ATPL naar Luchtmacht??

X

xxcx

Guest
Heren en Dames,

Over een tijdje rond ik mijn ATPL opleiding af.
Nou is mijn vraag is het dan mogelijk dat je bij de luchtmacht solliciteert?
Moet ik dan volledig overnieuw een opleiding binnen de LuM doen of heb ik een voorsprong door mijn ATPL-brevet?

Graag zou ik hierop wat antwoorden willen hebben van mensen vanuit de luchtmacht. En niet de opmerkingen van waarom ben je dan niet gelijk begonnen bij de luchtmacht etc.

Vriendelijke groet,

Cars
 
Afhankelijk.

Als je als newbie in wilt rollen om kandidaat te zijn voor de Choppers of de F16 dien je de gehele opleiding te volgen inclusief KMA/EMVO. (Geen financiële compensatie tegenover studieschuld/behaalde ATPL brevetten e.d.)

Mocht je hortizontaal in willen stromen dan kan je op de transportfloot solliciteren en met jouw uren zou je dus alleen in aanmerking komen voor de F50. De deals zijn tegenwoordig zo dat defensie je studieschuld overneemt en aflost en jij dan een vier á vijfjarig dienstverband aangaat met de KLu. (Afhankelijk p.p. en behoefte) Daarna zijn er mogelijkheden om óf binnen te blijven (Zo is er zelfs een naar de F16 gegaan heb ik mij laten vertellen) of dat je gedwongen weg moet vanwege overschot.

Op de website van werkenbijdeluchtmacht staat al een heleboel, waaronder dat er op het moment géén horizontale instromers nodig zijn omdat ze voorlopig genoeg hebben. Mocht dat veranderen staat het onmiddelijk op werkenbijdeluchtmacht.nl en kan je er naar solliciteren. Wees wel bewust van het feit dat er, in deze tijden, veel mensen met veel meer ervaring naar dezelfde posities vissen.

Als allerlaatste wil ik je meegeven dat je op die manier wel minimaal vijf jaar van je hoogstverdienende jaren (namelijk net voor je pensioen) opgeeft om voor de KLu te vliegen. Financieel is het dus niet rendabel omdat je in die laatste vijf jaren van je carrière minimaal een aantal keer je studieschuld terug verdient. Geld is echter niet alles in het leven dus als je met financieel verlies op de zeer lange termijn (lees: je voelt er niets van) kan leven dan is het zeker iets om naar te kijken.

Groeten!

PS: Ik heb mij dit laten vertellen door een kapitein van de KLu. Ik kan dus persoonlijk niet garanderen dat dit 100% waar is, maar ik neem aan dat deze informatie wel redelijk klopt. Mocht er iemand zijn die dit beter weet of recentere info heeft (Boer?) dan laat ik me natuurlijk graag corrigeren.
 
Klopt volgens mij allemaal wel. Op dit moment wordt er niet aangenomen voor horizontale instroming (gehoord hoor) aangezien er ook geen uitstroom is van KLu-vliegers naar de burgerluchtvaart. Maar idd, gewoon ogen en oren open houden.

Voor de rest is er hier op dit forum heeeeeeel veel te vinden over deze stap, heb er al een aantal keer veel over geschreven, dus ff bladeren zou ik zeggen.

Houdoe!
 
Kloppend verhaal van de oostblokker.

Naast de Fokker50 kan je ook in aanmerking komen voor een kustwacht taak bij de dornier. Vervolgens als het je bevalt binnen het bedrijf en er zijn interne vacatures kan je doorstromen naar andere kisten. De situatie aangaande vacatures zijn zoals Boer hierboven heeft omschreven. Desalniettemin zou ik met regelmaat de site in de gaten houden en desnoods sectie vliegerzaken contacten over de laatse stand van zaken. Luchtmacht is net zo veranderlijk als het nederlandse weer.

Studieschuld overname is aantrekkelijk. Ik heb er in het verleden ook gebruik van gemaakt. Het salaris bij de Klu is goed, maar is niet te vergelijken met een KLM, LH of andere grote carrier.

Hoe dan ook: plezier, afwisseling in je werk; secundaire arbeidsvoorwaarden; niet afhankelijk van de economie; doorstroming naar een linker stoel op jonge leeftijd zonder senioriteitslijst, noem maar op, zijn voor mij van groot belang. Dit is een persoonlijke voorkeur en is dus niet vanuit het perspectief van een econoom.

Succes!
 
effe de checks van dat gebakje aan het doornemen. Afwas? Vrouw toch voor, zoiets van taakverdeling:).
 
Back
Top