Een berichtje van mijn vriendin:
Hallo Allemaal,
Ik ben Loes, 21-jarige studente Pedagogische Wetenschappen en Onderwijskunde, Master Orthopedagogiek Gezin en Gedrag.
Via mijn vriend las ik jullie topic. In mijn studie en stage krijg ik veel te maken met aan autisme verwante stoornissen.
Van piloten en de capaciteiten daarvan weet ik weinig, hoogst waarschijnlijk het minste van jullie allemaal. Maar ik kan wel wat vertellen over autisme.
Vandaar mijn bericht;
Er zijn veel verschillende vormen van autisme. Jullie noemen hier de specifieke kenmerken, de beperkte sociale mogelijkheden, het zien van fragmenten en het geheel niet overzien, stereotype gedrag (herhalen van wat anderen zeggen). Het is echter zo dat je autisten niet over één kam kunt scheren.
Een stoornis binnen het autistische spectrum wordt ook wel een pervasieve ontwikkelingsstoornis genoemd. Bij alle pervasieve ontwikkelingsstoornissen is er sprake van een kwalitatieve beperking in de interactie. Bij de autistische stoornis en het syndroom van Asperger is er sprake van beperkte, zich herhalende en stereotiepe patronen van gedrag, belangstelling en activiteiten. De stoornis van Rett en de desintegratiestoornis van de kinderleeftijd kenmerken zich door een periode van een normale ontwikkeling, bij de stoornis van Rett ten minste vijf maanden en bij de desintegratiestoornis van de kinderleeftijd ten minste twee jaar. Bij deze twee stoornissen is er sprake van een verlies van eerder verworven vaardigheden. PDD-Nos is een pervasieve ontwikkelingsstoornis waarbij niet voldaan wordt aan een andere PDD stoornis. Dit is een restcategorie.
Het lijkt mij inderdaad lastig voor een ‘klassieke’ autist om piloot te worden. Echter zijn er nog andere vormen. Ook Rett en de desintegratie stoornis v/d kinderleeftijd zijn stoornissen van autisme waarbij je als piloot niet goed zou kunnen functioneren.
Er zijn echter ook autisten die ‘slim’ zijn en veel kunnen leren. Dus ook het maken van sociale contacten. Zij leren de betekenissen van spreekwoorden e.d. en ze leren grapjes. Ook kunnen zij leren dat het in de ogen aankijken belangrijk is voor de sociale contacten.
Daarnaast zijn er natuurlijk ook mildere vormen. Wanneer iemand een lichte vorm van PDD-Nos heeft met een harmonisch begaafd intelligentieprofiel (dus niet hoogbegaafd, maar wel begaafd), lijkt mij het wel mogelijk dat deze persoon piloot wordt. Vooral wanneer hun specifieke interesse bij vliegtuigen ligt zijn zij gemotiveerd om te leren en hebben ze de theorie snel door. De kwaliteit die ‘niet-autisten’ missen, het onthouden van alles, hebben sommige autisten wel. Zij kunnen hierdoor een specifieke bijdrage leveren.
Als je als PDD-Nos’er vooral moeite hebt met nieuwe situaties, zal het lastig zijn om als piloot te functioneren. Maar iemand met PDD-Nos hoeft hier geen moeite mee te hebben.
Wanneer een PDD-Nos’er goed kan functioneren, geen moeite heeft met nieuwe, werkgerelateerde, situaties en een goede ‘werk’- relatie aan kan gaan met collega’s, lijkt het mij wel mogelijk.
Maar bij autisten ligt veelal het problemen in de wederkerige sociale interactie of de verbale en non-verbale communicatievaardigheden. Dit lijkt mij een capaciteit die een piloot zou moeten hebben.
Wat de specifieke benodigde capaciteiten zijn weet ik niet, maar ik weet wel dat er zoveel ‘soorten’ autisten zijn. Iedere autist is namelijk anders, net als iedere niet-autist. Dus een simpele nee lijkt mij kort door de bocht.
Natuurlijk heb je als ‘autist’ minder kans om door de selectie te komen, wanneer je moeite hebt met communiceren en met nieuwe situaties.
Ik denk, dat wanneer je, als autist, door de selectie komt, je de capaciteiten hebt om goed te functioneren als piloot. Ik ga er namelijk van uit dat de selectie bekijkt of je de capaciteiten hebt. Wanneer je dit dus haalt heb je, zelfs als autist, de capaciteiten die nodig zijn.
Groetjes, Loes