flyingviking
Member
Op luchtvaartnieuws.nl kwam ik het volgende artikel tegen:
http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?ID=31690
Zonder te willen mierenneuken over een woordje meer of minder viel mij het volgende zinsdeel op (kan best zijn dat luchtvaartnieuws ten onrechte de term prijsvechter gebruikt, ik ken Westjet verder niet):
"De Canadese prijsvechter sloot in februari van dit jaar een overeenkomst met Air France-KLM"
Ik heb altijd geleerd dat een prijsvechter wordt gekenmerkt door o.a. hoofdzakelijk point to point verkeer. Overstappen kan (bijvoorbeeld Southwest in de USA) maar ik heb nog nooit gehoord dat een prijsvechter als feeder voor een netwerkmaatschappij gaat opereren (zelfs code-sharen). Is het verschil tussen netwerkmaatschappij en prijsvechter aan het vervagen? In Nederland is een duidelijke scheiding gemaakt t.a.v. productie en marktsegmenten m. b.t. de "prijsvechter" binnen de AF/KLM-groep (HV) en de netwerkcarrier KLM anderzijds. Diezelfde constructie wordt in Parijs bij AF ook toegepast. Ik kan mij herinneren dat HV, in een ver verleden, feeder was voor KLM. Na een verdeling ergens in 2002 of 2003 was dat "uit den boze" en kon HV bijvoorbeeld de feederlijn Thessaloniki-Amsterdam inleveren. Maar nu gaat KLM blijkbaar wel een prijsvechter aan de andere kant van de oceaan inzetten als feeder.
Laat mij duidelijk zijn: Ik juich de samenwerking met Westjet alleen maar toe (zorgt voor extra volume) maar vind de gang van zaken wel een beetje vreemd. Ik kijk er niet van op indien de afspraken omtrent productieverdeling weer tegen het licht gehouden worden. Het verschil wordt immers steeds kleiner.
http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?ID=31690
Zonder te willen mierenneuken over een woordje meer of minder viel mij het volgende zinsdeel op (kan best zijn dat luchtvaartnieuws ten onrechte de term prijsvechter gebruikt, ik ken Westjet verder niet):
"De Canadese prijsvechter sloot in februari van dit jaar een overeenkomst met Air France-KLM"
Ik heb altijd geleerd dat een prijsvechter wordt gekenmerkt door o.a. hoofdzakelijk point to point verkeer. Overstappen kan (bijvoorbeeld Southwest in de USA) maar ik heb nog nooit gehoord dat een prijsvechter als feeder voor een netwerkmaatschappij gaat opereren (zelfs code-sharen). Is het verschil tussen netwerkmaatschappij en prijsvechter aan het vervagen? In Nederland is een duidelijke scheiding gemaakt t.a.v. productie en marktsegmenten m. b.t. de "prijsvechter" binnen de AF/KLM-groep (HV) en de netwerkcarrier KLM anderzijds. Diezelfde constructie wordt in Parijs bij AF ook toegepast. Ik kan mij herinneren dat HV, in een ver verleden, feeder was voor KLM. Na een verdeling ergens in 2002 of 2003 was dat "uit den boze" en kon HV bijvoorbeeld de feederlijn Thessaloniki-Amsterdam inleveren. Maar nu gaat KLM blijkbaar wel een prijsvechter aan de andere kant van de oceaan inzetten als feeder.
Laat mij duidelijk zijn: Ik juich de samenwerking met Westjet alleen maar toe (zorgt voor extra volume) maar vind de gang van zaken wel een beetje vreemd. Ik kijk er niet van op indien de afspraken omtrent productieverdeling weer tegen het licht gehouden worden. Het verschil wordt immers steeds kleiner.