Welke auto rij jij?

Ik wil binnenkort ook een nieuwe auto kopen en heb ook naar die nieuwere Dodge wagentjes zitten kijken maar word er toch niet wild van.

Mijn budget is ook niet zo heel groot, +/- 25.000 euro max denk ik. Zit te kijken naar Mitsubishi Lancer Sportback (vind ik er wel netjes uitzien - alhoewel ik er eigenlijk geen echt lovende reviews over heb gelezen tot nu toe), Chevrolet Cruze (ziet er wat saai uit vind ik wel, maar lijkt me wel aardig wat auto voor weinig geld en van binnen is ie wel erg netjes) of een tweedehands maar niet al te oude Mazda RX-8 (lekker sportief, maar wat minder praktisch en lijkt me vanwege wankel motor duur in onderhoud...)
 
Last edited:
Ik wil binnenkort ook een nieuwe auto kopen en heb ook naar die nieuwere Dodge wagentjes zitten kijken maar word er toch niet wild van.

Mijn budget is ook niet zo heel groot, +/- 25.000 euro max denk ik. Zit te kijken naar Mitsubishi Lancer Sportback (vind ik er wel netjes uitzien - alhoewel ik er eigenlijk geen echt lovende reviews over heb gelezen tot nu toe), Chevrolet Cruze (ziet er wat saai uit vind ik wel, maar lijkt me wel aardig wat auto voor weinig geld en van binnen is ie wel erg netjes) of een tweedehands maar niet al te oude Mazda RX-8 (lekker sportief, maar wat minder praktisch en lijkt me vanwege wankel motor duur in onderhoud...)

Ik zou sowieso niet voor een nieuwe gaan tenzij je een BPM voordeeltje kan pakken vanwege woon/werk in het buitenland.
Kijk ook eens naar de import vanuit duitsland optie.

Je hebt voor 25000 eetjes behoorlijk wat keuze hoor, zeker als je voor een jonge 2e hands gaat (1-2 jaar oud). (BMW 1 serie, Audi A3, Volvo V50, VW Passat etc, etc,etc...)
Iedereen heeft zo zijn voorkeuren voor merken en de mijne zijn de meeste duitse en zweedse merken, dat mag duidelijk zijn. Niet alleen vanwege kwaliteitsbeleving en rijeigeschappen maar ook restwaarde vind ik een belangrijke overweging en wat dat laatste punt betreft ben ik niet overtuigd van merken als Dodge en Chevrolet. Nogmaals, dit zijn mijn voorkeuren.
 
Last edited:
Duitse auto's verschillen onderling ook nog heel erg. Audi A5 is een hele mooie auto maar als je boven de 200 komt begint hij te trillen. mercedes heeft daarintegen een veel fijnere wegligging.. 200+ handjes van het stuur is een optie.

je kunt trouwens ook voor 25k een goede BMW 5 serie vinden.
 
Als je in de UK zit, kan je een auto in NL BPM vrij kopen en importeren. Die kan je dan na een jaar (of zes maanden?) weer in NL invoeren en daar verkopen, waarschijnlijk met winst daar je de BPM niet hoeft te betalen als je kan aantonen dat het je eigen auto is en dat je er een bepaalde tijd in hebt gereden. (of zoiets, zal het navragen, verschillende airworkers hebben er ervaring mee). Er staat een heel verhaal over op de site van de douane.
 
Hmm,

Ik heb mijn auto nou een maandje in de garage staan en ook zelf geimporteerd uit België. Dat was voor mij echt een eens maar nooit meer ervaring. De BPM wordt berekend op de huidige marktwaarde. Over die huidige marktwaarde nemen ze 40 of meer procent. Bij mij namen ze 56(!)%. De auto was toen ik hem invoerde 3 jaar en 5 maanden oud. Het was uiteindelijk geen a6 2.7 tdi geworden, maar een andere auto. Welke ga ik uiteraard niet meer zeggen haha.

Verder is er dan nog een som die je 2 keer moet optellen voor onzuinige auto's en diesels. voor diesels is dat ongeveer € 375, voor benzines mag je van die som er € 1300 afhalen. Voor zuinige auto's mag je een bedrag van die som aftrekken. Dat varieert van 700 tot 1400 euro. Voor onzuinige autos moet je er een bedrag optellen. Dat varieert ook va 700 tot 1600 euro.

Uiteindelijk had ik die van mij net zo goed hier kunnen halen, dat scheelde me a) 6 uur van mijn tijd b) Een hele hoop gezeur van 15 douane beambtes en RDW medewerkers en c) wat geld.

Ik weet ook dat als je auto ouder is dan 6 jaar en 6 maanden, dat je een fikse korting krijgt op je BPM.
Voor mij was dit dus echt een eens maar nooit meer ervaring.

Gr

PS: Die van mij trilt echt niet bij de 250 hoor!:D
 
Last edited:
Audi A5 is een hele mooie auto maar als je boven de 200 komt begint hij te trillen. mercedes heeft daarintegen een veel fijnere wegligging.. 200+ handjes van het stuur is een optie

Ter info:
Als een auto begint te trillen bij een bepaalde snelheid zit er een onbalans in een wiel of aandrijfas.
Komt de trilling in het stuur dan zit de onbalans in een voorwiel.
Voel je de trilling door de hele auto dan is er onbalans in de achterwielen of in een aandrijfas. Het heeft dus absoluut niet specifiek iets met een A5 te maken!

Om het probleem te verhelpen kun je de wielen laten balanceren. Ze worden dan geplaatst op een balanceerapparaat die de onbalans bepaalt zodat er een stukje lood op de velg geplakt kan worden die het trillen verhelpt.
Zit de trilling in een aandrijfas? Laat dan je wielen áán de auto balanceren. Zo wordt de onbalans in de aandrijflijn meegenomen

Ook kan een auto gaan trillen bij afremmen op wat hogere snelheid. Dan zijn de remschijven een keertje kromgetrokken doordat de warmte niet goed afgevoerd kon worden. Dit komt vaak voor bij mensen met een automaat die hard hebben af moeten remmen voor een verkeerslicht en vervolgens hard op de rem blijven staan tijdens het wachten. Beter is dan om de automaat in neutraal te zetten en de rem los te laten.(Wellicht hetzelfde probleem als in het topic `Brake cooling schedule`, met de parking brake)
De oplossing is nieuwe remschijven monteren of de oude af laten draaien. Er wordt dan een klein laagje van af gehaald zodat ze weer vlak zijn.

gr. Sander
 
boven de 200 begint hij te trillen. mercedes heeft daarintegen een veel fijnere wegligging.. 200+ handjes van het stuur is een optie.

Wageffe....5v zit je toch? heb je uberhaupt je rijbewijs wel
Handjes AAN het stuur bij 200+ is zelfs voor de experts aan te raden
 
Ik zou sowieso niet voor een nieuwe gaan tenzij je een BPM voordeeltje kan pakken vanwege woon/werk in het buitenland.
Kijk ook eens naar de import vanuit duitsland optie.

Je hebt voor 25000 eetjes behoorlijk wat keuze hoor, zeker als je voor een jonge 2e hands gaat (1-2 jaar oud). (BMW 1 serie, Audi A3, Volvo V50, VW Passat etc, etc,etc...)
Iedereen heeft zo zijn voorkeuren voor merken en de mijne zijn de meeste duitse en zweedse merken, dat mag duidelijk zijn. Niet alleen vanwege kwaliteitsbeleving en rijeigeschappen maar ook restwaarde vind ik een belangrijke overweging en wat dat laatste punt betreft ben ik niet overtuigd van merken als Dodge en Chevrolet. Nogmaals, dit zijn mijn voorkeuren.

Jup, ook de Sportback / Cruze zou ik het liefst 2de hands kopen, maar dan niet meer dan een jaar oud (zul je ook niet snel vinden omdat het allebei vrij nieuwe modellen zijn). En dan kan je direct het topmodel kopen (op de Lancer Evo na dan) :) Zoiets bijvoorbeeld - nog geen jaar oud, vrijwel niets gereden (4000km maar) en toch al 6.000 euro in waarde gedaald, terwijl de auto er nog als nieuw uitziet! Volvo V50 vind ik idd ook wel een aardig nette wagen, ook heel praktisch.

Maar heb in September een maand vrij (en dus geen inkomen) en ga ook nog op vakantie, en heb de bank een week of wat terug ook nog weer 5000 euro terug gegeven - dus ik denk dat het wel november gaat worden voordat ik wat koop.

En nee, zit niet in de UK (thank God!).
 
He Fish,

Wat dacht je van een Jahreswagen? De Touaregs zijn vrij goedkoop omdat er volgend jaar een nieuw model uitkomt (wellicht een reden dat je er geen wilt maar het blijven praktische dingen en naar mijn mening zéér mooi om te zien.)
 
Zolang de auto goed onderhouden is (lees: onderstel in goede staat, netjes uitgelijnd en banden gebalanceerd) dan moet 200+ geen probleem zijn hoor.

Ik heb zelfs met m'n 18jr oude Honda 240 gereden, weliswaar met handjes AAN het stuur, met geen enkel probleem! :biertje:
 
Last edited:
ja dat klopt wel wat je zegt, maar die auto was nieuw.
En nee ik heb geen rijbewijs maar ik reed toendertijd met mijn vader mee, hij was export directeur en moest veel reizen met allemaal verschillende auto's van de zaak (leuk!).

Nu werkt hij bij de gemeente dus is het over met de pret;)
 
Audi A5 is een hele mooie auto maar als je boven de 200 komt begint hij te trillen.....
. mercedes heeft daarintegen een veel fijnere wegligging.. 200+ handjes van het stuur is een optie.

mijn Audi trilt bij 250 nog niet dus ik deel de mening van hierboven even uitbalanceren probleem opgelost. En wat die Mercedes Optie betreft......."handjes van het stuur"
Kijk dat je je eigen leven geeft voor die optie oké maar dat van een ander is toch echt te veel! Een typische mercedes optie!
 
je zou je handen van het stuur kunnen halen, dat is dan voor een seconde of wat, je gaat toch niet vanaf de grens richting berlijn met de handen van het stuur?

kan wel kloppen dat het aan het uitbalanceren ligt, ik heb er geen verstand van;)
 
Eerst maar eens rijbewijs halen...ideetje voordat er 20.000 posts heen en weer geplaatst worden over het nut van handen aan het stuur?
Topic was al een beetje duf, nu helemaal

Even voor de algemeenheid: Het valt me op dat de laatste tijd een enorme toename is van wannabe's die maar raak posten zelfs zonder enige relevante ervaring in de luchtvaart...Nu gaat het over auto's en dan gaan degenen die al geen ervaring in de luchtvaart hebben EN totaal geen ervaring in de grote-mensen-wereld zich met deze posts bemoeien.
Is het niet verstandig enige terughoudendheid te betrachten?

Als je je verveelt tijdens je huiswerk, ga lekker facebooken of MSN-en

Kunnen we weer ontopic? (als er uberhaupt nog wat leven in zit)
 
Ach Onassis het is kokommertijd! Geen school, niks te melden ...... en ik doe zelf op z'n tijd graag mee met onzinnige en niet ter zake doende discussies. who cares?

Kijk Als Marauder komt vertellen dat z'n Dodge of Chrysler een amerikaans kwaliteits produkt is door de aanwezigheid van duitse aandeelhouders dan jeuken m'n vingers........;)
 
Ach Onassis het is kokommertijd! Geen school, niks te melden ...... en ik doe zelf op z'n tijd graag mee met onzinnige en niet ter zake doende discussies. who cares?

Kijk Als Maurauder komt vertellen dat z'n Dodge of Chrysler een amerikaans kwaliteits produkt is door de aanwezigheid van duitse aandeelhouders dan jeuken m'n vingers........;)

Dat laatste kan ik je gelijk in geven. Ze hebben toch echt de oorlog verloren :D:D
Maar als je iets gelijkwaardigs zegt als: "Ik vloog laatst Mach .84" en je bleek alleen maar achterin te hebben gezeten lijkt me toch niet helemaal relevant wel?
 
Het spijt me geweldig als ik in jouw ogen dit topic heb vervuild
Dit topic ging al vrijwel nergens over, dan mag ik toch ook wel posten over wat ik heb gezien/meegemaakt? kom er zelfs achter dat het door uitbalanceren komt, leer je ook nog wat.
 
Last edited:
Back
Top