geschikte games

CRN

New member
Hallo allemaal!

Omdat ik dit jaar opnieuw de selectie wil gaan doen voor de luchtmacht, ben ik bezig mezelf te verbeteren wat betreft mijn hand voet oog coördinatie. Hetgeen waar ik onder andere de vorige keer onderuit ben gegaan.

Na al een aantal dingen gelezen te hebben waarmee je dit kunt trainen (drummen, jongleren, zweefvliegen, autorijden, programma van Tjeerd) heb ik ook begrepen dat veelvoudig gamen ook helpt. Ik zou graag weten welke games precies dan zouden helpen.

Ook schijn je je reactievermogen hiermee te kunnen trainen. Dit is uiteraard een pluspunt en hierbij is dan ook mijn vraag welke games geschikt zijn hiervoor!

Alvast bedankt!

Carina
 
Voor je hand-oog Coördinatie kun je het beste First-person Shooters spelen. Denk bijv. aan Call of Duty 4 ofzo. Hier train je echter NIET je hand-oog-voet Coördinatie mee. Want je voeten worden er niet bij betrokken.
 
Op www.x-plane.org kan je voor 28 euro incl shipping de X Plane sim bestellen. Koop je er daarnaast een stick of stuur (met 2 gashendels) en een set pedalen bij (zie bijvoorbeeld www.aviationmegastore.com bij Aalsmeerderbrug), dan ben je helemaal het mannetje. Lekker crosswind landingen maken, engine failures, op single engine kisten met klim balletje in midden houden, aerobatics etc...
 
Wat je ook kan doen in Flight Simulator: X is helikopter vliegen. Probeer dan zo precies mogelijk een landing te maken, helicopters zijn erg instabiel, dus je bent constant aan het corrigeren, en dát heb je nodig. Probeer dat corrigeren dan ook ze snel mogelijk te doen!

Ik weet trouwens niet of gamen helpt, ik speel wel vaak Call of Duty 4 en af en toe Flight Simulator: X, ook rij ik sinds kort auto (had 2 dagen na mijn PO-1 examen: gehaald). Maar of het helpt, ik weet het niet. Ik denk dat je er sowieso aanleg voor moet hebben, want mijn eerste landing met een Cessna 172 in FS:2004 ging meteen goed (zonder flaps, wist ik veel waar die dingen voor waren :p )

Met X plane heb ik geen ervaring, schijnt realistischer te zijn, maar realisme heb je niet direct nodig. Het gaat echt om dat vlot corrigeren, het liefst met beide voeten en je rechterhand tegelijk ;)
 
X-plane schijnt inderdaad een stuk realistischer te zijn voor wat betreft heli vliegen (sowieso zit het dynamische vlieg model heel anders in elkaar dan in FS). In FS is heli vliegen niet te doen met de standaard settings, echt veel te moeilijk en totaal niet realistisch. Dat geeft echter wel weer plenty oefening inderdaad.
 
Ik game best veel --> Cod4. Maar ook ik ben al 2x gezakt op hand voet oog coordinatie. Ik moet er wel bij vertellen dat ik van plan was om pedalen te kopen die naar voren en achteren kunnen en een keer het programma van tjeerd proberen maar de selectieleider die ik op de opendag sprak raadde mij dit af.
 
Hey!

Bedankt allemaal voor jullie reacties, ik ga van mezelf eens even een hardcore gamer maken ;) Cod4 en Counterstrike, staat op mijn lijst. En flightsimulator natuurlijk ook, werd me vandaag ook al aangeraden om met helikopter te gaan vliegen om het corrigeren te oefenen.

Silent-D, heeft de selectieleider ook verteld waarom hij het afraadde?
Ik zou het namelijk zonde vinden om 100 E aan een setje uit te geven als het averechts werkt...

Ik vind het trouwens echt heel tof dat ik zo snel reacties krijg van iedereen, super!
 
Het kan averechts werken omdat je jezelf verkeerde handelingen of gewenningen aan kan leren met een programma wat er sterk op lijkt, maar toch net anders is. Heli vliegen met Flight Simulator is totaal anders, dus je leert jezelf geen verkeerde dingen aan, wat je wel leert is het juiste gevoel (de coördinatie) in je handen en je voeten te krijgen.

Hetzelfde geld voor de GVSS, als je dat met een redelijk gelijkende simulator (zoals Flight Simulator) gaat oefenen, dan kun je jezelf verkeerde gewenningen aanleren. Nou moet ik zeggen dat ik redelijk wat vluchtjes met Flight Simulator heb gemaakt, ook in de Cessna 172 welke je bestuurd tijdens de GVSS. Daarmee heb ik een beetje geleerd hoe het toestel reageerd op de input die je geeft, en ik heb er heel gemakkelijk de handelingsvolgordes mee geoefend (in de praktijk leren gaat makkelijker dan in de theorie). Daaruit heb ik de conclusie getrokken dat het niet erg is om een beetje te oefenen van tevoren, sterker nog, ik heb die GVSS aardig makkelijk gehaald (1 reset door te weinig voeten geven in F vlucht). Maar je moet niet 20 uur gaan oefenen, een uurtje of 2/3 is lang zat.

Ik heb dat gedaan met een joystick zonder voetenstuur maar met een zogenaamde "twist handle".

Wat ik er trouwens ook bij moet zeggen is dat de Alsim en Flight Simulator X behoorlijk op elkaar lijken qua gedragingen van het toestel. Het grote verschil zat hem in de powersettings, de kist in FS:X was een stukje zwaarder dan de kist van de Alsim, dus ik zat er telkens 50 RPM boven. Ook ging de Cessna van FS:X maar tot de 2400RPM bij full throttle, terwijl het rode streepje ook in die cockpit op de 2600RPM zat.

Volgens mij kan ik op deze manier nog heel lang doorgaan hierover, dus ik hou maar op :grijns:
 
Kan je in FSX niet beter oefenen met de Beech Baron ipv een C172?
 
Kan je in FSX niet beter oefenen met de Beech Baron ipv een C172?

De Beech Baron is een totaal ander type vliegtuig (2 motorig), met de GVSS vlieg je ook daadwerkelijk de C172. Dus áls je zou willen oefenen dan zou ik de C172 nemen. Maar oefen zeker niet te lang ;)
 
als voorbereiding op de Klu een heel avondje gaan drinken klinkt een beetje te mooi om waar te zijn vind je niet :p

maar goed, weer even on-topic ;)
 
als voorbereiding op de Klu een heel avondje gaan drinken klinkt een beetje te mooi om waar te zijn vind je niet
:naund:

Van Kooten bedoelt ook niet het Bierspel.. maar het Bubbels-spel.. 7 flessen voor 7 man.. kom je een heel end. Verder niet bij je selectie vertellen dat je alcoholist bent he? - btw. studenten worden door de gezondheidszorg niet in het onderzoek naar alcoholisme meegeteld, omdat anders de resultaten teveel afwijken.

:eek:fftopic:

Haha - alles lekker in de states Jrz?
 
Last edited:
Ik game best veel --> Cod4. Maar ook ik ben al 2x gezakt op hand voet oog coordinatie. Ik moet er wel bij vertellen dat ik van plan was om pedalen te kopen die naar voren en achteren kunnen en een keer het programma van tjeerd proberen maar de selectieleider die ik op de opendag sprak raadde mij dit af.

Ik wil niet lullig doen, maar games zijn niet het panacea wat de volgende keer door de selectie heen helpt. Ja het zal vast wel een beetje helpen, maar misschien betekent 2x afvallen wel dat je simpelweg (op dat vlak) niet geschikt bent. En duizenden euro's aan flightsim spenderen zou misschien niet echt nut hebben.

Maar wat weet ik ervan? :)

Als je echt een goede oog-voet coordinatie wil hebben:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=7S_9tlA9ftQ[/youtube]
 
Ben het ook met je eens, die games helpen je inderdaad niet door de selectie! Ik bedoelde eigenlijk precies het zelfde aan te geven --> Denk niet dat je even door de eerste selectie loopt door even een paar potjes cod4 te spelen.
Misschien heb ik het gewoon inderdaad niet op dat vlak, maar toch ga ik wel nog eens een 3de keer proberen. Ik ga inderdaad ook verder niet extra oefenen met al die simulators of dergelijk wil het wel op me eigen kunnen doen.
 
Back
Top