Twente krijgt een nieuwe luchthaven

QED

New member
AMSTERDAM - (ANP) Een nieuwe luchthaven in Twente levert een grote bijdrage aan de economie en de werkgelegenheid. Het aantal extra banen wordt geschat op ruim 2700.

Twente krijgt een nieuwe, compacte luchthaven. Dat hebben de gemeente Enschede, de provincie Overijssel en het Rijk dinsdag bekendgemaakt. Volgens het samenwerkingsverband Vliegwiel Twente Maatschappij (VTM) biedt dit de beste kansen voor een economisch sterker en duurzamer Twente.

Volgens een kostenbatenanalyse levert een compacte luchthaven, met een capaciteit van maximaal 1,2 miljoen passagiers per jaar, de grootste bijdrage aan de economie en de werkgelegenheid. Het aantal extra banen wordt geschat op ruim 2700. Er komen verder bedrijven, woningen en groenvoorzieningen.

De VTM heeft een keuze gemaakt tussen een variant met of zonder luchthaven op het terrein van de in 2007 gesloten luchtmachtbasis. Er volgt nog een inspraakprocedure. Ook dienen de gemeente Enschede, provincie Overijssel en de Tweede Kamer besluiten te nemen.
 
Geweldig goed nieuws !

Gezond verstand heeft gezegevierd. Herman Finkers kan zich weer bezig houden met grappen maken, want van vliegen had hij toch al geen verstand!
 
"Het stoplicht is rood, het stoplicht wordt groen, in Almelo is altijd wat te doen"

Analoog hieraan:

Red landing lights turn into white, Herman Finkers is out of sight.
 
Fijn, straks nog meer luchtruimbeperkingen. Kunnen we Duitsland helemaal niet meer in ...
 
Daar heben ze een radio voor uitgevonden. Daar kan je ATC toestemming mee vragen om een CTR door te mogen. Heel handig, zou je eens moeten proberen.
 
Daar heben ze een radio voor uitgevonden. Daar kan je ATC toestemming mee vragen om een CTR door te mogen. Heel handig, zou je eens moeten proberen.
Denk dat Hans bedoelt dat het voor zwevers dan nog lastiger wordt om overland te gaan... Met de huidige beperkingen binnen Nederland wordt het ons knap lastig gemaakt, enige mogelijkheid om een beetje leuk te kunnen vliegen is de grens over naar Duitsland. Maar als Twenthe daar weer lekker operationeel wordt, met actieve TMA en CTR, dan kan dat best nog meer moeilijkheden opleveren. Ik vind overigens niet dat ze het daarom maar moeten laten, maar mag het net als Hans daarom wel jammer vinden.

Daarnaast vraag ik me af waarom ze in godsnaam 200 woningen náást het vliegveld willen bouwen. Als er iets de waarde van een huis niet ten goede komt, dan is het wel een actief vliegveld in je achtertuin... En je kan er op wachten dat de mensen die daar gaan wonen na een paar jaar beginnen te klagen en dat als het dan met Twenthe een beetje lekker zou gaan lopen, de klagers verdere groei zullen tegenhouden (zie project Eelde baanverlenging...)
 
snap het ook niet helemaal.. altijd dat gezeik met geluidsoverlast (bij schiphol enzo).
Je gaat daar toch echt zelf wonen hoor!
En dan komt er een nieuw vliegveld en wat gaan ze doen.. huizen ernaast bouwen..

Vragen om problemen?

vind het trouwens geweldig dat het er komt:)
 
Begrijp het verhaal over lucht ruim beperkingen niet zo. Locale zweefvliegclub vliegt er al jaar en dag zonder enige problemen. Oke er zullen beperkingen zijn wanner CTR actief, is maar dat was de afgelopen 40 jaar ook zo.
 
Inderdaad, Zweuvert, helemaal juist.

PH-GJK: met lokale zweefvliegclub worden vaak lokale afspraken gemaakt, bijvoorbeeld alleen vliegen binnen een bepaald gebied. Als zweefvlieger op Soesterberg weet ik dat maar al te goed van vroeguh.
Als externe zwever toestemming krijgen om een actieve CTR binnen te vliegen is niet altijd even simpel. Het kan namelijk een beetje lastig worden om opdrachten als 'maintain altitude' te honoreren. Kan me best voorstellen dat dat voor een verkeersleider best lastig is.

Wat ik dus gewoon probeer te zeggen is: elk voordeel (actief vliegveld Twente) hep z'n nadeel (mogelijke luchtruimbeperking).

Maar eerlijk gezegd maak ik me wat dat betreft meer zorgen over de ontwikkelingen rond Schiphol, Lelystad, Rotterdam en Eindhoven.
 
AMSTERDAM - (ANP) Een nieuwe luchthaven in Twente levert een grote bijdrage aan de economie en de werkgelegenheid. Het aantal extra banen wordt geschat op ruim 2700.

Het aantal extra banen wordt geschat op 2700 ???????? Wat?
Gaan ze heel Twente vol asfalt leggen ofzo?
2700 banen aanleggen, en of dat goed is voor de werkgelegenheid.

Ik moet alleen niet denken aan al dat getaxi.
Maar goed, van cross wind zul je dan weinig last hebben.

-Kees
 
ze gaan niet 2700 runways neerleggen:1855::grijns:

Door het nieuwe vliegveld komen er 2700 banen vrij (werk);)
 
Ruim 16.000 handtekeningen zijn gezet voor een ontwikkeling van de voormalige vliegbasis Twente zonder luchthaven

Waar halen ze toch al die handtekening vandaan??
Waarom laten de voorstanders niets van zich horen met een soortgelijke tegenactie?

Volgens regiodirecteur Jan Gorter van Natuurmonumenten is een belangrijker pijler van de Twentse economie de beleving van natuur en landschap. “Met de aanleg van een vliegveld slacht je kip met de gouden eieren.”


Wat een onzinuitspraak weer!!! van dit soort figuren word ik echt niet goed:mad:. Net alsof ze daar de hele boel gaan ontbossen, het vliegveld ligt er al hahaha.
 
Fijn, straks nog meer luchtruimbeperkingen. Kunnen we Duitsland helemaal niet meer in ...

Ik zie het probleem echt niet. Sorry, maar die CTR is een tijdje inactief geweest. Sinds eind vorig jaar is die CTR echter al weer actief. Waarom, geen hond die het weet, maar het is wel zo.

Het wordt straks hoogstens makkelijker om weer naar Duitsland te vliegen, aangezien de toren van Twente nu meestal niet bemensd is, dus toestemming krijgen om door te vliegen is dan een stuk ingewikkelder.

:radar: Aan de andere kant is er ook niemand die uit de toren zit te kijken of je langs komt, dus illegaal doorvliegen zal wel een stuk makkelijker zijn. :radar:

Verder wat mij betreft een leuk idee, zeker als de GL ook wat ruimte krijgt.
 
Dan vraag ik me wel af, als de toren van Twenthe dus kennelijk soms wel bemand is, wat doet die controller dan de hele dag? Een kist per uur toestemming geven door de CTR te vliegen?

Overigens, als ik in de AIS kijk staat er niet dat Twenthe op het moment dicht is, alleen dat het PPR is. Maar verder is er volgens de AIS CAT 5 brandweer (met CAT 7 on request), Jet A1 fuel, Twente Arrival en Twente Tower zijn bemand tussen bepaalde tijden. Komt er dan af en toe nog verkeer daar?
 
Dan vraag ik me wel af, als de toren van Twenthe dus kennelijk soms wel bemand is, wat doet die controller dan de hele dag? Een kist per uur toestemming geven door de CTR te vliegen?

Overigens, als ik in de AIS kijk staat er niet dat Twenthe op het moment dicht is, alleen dat het PPR is. Maar verder is er volgens de AIS CAT 5 brandweer (met CAT 7 on request), Jet A1 fuel, Twente Arrival en Twente Tower zijn bemand tussen bepaalde tijden. Komt er dan af en toe nog verkeer daar?

Er is op dit moment geen verkeersleiding ook is er géén "CAT5 brandweer of meer on request" Er zijn alleen indien de motorvliegclub actief is leden aanwezig die als brandwacht functioneren. Hooguit CAT 1 dus!

Leden van de vliegclub zijn bereikbaar op 119.95 als van ouds onder callsign "Twenthe Training" Heb geen idee of je erop dit moment naar toe kunt vliegen.

Als de vliegclub alleen al wil vliegen moeten ze op maandag t/m vrijdag iemand van de Vliegwiel Twenthe Maatschappij bellen die in Venlo resideert. Hij controleert dan of er door Domeinen op de basis "gewerkt" wordt, denk hierbij aan grasmaaien.
Indien dit het geval is kan er niet gevlogen worden, want de piloten brengen door de vlieg activiteiten het leven en welzijn van de medewerkers van Domeinen in gevaar. Je begrijpt er kan gevlogen worden maar e.e.a. is allemaal erg omslachtig.
Het lijkt me dus nog moeilijker om van buitenaf naar Twenthe te vliegen daar je zonder aanwezigheid van de vliegclubleden (brandwachten) helemaal niet kunt landen.
Wat overvliegen betreft check de VFR gids/ Dutchmill. Heb zelf inmiddels daar al een tijd niet meer gevlogen maar mijn laatste info is dat de CTR niet langer actief is alleen de ATZ indien zwevers, modelbouw, of -motorvliegers bezig zijn.

"Anybody correct me if I'm wrong"

GJ
 
Van http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=104996 gevist na een tip:

Buren hebben geen moeite met luchthaven

14-12-2009 16:02:48

Veel direct omwonenden van de luchthaven in Enschede hebben geen moeite met een doorstart van de luchthaven.

Ze wachten met spanning op de raadsvergadering in Enschede vanavond. Daar wordt besloten of de luchthaven door kan gaan. Woensdag zal de provincie zich daar over uitspreken. De omwonenden verwachten weinig overlast door overvliegende toestellen. Het zal volgens de bewoners stiller worden dan toen er nog F16's van defensie vlogen. De omwonenden storen zich wel geregeld aan de tegenstanders :D :p: van een doorstart. Die wonen vaak ver bij de luchthaven vandaan en zijn bang voor geluids- en milieuoverlast.
 
Back
Top