Vijf Prive vliegers gezocht

Het probleem is niet de hoogte van de vergoeding, maar het feit dat deze vlucht niet door mijzelf bepaald is en ik in opdracht van een ander vlieg. Hoeveel daarmee betaald wordt neemt niet weg dat je vlucht als een "gecharterde" vlucht kan worden gezien.
Om dit uit te sluiten zal je het volgende kunnen doen:
  1. Zelf deelnemen in de organisatie. De piloten komen dan vooraf samen en organiseren dit als een met elkaar afgestemde groepsvlucht.
  2. Zelf geheel verantwoordelijk zijn voor de vluchtuitvoering.
  3. Zelf met de passagiers regelen hoe de kosten betaald worden. Als dat niet kan, dan in ieder geval duidelijk bewijsbaar stellen dat er geen sprake is van op voorhand betaalbaar gestelde bedragen.
  4. Kennismaken met je passagiers voordat ze bij je instappen. Je vliegt tenslotte met mensen die jij hebt gevraagd voor een leuk tripje Texel, en niet met mensen die jou daarvoor charteren.
Een vlucht met onbekende mensen die je niet zelf georganiseerd hebt, waarvoor je alle kosten vergoed krijgt, met een niet door jezelf bepaalde bestemming en tijdsschema... alles dat helpt bewijzen dat dit geen charter is, is meegenomen.

Dus we zouden een vliegersbijeenkomst kunnen organiseren. Als ik goed geteld heb dan hebben we zes kisten.

N.B. Ik heb in september overigens zelf een trip naar Texel gepland ivm de Texel Fly-In 11-13 september. Is jouw vlucht in datzelfde weekend?
 
Het probleem is niet de hoogte van de vergoeding, maar het feit dat deze vlucht niet door mijzelf bepaald is

Dit is exact het probleem. Je verdient er weliswaar niet aan, maar je vliegt in opdracht van iemand een bepaalde route (van A naar B). Dat mag dus niet.

Ik heb ook tijdens de opleiding een voorbeeld geoord van iemand die tóch al naar Beek vloog en voor iemand gratis een postpakketje meenam. Daarmee werd de vlucht tóch commercieel en keerde de verzekering geen schade uit.
 
Gewoon doen en vooral allemaal je mond houden :rolleyes: …Dan is er helemaal niets aan de hand. Het lijkt wel of we allemaal besmet worden door het IVW met dit soort discussies…
 
Het is maar net hoe je het inkleedt.
Rechtstreeks charteren kan gewoon niet.
Wat wel kan is iets gezamenlijk organiseren als een groep vliegers met meevliegers.
Het is niet verboden om aan een meevlieger een bijdrage te vragen om de kosten te helpen dekken.
Het is niet verboden om samen met andere vliegers iets leuks te organiseren voor een groep mensen en daarover te praten.
Het is niet verboden om meevliegers tijdens de planningfase te laten meedenken over de keuze van bestemmingen en routes.
Het is niet verboden om te discussieren over de legaliteit van een vlucht, dus waarom zou ik mijn mond houden?

maar...
- vliegen op verzoek
- vliegen met meebetalende mensen die je niet kent
- vliegen naar een bestemming die je niet zelf uitkiest
... dat zijn allemaal dingen die "charter" schreeuwen.
 
Ik denk dat de strekking inmiddels wel duidelijk is. Als de initiatiefnemer van het geheel het gewoon op de juiste manier aankleedt, in samenwerking met de vliegers en meevliegers, dan komt het best goed.

Ik wacht het af, ik doe graag mee! Maar ik zag dat de meeste 'aanmeldingen' vanaf EHRD vliegen en dat is voor mij niet echt een optie. (uitchecken)
Mocht het tóch EHLE worden dan hoor ik het wel.
 
Volgens mij mag dat niet.
Klinkt wel erg als charter. Hou in de gaten dat een privevlieger alleen kosten mag delen, niet volledig vergoed krijgen.

Zo lees ik dat niet in de quote van Nosig, daar staat alleen dat je geen 'remuneration' mag ontvangen. Er staat niet 'gij zult zich niet laten charteren' of 'gij zult de kosten van de vlucht altijd eerlijk over alle inzittenden inclusief PIC verdelen', toch?
 
Kijk, als je niet gecontroleerd wordt is er nooit wat aan de hand en kun je dus alles uitvreten wat je maar wil. :grijns:

Máár, als de luchtvaartpolitie per ongeluk controleerd en aan jullie passagiers vragen hoe het zit (en dat doen ze...) zullen die zeggen; "Oh, maar het is een bedrijfsuitje..."

Een bedrijfsuitje, met 20 man toevallig in 5 vliegtuigen tegelijkertijd naar Texel? :haha::haha::haha:

Zo dom is geeneen agent, en dan zijn de rapen gaar...
Hoe je het ook wendt of keert, het blijft een charter, en dus zonder alle papieren strafbaar.

wil je dit legaal doen, dan moet je het via een bedrijf met een chartervergunning regelen, dat is de enige legale manier, en dat gaat dan wel een paar centen kosten.
 
Je kan toch ook gewoon wat mensen met een CPL of ATPL proberen te regelen ?

Volgens mij is het probleem dan opgelost.
 
Stomste wat je kan doen is op een publiek forum gaan discusiëren over hoe je de regels aan je laars gaat lappen....:1855:

Denk helemaal effe 3 keer na als je bij een club vliegt. Als je wordt aangehouden of schade vliegt wel flinke jongen zijn en alle kosten zelf voor je rekening nemen en niet op de andere clubleden laten afwentelen. (nee, club kisten zijn niet verzekerd voor commercieël vervoer dus zelf je portemonaie trekken).

mvg
Ditched
 
Stomste wat je kan doen is op een publiek forum gaan discusiëren over hoe je de regels aan je laars gaat lappen....:1855:

Het gaat er juist om hoe de regels op de juiste manier geïnterpreteerd dienen te worden en hoe we daar mee om kunnen gaan op een LEGALE manier. Dát is nou juist de hele discussie. Als we regels aan onze laars wilden lappen dan was deze discussie niet nodig geweest.
 
Precies, of je nou een groepje kinderen van de stichting Hoogvliegers laat instappen of dat je met een stel vlieg-angst-patienten van Stichting Valk op stap gaat. In beide gevallen heeft de piloot niet direct belang bij de vlucht, kent hij de mensen niet/nauwelijks/zeer kort en krijgt de piloot geen 'salaris' voor zijn prestatie edoch wel een onkostenvergoeding voor een aanzienlijk deel van de gemaakte kosten (at least de vliegtuighuur). Waarom zou dat dan wel mogen?
 
Een bedrijfsuitje, met 20 man toevallig in 5 vliegtuigen tegelijkertijd naar Texel? :haha::haha::haha:

• Het is een kookCLUB, geen bedrijf.
• De organisator is zelf ook piloot en zoekt mede piloten om e.a. te organiseren.
• De piloten verdienen niets en krijgen ook geen (onkosten) vergoeding (bv. Reiskosten naar het veld)
• Er is geen sprake van een commercieel intentie

Denk niet dat er een rechter is in NL die dit ziet als een ‘commerciële vlucht’ (Denk ook aan de ‘geest’ van de wet; wij hebben hier (gelukkig) niet een Angelsaksisch rechtssysteem)

Of je een CPL hebt maakt niet uit in dit geval. Als dit een commerciële vlucht zou zijn moet het bedrijf dat de vlucht uitvoert een AOC hebben. (je kunt niet zelfstandig commerciële vluchten uitvoeren en factureren; dan moet je een bedrijf oprichten en een AOC aanvragen.)
 
Het gaat er juist om hoe de regels op de juiste manier geïnterpreteerd dienen te worden en hoe we daar mee om kunnen gaan op een LEGALE manier. Dát is nou juist de hele discussie. Als we regels aan onze laars wilden lappen dan was deze discussie niet nodig geweest.

Leg de vraag dan voor aan IVW, dan heb je uitsluitsel.

We kunnen het hier met z'n allen harstikke eens gaan zitten zijn dat dit allemaal wel moet kunnen "binnen de geest van de wet" maar uiteindelijk wordt dat bepaald IVW/Luchtvaartpolitie en de verzekeringmaatschappij.

Vooral die laatste kan je een koude douche bezorgen als er wat zou gebeuren. Als het dan je eigen kist is, jammer, heb je een slechte dag. Als het een club kist is zadel je er ook anderen mee op. Ik heb zelf ook vragen gehad om dit soort vluchten te doen en om die laatste reden allemaal niet gedaan.

Basic-T stelt de vraag om 15 personen naar Texel te vervoeren waarbij alle kosten vergoed worden. Dit kan heel makkelijk als commercieel geinterpeteerd worden, dat zal de verzekeringsmaatschappij dan ook graag doen en hun handen op de knip houden.

mvg
Ditched
 
Alleen worden niet alle kosten vergoed, er wordt geen salaris betaald aan de vliegers. Gewoon een vlieger met een stel vrienden die wat mede piloot vrienden zoekt om een private vluchtje naar Texel te maken, voor wie dat leuk vindt (het is geen commerciële opdracht dus). De verdeling voor de kosten van de kist huur danwel benzine (indien eigen kist) is aan de groep inclusief vliegers zelf. Zit dus geen commercieel karakter aan, is ook geen werving voor gedaan door de vliegers zelf (iets wat wel het geval zou zijn als jij je moeder vraagt of ze het leuk vindt een keer mee te vliegen).

De wet zien we hierboven gequote, ik zie daar nergens een regel waar we niet aan zouden voldoen. Dus als je het leuk vindt om onbetaald een dagje rond te fladderen, lekker een PM naar basic T sturen en niet ingewikkelder laten lijken dan het is.
 
Leg de vraag dan voor aan IVW, dan heb je uitsluitsel.

We kunnen het hier met z'n allen harstikke eens gaan zitten zijn dat dit allemaal wel moet kunnen "binnen de geest van de wet" maar uiteindelijk wordt dat bepaald IVW/Luchtvaartpolitie en de verzekeringmaatschappij.


helaas (of beter gelukkig) bepaalt uiteindelijk het IVW, verzekeringsmaatschappij of de luchtvaartpolitie dat niet (remember: trias politica) maar de rechter. Enige echte manier is een (proef)proces...

Maar ja, ben het met je eens dat dat wat theoretisch wordt als je gewoon lekker wilt vliegen. beter het zekere voor het onzekere (= ga vooraf nog even met elkaar een borrel - en fris voor de piloten- drinken :biertje: ben je snel een leuke familie. :grijns: )
 
ehhhh....... :1855:

Goedenavond.....excuses voor mijn late reactie maar ben net terug van een ongeloofelijke commerciele, MAAR niet gecharterde vlucht! :haha:
Ik dacht, even Airwork checken om te kijken of er misschien nog een enkel postje is geplaatst.... :1855:

Goed, ten eerste dank voor alle PM's! Ik beloof iedereen terug te PM-en.
Ik ben bezig een lijst te verzamelen met vliegers die zich hebben aangemeld in volgorde van ontvangen PM dus ik zal iedereen op de hoogte houden.

Over het "legale" aspect, ik zie het IVW toevallig binnenkort dus zal het eens voorleggen. Ik dacht dat wanneer er geen winstmerk is bij de betrokken PPL-er en hij/zij zelf het vliegplan aangeeft en route planned/bepaald het niet een issue hoefde te zijn......kan het mis hebben.

Wij zijn inderdaad geen bedrijf, maar enkel een kook genootschap.

Groet
 
Goed, ten eerste dank voor alle PM's! Ik beloof iedereen terug te PM-en.
Ik ben bezig een lijst te verzamelen met vliegers die zich hebben aangemeld in volgorde van ontvangen PM dus ik zal iedereen op de hoogte houden.

Ik wist dat ik iets vergeten was.. oh ja..een PM :)
Zag niet dat je een PM wilde :)

Mocht je een vlieger in R'dam nodig hebben en je weet een datum, laat maar weten, een vlucht naar Texel is altijd leuk, maar moet wel passen qua vrije tijd natuurlijk.

Gr.
Abrucx
 
Abrucx, ik heb je naam toegevoegd aan de lijst van vliegers.....

Moet zeggen dat ik wel onder de indruk ben van de aanmeldingen....totaal 22 vliegers van EHLE, EHRD, EBAW en EHTX!

Heren (en 1 dame) ik beloof jullie op de hoogte te houden wanneer ik meer weet omtrent datum/exacte bedoeling/plaats.

Nogmaals dank!
 
Basic T, ik ben in het bezit van een PPL en ik vlieg Cessna vanaf EHRD, ik ga eind september een vluchtje maken naar Texel. Nou hoorde ik dat jij wat mensen kent van je kookclub die graag een keer mee zouden willen. Komt dat even mooi uit, die mag ik namelijk meenemen als passagier. Natuurlijk wil ik hier geen winst op maken, de kosten kunnen worden gedeeld, laat maar weten als ze interesse hebben.
Groetjes,
B4I
 
Basic T, ik ben in het bezit van een PPL en ik vlieg Cessna vanaf EHRD, ik ga eind september een vluchtje maken naar Texel. Nou hoorde ik dat jij wat mensen kent van je kookclub die graag een keer mee zouden willen. Komt dat even mooi uit, die mag ik namelijk meenemen als passagier. Natuurlijk wil ik hier geen winst op maken, de kosten kunnen worden gedeeld, laat maar weten als ze interesse hebben.
Groetjes,
B4I

Ghehe heel goed... En wie zei er dat toeval niet bestaat? :grijns:
 
Back
Top