O
Onassis
Guest
Betalen voor een typerating in combinatie met een job offer daar kan ik nog inkomen (da's een soort omgekeerde training bond), een losse typerating betalen om maar in de gratie te komen bij een potentiële werkgever is een behoorlijke sprong in het duister. Vraag overigens de mensen die bij diverse takken van het EdV-imperium hun type hebben betaald en nooit meer terug hebben gekregen maar eens wat ze eigenlijk liever hadden gehad.
Waarom zou je met de ILS in zee gaan? Dan moet je dus niet in aanmerking komen/afgewezen zijn voor de KLS of NLS en idem voor de Luchtmacht / Marine of principieel niet militair willen vliegen. Iedereen die een béétje heeft rondgekeken voor hij/zij begon weet dat de kansen op een baan in Nederland zienderogen slinken als je niet van die schooltjes komt. Het feit dat je ook ergens anders je papieren kan halen wil niet zeggen dat je dat had moeten doen.
Zoals ik hierboven al heb gezegd gaat mijn verhaal niet over de 'kwaliteit' van de diverse vliegscholen, maar over de baankansen na opleiding en daar is wel degelijk verschil. Dat geldt niet alleen voor de markt en opleidingen in Nederland, maar ook internationaal. Wat daarbij wel opvalt is dat het overgrote deel van de A-merken entry requirements heeft en een selectie vooraf doet.
Je spreekt jezelf behoorlijk tegen. Ben je nou VOOR of TEGEN het betalen van een TR?
En een A-merk vliegschool heeft ook zn quota. Daarmee dus zeggend dat het behalen van toelatingstesten helemaal geen bal betekent. Men moet ook personeel, kisten en peut betalen. En baankans na opleiding? Behalve dat de KLS vroeger een baangarantie gaf, betekent dit helemaal niets meer in Nederland. Tegenwoordig moet iedereen hard watertrappen om niet te verzuipen.
@ Superpilut: Exact! Als 'onze' bedrijven in NL eens zouden doen zoals de Fransen, Duitsers, Spanjaarden etc etc dan zou dat betekenen dat EERST NL-ers worden aangenomen voor een baan voordat er buitenlanders worden aangenomen. Nu moet men anders zn heil zoeken en helaas houdt dat in 99% van de gevallen in dat er gedokt moet worden.