Advies van studenten??

Boeing737

New member
Hallo,

Ik ben bezig met MBO-4 (Luchtvaartlogistiek). Nou weet ik zeker, dat ik mij voor 110% wil inzetten om een pre-selectie te halen en een opleiding te beginnen, want ik wil heel graag piloot worden.

Ik heb 1 open dag van Stella bezocht, en nog 2 te gaan (Seppe Air School + NLS)
Ik weet dat de pre-selectie 2 jaar geldig is, maar ik moet dus wel een diploma van Havo Wiskunde + Natuurkunde hebben, voor dat ik bij een opleiding mag beginnen.

Raden jullie mij dit aan, of maakt het vershil tussen slagen en zakken erg uit, wanneer ik HBO ga volgen op de HvA?

Alvast bedankt
 
Zelf kom ik ook van een MBO af. Ik ben nu via de LOI (er zijn ook andere instanties die dit aanbieden) mijn havo 4 & 5 in één jaar aan het afmaken om volgend jaar Mei examen te doen.

Over de Seppe Air School weet ik niet veel, maar ik weet wel dat Stella hier slecht bekend staat, zoek maar is door het forum, en dat naar mijn beste weten de NLS toch echt minimaal een havo vraagt met natuurkunde en wiskunde b (net zoals EPST en de KLS overigens).

Ik zou bovenin de balk zowel de Zoek functie als de Kennisbank gebruiken om je beter te orienteren op vliegopleidingen en mogelijkheden. Ook afhankelijk van je leeftijd kan je dus nog besluiten een HBO te doen of je Havo af te maken.

Over je HBO en een vliegschool selectie kan ik echter niet veel zeggen, misschien dat iemand anders hier een licht op kan schijnen?

- Slipstream
 
Ik kan mij vergissen, maar volgens mij nemen de bovengenoemde vliegscholen ook genoegen met Wiskunde A1,2 en Natuurkunde en Engels uiteraard.
Overigens vind ik de vraagstelling van de TS een beetje warrig. Kijk even op de sites van de vliegscholen waar je mogelijk selectie wilt gaan doen.
 
Gewoon Havo doen.

Dat wordt geeist bij de luchtvaartmaatschappijen. en DOe maar wiskunde B.

Dan heb je meer kans.

Het gaat niet om wat de school eist maar wat de luchtvaartmaatschappijen eisen.

Net als Slipstream doe ik ook LOI Havo 4&5, maar dan in 2 jaar. Ik doe rustig aan.

Groeten.
 
Gewoon Havo doen.
Dat wordt geeist bij de luchtvaartmaatschappijen.

Ken heel wat airlines en HAVO of een equivalent is zelden een eis.
Misschien kan je wat minder vaak jouw theorien als feit naar voren brengen? Scheelt een hoop misverstanden voor mensen die er ook nog niet zoveel van weten allemaal.
 
Het merendeel eist Havo of equivalent. en helemaal nu.

Er zijn een hoop discussies hierover. Dat je als mbo er best een goede piloot ben, maar dat je gewoon heeeel moeilijk aan een vliegende baan kom. Wel te verstaanin de cockpit.
 
Het merendeel eist Havo of equivalent. en helemaal nu.

Er zijn een hoop discussies hierover. Dat je als mbo er best een goede piloot ben, maar dat je gewoon heeeel moeilijk aan een vliegende baan kom. Wel te verstaanin de cockpit.

Onzin.
Met zowel mavo als havo of voor mijn part een afgeronde universitaire opleiding zijn er nu amper banen te vinden.
Tot je wat feitelijke kennis hebt is het, nogmaals, misschien goed om je ideeen niet als feiten neer te zetten en te luisteren in plaats van te roepen.
 
Royaldman, zou even wat beter naar PH-JPc luisteren als ik jou was.

Met MBO kom je niet heeel erg moeilijk aan een baan in de cockpit. Het is maar net waar je terecht wil komen. In de UK is er geen maatschappij die voor een vergelijkbaar HAVO vraagt, zelfs British Airways niet. Op het continent zijn er wel een paar. Maar ga je naar het Midden Oosten dan wordt er ook al niet meer naar gekeken.

Zover ik weet heeft niemand op dit board gezegt dat je met MBO heel moeilijk een baan kan vinden. En als dat al door iemand gezegd is dan kan ik jou en die persoon vertellen dat ze onzin vertellen.

Zelf MBO (technisch) gedaan en geen enkel probleem gehad met het vinden van een baan. Echter wat wel op het board gezegd wordt (tevens door mijzelf) is dat als je de kans hebt om HAVO te doen dit te doen.

Waarom? Je kent de toekomst niet en je kan je beter zo goed mogelijk voorbereiden. Ook al doe je het niet voro een vliegbaan maar stel je voor dat je je brevet verliest i.v.m. medische problemen (geen uitzondering). Zorg dat je iets hebt om op terug te vallen.

Beter dan HAVO is zelfs nog om een HBO opeliding te doen. Het zou je later van pas kunnen komen.

Op dit moment staat in mijn contract dat de pensioenleeftijd 60 jaar is. Ga er maar gerust van uit dat deze nog wat verhoogd wordt en dat je straks tot je 65 kan (moet) blijven vliegen. Dan maakt een jaartje meer of minder op de rechter/linker stoel ook niet meer uit. In ieder geval heb je altijd in je achterhoofd dat je iets hebt om op terug te vallen.

Als voorbeeld hebben we een jonge captain die diabetisch is. Voor zover ik weet verergerd deze zieke over de jaren en is er een grote kans dat hij straks zijn brevet verliest. Hij is gelijk vanaf school gaan vliegen en heeft dus niets om op terug te vallen. Als je met hem spreekt dan vertelt hij je duizend keer dat hij bezorgd is over de toekomst. Omdat hij niets anders kan dan vliegen (zijn eigen woorden).

Tot voor kort mocht je nog instructie geven in de sim ook al had je geen geldig medisch certificaat. Nu hebben ze de regels veranderd en moet je een geldig medisch certificaat hebben om ook maar instructie in een sim te mogen geven.

Slipstream,

Ook wat jij zegt klopt niet. Bij EPST kom je binnen met een MBO opleiding alleen moet dit wel een technische opleiding (MTS) zijn.

Dus zoals PH-JPC al zegt; hou het bij feiten en niet theorieen.
 
Oke, Ik zal het anders formuleren.

Ik doe de Havo dan maar voor de zekerheid.
Verder heb ik ook al een opleiding waar ik wat mee kan mocht een soortgelijke situatie zich voor doen als bij jou collega.

Maar goed. Ik heb dus die info van hier v an het board.

Er wordt dan gezegd. Ja die MBO eisen de vliegscholen , maar daarna is de kans klein dat je aan een baan kom.

Goed om te lezen dat jij via MBO ook aan een baan gekomen ben.en zo te zien bij een niet verkeerde Carrier. En dat het jou niet veel problemen heeft opgeleverd met het vinden van een baan.

Mooie kisten mag je op vliegen.zie ik in je TRettjes.
 
Ja, ik weet dat jij een opleiding hebt als back-up (golfinstructeur als ik me niet vergis). Die opmerking was ook niet per se aan jou gericht maar in het algemeen.

En er wordt veel gepraat op het board, zoals het hoort. Echter de mensen die je het beste kunnen vertellen wat de vooruitzichten op een baan zijn met MBO zijn over het algemeen de mensen die daadwerkelijk met een MBO opleiding vliegen.

Mijn klas tijdens de opleiding bestond voor +/- 50% uit mensen die een MBO opleiding gedaan hebben. Iedereen van mijn klas heeft een baan gevonden bij goede maatschappijen.

En mij hoor je zeker niet klagen over mijn werkgever.
 
Dat is echt weer het bewijs dat ik nu mijn havo eigenlijk van jan met een hele korte naam doe. Nu doe ik het als zekerheidje, maar toch.

Maarja ik maak de regels niet. En jij ben ervaringsdeskundigen.

Ik luister dan maar naar jou.

Jij al in bezit van brevet en vliegend bij een goede maatschappij lijkt me dat je geen onzin uitkraam.

Goede bijdrage flying Torquewrench
 
Nee die HAVO doe je niet voor Jan met de korte achternaam.

Als voorbeeld*; bij 90% van de maatschappijen kom je binnen met MBO echter als je HAVO gedaan hebt kom je bij 99% van de maatschappijen binnen. Niet echt een zeer groot verschil maar de maatschappij van je dromen zal maar net bij die 9% zitten.

Naar mijn mening kan je beter zoveel mogelijk studeren zodat je de opties voor alle (de meeste) maatschappijen openhoud. Geef jezelf de best mogelijke kans in deze harde wereld. Als we het over een studie van 10 jaar hadden dan was het iets anders maar een HAVO papiertje halen duurt niet zo lang.

* cijfers zijn nergens opgebaseerd, alleen ter illustratie.
 
dank je wel flying.

Jij geef tenminste normaal antwoord. En maakt niet meteen alles belachelijk van wat een wannabee te vertellen heeft.

Zulke mensen zitten er toch in de vliegwereld.
 
Off topic.

Weet je wat het probleem is Royaldman? Veel wannebee's komen op Airwork en stellen een vraag die elke maand terug komt. En ja, ik moet ook toegeven dat ik daar af en toe een beetje moe van wordt.

Daar komt ook nog bij dat er dan onnodige discussies ontstaan. Als voorbeeld EPST die mensen met een MBO (MTS) opleiding aanneemt. Er is al verscheidene keren door een wannebee vermeld dat je voor EPST een afgeronde HAO moet hebben. Wat onzin is en wat zo te vinden is op de EPST website.

En bovenstaande gebeurd niet een keer maar tientallen keren en ja, dan wil je het geduld nog wel eens verliezen.

De meesten (zo niet alle) vliegers die op dit forum zitten en reageren op vragen van wannebee's willen alleen maar helpen. Willen je behoeden voor dingen waar je later spijt van krijgt. De vliegscholen spelen allemaal mooi weer en de aankomende pensioen golf komt elk halfjaar weer terug. Tuurlijk want op die manier krijgen de scholen weer nieuwe studenten. Echter de mensen die in de vliegwereld werken weten dat dit berust op een grote leugen en proberen hiervoor te waarschuwen. Je moet ergens aan beginnen als je de realiteit hebt gezien en niet met je roze bril op.

On topic.
 
hallo allen,

het gaat erom, is al eerder gezegd, om wat de maatschappijen eisen, en daarmee verbonden hoe groot je wilt dat je "reikwijdte" om te solliciteren is. Ik bedoel hiermee bv. het volgende als voorbeeld:
Duitsland is een grote banenmarkt als straks de boel weer aantrekt. een aantal groter spelers vragen daar bv VWO ! In Dland krijg je op je HBO propedeuse een VWO gelijkstelling!!!! Zeker een reden om HBO te gaan doen buiten het feit dat je volgens mij ook betere "papieren" hebt mocht het ooit niet lukken om als piloot aan de slag te gaan!! Die 2 jaar die die studie langer duurt zou ik erin investeren.

Veel succes met beslissen.

gr
C (HBO, UNI, accountant en uiteindelijk voorin de kist).
 
Ik heb niet eerder gepost maar bij deze toch maar een keer:
Zeker in deze tijden kom je zonder HAVO niet ver binnen NL.
Ik ken momenteel genoeg mensen die de opleiding reeds hebben afgerond en nu niet worden uitgenodigd omdat ze max MBO hebben.
Trans kom je ook niet meer binnen zonder minimaal HAVO.
EPST neemt tegenwoordig geen mensen meer aan die niet minimaal HAVO hebben, ongeacht wat er nu op de website staat. Dit oa omdat recent de eisen van Trans zijn veranderd.
HBO is uiteraard nog beter!
 
je kan ook eerst 2 jaar luchtvaartechnologie/AP&M gaan studeren i.c.m. een vliegschool. Dan heb je en je HBO en je vliegbreveten.
 
Back
Top