Klu/KIM

Brokkenpiloot-

New member
Hallo allemaal,

Ik heb een tijdje het forum doorgelezen en toch nog enkele vragen.
1. Zelf wil ik helikopterpiloot worden bij de marine. Alleen zit dit er niet voor me in omdat ik geen vwo of havo heb.
Is het toch mogelijk om via een omweg te komen bij de marine? Of zijn er uitzonderingen?
2. Wat is het verschil tussen de opleiding voor piloot tussen de KIM en de Klu (en dan bedoel ik de diploma's). Wat haal je wel en niet maar wat toch eigenlijk wel nodig is.

3. Misschien een domme vraag maar hoe zit het nou met de brevetten?
je hebt:
CPL H
ATPL H
PPL H
JAA/FAA (?)
Wat heb je verder nog meer?
Wat beteken deze nou precies?
En ik neem aan dat die H achter de brevetten voor heli staat?

4. Hoe ziet een dag van een marine vlieger er uit en van de luchtmacht er uit? wat is precies het verschil (in opdrachten, missies enz.)

Het zijn wel een aantal vragen maar aangezien ik er zelf helemaal geen ervaring mee heb wil ik toch wat duidelijkheid.
Zelf heb ik ook al bij de kennisbank gekeken maar dan als ik verder lees spreekt het soms elkaar tegen? Dus vandaar dat ik het hier nog maar even vraag.

Alle antwoorden zijn welkom..

Alvast bedankt,
Brokkenpiloot-
 
Last edited:
Als luchtmacht/marine vlieger krijg je bij mijn weten het GMB - Groot Militair Brevet + de typerating van het toestel waar je op vliegt.
JAA en FAA is alleen van toepassing op civiele luchtvaart.

(Diploma's heten trouwens brevetten ;))
 
1. Je hebt voor zowel klu als marine minimaal havo nodig. Heel zelden kun je horizontaal instromen > dus civiel je brevetten halen en dan solliciteren. Maar volgens mij kan dat alleen op de transportvliegtuigen van de klu.

2. Marine en Klu hebben dezelfde opleiding. Het verschil is dat je als marine vlieger geen KMA doet maar KIM. Dat is alleen het 'pre vlieg' gedeelte. De vliegopleiding zelf volg je voor het grootste gedeelte samen met klu. De keuring is ook identiek.

3. Zie het antwoord van Marty. Ze zijn trouwens wel bezig om een ATPL toe te voegen aan de opleiding zodat je makkelijker de overstap naar civiel kan maken.

4. Marine vliegers hebben maar 1 type heli. Nu: Lynx, Straks: NH90.
Je vliegt vanaf marineschepen of vanaf de Kooy in den Helder. Als je op de Kooy staat doe je hoofdzakelijk SAR vluchten of medische evacuaties. Vanaf marine schepen doe je verkenningsvluchten, boardingteams afzetten, Anti Onderzeeër operaties, luchttransporten etc.

5. Bekijk de website van de marine: werkenbijdemarine.nl en werkenbijdeluchtmacht.nl
Ga naar info dagen. Is zowel erg leuk als leerzaam.
 
KLu gaat niet met NH90s vliegen. Tijdens de opleiding, of erna kun je ook niet zomaar overstappen. Daarom wordt er vanaf het begin al een onderscheid gemaakt in KIM/KMA.

Ook weet je bij de KLu van te voren niet welk toestel je komt. Je kan wel je voorkeur uitspreken, maar meer kun je er zelf niet aan doen. Vaak is het met heli's wel zo, als je daar je EMVO klas. Maargoed, MLD vliegt dus straks alleen met de NH-90


EDIT:
1. Je hebt voor zowel klu als marine minimaal havo nodig. Heel zelden kun je horizontaal instromen > dus civiel je brevetten halen en dan solliciteren. Maar volgens mij kan dat alleen op de transportvliegtuigen van de klu.

Bij civiel heb je ook minimaal havo met natuurkunde nodig. Dus die omweg nemen schiet je nog niks mee op, wil je echt KLu/MLD doen.
 
Allereerst heb je civiel niet minimaal havo met natuurkunde nodig. Zijn genoeg mensen met een mbo opleiding die rondvliegen. Zelfs zonder natuurkunde. Alleen die laatste hebben dat bijvoorbeeld niet via de kls of nls gedaan.

Verder is er wel een wezelijk verschil tussen de KLU en de MLD en dat is dat de je bij de MLD je ATPL theorie haalt alvorens te gaan vliegen.
Tijdens je contract maakt dat niet veel uit maar erna (of als je de opleiding niet haalt) hoef je bij de MLD niet eerst nog al je ATPL diploma's (ja ja hier wel) te gaan halen.
Ik zelf ben tot halverwege de pc-7 gekomen en ben daarna direct een civiele opleiding gaan doen (je raad het al.. ik zat bij Nederlands grootste visboer).
Nog eens 9 maanden in de schoolbanken had ik zeker niet getrokken.

Voor wat betreft horizontaal instromen valt het wel hoor. Ik ken genoeg mensen met een CPL op zak die Lynx, Chinook, F-16 of weet ik wat vliegen.
 
@flying pizza
Inderdaad, civiel kun je ook met mbo4 wel doen bij een aantal opleidingen.
Voorzover ik weet is er vertraging met de invoering van ATPL bij zowel de marine als klu?
Overigens bestaat MLD op zichzelf niet meer. De Heli's vallen onder het DHC (defensie helicopter commando). Hier zitten alle heli's van defensie in, ook de heli's van de marine. Feit blijft wel dat de marine dus alleen met lynx en nh90 vliegt. Maar dat terzijde.

En hoeveel mensen ken je dan die horizontaal zijn ingestroomd? Want mij is altijd verteld dat dit eerder een uitzondering is dan een regel. De opleiding en selectie bij de klu/marine is niet voor niets zo zwaar in vergelijking met de civiele weg naar je heli brevetten lijkt mij.
 
Ho je haalt wat door elkaar geloof ik.
Een ATPL (Air Transport Pilot Licence) betekend dat je ATPL theorie hebt gedaan. Een CPL hebt behaald en 1500 total flight time hebt waarvan 500 in multicrew operaties en 250 pilot in command.
Het behalen van je ATPL theorie bij de Marine is dus enkel een onderdeel daarvan. (een 9 maanden durend onderdeel wel te verstaan).
Maar het maakt je leven een stuk makkelijker als je defensie verlaat.

O exacte aantallen weet ik niet meer maar er zit in elke klas wel een meen ik. Ik had er zelf een in de klas en ook de klas voor mij had er een.
Het hebben van een CPL wil overigens niet zeggen dat je de selecties mag overslaan.
Er zijn misschien een paar kleine dingen maar over het algemeen moet je alles doen.
Ook tijdens de opleiding begin je van voor af aan.

Ik zie nu dat ik jouw verkeerd heb begrepen. Echte horizontale instromers zijn er inderdaad niet zo heel veel. En die gaan inderdaad alleen naar transport. Hoewel er op de orion ook een paar zaten meen ik en ik weet van een persoon die na een jaartje fokker gevlogen te hebben op de f-16 terecht is gekomen.
 
Maar om bij de marine te vliegen moet je toch echt daar solliciteren? Mocht ik daar aangenomen worden dan kan ik gaan voor mijn militair vliegbrevet? En mijn Atpl?

Verder nog even een vraagje er naast.. Je begint de opleiding dan krijg je te horen waar je geschikt voor bent. Dus je kan zelf niet echt kiezen wat je wilt. Maar als je bij de helikopter begint of f16. Dan kan je toch pas halverwege de opleiding door switchen naar de transportvliegtuigen? Of pas na 8 jaar helikopter/f16 vliegen?
 
Ja om bij de KM te vliegen moet je daar solliciteren. Je krijgt dan uiteindelijk een groot militair brevet maar GEEN civiel brevet. Enkel de theorie om naderhand je civiele brevetten te behalen.
 
Ja om bij de KM te vliegen moet je daar solliciteren. Je krijgt dan uiteindelijk een groot militair brevet maar GEEN civiel brevet. Enkel de theorie om naderhand je civiele brevetten te behalen.

OKe maar neem aan dat de kansen kleiner zijn dan die bij de Klu. wat kan je buiten de taken van defensie met een groot militair brevet? En als je je Atpl theorie haalt kan je dan niet in je diensttijd je hele atpl halen?
 
Ik zie nu dat ik jouw verkeerd heb begrepen. Echte horizontale instromers zijn er inderdaad niet zo heel veel. En die gaan inderdaad alleen naar transport. Hoewel er op de orion ook een paar zaten meen ik en ik weet van een persoon die na een jaartje fokker gevlogen te hebben op de f-16 terecht is gekomen.

Ja, dat klopt helemaal, bij de KM zijn ook wat horizontale instromers terecht gekomen, die kregen een 4-jarig contract net als degenen die naar het 334 Squadron gingen op de Fokker. Nu zijn er op de Fokker, KDC-10 en C-130 ook horizontale instromers bezig. De jongen die naar de F-16 is gegaan heeft 3 jaar Fokker gevlogen geloof ik en is toen het hele traject voor F-16 gaan doen incl. EMVO etc.
 
Bedankt voor jullie reactie's allemaal. Ik ga me er nog even goed in verdiepen. En dan hopen dat als ik solliciteer bij de KIM wordt aangenomen. Voor een NH90 dan.
Zijn er hier ooknog mensen te vinden die voor de marine vliegt?

@boer:
Als ik het goed heb heb jij het GMB? En vlieg je zelf de fokker 50?
- Waarom heb jij er voor gekozen om de transport te doen?
- Hoe zie jij je toekomst na dat je contract is afgelopen?
 
"Je begint de opleiding dan krijg je te horen waar je geschikt voor bent. Dus je kan zelf niet echt kiezen wat je wilt."

Als je percee heli wilt vliegen dan lukt dat wel omdat er meer heli opleidingsplaatsen zijn dan voor f16. Je voorkeur wordt dan hoogstwaarschijnlijk wel gehonoreerd. Tenminste, ik heb nog nooit gehoord dat iemand met een voorkeur voor heli toch op f16 werd geplaatst.

"En als je je Atpl theorie haalt kan je dan niet in je diensttijd je hele atpl halen? "

Je 'hele' ATPL haal je door het maken van vlieguren. Volgens mij is je theorie + 1500 vlieguren (verdeeld over verschillende elementen) een hele ATPL. Als je alleen theorie hebt dan heet dat een Frozen ATPL. (+ CPL zie ook post van Boer)

Momenteel in dienst bij de marine:

* Redbeard (Lynx)
* Speed Demon (Lynx)
* size44 (Lynx)
* Wepz (Lynx)

Je zou ze eens kunnen PM'en.

Maar ik wil je echt aanraden om naar een infodag te gaan. Op 27 Mei is er weer een vlieger infodag op de Kooy in Den Helder. Daar kun je ook direct vragen hoe het zit met jouw vooropleiding en welke kansen je dan hebt.
 
Last edited:
@boer:
Als ik het goed heb heb jij het GMB? En vlieg je zelf de fokker 50?
- Waarom heb jij er voor gekozen om de transport te doen?
- Hoe zie jij je toekomst na dat je contract is afgelopen?

Ik ben ooit (1998) op de PVS afgewezen voor F-16 en ben toen naar de NLS gegaan, daar mijn frozen ATPL gehaald (CPL met ATPL theorie). Toen kreeg ik de kans om 4 jaar op de Fokker 50/60 te gaan vliegen bij de KLu op Eindhoven (334 sq). Wereldkans om natuurlijk te leren vliegen bij de KLu, je doet daar met een Fokker toch andere dingen dan bij de KLM. Er was dus geen andere keus dan transport, anders moet je het normale traject in die iedereen volgt om op de F-16 of heli te komen. Horizontaal instromen kan dus alleen bij transport.

Inmiddels vlieg ik al weer 3,5 jaar bij KLM. Ik kon na mijn contract bij de KLu blijven en naar de KDC-10 gaan (of zelfs F-16, toch nog), maar ik heb geen zin om na een bepaalde tijd (zou zo maar op je 30ste kunnen zijn) op de staf terecht te komen en voor de F-16 vond ik zelf dat ik dan op te late leeftijd (26) begon om goed mee te kunnen met de echt jonge mannen en om ooit nog goed over te kunnen stappen naar civiel. Dus uiteindelijk besloten om weg te gaan. Geen slechte keuze, maar tuurlijk mis ik het laagvliegen, paradroppen etc. en het hele wereldje wel af en toe.

De KLu heeft tijdens mijn contract er voor gezorgd dat ik mijn burgerpapieren op hun kosten geldig kon houden, superdeal, gewoon kleine kistjes huren op kosten van de baas. Tegenwoordig lossen ze je schuld af, wat ik natuurlijk liever had gehad, maar tijden veranderen..... Ik had alles voor geen goud willen missen, krijg je die kans, DOEN!!!!!

Houdoe!
 
@Boer
De KLu heeft tijdens mijn contract er voor gezorgd dat ik mijn burgerpapieren op hun kosten geldig kon houden, superdeal, gewoon kleine kistjes huren op kosten van de baas. Tegenwoordig lossen ze je schuld af, wat ik natuurlijk liever had gehad, maar tijden veranderen..... Ik had alles voor geen goud willen missen, krijg je die kans, DOEN!!!!!

Houdoe!

Heel erg bedankt voor je reactie. Maar als ik heli zou kiezen dan maak ik de opleiding in en naar de helikopter die zij willen. Dan krijg je dus je GMB en je atpl unfrozen? Voor de helikopter ?

Of zit ik mis en bestaat er geen ATPL voor de helikopter? En zoja wat is het verschil tussen GMB en atpl?

En voor dat atpl te unfrozen moet je aardig wat doen krijg je ook de kans en haal je het om in je dienstjaren dit af te sluiten en met de echte ATPL van je dienst af te stappen.

:biertje:
 
Je focust een beetje teveel op een ATPL geloof ik. Voordat je een ATPL brevet hebt vlieg je jaren rond met een CPL (commercial pilot licence) Een ATPL heb je enkel en alleen nodig om gezagvoerder te kunnen worden. Aangezien er niet veel mensen zijn die de dienst verlaten en meteen captain worden valt het dus wel mee.

Verschil GMB en ATPL? Militair en Civiel.
 
Je focust een beetje teveel op een ATPL geloof ik. Voordat je een ATPL brevet hebt vlieg je jaren rond met een CPL (commercial pilot licence) Een ATPL heb je enkel en alleen nodig om gezagvoerder te kunnen worden. Aangezien er niet veel mensen zijn die de dienst verlaten en meteen captain worden valt het dus wel mee.

Verschil GMB en ATPL? Militair en Civiel.

Haha ja lijkt het wel op. Maar ik wil ook graagweten wat de mogelijk heden zijn na de marine. En dus hier uit maak ik op dat de atpl voor heli is?
 
Back
Top