Volgens mij is deze vraag al een paar keer eerder aan de orde geweest, en heeft Iz daar een goed antwoord op gegeven. Kern van zijn verhaal was dat het in de 737 "echt" is met alle bijkomende stress van dien. Iemand zou even moeten zoeken naar dat topic (zelf nu even geen tijd).
Kan 'm ook zo even niet vinden.
Waar het op neer komt is dat zelfs de mooiste, geavanceerdste full-flight sim een veredelde procedure trainer. Op dit moment zijn er zelfs discussies bezig dat veel motion cues in een FFS niet realistisch zijn (en fysiek niet nagebootst kunnen worden) dus dat men aan het wijzigen van type rating requirements zit te denken.
Denkfout: Als je een echte sim goed kunt landen, kan je het vliegtuig ook goed landen. De beste sim-vliegers zijn de simulatortechneuten. Die kunnen daar alles mee. Maar hebben over het algemeen geen echte vliegervaring en die zou je ook niet in een echt vliegtuig achter het stuur zetten.
De 'real'-factor wordt vaak en graag onderschat. Een student pilot begint in het eerste kistje, dat ding gaat nauwelijks harder dan een Twingo, maar je bent wel overloaded in het begin. Dan een iets sneller kistje, weer overloaded. Dan een tweemotorig kistje, weer overloaded. Dan nog iets snellers, weer overloaded. Turbopropje, overloaded. Iedere keer moet je brein zich enorm aanpassen een een snellere, gecompliceerdere kist.
Denkfout: Door je brein te trainen op een PC met FSX kan je dat ineens overslaan. No way. Het fundamentele verschil is dat je het in het echt gewoon niet kunt (mag) opkloten. En dat zit gekoppeld aan allerlei fysiologische systemen in je lichaam (adrenaline, angst, reactievermogen, denkvermogen, fight/flight mechanisme) die totaal niet onder de indruk zijn in een simulator en zeker niet achter een PC. In het echt een gigantisch gevaarte met vele mensenlevens met een snelheid van 300 km/u tegen een strookje asfalt dat net zo breed is als je vliegtuig zelf aanpleuren in wind, turbulentie en andere onbekende factoren, niet echt een leuk idee.
Dus, en nu ophouwen met die ongein, nee, je komt er niet in als m'n collega de pijp uit is.