermogen): 1.6 (160 % met correctie van zachte lenzen)

Ben benieuwd naar jullie ervaringen en meningen over dit onderwerp...
 
In de "Op de Bok" van afgelopen maand staat een groot artikel over het laseren van de ogen in relatie tot de luchtvaart.

Neem even contact op met het VNV in Badhoevedorp en vraag of je een kopie mag hebben.
 
Ik heb het artikel inmiddels binnen, staat op de site van de VNV. Ik ga het eerst een op m'n gemak lezen...thnx :biertje:

Overigens zijn meningen en ervaringen nog altijd welkom...een echt diepgaand topic over dit onderwerp ben ik hier namelijk nog niet tegengekomen...

Edit:

Meer info over een nieuwe kliniek van de DOD, waar militaire vliegers gelaserd worden, één van de besten op dit gebied volgens het artikel:

http://www.sg.af.mil/news/story.asp?id=123069835
 
Last edited:
Ben gelasikt in 2003 met ca. -2.5 incl cylinders.

Had tot voor kort -0.50/-0.25 met restrictie in brevet dat ik een brilletje op moest. Nooit gedaan want totaal onnodig imho.

Deze zomer goed genoeg bevonden om zonder bril te mogen vliegen (YES..!) hoef 'm zelfs niet meer bij me te hebben. Scheelt weer 2 brilkokers :)

Mijn ervaring:
- LASIK is geweldig, kans op fouten zeer gering, techniek natuurlijk steeds beter.
- Des te geompliceerder je afwijking (cylinders etc) des te lastiger om 0.00 te krijgen.
- Operatie is spannend maar eigenlijk is het niets en sowieso pijnloos.
- Herstel, 3-6 mnd voordat je zicht echt constant scherp blijft. Bij mij 6 mnd.
- Betrouwbare ervaren arts is zeer belangrijk. Moet een vakman zijn bij wie je je echt op je gemak voelt. Je hebt meestal een aantal gesprekken met deze arts en als het je niet bevalt, zoek dan iemand anders.
 
Back
Top