Terms and Conditions: An Education

Betalen voor een typerating in combinatie met een job offer daar kan ik nog inkomen (da's een soort omgekeerde training bond), een losse typerating betalen om maar in de gratie te komen bij een potentiële werkgever is een behoorlijke sprong in het duister. Vraag overigens de mensen die bij diverse takken van het EdV-imperium hun type hebben betaald en nooit meer terug hebben gekregen maar eens wat ze eigenlijk liever hadden gehad.

Waarom zou je met de ILS in zee gaan? Dan moet je dus niet in aanmerking komen/afgewezen zijn voor de KLS of NLS en idem voor de Luchtmacht / Marine of principieel niet militair willen vliegen. Iedereen die een béétje heeft rondgekeken voor hij/zij begon weet dat de kansen op een baan in Nederland zienderogen slinken als je niet van die schooltjes komt. Het feit dat je ook ergens anders je papieren kan halen wil niet zeggen dat je dat had moeten doen.

Zoals ik hierboven al heb gezegd gaat mijn verhaal niet over de 'kwaliteit' van de diverse vliegscholen, maar over de baankansen na opleiding en daar is wel degelijk verschil. Dat geldt niet alleen voor de markt en opleidingen in Nederland, maar ook internationaal. Wat daarbij wel opvalt is dat het overgrote deel van de A-merken entry requirements heeft en een selectie vooraf doet.

Je spreekt jezelf behoorlijk tegen. Ben je nou VOOR of TEGEN het betalen van een TR?
En een A-merk vliegschool heeft ook zn quota. Daarmee dus zeggend dat het behalen van toelatingstesten helemaal geen bal betekent. Men moet ook personeel, kisten en peut betalen. En baankans na opleiding? Behalve dat de KLS vroeger een baangarantie gaf, betekent dit helemaal niets meer in Nederland. Tegenwoordig moet iedereen hard watertrappen om niet te verzuipen.

@ Superpilut: Exact! Als 'onze' bedrijven in NL eens zouden doen zoals de Fransen, Duitsers, Spanjaarden etc etc dan zou dat betekenen dat EERST NL-ers worden aangenomen voor een baan voordat er buitenlanders worden aangenomen. Nu moet men anders zn heil zoeken en helaas houdt dat in 99% van de gevallen in dat er gedokt moet worden.
 
Goed lezen Onassis, ik spreek mezelf niet tegen. Ik ben tegen het betalen van een TR als die niet vergezeld gaat van een job-offer. Natuurlijk heeft een A-merk vliegschool ook quota en worden de selectieresultaten met de behoefte gematched, dat zie je overal. Die zaken zijn ook niet zozeer van belang, maar wel hoe een opleiding staat aangeschreven en het netwerk plus nazorg ervan. Ook dat heb ik al opgeschreven ergens hierboven. Dáár zit dus voornamelijk het verschil tussen A- en B-merken.

Jouw stelling over het eerst aannemen van NL-ers in Nederland is volstrekt belachelijk en staat op gespannen voet met de werkelijkheid. Daarnaast zou het de baankansen van de 'vrije markters' niet verbeteren. Het aantal buitenlanders in dienst van nederlandse maatschappijen is te verwaarlozen als je dat vergelijkt met andere landen in Europa. KLM en Trans eisen sowieso dat je vloeiend Nederlands spreekt en dat verkleint het speelveld al behoorlijk. Martinair en ArkeFly hebben die eis niet, maar daar werken slechts enkelen zonder Nederlands als moedertaal.

Air France eist ook dat je vloeiend Frans spreekt, maar stelt absoluut geen nationaliteits-eis. Duitsland en de UK idem. In Spanje werken heel veel buitenlanders voor clubs als Click en Vueling. Wel ff nadenken voordat je iets als de waarheid verkondigt aub.

Ik zou het gehuil wel eens willen horen als bijvoorbeeld Easy besluit om alleen maar Britten aan te nemen...
 
ILS is uit de vorige eeuw, dat heeft hij toen gedaan. Bestaat volgens mij al tijden niet meer. Ik heb OBS gedaan, ik wist ook niet beter in die tijd. Internet bestond nog niet, de gsm was alleen voor hele rijke mensen die een auto hadden die groot genoeg was om zo'n koffer met antenne van een meter mee te nemen.

Martinair was overigens wel bezig met ab initios aan te nemen, van de Martinair Vliegschool uiteraard. Alleen kwamen daar wat, zoals we wel weten, economische tegenvallers tussendoor.
 
Air Exel: 70.000 gulden betalen voor een Brazilia type rating, na drie jaar krijg je de helft terug en ondertussen werk je voor minimum loon. Dit was in 1997. De enige aanbieding die ik in NL gekregen heb en heb er voor bedankt. Ik kon a. het geld niet krijgen en b. het met het loon niet afbetalen en c. 35.000 was zelfs nog veel te veel voor een Brazilia T/R. En wat gebeurd er als ze je er net voor die 3 jaar termijn eruit werken? Ben je alsnog alles kwijt. ik geloof dat Air Exel zelf op de fles gegaan is voordat die 3 jaar termijn er voor mij opzat. het geld was dus alsnog weggeweest.
 
35.000 gulden (16.000 euro) voor een Brasilia TR, wat een ongelooflijk koopje. En dan krijg je nog een paar jaar ervaring op een Europese airline ook, dat was echt een topdeal. Ik ken ook wel gasten die met een verse (ATR) TR op zak niets konden doen toen ze over de kop gingen, gelukkig hebben ze die elders in Europa of op de Antillen nog kunnen gebruiken en heeft het hen de kans gegeven om goede ervaring op te doen om uiteindelijk op een degelijke plek terecht te komen.

Vergelijk dat met Tulip air, ik betaalde 35.000 gulden voor een Piper Chieftain rating. En dan mocht ik na 100 uur weer opzouten (niet OBSers mochten al na 50 uur weg). Een King Air rating kostte 60.000 gulden. En dan had je eigenlijk nauwelijks meer opties gekregen. De rating, mits je onder de 26 was, was goed voor een selectie kans bij KLC (gelukt). De 100 uur, mits je OBSer was dus, was net goed genoeg voor een selectie kans bij Trans.

Heel veel andere keuze was er niet. Base airlines, proberen 500 uur voor een ton te kopen om milkruns op een metroliner te doen in de middle of f-ing nowhere in the US, dat waren opties... Ben blij dat ik uiteindelijk toch ergens terecht ben gekomen. Maar die Air Excel deal, in die tijd had ik die kans meteen aangegrepen (wilde geen OBSers toen ik ze schreef, althans ik kan niets anders verzinnen).
 
Die Chieftain deal met Tulip was ook grote naaierij kan ik beamen als ex-OBS'er.

Ik heb het gelukkig dan ook niet gedaan.
 
Ja, maar waarom was dat mogelijk, of ILS die een "Typerating" op de SenecaII aanbood? Omdat KLC erop stond dat je of uren of een TR moest hebben. Dat bedoel ik dus. De maatschappijen waren zelf instrumenteel aan de ellende.
 
In tijden van overvloedig aanbod zullen alle maatschappijen selectiever aannemen, dat kun je ze niet kwalijk nemen. Het is voor een personeelsafdeling ook heel makkelijk en kostenbesparend als ze middels aannamecriteria 90% van de sollicitaties meteen terzijde kunnen schuiven.

Te veel mensen voor te weinig banen is de wortel van het probleem.
 
Goed lezen Onassis, ik spreek mezelf niet tegen. Ik ben tegen het betalen van een TR als die niet vergezeld gaat van een job-offer. Natuurlijk heeft een A-merk vliegschool ook quota en worden de selectieresultaten met de behoefte gematched, dat zie je overal. Die zaken zijn ook niet zozeer van belang, maar wel hoe een opleiding staat aangeschreven en het netwerk plus nazorg ervan.

Daar gaat het nou toch om?! Zodra je niet lapt, dan geen baan. DAT is wat de luchtvaart ondermijnt.
Die flappies die een TR ergens in de States kopen en er dan mee de boer op gaan zijn werkelijk te verwaarlozen en dat is hier ook de issue niet.
Nazorg NLS???? Yeah right
Destijds goeie opleiding hoor, maar klets niet over de nazorg want die is er niet.

Jouw stelling over het eerst aannemen van NL-ers in Nederland is volstrekt belachelijk en staat op gespannen voet met de werkelijkheid.

O ja joh? Geef mij 1 reden waarom die stelling belachelijk is.

Ik zou het gehuil wel eens willen horen als bijvoorbeeld Easy besluit om alleen maar Britten aan te nemen...

Zodra je een Brit en een Nederlander op interview laat komen bij Virgin Atlantic of bij Easy, dan wordt de Brit aangenomen. Doe toch niet zo naïef...

Overigens bij de NLS volledige FF 737 MCC gedaan volgens KLM procedures. Om bij de KLM te komen werd me de optie geboden om een 'bridgecourse' te doen voor 18 ruggen om op KLS standard (for what thats worth) te komen! Op een AIRBUS-sim (!! :haha::haha:) om bij de KLC op de Fokker te kunnen werken...Vriendelijk voor bedankt voor dit belachelijke voorstel
 
In tijden van overvloedig aanbod zullen alle maatschappijen selectiever aannemen, dat kun je ze niet kwalijk nemen. Het is voor een personeelsafdeling ook heel makkelijk en kostenbesparend als ze middels aannamecriteria 90% van de sollicitaties meteen terzijde kunnen schuiven.

Te veel mensen voor te weinig banen is de wortel van het probleem.

Dit was meer dan 10 jaar geleden; exact rond de tijd van Metrodriver; vlak voor die pensioengolf die zou komen. ahem.
Je hebt gelijk, vraag en aanbod. Maar ik heb het over een HR Manager die op maandagmorgen beslist dat het opeens absoluut noodzakelijk is om een TR te hebben. of dat de uren op een kist zwaarder dan 20 ton moeten zijn. of dat uren die gedraaid worden in Florida "mooi weer uren" zijn.
Totaal losgekoppeld van enige redelijkheid of zelfs noodzaak. En dat is dezelfde mentaliteit die er voor zorgt dat je meer moet werken voor minder geld, opeens in een 4 sterren hotel gestopt wordt in plaats van een 5 sterren, met een bus opgehaald wordt in plaats van een limo etc.
En dat moet continu in de gaten gehouden worden. Want die 30k van een rating kom je wel overheen, maar 30 jaar lang in rothotels voor een slecht salaris zonder een pensioenvoorziening terwijl je jezelf uit de naad werkt is wat moeilijker om te overleven. Tenzij je dat het "pure" vliegen vindt, natuurlijk.
Maar geloof me (en dat weet SJ wel, maar meer voor de noob bedoeld), na een paar jaar blijft het vliegen zlef wel leuk, maar het leven heeft nog meerdere facetten die gled en vrije tijd benodigen.
 
Sooow, ik raak geloof ik wat gevoelige snaren bij Onassis... Iets zegt mij dat de felheid voortvloeit uit frustratie met de situaties die ik beschrijf.

Alleen als jij met harde cijfers aantoont dat er significant grote aantallen buitenlanders bij de grote nederlandse maatschappijen werken en daarmee Nederlanders uit de markt drukken maak je je stelling minder belachelijk. Voorlopig kan er met zekerheid door mij gesteld worden dat de markten in het buitenland voor Nederlanders beter toegankelijk zijn dan de nederlandse markt voor buitenlanders.

Bij Easy werken naar verhouding veel meer buitenlanders dan bij welke nederlandse maatschappij dan ook.

Geen peop praten, ok?
 
Zodra iemand zegt dat ik 'poep' praat is de discussie afgelopen. Wat een ongelofelijke teringhekel heb ik aan die uitspraak
Kinderachtig en sneu...prettige wedstrijd
 
Superpilut, helemaal mee eens. Als de betreffende HR-managers in de tijd van een naderende pensioengolf al in de vrije generatiemode konden gaan v.w.b. aanname-eisen dan was er toen al teveel aanbod. Nu is dat dus nog even een paar slagen erger. Helaas moeten we het daarom in de luchtvaart al een tijdje stellen zonder de redelijkheid en noodzaak waar jij aan refereert...

De enige reden waarom de terms en conditions achteruit hollen is dat er teveel mensen voor te weinig willen werken, en een groot gedeelte daarvan wordt gevormd door lui die zich zonder goede oriëntatie en afweging in de schulden hebben gestopt voor een vliegopleiding. Nogmaals: teveel aanbod. Tel daarbij de huidige crisis op en maatschappijen hebben nóg een stok om de T&C's mee te lijf te gaan.

P.S. Een training bond is naar mijn mening ongeveer hetzelfde als betalen voor een TR in combinatie met een baanaanbod. Je bond betaal je terug met een minimaal aantal dienstjaren i.p.v. cold, hard cash voor een TR.
 
Last edited:
Heren, (dit neem ik nu maar even aan), dit is het Beroeps Piloten Forum waar je kan verwachten dat deelnemers aan een discussie zich op zijn minst met respect opstellen naar andere deelnemers.

Je hoeft het niet met elkaar eens te zijn en een pittige discussie hoeft ook niet uit de weg gegaan te worden, maar, om elkaar nu om de oren te slaan en de discussie te larderen met enge ziektes en faeces toespelingen is niet des Airworks.
Je zit hier niet op de hooligan tribune bij Ajax-Feyenoord.

Kunnen we nu op nivo verder a.u.b.? Het onderhavige onderwerp verdient serieuze benadering en afglijden naar ordinair woordgebruik kunnen we missen als kiespijn.

Dank U.

White out
 
Nou, nou. Meteen moderator actie na 1 keer het woordje peop.... waar zijn de goeie oude tijden gebleven... zucht.
 
Terms and Conditions: An Education part 2

Terms and Conditions: An Education part 2

Terms and Conditions: An Education

Part 2: Strategies that are used to screw you whilst keeping you dumb and happy.

Disclaimer: As in part one this is not an attack on any Airline or individual. Once again this is “information only”.

Firstly I think it's important to understand the personality traits Pilots have.

Pilots

Naïve – especially when it comes to matters outside of flying
Egotistic – some are better at hiding it than others
Arrogant – again some hide it better than others
Selfish – will always put individual interests ahead of group interests

I'm sure you've heard the phrase “our own worst enemies” - now you can begin to understand why.
The characteristics listed above mean it will be very hard to form a united front.

Divide and Conquer

This is one of the most common strategies used to keep Terms and Conditions at a low level. It is surprising that very few people understand this or realise what is happening.

The basic strategy is very simple – keep a group of Pilots fighting amongst themselves. Without consensus there can be no progress. Everyone is busy looking out for themselves.

Example:- An Airline consists of the following groups:-

Naïve young Pilots at the start of their career
Older pilots nobody else will hire
Retired Pilots looking to fly for a few more years

Obviously each group will have very different priorities – and not care about those of the others.

This can be complicated further by employing people on vastly different salaries for doing the same job.

It's virtually impossible to get all groups to agree on anything.

Me, Myself and I

Pilots will always put their own interests ahead of the group interests.

Last year I was negotiating with my Airline for a commuting contract. I was requesting 6/2 block schedule with paid tickets for 100% of the current salary. The Airline agreed to the schedule and was offering upgradeable tickets within their own route network. However they were not prepared to pay full salary for this contract. I had made sample rosters for then to explain that it was still possible to fly the maximum 900 hours on this schedule. A few colleagues thought this looked pretty good and signed before all the details had been worked out. Now they are working just as hard as me for less money – I have zero sympathy.

As I stated earlier we really are our own worst enemies.

This is a variation of divide and conquer – in this variant we divide ourselves with no outside interference.

Ask no questions – we'll tell you no lies.

It never ceases to amaze me how few people know what is going on at their own Airline – some don't care. There are also those who will believe whatever they are told.

In some cases the lack of information is such that employees have to read the newspaper to find out what is going on at their own company.

The last thing Management want is people asking embarrassing questions – especially anything that may reveal their incompetence.

If there is no information being released perhaps you need to ask “Why?”

Another useful tactic is to look not at what is being said but at what is not being said – especially regarding the financial situation.

Nobody will ever tell you “We've run the Airline into the ground – the money has run out and we can't operate past Tuesday”. It is always “business as usual” right up until the doors close.

However if you ask the right questions you can usually see what is coming – in every bankruptcy I've been through there were warning signs.

Tip:- Knowledge is Power.

Ask questions. Demand accountability

The Big Lie

Once again some people will believe whatever they are told. Others have a pre-conceived idea of what is going to happen (usually based on flawed logic) and will grab on to anything to support this.

I've seen the most outrageous lies presented to employees who blindly accept them.

I've had a manager make a claim that was immediately refuted by the head of the department in question who was standing next to me. The manager didn't even blink.

The bigger the lie – the more likely the chance that it will be accepted as many people cannot accept the fact that somebody would do this – instead they accept this as the truth.

There have been many examples of this over the years. The worst case was when one Airline went bankrupt and was restarted under a different name with the same people. People on these Forums were defending this company even though they were repeating all the same mistakes that bankrupted the previous Airline.

The head of the parent organisation even stated he was the victim of a conspiracy – which was absurd. However a lot of people believed him and posts on these Forums reflected this – even long after this company went bankrupt.

The True Believers

This is what I call people who refuse to accept the truth. They have a pre-conceived notion about what is true and reject anything that contradicts this.

These are the perfect employees – they'll blindly accept anything the company tells them and refuse to accept anything contradicting their pre-conceived notions.

These are the people who continually harp on about how “the Ends justify the Means” and ignore the fact they are getting screwed with sub standard terms and conditions.

They are right – everyone else is wrong.

The best analogy I can think of are Religious fanatics. Their faith is the “true faith” and everybody else is a heretic.

A question for the faithful:- Do you think your management is working for the same sub standard terms and conditions that you are?

Vague Promises (The “Good Intentions Speech”)

Consider the following 2 statements

A 5% pay increase effective August 01
We are looking at improving your salary

There is a difference between the two – one is very specific the other is vague.

Problem is a lot of people will assume the first case when told the second. Assumptions are not facts. However on these Forums there are a number of posters who continually post assumptions as facts.

ASS-U-mptions. Got it?

A lot of people are happy to listen to what I call “the good intentions speech”. Of course they ignore the fact that nothing ever comes from these speeches – it's all BS designed to keep you dumb and happy.

Talk is cheap – actions are the only thing that matters.

Good Manager/Bad Manager

Another strategy to lower your terms and conditions. The top man will be very friendly and personable and everyone thinks he's great.

Someone else in the organisation will have the task of cutting your terms and conditions. This person usually hates Pilots and can be suffering from a personality disorder – basically a psychopath. This type of person has no concept of the effects his actions have on others.

This person will be universally loathed by the Pilot group who will probably have a nickname for this individual. Some of the ones I've seen over the years:-

The Smiling Assassin
Laughing Knife
The Prince of Darkness
The Poison Dwarf
The Short General
TCAS
Mr. Ed

What is normally overlooked is the fact that the top man has employed this individual.
In some cases these individuals get bonuses by cutting your terms and conditions.

It usually starts with something small like crew meals or coffee/tea in the crew-room and if not stopped will just go on and on.

In a toxic work environment these individuals can do a great deal of harm.

The good news is that a united Pilot group can get rid of these people – but it takes a confrontation to do so. Replace 1 manager or 200 Pilots? Easy choice.

The XXX (Pilots Union) will solve all our problems

Another theme on these Forums – and another assumption.

A union is only as strong as it's members. If you won't stand up for yourselves and each other then there's not very much they can do for you. It's absurd to think that 1% doing all the work to try and improve things while the other 99% sit on their asses and complain is a successful approach.

If a group of employees has a history of accepting whatever is offered to them – it's hardly a surprise that they are working for sub standard terms and conditions.

Comment:- Why would management want to improve things when you've already indicated your willingness to “fly at any price”?

Our own worst enemies? You bet!

The Blame Game

It's always very easy to blame others for your problems. I always like to play “The Blame Game” - because there is always plenty to go round!

Want to know who is most responsible for your sub standard terms and conditions?

Go and take a look in any mirror and you'll see that person.

Summary

I have listed a lot of the sub standard terms and conditions and the strategies used to create them. Unfortunately World events have probably made most of this irrelevant – at least until things improve.

A lot of us are already facing a very stark choice:-

A job with lower terms and conditions or no job.

The only things I will tell you not to do are:-

Don't work for free
Don't pay an Airline cash for a Type Rating

As for the rest you are adults – make your decisions but understand what the consequences of those decisions are.
 
19 of 77, als ik jou was, zou ik toch eens overwegen om uit de luchtvaart te stappen. Baas op een 340, en zó gefrustreerd rondlopen, het kán niet gezond zijn.

My 2 cents.
 
Heb je misschien ook nog iets zinnigs toe te voegen, LD?

Vind het wel een herkenbaar stukje, zou zomaar uit een wervingscampagne van en vliegervakbond kunnen komen. En wie had dat ooit gedacht van good ol' 19. :grijns:
 
19 of 77,

Ik wist niet dat jij ook voor Cathay werkte...:D
 
Back
Top