Kist op diesel huren ...

Grasshopper

New member
Weet iemand of er in Nederland nog ergens 4-persoons SEP-kisten (C172 bv) op diesel te huur zijn?

De PH-VZV van Hoogeveen is niet meer te huur. Ik vroeg mij af of er nog vergelijkbare alternatieven zijn.

Ben op zoek naar een kist welke een paar dagen meegenomen kan worden voor buitenlandvluchten en de voordelen heeft van een dieselkist: lage uurprijs en lange endurance. De PH-VZV was bijvoorbeeld te huur voor 25 tot 45 euro per dag en 85 euro per gevlogen uur. Dat is goed te doen voor langere buitenlandvluchten. De meeste vergelijkbare kisten op Avgas/Mogas kosten 165 euro per uur en zijn vaak beperkt te reserveren.

Als je alternatieven weet, laat het dan even weten.
 
Air Service Limburg heeft er twee maar die kosten op het moment 165 euro per uur.
Volgens mij hoef je niet extra te betalen als je hem een paar dagen meeneemt.
 
Air Service Limburg verhuurt de kisten op het moment niet. Ik heb dat 2 weken geleden nog gevraagd. De reden was voornamelijk capaciteit. Ze kunnen de kisten niet missen op het moment.

Verder kun je via de vliegclub Hoogeveen de PH-VES huren. www.mvvh.nl

Verder weet ik dat de vliegclub Rotterdam een aantal dieselkisten heeft. 2 x robin en 1 x DA40 als ik me niet vergis.
 
Op Seppe

Seppe air service en/of Vliegclub Seppe.

hebben allebei Robin diesels, vliegcub moet eerst je lid worden
 
Weet iemand of er in Nederland nog ergens 4-persoons SEP-kisten (C172 bv) op diesel te huur zijn?

De PH-VZV van Hoogeveen is niet meer te huur. Ik vroeg mij af of er nog vergelijkbare alternatieven zijn.

Op hun site staat hij nog steeds te huur, maar ik neem aan dat je contact met ze hebt gehad. Waarom is hij niet meer te huur, weet je dat?
 
Dit is het overzicht tot nu toe:

Dieselkisten te huur:

Hoogeveen – Motorvliegvereniging Hoogeveen
PH-VES: 130 euro per uur
Lidmaatschap 77 euro

Teuge – Vliegclub Teuge
C172 op Diesel (PH-AVB): 156 euro per uur
Speciaal tarief voor 30 uren: 135,60 euro per uur
Lidmaatschap : 45 euro per jaar (en eenmalig 45 euro entree)

Rotterdam – Vliegclub Rotterdam
2x Robin DR400/135CDi (PH-SVT en PH-SVU): 176 euro
Diamond DR-40 TDI (PH-SVR; IFR; autopilot): 173 euro
Lidmaatschap: 190 euro (+entreegeld 50 euro)

Seppe – Vliegclub Seppe
2x DR400/135CDI (PH-VSQ en PH-ASD): 192 euro (kortingspakketten mglk)
Lidmaatschap: 175 euro

Niet op diesel, maar prijs- en kwaliteitstechnisch interessant:

Lelystad – KLM Aeroclub
C172 (PH-KBA; PH-KBA) voor 121 euro per uur; Mogas; IFR; prijs maandelijks vastgesteld afhankelijk van de Mogas prijs en obv werkelijk getankt Mo/Avgas.
Lidmaatschap: 140 euro
 
Last edited:
Mooi overzicht!

Mogas and IMC (KLM aeroclub), gaat dat samen?
Lees wat zaken over carburettor icing etc?

Puur uit interesse.
 
laat maar, uit de luie stoel gekropen en de theorieboeken erbij gepakt ;-)
 
Last edited:
Mooi overzicht!

Mogas and IMC (KLM aeroclub), gaat dat samen?
Lees wat zaken over carburettor icing etc?

Puur uit interesse.

IFR betekent niet dat de kist gecertificeerd is for known icing. Daarvoor zijn aanvullende voorzieningen noodzakelijk. Maar daarmee vertel ik je niets nieuws. Ik ben zelf niet op de hoogte van verschil in risico op carburetor icing tussen Mogas en Avgas. Misschien dat Nosig van KLM aeroclub hier wat meer over kan vertellen...
 
newbie verzoekt kleine uitleg: IMC?

Instrument Meteorological Conditions,
dit in tegenstelling tot VMC (Visual Meteorological Conditions; waar je dus VFR kunt/mag vliegen).
Om in IMC te mogen vliegen moeten vliegtuig én piloot voor IFR gecertificeerd zijn.

laat maar, uit de luie stoel gekropen en de theorieboeken erbij gepakt ;-)

:biertje:
 
Last edited:
IFR betekent niet dat de kist gecertificeerd is for known icing. Daarvoor zijn aanvullende voorzieningen noodzakelijk. Maar daarmee vertel ik je niets nieuws. Ik ben zelf niet op de hoogte van verschil in risico op carburetor icing tussen Mogas en Avgas. Misschien dat Nosig van KLM aeroclub hier wat meer over kan vertellen...

Ben Nosig niet maar mijn mogas STC vermeldt wel een toenemende kans op carb. icing. In de praktijk nog niets van gemerkt. Wat ik wel merk is een ietwat minder lege bankrekening en mijn bougies blijven schoon. De motorolie ook trouwens.
Voor de rest zijn de prestaties 't zelfde als met 100LL. Ik heb 't wel over een 150 niet een 172, geen idee hoe die zich gedragen op mogas.

-Kees
 
Ik heb mijn hele PPL en daarna veel gevlogen op een kist op mogas. Carb. ice niet als een probleem ervaren.
 
Back
Top