Hoe kom je aan je huidige baan?

G

Guest

Guest
Net kwam ik een topic uit 2003 tegen in het 'Hoe word ik piloot?'-gedeelte. Nu zes jaar later lijkt het me in dit gedeelte beter geschikt, maar ik vond de vraag nog wel steeds interessant.

Hoe kom je aan je huidige vliegende (of niet vliegende) baan? Met hoe veel ervaring ben je er gestart en wat heb je daarvoor gedaan?
 
Okay Talsma,

Heb succesvol gesolliciteerd via het CTC direct entry scheme destijds.
Ben er met 625 uur (veelal single engine, single pilot) gestart.
 
1e baan na opleiding 0 hr 737 totaal ca.1600 (1000 SEP 300 mep 300 me turbine)
2e baan ca. 450 737 total ca 2100
3e baan ca. 2500 737 0 uur 757/767 totaal ca. 4500
 
Hoe kom je aan je huidige vliegende (of niet vliegende) baan? Met hoe veel ervaring ben je er gestart en wat heb je daarvoor gedaan?

Op mn rug :grijns::grijns::grijns:
 
Last edited:
Geintje

Serious:
NLS
Goeie 2 jaar op alles gesolliciteerd zonder significant resultaat (vanwege de low hours)
Baan bij RYR met "0 uren", type gekocht 737 NG
Zwaardere uren gemaakt, kort 5 jaar later naar CLX met 747-400F overgestapt
En dat ga ik doen, tot mn pensioen (dat rijmt)

En wat heb ik ervoor gedaan: Gewoon doen wat er van je verwacht wordt en evenveel landings als takeoffs gemaakt.
Ben ook uit de kranten gebleven, maw: de luchtvaart is zo klein dat iedereen het weet wanneer je het opgekloot hebt en dat zal niet meevallen met het vinden van een andere baan.
Daarnaast is de presentatie van jezelf en je CV natuurlijk van behoorlijk belang.
Heb je wat in je leven gedaan wat bijdraagt aan je kwaliteiten.
Zeer hoogst waarschijnlijk zijn er meerdere kandidaten voor de baan, dus zorg dat je er picobello uitziet, je CV er uit springt (ga nou geen t-shirt met trui en spijkerbroek dragen), en je weet waar je het over hebt (Ace the Technical Interview is een aanrader)
Bouw je uren op met niet teveel sprongen van baan naar baan. Het eerste wat de interviewer denkt als je 20 banen in 5 jaar hebt gehad dat je niet standvastig bent en niet interessant genoeg bent om lange termijn in te investeren.

Draad lijkt een beetje op een merger van "interview" en "voortgangsonderzoekje", maar dit kan wel een eye-opener zijn voor aspiranten.

Groet
 
Last edited:
Leuk topic.

Gestart met EPST via OAT met 0 uren.
Via OAT baan 'gekregen' bij BA CityFlyer. Gestart met 145 uur op de klok. (CPL/IR)
Nu 18 maanden verder 1050 uur op de AVRO RJ85/100.
Binnen 6 maanden over naar Embraer 170/190.

Future wise, don't really care. Enjoying myself here. :radar:
 
0 uur; Luxair Fokker 50 type via epst/parc - enorme naaierei
Contract met onbebaalde duur bij Luxair - type Fokker 50 en 737 - behoorlijk salaris -> kan NL nog wat van leren!
Na meer dan zes jaar permanent doorgegaan naar Cargolux. Maar pas op: Luxair-Cargolux is hetzelfde als Transavia-KLM. Heeft een hoop geduld en senioriteit gekost vanwege een zogenaamd "Gentleman's agreement".
Nu: 11 jaar na opleiding; net 7000 uur, salaris wat ok is om het huis te betalen. De focking studielening (grootste criminaliteit in het Nederlandse school systeem) met een beetje geluk vorig jaar afgelost.
Eindelijk na 10 jaar een redelijk riant leven.
 
Net kwam ik een topic uit 2003 tegen in het 'Hoe word ik piloot?'-gedeelte. Nu zes jaar later lijkt het me in dit gedeelte beter geschikt, maar ik vond de vraag nog wel steeds interessant.

Hoe kom je aan je huidige vliegende (of niet vliegende) baan? Met hoe veel ervaring ben je er gestart en wat heb je daarvoor gedaan?

Je hebt in dit Beroepsforum één van de klassiekers van Airwork over het hoofd gezien: Voortgangsonderzoekje uit 2000!! Nog steeds een prachtig overzicht.

Zal de twee wel even fuseren.
 
Moet je daarbij even corrigeren Diana: Voortgangsonderzoekje is meer een opsomming waar en wanneer het wat hebt gedaan. Ik denk dat het doel van dit topic meer is: HOE
Correct me if I'm wrong
 
- OBS & Rob van den Sigtenhorst

Na een jaar kleine luchtvaart (letterlijk geslapen/gewoond in het rommelhok van mijn vliegschool waar een slaapzak lag) en +/- 300 uur se naar Denimair op de Fokker 50.

Na een kleine 2,5 jaar en ongv 1100 uur op zak aangenomen bij Transavia 737 waar ik nu al een tijd vlieg.
 
Last edited:
met 450 uur en ontelbare sollictatiebrieven aangenomen bij de vlaamse (VLM)

nu bijna 3 jaar verder bijna 2000 uur.
 
Moet je daarbij even corrigeren Diana: Voortgangsonderzoekje is meer een opsomming waar en wanneer het wat hebt gedaan. Ik denk dat het doel van dit topic meer is: HOE
Correct me if I'm wrong

Nee Diana, Onassis heeft daar wel een klein beetje gelijk in.

Ik was erg benieuwd hoe de reeds vliegende collega's aan hun banen zijn gekomen en hoeveel en wat voor soort ervaring ze op dat moment hadden. Inmiddels zijn er waarschijnlijk al veel van dit soort threads, maar omdat de threads die ik kon vinden inmiddels vrij verjaard waren heb ik een nieuwe aangemaakt.
 
@Diana: Ik kan je geen ongelijk geven door te refereren naar het Voortgangsonderzoekje.
Reeds sinds 9 jaar zie je hoe lang het kan duren vanaf de verschillende scholen en hoe mensen langzamerhand evolueren. Best interessante stof...dusss
:kiss::kiss:
 
Opleiding bij Oxford gedaan.

BA Selectie, Fase 1 wel gehaald, simcheck opgekloot. Jammer.

De eerste sollicitatiebrief die ik zelf stuurde ging naar Luxair, daar selectie gedaan en aangenomen. Een jaar aan de bak binnen het bedrijf, bevalt me erg goed. Goed salaris, aardige mensen, mooie kist. Niks te klagen.

Ook al geloof ik wel sterk dat een vliegschool en een goede selectie een vrij sterke indicatie zijn van je kansen van slagen in een normale markt, moet ik eigenlijk ook toegeven dat ik min of meer alles zonder hulp van de vliegschool heb gedaan.

Vrijwel direkt na opleiding gestart met werken.
 
Opleiding bij KLS,

Selectie voor de KLM toen helaas niet gehaald. Redelijk snel daarna bericht van het KLS jobcenter dat Tyrolean Airways piloten zocht. Aangemeld voor de selectie en binnen een maand was de selectie gedaan en zat ik al in Madrid voor de Typerating.
 
Opleiding EPST (met toen nog via Cabair en CTC) in 2000;

Begin 2001 via CTC bij First Choice op 757 geplaatst, na 6 maanden geen permanent contract vanwege 9-11;

Begin 2002 via CTC bij Easyjet binnen gekomen op 737 (kon ook naar Royal Brunei en DutchBird maar verklooide bij de laatste mijn grading)
Na ruim 4 jaar Easy op 737 en A319 kwam de tweesprong: command bij Easy of een echte carriere ;) ;

Application form van BA ingevuld en daar zit ik nu bijna 3 jaar op 777 en als we deze crisis overleven dan zit ik daar voorlopig nog wel.
 
Last edited:
Opleiding Iac, die gingen halverwege over de kop, afgemaakt bij Rvd Sigtenhorst.
Bijna meteen via een oud collega instructeur terecht gekomen bij Rockhopper op BN2 Trislanders op de Kanaal eilanden. Tegenwoordig BlueIsland. Die oud collega was toen chief pilot daar. Hij bleek ook veranderd in een slavendrijver ( met denkbeeldige zweep). Heb toen 10000 sollicitatie brieven verstuurd en uiteindelijk na 8 maanden diehard sollicteren aangenomen bij Cityjet.
Nu bijna 4 jaar verder en inmiddels 2 jaar gezagvoerder op de AvroRJ85.
 
Airworkers,

Ik weet niet hoe dat allemaal werkt, maar hier zouden we toch op een of andere manier een database met standaardvraagstelling van moeten kunnen maken?

Zodat nadat alle members vrijwillig het formulier ingevuld hebben het geheel netjes in een matrix op internet gepresenteerd word?

Compleet met grafieken zou het mooiste zijn.

Dus dat je per school kan zien hoeveel mensen van die school het geheel ingevuld hebben en dat je precies kan zien:

1: Of een student van een bepaalde school bij welke airline gekomen is en hoe lang dat geduurt heeft.

2: Of hij of zei een typerating betaald heeft en hoeveel die koste.

3: In geval van modulair via welke scholen

4: Of de eerste baan via school "geregeld" is of dat het allemaal zelf gedaan is.

Als we dat zouden hebben, dan zou je dus in een oogopslag de feiten onder ogen kunnen zien. Meteen even een "sticky" aanmaken in het wannabee forum en een hoop jonge wannabee's worden op het mogelijk beste spoor gezet.

Nu nog even iemand vinden die zo'n formulier en bijbehorende database inelkaar kan draaien.

Ik bied bij deze gratis serverruimte aan!

Groeten

:radar: André :radar:
 
Hoorde gisteren op het nieuws dat jullie gevraagd is 1 maandje gratis te werken.. :( klote crisis :(:(

Back on topic.

Eind 2005 sollicitatie en aanname bij Transavia.
Had het geluk klaar te zijn met mn opleiding op het moment dat de airlines weer begonnen aan te nemen. Niet op de bank gezeten dus.

Enorm naar mn zin bij Trans en geen plannen daar op korte termijn te vertrekken.
Helemaal nu niet met deze crisis!!!

Met kermit eens, als we dit uitzitten dan zitten we voor heel wat jaren weer gebakken!
 
Back
Top