Nog meer 'doom en gloom' of komt er 'light at the end of the tunnel'

Ik heb ooit eens gehoord dat de cao overrulend is als die er eerder was dan de wet, en dat is bij ons het geval.... Verder krijg ik zelf ook de laatste weken wat last van dat onbestemde gevoel. Tijd voor wat serieus goed nieuws.
Dat gold alleen in bepaalde gevallen op een bepaalde tijd (soort van overgangsregel), nu dus niet meer, voor zover ik weet.

@B767-300ER

@ Qnimbus,

Weet je zeker dat die 90 man ook werkelijk opstappen ieder jaar? Probleem is dat meeste pensioensgerechtigden blijven hangen om nog wat extra centen te verdienen nu alle pensioenfondsen op hun aars liggen. En ook BA had afgelopen jaar een recordwinst met 10% marge.. niet veel van over!
Ik zou niet weten hoe ze kunnen blijven. 56 is 56 en als ze al niet van te voren geregeld hebben dat ze langer doorvliegen (met de 80% regeling) dan moeten ze toch echt weg (tot nu toe).

Verder is die 90 man wat hoog. Gemiddeld gaan er per jaar zo'n 40 á 50 man met pensioen. Na 2015 loopt dat op tot 70 á 80 per jaar.
 
zoals je weet waarderen de klanten momenteel de embraer190 het hoogst . volgend jaar worden er versneld 7 extra toegevoegd . Dus Eikie , als Embraer-vlieger , zit je , volgens mijn inschatting , behoorlijk safe :)
 
zoals je weet waarderen de klanten momenteel de embraer190 het hoogst . volgend jaar worden er versneld 7 extra toegevoegd . Dus Eikie , als Embraer-vlieger , zit je , volgens mijn inschatting , behoorlijk safe :)

Om eerlijk te zijn, hoop ik dat uiteraard ook, echter ten eerste ben ik er niet zo zeker van en ten tweede heb ik voldoende collegae en vrienden binnen KLM om me, ook al zou ik zelf "veilig" zijn, zorgen te maken.
Laten we eerlijk zijn, is iemand in deze crisis, al dan niet voorlopig, wel veilig? 20% omzetdaling is niet niets, afwachten wat er donderdag van het verlies geworden is.
 
In hoeverre is bij de KLM er sprake van overbemanning? Merk je rooster-wise ook echt dat er minder wordt gevlogen? Stel er is echt sprake van redundancy, hoeveel levert dat dan netto op?

Bij ons is er namelijk een special leave scheme opgezet (unpaid leave van 2/3/4 weken afhankelijk van rang). We waren echter niet overmanned (op de Airbus-fleet zelfs undermanned), de meeste F/O's en captains die ik spreek zitten sinds SLS elke maand in overtime, wat de baas waarschijnlijk meer kost dan dat SLS oplevert... lijkt me dus meer windowdressing voor de rest (non-flight ops)
 
De reden waarom de VNV denkt de rechter in een voorkomend geval mee te krijgen in het LIFO principe, zit hem in de kans op vergelijkbaar werk. Aangezien vrijwel alle maatschappijen werken met senioriteitslijsten, is de kans dat een seniore vlieger op hetzelfde niveau ander werkt vindt, vrijwel nihil. Daarom vinden de VNV & de KLM groep de afvloeiingsregelingen uit de diverse vlieger-cao's goed verdedigbaar.

De vraag blijft natuurlijk of deze redenatie ook door de rechter wordt overgenomen mocht het zover komen.
 
20 % omzetdaling , waarvan 41 % in de vrachtsector.
De kunst is , nu er weer meer pax in de vliegtuigen zitten , de yield weer terug op niveau te krijgen. De waarderingscijfers voor de Embraer , zeker in combinatie met de instap via de B-pier , zijn hoog. Dus voor een kwaliteitsprodukt kan straks ook weer meer doekoe gevraagd worden.
Je hebt een prachtprodukt , dus iets meer vertrouwen in de blauwe:cool:
 
20 % omzetdaling, waarvan 41 % in de vrachtsector.
Dikke 18% puur passagiers omzet afname en een dikke 41% puur vracht omzet afname. Dat gecombineerd geeft een omzetdaling van 21% schijnbaar.. Donderdag middag/avond horen we wat het met de winst (verlies)cijfers doet.

Je hebt een prachtprodukt , dus iets meer vertrouwen in de blauwe:cool:
Vertrouwen heb ik ook zeker wel, al het gepraat over ontslag e.d. is hetzelfde als praten over je uitwijk op een minimale zicht dag. Niet per se nu aan de orde, maar altijd handig om even over te hebben ;)

Ik ben er ook stellig van overtuigd dat KLM/AF potentie heeft om erg sterk uit de crisis te komen, de hoeveelheid passagiers die nog met ons vliegen is best hoog, ook al zijn de inkomsten dan wat lager.

Echter we moeten niet uit het oog verliezen dat het eind van de crisis nog niet in zicht is, het kan na de volgende bocht liggen, maar ook pas over vele maanden of zelfs jaren. En hoe sterk een bedrijf ook kan zijn, ooit houdt het op, of heeft het verstrekkende gevolgen voor het bedrijf na de crisis.

Lichtpuntjes zijn er wel degelijk gelukkig, maar ik moet nog zien of dat van die felle gamma bouwlampen zijn, of een waxinelichtje welke bij het minste zuchtje tegenwind al weer uitgaat..
 
Hoogstwaarschijnlijk zal er bij een eventueel ontslag bij KLM ook het afspiegelingsbeginsel worden toegepast, dit zijn ze nu eenmaal wettelijk verplicht. Daarentegen staat er wel in de CAO dat bij ontslag elke vlieger 3 jaarsalarissen mee moet krijgen en dat bij toekomstige aanname (binnen 5 jaar dacht ik) deze vliegers weer als eerste moeten worden aangenomen.
Hier komt de KLM natuurlijk niet zo snel onderuit omdat inderdaad de kans op ander werk voor velen een probleem gaat worden en er gecompenseerd moet worden.

Maar zoals ook al werd gezegd kan KLM elk jaar ongeveer 70 mensen laten uitvloeien en eventueel nog uitlenen waardoor de kosten enorm afnemen. Uiteraard zal er over de hele linie eerst iets gedaan moeten worden om de kosten te drukken en dat betekend dat AF ook nog heel veel meer mensen kwijt moet dan die 3000.

De Europese commissie zal ook zeker ingrijpen als er bij KLM wel ontslagen vallen en bij AF niet omdat er geen onderscheid wordt gemaakt tussen de airlines (oud studiemaat van me werk daar). Zoals ook laatst werd aangegeven m.b.t. de winst van KLM en het verlies van AF.

Zal het zo ver komen??? Ik verwacht het niet en ik denk zelfs dat er in oktober/november weer opgeleid gaat worden voor de 737 unit.
 
Dat zou mooi zijn, dan mogen ze me aanwijzen voor de 737 :biertje:.

Die drie jaar is overigens niet helemaal waar. Het is twee jaar salaris of drie jaar aanvulling op de WW om die van 70% naar 100% op te krikken. Een simpele rekenensom is dat niet want als je twee jaar cash pakt dan moet je daar hele andere belasting over betalen, maar daar huur ik wel iemand voor in als het zover komt.

Roept trouwens wel de vraag op of dit gedeelte van de CAO dan wel gerespecteerd moet worden. Zou het niet vreemd zijn als de KLM wel de verplichting heeft om mij die salarisgaranties te leveren bij overtolligheid maar aan de andere kant wordt de CAO terzijde geschoven voor wat betreft het LIFO principe. Het kan natuurlijk ik ben geen arbeidrecht expert. En don't get me wrong, dat zou persoonlijk voor mij niet ongunstig zijn, want een LIFO ontslag ga ik niet overleven, maar ik vind het ook niet terecht, zoals hierboven werd gesteld, voor collega's met 15 dienstjaren, 40+, en geen kans op een vergelijkbare baan. Nee, dan kun je beter aan de onderkant eruit vliegen, daar vinden we wel weer wat anders (over tig crisis jaren....).
 
Hoe zit het met de omzetdaling van de KLM zelf? Het bericht waar de genoemde 20% vandaan komt spreekt over Air France / KLM, dus niet specifiek onze eigen blauwe vogel.
 
Hoe zit het met de omzetdaling van de KLM zelf? Het bericht waar de genoemde 20% vandaan komt spreekt over Air France / KLM, dus niet specifiek onze eigen blauwe vogel.

De officiele cijfers komen donderdag pas uit. Daar zullen op dit moment dus nog vrij weinig mensen antwoord op kunnen geven.
 
De officiele cijfers komen donderdag pas uit. Daar zullen op dit moment dus nog vrij weinig mensen antwoord op kunnen geven.
En dan nog is het de vraag of dat bekend gemaakt wordt, aangezien ze over het algemeen vasthouden aan het "we zijn 1 bedrijf" idee..
 
En dan nog is het de vraag of dat bekend gemaakt wordt, aangezien ze over het algemeen vasthouden aan het "we zijn 1 bedrijf" idee..

Ze hebben ook naar buiten laten komen dat boekjaar 2008 voor de KLM gunstiger was dan Air France......
 
Ze hebben ook naar buiten laten komen dat boekjaar 2008 voor de KLM gunstiger was dan Air France......
Nou het is naar buiten gekomen, niet zozeer door het initiatief van AF/KLM zelf, maar zal vast wel in elk verslag (moeten) staan. Nadat de pers het bekend maakte, wilden ze er ook niet echt een reactie op geven.
 
Ze hebben ook naar buiten laten komen dat boekjaar 2008 voor de KLM gunstiger was dan Air France......

Al zegt dat weer niets over het bedrijf op zich, aangezien KLM het wellicht juist zo goed doet door de voordelen van samenzijn met AF (en Skyteam).
 
Die drie jaar is inderdaad d.m.v. aanvulling van de ww, maar uiteindelijk is dat, hoe je het ook bekijkt, een veiligheid van je salaris. Als je voor die twee jaar in 1 keer kiest ook, alleen gelden er inderdaad andere belastingregels. Komt bij dat de inkomens middeling ook hierop van toepassing zal zijn (spreiding van je salaris over drie jaar).

Eind oktober, begin november zal KLM naar buiten gaan komen met de verdere aanpak van de tegenvallende resultaten. Tot die tijd blijft het gissen.
Ik maak me eerlijk gezegd niet zo veel zorgen:a) ik kan er niet veel aan veranderen, b) ik denk dat het voor ons, vliegers, best mee zal vallen, c) KLM heeft er geen baat bij om haar buffer aan vliegers kwijt te raken, omdat men dan bij expansie weer achter de feiten aan zal lopen zoals tot een 1,5 jaar geleden het geval was en d) ik ben heel goed in graszoden leggen (ben ik gisteren achtergekomen) dus ik kan altijd professioneel gaan tuinieren.

Maar vlak de voordelen voor AF niet uit met KLM in haar gelederen! Zij hebben heel veel operationele optimalisaties doorgevoerd en kunnen samen met KLM veel kantoren sluiten ter voorkoming van dubbele kosten. AF had vanaf jaar 3 t/m 5 procentueel meer voordeel door synergie dan KLM. Het routenet van KLM en haar slots waren zeer waardevol en het merk KLM stond en staat enorm sterk in haar marktsegment.
 
Back
Top