Leukere school of 'betere' baankans?

Status
Not open for further replies.

blink

New member
Hoi Airworkers,

ik kijk hier nu ongeveer een jaartje met jullie mee, maar nu ik zelf een vraag wilde stellen heb ik mezelf maar even geregistreerd hier.

Ik ben namelijk al een tijdje bezig om piloot te worden, ik doe nu 5 vwo en heb als eerste de open dagen bezocht van de vliegscholen waar ik al selectie mag doen terwijl ik in mijn examenjaar zit.
Daarom ben ik afgelopen weken ben ik bij KLS en AIS geweest.
Wat mij opviel is de wat nonchalante instelling van de studenten bij KLS en juist het enthousiasme bij een kleinere (en volgens mij veel persoonlijkere) school als AIS.
Wat natuurlijk voor KLS pleit is de positie bij KLM, ik hoorde ook al van iemand bij Netjets dat daar direct van KLS aangenomen wordt etc.
AIS gaat AIS Airlines oprichten, als een soort brug tussen de school en het 'echte' werk. Klinkt goed.

Mijn keuze is dus ofwel een leukere school, waar mijn voorkeur nu naar uitgaat, ofwel een (voor mij) minder leuke school maar meer kans op een goede baan.
Het is tenslotte maar 1,5 tot 2 jaar school, en een baan bepaalt een grotere tijd van je leven.

Ik heb het al wat mensen uit mijn omgeving gevraagd, maar wat denken jullie?
 
Hoi Blink,

Er is bij elke school wel iets positiefs/negatiefs. Als ik jou was zal ik naar de toekomst kijken. Momenteel met deze crisis is het wel een stuk moeilijker om aan een baan te komen. Er genoeg mensen werkloos. Dus dan is het wel makelijk om via je school zo in het traject te komen. Voor een baan. Dus ik zal voor die "minder" leuke school gaan en toch meer kans op een job ;)

goodluck
 
Vergeet dat 'minder' leuk a.u.b. heel snel, das erg subjectief, en ga naar de school met een goede naam en baankans. Je maakt het er voor jezelf uiteindelijk toch wel leuk.
 
Blink welkom! Je geeft het antwoord al. Het gaat niet om de school, het gaat om wat er daarna gebeurt en wat jouw persoonlijke situatie aankan. Geen enkele school geeft de perfecte combinatie, het is dus helemaal aan jou om uit te vogelen welke school voor jou het beste is. Echter, het verschil tussen een KLS en een AIS is van een heel andere orde dan termen als 'gezelligheid' en 'leuk'.

Pas echter op met al die mooie praatjes die je te horen krijgt in vliegscholenland. Netjets vliegt bijvoorbeeld nauwelijks tegenwoordig vanwege de crisis en 'een brug tussen school en het echte werk' klinkt wel heel erg als direkteurspeak. (--als je mensen geld in je school wilt laten pompen, kom dan met een heel concreet plan):rt:

Voor de goede orde, het gaat mij niet om KLS of AIS. Het had net zo goed NLS, EPST, MP, LLS of wat dan ook kunnen zijn. Het principe blijft gelijk.
 
Als ik het over zou kunnen doen zou ik me morgen aanmelden bij de KLS. Ik heb geen slechte tijd gehad, sterker nog een hele mooie, maar ik zou absoluut gaan voor de school met de meeste kansen op de beste baan. (Dit laatste zal wel weer een discussie opwekken, maar ik hoop dat het voor jou wel duidelijk is)
AIS gaat AIS Airlines oprichten, als een soort brug tussen de school en het 'echte' werk. Klinkt goed.
Klinkt idd goed, maar betekent dus niets. Erg makkelijk om dingen te zeggen. Eerst zien dan geloven. Zeker in deze tijd.

Succes!

Groeten Supergrover...
 
AIS gaat AIS Airlines oprichten, als een soort brug tussen de school en het 'echte' werk. Klinkt goed.

Van deze onzin zakt bij mij de broek tot op de enkels....

En wat gaat "AIS Airlines" dan vliegen? Nep-passagiers in een C-172 volgens 't crew-concept? Ja, daar zitten de "echte"maatschappijen op te wachten... NOT. Blink; laat je niets wijs maken... volg 't advies op van supergrover e.a.
 
AIS zou ik zeker niet doen. Het is ook appels met peren vergelijken......

Je gaat de vliegschool niet voor de lol doen. Het is een grote investering en je wilt zoveel mogelijk zekerheden en evt. rendement op lange termijn. De KLS is dan een goede optie maar ieder heeft zo z'n eigen doelstellingen. Als je graag in NL wilt gaan vliegen dan lijkt het me de beste optie. Als het je echter niets uitmaakt of zelfs graag in het buitenland zou willen wonen en werken, dan zijn er betere opties. (zeker als je een andere taal machtig bent)

Als ik terugkijk heb ik een supertijd gehad. (AeroMadrid) Had het voor geen goud willen missen en heb er ook geen spijt van. Ik heb alleen een hoop geluk gehad want mijn opleiding was buiten Spanje helemaal niet bekend.
Met de kennis die ik nu heb zou ik minder laten afhangen van mijn geluk en kiezen voor zoveel mogelijk zekerheid.

Wees voorzichtig met scholen/brokers zoals AIS. Er zijn een hoop beunhazen die de jongensdroom exploiteren totdat je geen cent meer hebt.

In NL heb je KLS, EPST en NLS. Wil je iets anders dan zou ik over de grenzen kijken..........
 
...En weer is het triest te lezen dat mensen die geen idee hebben over de vliegschool waar ze over lullen (in dit voorbeeld dus AIS Flightacademy) weer lopen schreeuwen: niet doen...

Wat een Bullpoep is dat zeg. Ik zou willen zeggen... beslis vooral niet op de blauwe ogen van de mensen van een vliegschool, ook niet KLS of welke vliegschool dan ook en zeker niet op de meningen op dit forum.

Als je gaat uitzoeken welke vliegschool je wilt gaan doen: bellen, langsgaan, open dagen bezoeken en ja zelfs een dagje meedraaien moet tot de mogelijkheden behoren vind ik !!! Ik weet dat iig bij AIS een dagje meedraaien geen probleem zal zijn. Doe eerst dit alles, maak een beeld van alle aanbieders en beslis dan, en laat commentaren van de "deskundigen" hier op het forum niet al te veel meetellen...

succes
C
 
In NL heb je KLS, EPST en NLS. Wil je iets anders dan zou ik over de grenzen kijken..........

Dit lijkt mij nogal kort door de bocht, je doet voorkomen alsof andere vliegscholen (AIS, DFA, Martinair, Stella) minderwaardig zouden zijn aan bovengenoemde "geweldige" instanties.

Als je zo goed op de hoogte bent kom dan eens met feiten en cijfers waarom je als aankomend student niet verder hoeft te kijken dan die 3.

Argumenten als "veel betere kans op een baan" is nogal vaag..........

Ik zou toch in ieder geval de moeite nemen om alle opties goed te bekijken en dan niet alleen op basis van in het grijze verleden behaald succes. De (vlieg)wereld is constant in beweging en veel vliegopleidingen dus ook.
 
Dit lijkt mij nogal kort door de bocht, je doet voorkomen alsof andere vliegscholen (AIS, DFA, Martinair, Stella) minderwaardig zouden zijn aan bovengenoemde "geweldige" instanties.

Nee dat zegt hij helemaal niet. Dit zijn de scholen die al langer meedraaien en waar de baankansen beter zijn (over een lange periode). Dit wil niet zeggen dat de anderen slecht opleiden. Het gaat er echter om wat de kansen na de opleiding zijn. De scholen die nog niet zo lang bestaan (in de huidige vorm) moeten dit nog bewijzen. Er zijn hier mensen die al vliegen en het niet makkelijk hebben gehad bij het vinden van een vliegende baan. Het lijkt me dat hun adviezen erg belangrijk zijn. Zij zijn hier (o.a.) actief om mensen te behoeden voor valse beloftes van vliegscholen. Als dit wat hard wordt gezegd komt het meestal doordat het al erg vaak is behandeld.

Een vliegschool kies je trouwens naar mijn mening niet voor de gezelligheid, maar voor de kwaliteit en de baankansen na de opleiding.

MC
 
feiten OAT/EPST: GRADUATE JOBS 2009
(Updated 20 April 2009)

AIRLINE TOTAL
AER LINGUS
2

AIR SOUTHWEST
1

BLINK
1

FLY NIKI
1

KLM
1

NETJETS EUROPE
15

RYANAIR
26


THOMAS COOK
6

TOTAL FOR 2009 53
 
Boschr, is die lijst inclusief OAA graduates? Volgensmij wel, ik ken namelijk geen epst'er die naar Air Southwest gegaan is (volgensmij is dat Gary Ablet) en hij is een OAA'er.
Misschien is er ook ergens een lijst te vinden met alleen EPST graduates denk dat dat een beter beeld geeft en misschien ook met een aantal "thuis" zittende piloten.

ontopic! ik zou voor de "ongezellige" vliegschool kiezen! Wànt ik ben van mening dat ondanks EPST misschien niet als gezellige vliegschool te boeken staat ik er toch een fenominale tijd gehad heb, motto is: Je maakt het zelf ook gezellig!

Groetjes Marc
 
mjs was me net voor... Heb jij dan ook kijk op baankansen met het First Officer programma van EPST mjs? Stromen die mensen gelijk door met OAT EPST'ers of belanden die meestal bij andere maatschappijen?
 
First officer program is via Denemarken toch? Zo ja: dan heb ik er geen verstand van. Ik weet dat er nu OAT'ers en Danfly'ers thuis op de bank zitten.
 
Dit lijkt mij nogal kort door de bocht, je doet voorkomen alsof andere vliegscholen (AIS, DFA, Martinair, Stella) minderwaardig zouden zijn aan bovengenoemde "geweldige" instanties.

Als je zo goed op de hoogte bent kom dan eens met feiten en cijfers waarom je als aankomend student niet verder hoeft te kijken dan die 3.

Argumenten als "veel betere kans op een baan" is nogal vaag..........

Ik zou toch in ieder geval de moeite nemen om alle opties goed te bekijken en dan niet alleen op basis van in het grijze verleden behaald succes. De (vlieg)wereld is constant in beweging en veel vliegopleidingen dus ook.

Reactie Mike5.....

Rewind tape bzzzzzzzzzzzzzzzzziiiiiiiiiiiiiii, click, Play.....rrrrrrrrr Crack!! Oeps tape gebroken. Ja wat verwacht je als je deze tape 1.000.000x afspeelt!!!

Waarom is het toch altijd dat wannabee die geen enkele ervaring hebben met vliegscholen, althans geen ervaring als afgestudeerd ATPL piloot, altijd deze reactie geven.

Doe wat research op het board en waarschijnlijk vind je ome Mike’s en nog heel veel andere reacties op dit altijd weer terug komende topic.

Maar ik vind de titel van dit topic wel lachwekkend. Weet je wat. Begin ik een hele leuke school, waar je echt 2 jaar onwijs kan lachen voor 120.000 euro. Doen ook onwijs veel leuke dingen. Vliegen doen we ook af en toe, en na 2 jaar heb jij je ATPL theorie en je CPL praktijk.

Daarna moet je het leuk gaan maken voor jezelf. Dan houdt de lachgarantie met Ome Mike op. Dan is het tijd voor ome Mike om onder zijn palmboom eens even flink te gaan lachen.

Suc6 allemaal.

Grtz Mike5
 
Wat is eigenlijk de definitie van een "leukere" school? Krijg je naast je theorievakken en je praktijk ook les in hoe je het leuk voor jezelf kunt maken, ofzo? Of hebben die "leukere" scholen een stripclub waar je gratis heen kan?

Pffff.....
 
Ik zou toch in ieder geval de moeite nemen om alle opties goed te bekijken en dan niet alleen op basis van in het grijze verleden behaald succes. De (vlieg)wereld is constant in beweging en veel vliegopleidingen dus ook.

Hier kan ik het gedeeltelijk mee eens zijn. Maar ik heb het idee dat je het belang van een goede naam van de te kiezen school zwaar onderschat.
Recruiters zijn ook maar mensen en gaan eerder voor een kandidaat van een bekende en vertrouwde school. Ook al levert een andere school dezelfde of mischien betere kwaliteit het kost jaren om een goede naam op te bouwen.
Mijn advies, kies bij welke maatschappijen of in welke landen je eventueel wilt vliegen en kijk dan welke scholen het meest geschikt zijn.

Later RV
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top