Mid-air collision bij Coolidge AZ

Mh..daar heb ik ook nog een zootje T&G's in mn logboek staan.
Het kan druk luchtruim zijn in die omgeving, met veel scholen op de velden rond Phoenix. Daarnaast vooral ongecontroleerde velden, dus zelf separaren...
 
De Phoenix Area zit vol met studenten, waarvan je er een hoop niet kunt verstaan & de Lufti's met hun Bonanza's met TCAS kijken niet om zich heen want die krijgen toch wel een warning.

In de Seneca's zit ook een soort TCAS (alleen dan op de GNS430, werkt anders) en kan je vertellen dat ik het toch wel warm kreeg ten zuiden van Chandler Airport toen je de hoogtes op de 'TCAS' niet meer kon aflezen aangezien er zo veel over elkaar stonden.

Op de arrival ook bijna een Mid-Air gehad daar, welke gek spuit zijn Cessna nou zandkleurig in de woestijn? Gelukkig riep de verkeersleiding: opposite traffic, same altitude 2 miles oud. Goed kijken, niets te zien. Toen ATC riep: TRAFFIC WARNING, TURN LEFT OR RIGHT NOW, naar links gedraaid (kist nog steeds niet gezien) toen ik hem ineens zag komen en ik zag dat ik hem zou raken als ik door zou draaien, toen toch maar weer snel de bank naar rechts gerold. Dat was wel even zweten...
 
Erg druke airspace daar in de buurt van Phoenix. Ik heb daar tijdens m'n opleiding ook 2 near-misses gehad. Het verbaast me eigenlijk meer dat het niet vaker gebeurt.
 
Was te verwachten maar dat maakt het natuurlijk niet minder erg voor de betrokkenen. Erg druk daar in SE/SW practise area, de meeste studenten beleven hier spannende momenten kan ik vertellen. Nu dus helaas raak...erg triest. 994T was overigens wel een fijn kistje, eerste solo..
 
Was inderdaad een mooie bak. 434K was m'n fav. Die had toentertijd zo'n soepel stuur in tegenstelling tot de Sierra's. Liever lui dan moe :biertje:.

Vraag me af wie de instrukteur was. Iemand hier zal er wel mee gelest hebben.
 
Triest voor de betrokkenen, ben ook benieuwd naar de instructeur. Jammer van de N994T, daar heb ik ook aardig wat uurtjes in gevlogen.
 
pff wel apart, heb mijn cpl x-country in die bak gevlogen.
't is misschien raar zeggen maar dit was een accident waiting to happen. Zóveel kistjes en zo weinig position reports.

Rainbow valley traffic!

Ben ook benieuwd wat de nasleep voor de Oxford dudes nu is..
 
Er is de afgelopen dagen gewoon gevlogen bij OAA. De tent is heel even stilgelegd omdat de FAA natuurlijk even langs wilde komen. De betrokken OAA student was Engels en geen EPST-er. Hier op school (OAA) brengen ze (wijselijk) verder geen informatie naar buiten.
 
Last edited:
bizar om dit te horen..
nog geen jaar geleden daar zelf solo touch & go's gemaakt en nu gebeurt dit... aan het aantal reacties in dit topic van mensen die er ook gevlogen hebben, is ook wel goed te zien hoe populair de Phoenix area voor vliegscholen is. En misschien laat dit incident zien dat de max vliegtuigpopulatie daar misschien wel bereikt is...
 
Naar wat ik heb gehoord van mijn instructeur krijgen alle kisten een TCAS in samenwerking met een software update voor de Garmin 430 zodat deze TCAS waarschuwingen geeft. Dit zou aan het einde van dit jaar, begin volgend jaar geïmplementeerd moeten zijn.

Het kan mij niet snel genoeg komen. Ik was toch best geschrokken van het nieuws. Vandaag had ik een idioot die het nodig vond om zonder radio calls te maken een take-off te doen van RW 21 terwijl ik op final zat voor runway 03. Terwijl wij al 10 minuten calls aan het maken waren op de frequentie. Sommige leren het nooit:niet_bli:
 
Back
Top