Toekomstige regelgeving

Rimshot

Member
Beste privé piloten,

Binnenkort wil ik beginnen met het behalen van een vliegbrevet. Mijn einddoel is een SEP brevet. Net als velen voor mij ben ik op zoek naar de goedkoopste manier om dit te bereiken. Ik heb daarom met veel interesse een aantal draadjes gelezen hier over een eventuele route richting een SEP brevet. Daarbij valt op dat starten met een RPL-TMG opleiding een goedkope optie is en de opstap naar SEP is klein.
Ik woon in Groningen. Bij mijn beste weten is er in mijn buurt geen vliegclub of vliegschool die de opleiding voor een RPL-TMG verzorgt. Daarom overweeg ik ook om in Drachten mijn RPL-MLA te gaan halen. Dat is ook goedkoop, maar volgens de huidige regelgeving is de opstap naar SEP kostbaar omdat je, in tegenstelling tot RPL-TMG, maar hooguit tien uur van je MLA uren mag gebruiken bij de opleiding voor een RPL-SEP of JAR FCL PPL(A).
Een alternatief dat ik daarom overweeg is het behalen van een Duits MLA brevet (het zgn. SPL-F). Ik mag hier volgend de IVW onder voorwaarden in Nederland mee vliegen op Nederlands geregistreerde kisten. In Duitsland kan ik met dit brevet met maar zeven praktijklessen door naar een Duits nationaal PPL(A) voor SEP toestellen tot 750 kg. (met nog vijf uur extra voor kisten tot 2000 kg.). Vandaar uit kun je door naar een JAR FCL PPL(A) brevet dat je uiteraard nodig hebt om op in Nederland geregistreerde SEP kisten te vliegen.
Het nadeel van het Duitse verhaal is de reistijd om op het dichtstbijzijnde veld te komen en daarnaast het feit dat de theorie in het Duits wordt gegeven. Ook de examens zijn in het Duits. Het allerliefst zou ik dan ook het MLA naar SEP pad in Nederland bewandelen. Er gaan geruchten dat de regelgeving voor de Nederlandse brevetten over een aantal jaar drastisch gaat veranderen; het zou ook in Nederland makkelijker gaan worden om van een RPL-MLA op te klimmen naar en RPL-SEP. Is hier bij één of meer van jullie al meer van bekend? Kloppen die verhalen? Zo ja, dan is voor mij de keuze een stuk eenvoudiger.
Ik ben benieuwd naar jullie input.

Groet,
Bert
 
Bert, ik zou als ik jou was voor die details de EASA FCL proposals eens proberen na te lezen: http://www.easa.eu.int/ws_prod/r/r_npa.php

Ik dacht dat de FCL daar ook tussen stond, maar zie hem niet meer staan. Of het stond er dus niet, of het is al verwerkt in de huidige regelgeving: http://www.jaat.eu/publications/section1.html (FCL document daar is uit 2006, dus dat zal ook wel niet)

De EASA regelgeving zou echt Europa wijd moeten zijn, niet met nationale uitzonderingen en afwijkingen zoals met JAA. Alleen dacht ik dat RPL niet meer bestaat of zou ophouden te bestaan, maar ik ben geen expert.

Wel weet ik dat, ondanks het feit dat het mininum 45 uur uur is, mensen gemiddeld een heel stuk langer bezig zijn voordat ze echt klaar zijn voor hun PPL. Reken eerder met 50 a 60 uur minimaal. Je plan om via loopholes een paar uur te besparen klinkt goedkoop, maar ten eerste moet je je afvragen of dat wel realistisch is en of je dat wel wil. Zelfs als je met 12 uur je SEP zou halen (zeeer twijfelachtig, waarschijnlijk ben je nog niet eens solo gegaan dan) heb je wel zo weinig kennis en vaardigheden tijdens training ondergaan dat je echt zeer regelmatig wil gaan vliegen daarna om een beetje routine op te kunnen bouwen om het vliegen veilig te houden. Goedkoop is duurkoop (als je het al zou halen zo snel, wat ik betwijfel) en je wil je hobby wel overleven en leuk houden.

Zelfs als je na die 50 a 60 uur je SEP PPL hebt gehaald zal je zien dat je niet lekker het vliegen op een laag pitje kan zetten om af en toe een rondje rond de kerk te maken zonder het gevoel te hebben alsof je voor de eerste keer een kist in stapt. Die routine en ervaring opbouwen begint dan pas net een beetje. Het gevoel dat het net als fietsen is komt pas na een paar honderd uur.

Dus persoonlijk, als ik jou was, zou ik gewoon voor een degelijke SEP PPL opleiding in de buurt zoeken die niet te duur is en waar je daarna in club verband vluchtjes kan maken zodat je met anderen de kosten kan delen en zodat je, meezittend, kan leren van hun ervaring. Het zorgt er ook voor dat je voor hetzelfde geld grotere trips kan maken. Leuker, leerzamer. Avianoord is de enige club die ik een beetje ken in Groningen en waar je volgens mij een erg leuke tijd kan hebben als hobbyvlieger. Succes!
 
Last edited:
Hoi Nosig,

Dankjewel voor je uitgebreide antwoord. Ik ben er zeker niet op uit om uren te besparen. Ik realiseer me dat je veel moet vliegen om een goede sportvlieger te worden. Dat neemt niet weg dat ik dat wel zo goedkoop mogelijk wil doen.
Vanwege budget zit het er nu niet in om in Nederland voor een PPL te gaan. Bij Avianoord of de NNAC kom je al gauw uit op zo'n €12.000,- of meer. In Duitsland zit een aantal clubs op Flugplatz Klausheide die het voor veel minder doen, maar dat gaat nog steeds mijn financiële pet te boven; ik wil natuurlijk ook veel vliegen als ik een brevet op zak heb en dan is een vlieguur GA, zelfs op een kleine tweezitter, erg duur.
Ik wil echter wel vliegen. Dan is MLA een mooi alternatief. Ik heb inmiddels een proefles gehad op een Tecnam P92 Echo en daar was niets mis mee :) Ik besef steeds meer dat een PPL niet persé mijn einddoel hoeft te zijn. Als ik op den duur een RPL-SEP in de pocket heb om binnen Nederland GA te vliegen ben ik al tevreden. En voor hetzelfde geld haal ik misschien meer dan genoeg voldoening uit alleen MLA vliegen.
De kern van mijn eerdere verhaal was de vraag of het in de toekomst makkelijker zou worden gemaakt om van MLA door te groeien naar GA. Van RPL-MLA naar PPL wordt nu bepaald door de regel dat je maximaal 10 uur ervaring kunt meenemen. Ik hoor nu ook al weer verhalen dat dit niet geldt als je van RPL-MLA naar RPL-SEP gaat, maar hier kan ik in de regels niets over vinden. Zijn er hier mensen die het traject RPL-MLA ---> RPL-SEP hebben gevolgd?
 
Ik weet niet of Lelystad buiten je accepteerbare range zit, maar bij de KLM aeroclub gaan we over een paar weken ca. 100 euro per uur vragen voor een C172, met een contributie van 250 per jaar en een instructie tarief van 45 euro per uur (dus 67.50 voor een vlieguur incl half uur briefing). Dan kan je voor jezelf uitrekenen wat het totaal gaat kosten en hoe het vergelijkt.
 
Of je zou kunnen overwegen TMG RPL>PPL en dan classrating SEP te halen. Dat is ook goed te doen. Wil je meteen SEP halen dan is KLM een heel goede optie!
 
Ik weet niet of Lelystad buiten je accepteerbare range zit, maar bij de KLM aeroclub gaan we over een paar weken ca. 100 euro per uur vragen voor een C172, met een contributie van 250 per jaar en een instructie tarief van 45 euro per uur (dus 67.50 voor een vlieguur incl half uur briefing). Dan kan je voor jezelf uitrekenen wat het totaal gaat kosten en hoe het vergelijkt.

Dat klinkt als een goede deal en is veel voordeliger dan lessen bij Avianoord of de NNAC. Het is echter nog wel bijna €170,- per lesuur. Een les inclusief instructie op de Tecnam in Drachten kost slechts €95,- :)
 
Of je zou kunnen overwegen TMG RPL>PPL en dan classrating SEP te halen. Dat is ook goed te doen. Wil je meteen SEP halen dan is KLM een heel goede optie!

Ik heb inderdaad in mijn oorspronkelijke post omschreven dat ik ook TMG overwoog. Ik ben er inmiddels achter dat je bij de zweefvliegclub op Leeuwarden ook voor een RPL-TMG kunt worden opgeleid. De contributie is daar echter €650,- per jaar en dat wordt me een beetje te gek...
 
Ik ben er inmiddels achter dat je bij de zweefvliegclub op Leeuwarden ook voor een RPL-TMG kunt worden opgeleid. De contributie is daar echter €650,- per jaar en dat wordt me een beetje te gek...

Wat dan? Je vliegt toch voor niets / bijna niets daarna?
 
Wat dan? Je vliegt toch voor niets / bijna niets daarna?

Hoewel inderdaad bijna niets vergeleken met een GA nog steeds een uurtarief van €70,- :) Twee uur vliegen per maand met een dergelijk hoge contributie kost me uiteindelijk meer dan twee uur MLA op Drachten. (Uurtarief €80,- met een contributie van €250,-). Drachten is ook dichterbij en kost op den duur minder benzine.
Daarnaast ben ik er uit dat ik MLA vliegen een stuk leuker vind dan TMG :cool: Voor nu ga ik bezig met RPL-MLA met later eventueel een overstap naar RPL-SEP (tegen die tijd misschien al LPL-SEP). Dank voor alle feedback :biertje:

Bert
 
Back
Top