Loadmaster opleiding?

dennis-airman

New member
Hallo allemaal.

ik heb geen idee of dit wel t goede topic voor deze vraag is maar
ik heb de volgende vraag:

Ik werk momenteel (nog steeds) bij de Luchtmacht.
en ik ben geintresseerd in het vak `loadmaster´

heeft iemand ook enig idee of hier een BURGER opleiding voor is (op een ROC of iets dergelijks of HBO )
Ik heb hierover niets op t forum kunnen vinden en ook niet verder op het internet.
ik noem specifiek burger opleiding omdat de komende jaren bij de
KLu geen plek meer is voor opkomende loadmasters (vacature stop)

alvast hartelijk dank voor jullie Reakties.
m.v.g. Dennis
 
loadmaster is in de burger luctvaart een uitstervend ras, net zoals de bwk.
de enige bedrijven die ik ken die nog met loadmaster vliegen.
zijn bedrijven die veel in afrika vliegen.

bv MK airlines en alle enkele operators op EBOS.

Ik denk dat de opleiding ervoor hetzelfde als loadcontoller, dit is een grondfunctie

zal moeilijk worden om een job als loadmaster te vinden
 
Als er bij de Luchtmacht al een vacaturestop is afgekondigd,
moet je jezelf even afvragen of het wel verstandig is om hiervoor te kiezen.

Als de opleiding deel-tijd beschikbaar is, kan je het natuurlijk altijd naast je baan
bij de luchtmacht doen. Maar ontslag nemen, de opleiding volgen en na 4(?) jaar
zonder baan zitten raad ik je niet aan, zeker niet nu.

Het gaat gewoon heel slecht in de luchtvaart momenteel en bijna nergens wordt
meer aangenomen. Misschien is het weer een en al zonneschijn als jij je opleiding
hebt afgerond, maar misschien zitten we dan nog steeds met deze economische malaise. En dat is natuurlijk niet de meest gewenste omgeving om in te solliciteren.

Ik raad het je aan om gewoon nog even te wachten tot alles weer opklaart, en dan
te beginnen met de opleiding. Just in case.. ;)
 
Yep bij het bedrijf waar ik werkzaam ben is het ook een deskjob, waarbij je waarschijnlijk middels "in house" training opgeleid wordt.
Hierbij zit je achter een PC en mag je getalletjes/containers in de juiste vakjes plaatsen om de juiste weight and balance te verkrijgen en dit doe je dan voor zo'n 50 a 60 sectoren /vliegroutes per nacht. Op zich niets mis mee als je dit werk leuk vindt, maar ik denk dat je een meer praktische invulling zoekt en dan verwijs ik naar bovenstaande reply van Kliko. Met een beetje geluk vind je iets op het vliegveld Oostende of anders naar Afrika.

Succes
 
effe tegen sierra:

Waarom zou ik ontslag nemen.. binnen defensie mag je studeren op de kosten van Bea..
(1 dag in de week studie verlof ook nog eens) gheheh.. ga echt geen ontslag voor zoiets nemen ;)
 
effe tegen sierra:

Waarom zou ik ontslag nemen.. binnen defensie mag je studeren op de kosten van Bea..
(1 dag in de week studie verlof ook nog eens) gheheh.. ga echt geen ontslag voor zoiets nemen ;)

och ja dat klopt ook, maar geld dit ook voor een 'burger'-opleiding die je dus niet volgt om later bij defensie weer aan de slag te gaan?

Lijkt me sterk dat ze investeren in iemand die van plan is op te stappen :biertje:
 
och ja dat klopt ook, maar geld dit ook voor een 'burger'-opleiding die je dus niet volgt om later bij defensie weer aan de slag te gaan?

Lijkt me sterk dat ze investeren in iemand die van plan is op te stappen :biertje:


Nou daar mag ik je in tegen spreken!

De luchtmacht laat je wel degelijk burger opleidingen volgen!
sterker nog.. Je kan gewoon een MBO opleiding bij bijv. een ROC volgen. een HBO opleiding volgen en zelfs opleidingen op universitair niveau.

je kan natuurlijk niet op de kosten van bea blokfluit lessen gaan nemen.. maar
bij zo´n beetje alle reguliere opleidingen kunnen gevolgd worden.

je krijgt zelfs een halve tot een hele dag per week vrij om aan je studie te werken.

De luchtmacht heeft hier natuurlijk wel baat bij.. want als je hoger opgeleid raakt
kun je soliciteren op hogere functies en is er een betere doorstroom van personeel.

als je hier over meer vragen hebt, moet je t maar zeggen.
greetz Dennis te Vlb volkel
 
Nou daar mag ik je in tegen spreken!

De luchtmacht laat je wel degelijk burger opleidingen volgen!
sterker nog.. Je kan gewoon een MBO opleiding bij bijv. een ROC volgen. een HBO opleiding volgen en zelfs opleidingen op universitair niveau.

je kan natuurlijk niet op de kosten van bea blokfluit lessen gaan nemen.. maar
bij zo´n beetje alle reguliere opleidingen kunnen gevolgd worden.

je krijgt zelfs een halve tot een hele dag per week vrij om aan je studie te werken.

De luchtmacht heeft hier natuurlijk wel baat bij.. want als je hoger opgeleid raakt
kun je soliciteren op hogere functies en is er een betere doorstroom van personeel.

als je hier over meer vragen hebt, moet je t maar zeggen.
greetz Dennis te Vlb volkel

Oke, dan heb ik niets gezegd, vind het alleen wel een beetje vreemd enfin.
 
The Flight Engineer

The F/E (Flight Engineer) calmly stated to me, "Sir, we are loosing all oil pressure in engine number 3, it will fail shortly." It was said as a matter of fact, void of any emotion complete with a facial expression not unlike that of a poker player. I turned to him and said, "please run the engine failure checklist." Lees hier verder.
 
Last edited by a moderator:
Jetcap: loadmaster is een heel ander beest dan flight engineer. Echter de spijker wordt wel op de kop geraakt in dat verhaal. De meeste f/e's hebben al meer kennis verloren dan ik ooit zal weten.
49015: plenty!

@Dennis Airman: loadmasters bestaan nog degelijk en ik denk niet dat die snel zullen verdwijnen. Sommige bedrijven hebben dat geprobeerd en hebben uitgevonden dat het niet makkelijk is. Computers hebben het calculeren van een w&b (weight &balance) vereenvoudigd maar dat kan iedereen met een beetje training. Bedrijven die veel charters vliegen of niet een vast netwerk hebben gebruiken nog altijd loadmasters. Voor de eenvoudige reden dat op veel bestemmingen er geen personeel beschikbaar is dat vliegtuigtype specifieke training of ervaring heeft in het laden en lossen van een bepaald vliegtuig. Een 747 nose-loader belaadt je anders dan een 747 met een rear door, zelfde geldt voor een MD11 (Alitalia heeft ze met de deur achter de vleugel). Heel veel MD11's hebben reeds met de staart op de grond gestaan, veel meer zou dat ook zijn overkomen als er geen loadmasters waren geweest. Soms is er ook een lading die maar net binnen de contouren van de deur past: grote voertuigen, lange pijpen, of heel zwaar spul: 8-10 ton grote kist met een machine erin. Dit zijn situaties die voor specifieke kennis vragen.

Afgelopen week ben ik op twee europese bestemmingen geweest waarbij de loadmaster vereist was bij de palletbouw aanwezig te zijn (standaard procedure bij die groundhandlers): een geval 5 uur voor vertrek, die andere 8 uur voor vertrek. Zou alleen de flightcrew daar zijn dan neem je na het opbouwen van de vracht eerst nog eens 12 uur rust. Geen enkel bedrijf dat daar aan gaat beginnen.

Alle wide-body operators in de VS (behalve fedex en UPS) hebben loadmasters, velen zijn buitenlanders die in het buitenland wonen en als contractor werken. Bij Gemini hadden we een aantal Britten en Zuid-Amerikanen. Bij World hetzelfde. Waar ik nu werk hebben we Belgen, Britten, Afrikanen.
De meesten komen binnen via het militaire traject, maar ik ken ook rampers of operations medewerkers die loadmaster zijn geworden.

Het leven van een loadmaster is niet glamorous. Je woont in het vliegtuig voor een bepaalde tijd of rotatie(s). Als de flight crew op een tussenstop gewisseld wordt dan gaan de loadmaster en ground mechanic gewoon met de volgende crew verder totdat het vliegtuig weer op de thuishaven terugkomt. Duty / rest regels bestaan niet. Met heel veel geluk kan er een vakbond zijn maar die ben ik nog niet tegengekomen. Als het vliegtuig ergens een lange groundstop heeft dan is er een kans om naar het hotel te gaan, pas nadat het vliegtuig gelost is (halfuur tot enkele uren, afhankelijk van de moeilijkheidsgraad van de lading) en weer terug naar het vliegtuig minstens 3 uur voor vertrek. Van een groundstop van 13 uur voor (flight crew) rust blijft niet veel over, soms niet meer dan een douche en een uurtje tv kijken. Heb je een lange lay-over dan is het wel leuk. Slapen doe je in het vliegtuig, op de vloer of op een oude business class stoel. Wij hebben een aantal oude kussens van een bankstel die als matras gebruikt worden, ik heb een hangmat gezien die aan het vrachtnet gehangen werd, campingmatrassen, slaapzakken. Een soort nomadenleven. Op 747's kun je een stoel op het bovendek pakken, en ik neem aan dat dat ook iets geluidsarmer is dan in de DC10/ MD11 (er zitten vents in het plafond voor de airconditioning / pressurization die zeer veel kabaal maken).

Het is een baan met een grote verantwoordelijkheidsfactor. Jij geeft de bemanning de w&b informatie die zij weer gebruiken voor het bepalen van trim settings, take-off speeds etc: als je bijv. kilo's niet omrekent naar ponden (lbs) dan is er een grote kans dat je nooit van de baan af komt, of als je er wel af komt er kort daarna weer de grond raakt. Je bent verantwoordelijk voor het heel houden van het vliegtuig (gaten erin prikken tijdens laden/lossen, op de staart zetten) en de baas zal vragen hebben waarom er niet op tijd vertrokken was (meestal een makkelijke vraag om te beantwoorden).

Ik heb grote respect voor loadmasters en ze zijn een zeer belangrijk element van de crew.
De meesten zullen net na vertrek de koffie aanzetten, sandwiches brengen, eten warm maken, etc voordat ze gaan slapen.
 
Last edited:
Ja, en dat wist ik echt niet. :rolleyes:

Dacht dat ie misschien dan ook wel enige interesse zou hebben in F/E.
Dat jij het zou weten had ik ook wel ingeschat, maar ik weet niet of de TS dat wel weet, dus vandaar de opmerking...
 
Over die laatste opmerking in dat verhaal...
Hoe groot schatten jullie de kans dat Boeing inderdaad de F/E terug in de cockpit gaat brengen?
 
Same here...maar waarom zegt zo'n vent dat dan...KLIKO? roep jij eens wat?
jij hebt ten slotte ervaring met stokers
 
Back
Top