Gewicht hete luchtballon

Dat ding weegt zeker geen 12 ton.

Ik vaar zelf ook op heteluchtballonnen en zal je even wat gewichten geven.

Ik weet niet wat voor ballon je bij stond, maar aangezien AD ballon nogal met grote vaart zal het wel een 340 zijn geweest (340.000 cu. ft inhoud / 9629 cu m. - MTOM 2857 kg of met een Hyperlast top {speciale coting waardoor de ballon meer warmte kan verdragen} MTOM 3084 kg).

Zelf vaar ik veel op een Cameron N-105. Ik zal je hiervan de specificaties geven:

Inhoud: 105.000 cu ft / 2.974 cu m
MTOM: 952 kg
Gewicht met alleen 1 piloot:
Brander: 24 kg
Mand: 70 kg
Ballon: 120 kg
Brandstof tanks: 136 kg (in de grotere ballonnen zitten grotere tanks en dus zwaarder)
1 Piloot: 74 kg (ikzelf)
Totaal gewicht: 424 kg
Dus een kleine 500 kg over tot MTOM, maar je maximale lift is afhankelijk van de temperatuur op de grond en op de geplande vaarhoogte. Op een warme dag wordt de top van de ballon zo'n 115 graden C.

Hopelijk heb je zo een beetje inzicht in de gewichten en hoe het inelkaar zit.
Zo niet, stel je vragen hier! :D
 
Geen vraag, maar wel de opmerking dat ik het begrip "varen" raar blijf vinden in de context van iets dat de lucht in gaat, maar ja, zal wel een kwestie van wennen zijn :)
 
In navolging op Eikie's berekening en Viper's reactie:

De totale massa incl. lucht van 12 ton lijkt me een plausibele uitleg. Op het moment dat zo'n ballon door bijv. wind o.i.d. een zet krijgt, heb je 12 ton aan massa dat zich in een bepaalde richting beweegt.
 
Hartelijk dank voor de vele antwoorden, dacht laat ik ook maar een mailtje sturen
naar Ad Ballon om te vernemen of het nou echt om 12 ton gebakken lucht gaat:grijns:
citaat:
Helaas weet ik niet wie je piloot was, we zijn allemaal ervaren, en daarom zal ik je vraag beantwoorden.

Het totaalgewicht van de ballon is ongeveer 900 kg (mand flessen en envelop)

De piloot zal gezegd hebben dat de massa zo’n 12 ton bedraagt.

Dit is de 900 kg eigen gewicht, gewicht van de passagiers en 10 ton massa van de bewegende lucht in de ballon.

Fijn weekend
met vriendelijke groeten
namens Ad Ballon
Henk Broeders
 
Back
Top