Guernsey

Bumperking

New member
Iemand weleens naar Guernsey gevlogen?

Ik wil deze zomer misschien mijn schoonfamilie bezoeken, en denk er sterk over om dat met een club-pipertje te doen. Is het nuttig daarvoor mijn SEP-Rating met een IR uit te breiden (kost 1 examen)? Wie heeft er ervaring op/met Guernsey?

Groetjes
Bumperking
 
Als je gewoon je IR hebt(je hebt ATPL, dus ook IR) en je hebt SEP dan is er geen extra check nodig om SE the gaan IF'en. Wel verstandig om het weer ff te oefenen natuurlijk.

Oh sorry, over Guernsey weet ik niets :p
groet,Alien
 
Oh echt? Op mijn brevet staat CAT3 IR specifiek bij elk vliegtuigtype, en bij SEP(L) staat niks extra's... Dat zou wel te gek nieuws zijn, en stom ook, omdat ik dan te vaak een vluchtje zou hebben afgezegd :) I vlieg liever IFR dan VFR, kan ik beter! :)

Voor zover ik het in de JAR-FCL kan terugvinden heb je gelijk, dit zou echter niet gelden voor piloten die voor hun ATPL alleen een MPL hadden; ik heb echter de klassieke opleiding gevolgd.

Jeetje
 
Last edited:
Als het goed is heb je op je brevet, ook je 'losse' instrumentrating staan?, dat staat op mijn CPL onder kopje "XII Endorsement(s)", daarna volgt op de volgende pagina pas "XII Aircraft ratings"(bij mij nog leeg behalve SEP/MEP).
Bij die losse instrumentrating heb ik gewoon een geldigheidsdatum staan.

*Edit* Ze willen voor mensen die multi-crew IR examen doen nog wel een eens de restrictie erop zetten dat je alleen Multi-crew IR mag vliegen, das weer wat anders dan het MPL.
 
Bij mij staat bij XII:
RAdiotelephone and radionavigation privileges for aeronautical- and in flight stations according to visual- and instrument flight rules in english or german language.
En verder dus IR CAT III bij de A330 en de A340
en bij SEP staat alleen PIC

Maar het kan natuurlijk zijn dat die IR CAT III er alleen bij staat omdat ik daar extra CAT3 bevoegd ben en niet vanwege de IR zelf.

en zoals ik het nu lees bestaat er geen losse IR voor een ATPL...

en ik heb een Duits JAR-brevet... dat maakt het natuurlijk ingewikkelder.
 
Dit heb ik nog kunnen vinden

JAR-FCL 1.210
Vaardigheid
(Zie bijlagen 1 en 2 bij JAR-FCL 1.210)

(c) Eénmotorige vliegtuigen. Voor een bevoegdverklaring voor instrumentvliegen op
éénmotorige vliegtuigen dient de test in een éénmotorig vliegtuig te worden afgenomen.
Een meermotorig vliegtuig met stuwkracht op de hartlijn zal worden beschouwd als een
éénmotorig vliegtuig ten behoeve van een IR voor éénmotorige vliegtuigen.

Maar het is mij niet duidelijk of dit alleen om de initiële test gaat....


*Edit* Ik heb bijvoorbeeld mijn IR examen op een ME-kist gedaan, maar nergens staat op mijn brevet een restrictie voor alleen MEP-IR o.i.d.
 
Tja er staat in de JAR ook het volgende:
JAR–FCL 1.275 Privileges and conditions
(a) Privileges [of an ATPL(A) based on a
CPL(A)]. Subject to any other conditions
specified in JARs, the privileges of the holder of
an ATPL(A) [based on a CPL(A)] are to:
(1) exercise all the privileges of the
holder of a PPL(A), a CPL(A) and an IR(A);
and
(2) act as pilot-in-command or co-pilot
in aeroplanes engaged in [commercial] air
transportation.


Daar staat wat jij zei: Je hebt geen aparte IR(A) op je ATPL(A).
 
Nou ja, laat ik het zo zeggen: Ik wil een leuke vliegtocht plannen, en mijn schoonfamilie is het beste excuus? ;-)
 
@Urfali als je schoonouders in Guernsey wonen dan is het financieel heel slim om ze af en toe te bezoeken, is zo'n tax-haven toch? ;-)
 
He.. Ik ben wel eens geland op Guernsey vanuit de UK met een Seneca. Is erg leuk om naar toe te vliegen; alleen is de baan aan de korte kant (zeker met regen). Maar denk dat dat geen probleem zal zijn met een SEP.

Het is inderdaad zo'n tax-eiland, dus je kunt er goedkoop drank en sigaretten meenemen :). Het enige wat ik me nog herinner is dat je de dag van te voren een soort van vluchtplan gefiled moest hebben bij Guernsey, waar ook je paspoortgegevens in staan. Bij aankomst moet je je dan melden bij een soort mini-douane post.

Hoe dan ook, erg leuk om heen te gaan.

Veel plezier!
 
Brandstof tanken is er ook goedkoop.
Informeer bij de club / vliegtuigeigenaar naar regelingen voor verrekening van het prijsverschil, dit kan interessant zijn, vooral bij long-range kisten.

In de bovengenoemde Engelse link wordt Special Branch genoemd. Dit is een speciale anti-terrorisme douane eenheid die alle vluchten vanuit de UK naar Ierland, Man, en de Kanaaleilanden controleert. Het aantal douane velden van waaruit deze eenheid opereert is beperkt. Voor vluchten vanuit Nederland is geen Special Branch clearance nodig.

Succes met je vlucht.
 
Een paar maanden geleden zijn de JAR regels aangepast, in principe heeft iedereen nu weer een losse IR die onafhankelijk is van type (dus je mag dan overal IR op vliegen). Daarvoor was het per type, vroeger was het zoals het nu weer is (gelukkig maar).

Alleen als je je papiertje nog niet vervangen hebt het laatste jaar staat die aanpassing er nog niet op. Je komt er dus achter als je verlengingsvakjes vol zijn of als je je ATPL aan gaat vragen. Maar los van wat er op het papiertje staat neem ik aan dat de wet gelijk is voor iedereen en dat je nu dus IFR op SEP kan vliegen.

Of dat in Duitsland ook (al) zo is weet ik niet, je zou even aan iemand die net z'n nieuwe ATPL (of CPL) daar moeten vragen om even naar z'n brevet te kijken (of de IR een losse rating is dus). Bij mij tegenwoordig (weer) wel dus. De sim instructeur moet dus na de jaarlijkse profcheck zowel E190 als IR aftekenen (voorheen 1 rating, E190 VFR/IFR (of in mijn geval vorig jaar Fokker 50 VFR/IFR)).
 
Je hebt in Nederland dan ook nog steeds mensen die een meervliegeroperatie restrictie hebben op hun IR.
 
Een paar maanden geleden zijn de JAR regels aangepast, in principe heeft iedereen nu weer een losse IR die onafhankelijk is van type
....

Maar los van wat er op het papiertje staat neem ik aan dat de wet gelijk is voor iedereen en dat je nu dus IFR op SEP kan vliegen.

...

Nou.... niet helemaal gelijk voor de wet volgens IVW. Ik heb ook die nieuwe IR(A) nog niet in mijn brevet, dus heb ik het maar eens gevraagd. Dit is het antwoord van IVW:

Geachte heer Fritsie,

U heeft nog een oud brevetdocument. De IR/SE is bij u nog geldig tot 1 mei a.s. Daarna kunt u geen SEP meer vliegen onder IF-condities. Als u voor 1 mei a.s. tenminste 3 starts en landingen op een SEP onder IF heeft gemaakt, kunt u de IFR blijven gebruiken. Wel moet u dan een nieuw brevetdocument aanvragen, omdat het met uw huidge brevet niet mogelijk is.

Met vriendelijke groet,
Rein van Westering
Inspectie Verkeer en Waterstaat.


Kortom het mag alleen als het ook zo in je brevet staat...
Wel een makkelijke manier om weer 60 euri's te incasseren voor een nieuw printje..:wegkwijt:
 
In de Flieger Magazin van maart stond een leuk reisverslag over het vliegen naar de kanaal eilanden, Jersey in dit geval stond in het hoofdlicht. Als je geinteresseerd bent kan ik het volgende week op het werk wel even inscannen en mailen. In dat geval even e-mail PM-en
 
Back
Top