Voldoende voor Natuurkunde?

737-800

New member
Hallo airworkers,

Zoals je ziet ben ik net nieuw op airwork, alhoewel ik toch al weer een paar maandjes hier aan het rondkijken ben enz. Ik vond het toch erg leuk om even een account aan te maken!:blabla:
Piloot worden is voor mij nu toch echt uitgegroeid tot een droom, die ik misschien toch kan behalen, want ik zit nu in VWO 4 met alle vakken die nodig zijn om aan de opleiding te mogen beginnen. Maar ik zit met een vraag. Alle vakken gaan gewoon goed en ik behaal met gemak goede cijfers. Het enige wat mij niet echt ligt is natuurkunde. Mijn vraag is dus ook of je met een onvoldoende voor natuurkunde een pilotenopleiding kunt beginnen.
Ik ben al eens naar een infomiddag geweest van de martinairvliegschool (wat ik overigens een hele leuke school vind) en wat mij daarvan bij staat is dat ze daar niet kijken naar je cijfers. Het gaat er echt om of je de juiste diploma hebt. d.m.v de selectieprocedure (in de sim enz.) kijken ze of je geschikt bent en wie er beter of slechter is dan jou en op deze manier laten ze je toe of wijzen ze je af. Maar is dit ook (op elke vliegschool) zo en kijken ze niet naar je cijfers?? Ik heb er verder hier niets over kunnen vinden dus ik vraag het jullie maar even.

Alvast bedankt voor de reacties!!
 
Een voldoende voor Natuurkunde is naar mijn weten niet verplicht voor een vliegopleiding. Staat natuurlijk wel iets netter.

Als je VWO doet heb je met een onvoldoende ook wel genoeg basis. Zo diep gaat de Natuurkunde stof niet.
 
Je zult er bij de COVA (of ieder ander aannamegesprek) in ieder geval wel vragen over krijgen. Als je de reden waarom je (eventueel) onvoldoende staat goed kunt onderbouwen zal dit inderdaad geen probleem zijn. Zelf heb ik hier nog geen ervaring mee, maar ik heb van verschillende personen (ook op dit forum) gehoord dat het zo in elkaar zit. Even een tip, neem bijles! Ik doe 5 VWO en ik heb erg veel moeite met Wiskunde. Het cijfer op het eerste rapport dit jaar was dan ook fnuikend. Dat was de reden waarom ik bijles nam, en het resultaat is een 7,9 op mijn tweede rapport.

Verder heb ik een opmerking over de Martinair Flight Academy, deze school staat compleet los van Martinair. Een kans om direct na de opleiding bij Martinair terecht te komen is er dus niet. Zij eisen namelijk minstens een paar honderd uur ervaring. Bovendien gaat het momenteel erg slecht met Martinair en nemen ze nu al helemaal niet meer aan, ervaring of niet. Het gros van de vliegmaatschappijen zitten in deze situatie, de vliegschool waar je je opleiding hebt gevolgd bepaalt (via connecties e.d.) nu echt of je aan de bak komt of niet. In dit opzicht is het veel verstandiger om bijvoorbeeld de EPST of KLS te doen, verwacht dus niet te veel van Martinair FA. Ik weet niet of het over drie/vier jaar nog zo is maar het einde van de dip is nog lang niet in zicht, vandaar deze opmerking.
 
Je zult er bij de COVA (of ieder ander aannamegesprek) in ieder geval wel vragen over krijgen. Als je de reden waarom je (eventueel) onvoldoende staat goed kunt onderbouwen zal dit inderdaad geen probleem zijn.

En hoe zie je die onderbouwing dan?

a) Ik sta onvoldoende omdat ik het niet snap.

b) Ik sta onvoldoende omdat ik er geen tijd aan besteed.

Staat allebei niet echt goed toch?
 
Dat je er moeite mee hebt kun je zelf weinig aan doen, weinig tijd eraan besteden is natuurlijk geheel je eigen fout. Als jij duidelijk maakt dat je het gewoonweg een moeilijk vak vindt maar er wel veel tijd insteekt klinkt dat veel beter. Niet iedereen is een ster in elk vak, maar het gaat hier niet om een opleiding Techinsche Natuurkunde ;)

Maar je zit nu in 4 VWO, je hebt daarna nog twee jaar om een voldoende te halen op je eindlijst. Als het dan in je examenjaar erop lijkt dat je een onvoldoende komt te staan kun je altijd nog bijles volgen. Dat komt ook wel goed over bij zo'n gesprek.
 
Nogmaals bedankt voor jullie reacties!

Ik ga natuurlijk gewoon mijn best blijven doen voor natuurkunde. Het is absoluut niet zo dat ik er geen tijd aan besteed en dat ik er geen moeite voor wil doen enz... maar ik vind het gewoon moeilijk. Bijles is bij ons op school bijna niet te krijgen (max. een half uur in de week die ik al volg voor natuurkunde). Echt heel slecht, maar daar kan ik verder ook niets aan veranderen.
Maar wat ik dus begrijp is dat het niet verplicht is, maar een voldoende staat natuurlijk wel beter! Ik ga gewoon mijn best blijven doen!
Nog even over de Martinair FA, ik vind het gewoon een leuke school en ze zijn daar erg persoonlijk, dat bevalt me wel. Ook is het een school waar mijn buurman op gezeten heeft (die vliegt nu bij trans) en ik weet niet of het zo is hoor, maar als je iemand kent die op een school gezeten heeft waar jij ook naar toe wil heb je daar toch een 'streepje' achter je naam waardoor je (iets) meer kans maakt. Het is tot nu toe nog de enige school waar ik geweest ben, maar ik ga natuurlijk nog bij meerdere scholen kijken. Ik moet nog 2 jaar, dus nog zat tijd!
 
Nogmaals bedankt voor jullie reacties!

Ik ga natuurlijk gewoon mijn best blijven doen voor natuurkunde. Het is absoluut niet zo dat ik er geen tijd aan besteed en dat ik er geen moeite voor wil doen enz... maar ik vind het gewoon moeilijk. Bijles is bij ons op school bijna niet te krijgen (max. een half uur in de week die ik al volg voor natuurkunde). Echt heel slecht, maar daar kan ik verder ook niets aan veranderen.
Maar wat ik dus begrijp is dat het niet verplicht is, maar een voldoende staat natuurlijk wel beter! Ik ga gewoon mijn best blijven doen!
Nog even over de Martinair FA, ik vind het gewoon een leuke school en ze zijn daar erg persoonlijk, dat bevalt me wel. Ook is het een school waar mijn buurman op gezeten heeft (die vliegt nu bij trans) en ik weet niet of het zo is hoor, maar als je iemand kent die op een school gezeten heeft waar jij ook naar toe wil heb je daar toch een 'streepje' achter je naam waardoor je (iets) meer kans maakt. Het is tot nu toe nog de enige school waar ik geweest ben, maar ik ga natuurlijk nog bij meerdere scholen kijken. Ik moet nog 2 jaar, dus nog zat tijd!


Ik wil niet bot doen, maar dat je iemand kent op die school geeft je nog geen 0,000001% meer kans dat je daar wordt toegelaten! Iedereen die zich goed verdiept in de luchtvaart kent wel iemand die op school X heeft gezeten, en dat zal echt niet veel uitmaken. Verder zou ik wel verder kijken dan of de school een gezellige klas heeft of niet, aangezien je klauwen vol met geld gaat uitgeven om die opleiding te financieren. Dan lijkt de baankans na het afronden van de opleiding toch een heel stuk belangrijker dan de sfeer op school, nietwaar? Succes in ieder geval!
 
Bij EPST vragen ze ook geen Natuurkunde en voor een intergrated ATPL course lijkt mij EPST beter dan Martinair FA, maar dat is mijn mening.
 
Ik wil niet bot doen, maar dat je iemand kent op die school geeft je nog geen 0,000001% meer kans dat je daar wordt toegelaten! Iedereen die zich goed verdiept in de luchtvaart kent wel iemand die op school X heeft gezeten, en dat zal echt niet veel uitmaken. Verder zou ik wel verder kijken dan of de school een gezellige klas heeft of niet, aangezien je klauwen vol met geld gaat uitgeven om die opleiding te financieren. Dan lijkt de baankans na het afronden van de opleiding toch een heel stuk belangrijker dan de sfeer op school, nietwaar? Succes in ieder geval!

Oke, voor mij is er dus weer een fabeltje de wereld uit geholpen:grijns: en wat betreft de baankans na je opleiding heb je natuurlijk helemaal gelijk, dat is het belangrijkste. Ik ga in ieder geval zeker ook nog kijken bij de KLS, EPST en NLS.
 
Bij EPST vragen ze ook geen Natuurkunde en voor een intergrated ATPL course lijkt mij EPST beter dan Martinair FA, maar dat is mijn mening.

Maar sommige maatschappijen vragen wel weer natuurkunde, dus dan is het alsnog verstandig om nu je natuurkunde al te hebben! Anders zou je straks ná je opleiding nog een natuurkunde cursus moeten doen :(
 
Meestal wordt er een natuurkunde certificaat vereist. Wanneer je dus je HAVO of VWO diploma haalt maar een onvoldoende hebt voor natuurkunde, dan heb je alsnog de benodigde papieren.
Wanneer je losse natuurkunde deelcertificaten moet halen wordt het natuurlijk een ander verhaal.
 
Oke, voor mij is er dus weer een fabeltje de wereld uit geholpen:grijns: en wat betreft de baankans na je opleiding heb je natuurlijk helemaal gelijk, dat is het belangrijkste. Ik ga in ieder geval zeker ook nog kijken bij de KLS, EPST en NLS.

Waarom niet bij de Lufthansa school, het Air France cadetship, bij Emirates of FlyBe dan? Die bieden meer garanties dan enige Nederlandse school.
 
Waarom niet bij de Lufthansa school, het Air France cadetship, bij Emirates of FlyBe dan? Die bieden meer garanties dan enige Nederlandse school.

Dat zou natuurlijk ook kunnen. Ik heb echter totaal geen ervaring met buitenlandse scholen. Het is voor mij geen bezwaar om naar het buitenland te gaan, maar waar moet ik dan zijn voor alle informatie, waar moet ik naar school enz.. en ik heb geen frans in mijn vakkenpakket, wel duits...
 
Waarom niet bij de Lufthansa school, het Air France cadetship, bij Emirates of FlyBe dan? Die bieden meer garanties dan enige Nederlandse school.

FlyBe wordt het sowieso niet: "However, at this moment in time, NO schemes are being run". Verder is de selectie van Emirates zo streng, dat is bijna niet reëel. De vraag is ook of je minstens 5 jaar in de woestijn wilt leven, dat is voor veel mensen een afknapper. Bovendien, stel je komt wel door de selectie heen, dan heb je nog kans dat ze je achter een computer zetten om administratief werk te doen: "Cadet pilots are required to serve the company as a pilot or any other position determined by the Company in its sole discretion".

Air France valt voor 737-800 ook al af, hier moet je echt heel goed Frans voor kunnen spreken en dat heeft hij niet in zijn pakket. De school van Lufthansa blijft dus als enige over. Natuurlijk is dit het proberen waard, maar hier moet je vloeiend Duits voor kunnen spreken. Het niveau van Duits van de middelbare school is lang niet voldoende voor deze school. De vraag is of het een goed idee is om alles in te zetten op Lufthansa door eerst intensief Duits te gaan leren wat je veel tijd gaat kosten. De selectie van Lufthansa is bovendien zeker geen peanuts en het zou zonde van je tijd zijn als je dan toch niet door de selectie komt.
 
FlyBe wordt het sowieso niet: "However, at this moment in time, NO schemes are being run". Verder is de selectie van Emirates zo streng, dat is bijna niet reëel. De vraag is ook of je minstens 5 jaar in de woestijn wilt leven, dat is voor veel mensen een afknapper. Bovendien, stel je komt wel door de selectie heen, dan heb je nog kans dat ze je achter een computer zetten om administratief werk te doen: "Cadet pilots are required to serve the company as a pilot or any other position determined by the Company in its sole discretion".

Air France valt voor 737-800 ook al af, hier moet je echt heel goed Frans voor kunnen spreken en dat heeft hij niet in zijn pakket. De school van Lufthansa blijft dus als enige over. Natuurlijk is dit het proberen waard, maar hier moet je vloeiend Duits voor kunnen spreken. Het niveau van Duits van de middelbare school is lang niet voldoende voor deze school. De vraag is of het een goed idee is om alles in te zetten op Lufthansa door eerst intensief Duits te gaan leren wat je veel tijd gaat kosten. De selectie van Lufthansa is bovendien zeker geen peanuts en het zou zonde van je tijd zijn als je dan toch niet door de selectie komt.

Bedankt voor je reactie!
Zoals ik al heb gezegd is voor mij naar het buitenland gaan niet echt een probleem, maar het moet natuurlijk wel 'te doen' zijn. Ik heb verder geen ervaring met buitenlandse maatschappijen. Vloeiend Duits spreek ik inderdaad ook niet.
Ik was al van plan om het gewoon eerst in Nederland te proberen en als dat echt niet lukt dan pas kijken naar het buitenland. Ik heb in ieder geval nog 2 jaar om me goed te oriënteren!
 
Hoi 737-800,

Ik zit momenteel in 6VWO en heb geen natuurkunde, ik ben echter wel (met gemak, moet ik er toch bij zeggen als ik naar mijn resultaten van de NASS kijk) door de selectie heen.:blabla:

Ze eisen echter wel van mij dat ik 2 maanden voor de start van de opleiding bij hun alsnog een natuurkunde diploma inlever. Dit ga ik dus in de zomer doen bij het James Boswell Instituut in 6 weken tijd. Erg leuk is dit niet, maar wat moet dat moet.

Jij hebt echter nog Natuurkunde in je pakket, ik heb dat in de eind-4e opgegeven, dat zou ik zo houden. Als je van 5v naar 6v met een voldoende overgaat heb je namelijk in principe al een voldoende voor natuurkunde op HAVO-niveau (wat bij de meeste vliegscholen als voldoende wordt beschouwd). Je hoeft dus niet per se op je einddiploma een voldoende te staan wil je binnenkomen bij een vliegschool. Per vliegschool verschilt dit echter, dus als ik jou was zou ik gewoon even een belletje de deur uit doen naar de vliegscholen waarin jij geïnteresseerd bent.

Groeten,
YFC:rt:
 
Weer een jaar voorbij!

Weer een jaar voorbij!

Het is inmiddels al weer ruim een jaar geleden dat ik met deze vraag zat, maar inmiddels is het schooljaar VWO 5 ook al weer voorbij en ben ik natuurlijk gewoon over naar VWO 6! :)

Ik vond het leuk om hier nog even op terug te komen, want ik heb het jaar VWO 5 namelijk afgesloten met exact een 6,0 voor natuurkunde!

Zo zie je maar, als je je best doet lukt het allemaal uiteindelijk toch wel!
Nogmaals bedankt voor alle adviezen en reacties!

Zo, nu kan ik gaan genieten van m'n vakantie! :biertje:


737-800
 
van harte met de overgang naar de laatste fase van de middelbare! Lekker dat Na binnen is voor dit jaar!

Nu nog ruim een half jaar de tijd om te bepalen of je gelijk wilt beginnen met een vliegopleiding.:)

Succes in 6, en met de keuze.
 
Back
Top