Rimshot
Member
Beste privé piloten,
Binnenkort wil ik beginnen met het behalen van een vliegbrevet. Mijn einddoel is een SEP brevet. Net als velen voor mij ben ik op zoek naar de goedkoopste manier om dit te bereiken. Ik heb daarom met veel interesse een aantal draadjes gelezen hier over een eventuele route richting een SEP brevet. Daarbij valt op dat starten met een RPL-TMG opleiding een goedkope optie is en de opstap naar SEP is klein.
Ik woon in Groningen. Bij mijn beste weten is er in mijn buurt geen vliegclub of vliegschool die de opleiding voor een RPL-TMG verzorgt. Daarom overweeg ik ook om in Drachten mijn RPL-MLA te gaan halen. Dat is ook goedkoop, maar volgens de huidige regelgeving is de opstap naar SEP kostbaar omdat je, in tegenstelling tot RPL-TMG, maar hooguit tien uur van je MLA uren mag gebruiken bij de opleiding voor een RPL-SEP of JAR FCL PPL(A).
Een alternatief dat ik daarom overweeg is het behalen van een Duits MLA brevet (het zgn. SPL-F). Ik mag hier volgend de IVW onder voorwaarden in Nederland mee vliegen op Nederlands geregistreerde kisten. In Duitsland kan ik met dit brevet met maar zeven praktijklessen door naar een Duits nationaal PPL(A) voor SEP toestellen tot 750 kg. (met nog vijf uur extra voor kisten tot 2000 kg.). Vandaar uit kun je door naar een JAR FCL PPL(A) brevet dat je uiteraard nodig hebt om op in Nederland geregistreerde SEP kisten te vliegen.
Het nadeel van het Duitse verhaal is de reistijd om op het dichtstbijzijnde veld te komen en daarnaast het feit dat de theorie in het Duits wordt gegeven. Ook de examens zijn in het Duits. Het allerliefst zou ik dan ook het MLA naar SEP pad in Nederland bewandelen. Er gaan geruchten dat de regelgeving voor de Nederlandse brevetten over een aantal jaar drastisch gaat veranderen; het zou ook in Nederland makkelijker gaan worden om van een RPL-MLA op te klimmen naar en RPL-SEP. Is hier bij één of meer van jullie al meer van bekend? Kloppen die verhalen? Zo ja, dan is voor mij de keuze een stuk eenvoudiger.
Ik ben benieuwd naar jullie input.
Groet,
Bert
Binnenkort wil ik beginnen met het behalen van een vliegbrevet. Mijn einddoel is een SEP brevet. Net als velen voor mij ben ik op zoek naar de goedkoopste manier om dit te bereiken. Ik heb daarom met veel interesse een aantal draadjes gelezen hier over een eventuele route richting een SEP brevet. Daarbij valt op dat starten met een RPL-TMG opleiding een goedkope optie is en de opstap naar SEP is klein.
Ik woon in Groningen. Bij mijn beste weten is er in mijn buurt geen vliegclub of vliegschool die de opleiding voor een RPL-TMG verzorgt. Daarom overweeg ik ook om in Drachten mijn RPL-MLA te gaan halen. Dat is ook goedkoop, maar volgens de huidige regelgeving is de opstap naar SEP kostbaar omdat je, in tegenstelling tot RPL-TMG, maar hooguit tien uur van je MLA uren mag gebruiken bij de opleiding voor een RPL-SEP of JAR FCL PPL(A).
Een alternatief dat ik daarom overweeg is het behalen van een Duits MLA brevet (het zgn. SPL-F). Ik mag hier volgend de IVW onder voorwaarden in Nederland mee vliegen op Nederlands geregistreerde kisten. In Duitsland kan ik met dit brevet met maar zeven praktijklessen door naar een Duits nationaal PPL(A) voor SEP toestellen tot 750 kg. (met nog vijf uur extra voor kisten tot 2000 kg.). Vandaar uit kun je door naar een JAR FCL PPL(A) brevet dat je uiteraard nodig hebt om op in Nederland geregistreerde SEP kisten te vliegen.
Het nadeel van het Duitse verhaal is de reistijd om op het dichtstbijzijnde veld te komen en daarnaast het feit dat de theorie in het Duits wordt gegeven. Ook de examens zijn in het Duits. Het allerliefst zou ik dan ook het MLA naar SEP pad in Nederland bewandelen. Er gaan geruchten dat de regelgeving voor de Nederlandse brevetten over een aantal jaar drastisch gaat veranderen; het zou ook in Nederland makkelijker gaan worden om van een RPL-MLA op te klimmen naar en RPL-SEP. Is hier bij één of meer van jullie al meer van bekend? Kloppen die verhalen? Zo ja, dan is voor mij de keuze een stuk eenvoudiger.
Ik ben benieuwd naar jullie input.
Groet,
Bert