Curriculum Vitae voor begginende piloten.

rolfio

New member
Hallo mensen,

Ik ben net klaar met de MCC van de NLS en ben begonnen om een goede CV in elkaar te zetten.
Nu heb ik de vraag of iemand weet hoe ik een goede opbouw kan schrijven over het aantal vlieguren die ik heb gemaakt op de verschillende types.
Misschien dat een van jullie en voorbeeld heeft of suggetsties.

Alvast bedankt hiervoor


Rolf
 
Ik heb het zelf in een soort tabelvorm gemaakt.
Een linker kolom met het soort uren ( SEP, MEP, MET, IFR, SIM )
En dan deze uren onderverdeeld in Dual, Co-pilot, Captain. En dan natuurlijk total time. Dan hebben ze in geloof ik alle belangrijke informatie.
 
Wat je op een Piper en wat op Cessna hebt gevlogen intereseert niemand. Geef gewoon het totaal en het aantal ME daarvan. Of je nou 212:34 Hrs hebt of 279:04 Hrs maakt echt niet uit, afronden. En hou het vooral simpel. Ik krijg soms CV's in handen op gekleurd papier met verschillende lettertypes etc, die zijn lastig te lezen en geven aan dat iemand niks beters te doen heeft dan uren aan een CV te besteden. Prullenbak dus. Gewoon zwart op wit graag.
Stuur me maar even een PM als je hem klaar hebt.


Flying experience:

SEP: 150 Hrs
MEP: 50 Hrs

Total: 200 Hrs of which 75 IFR and 100 PIC

Hobbies:

Airworken.
 
Ik zou het, persoonlijk dan, ook liefst gewoon op 1 kantje proberen te houden. Da's overzichtelijk, to the point, zakelijk. Geen geouwehoer en details over vakkenvullen en andere B.S. die 3 kantjes lang door gaan.... ik moet ineens denken aan een ouwe cv van Overload die ik volgens mij vroeger een keer gezien heb....

Je hoeft mij trouwens geen PM te sturen (maar mag altijd natuurlijk... ) ;).
 
Keep it simple

Keep it simple

I have a one page CV. I've put my photo in the top right corner.

For the rest I have my name/address/phone numbers/e-mail.

I have a table giving my hours breakdown/Type and total time underneath this.

I give a brief desciption of my Instructing experience.

Then the final part of my CV is a list of employers.
 
Ik zou het, persoonlijk dan, ook liefst gewoon op 1 kantje proberen te houden.

Een CV moet altijd op 1 kantje. Ik had daarnaast nog een apart papier met m'n referenties. Heb jouw CV hier nog trouwens. Mooie tijden. :eek:fftopic:
 
Als men net van de school komt en heeft ook geen andere opleiding genoten of gewerkt is 1 kant idd wel genoeg.

Keep it simpel, strak en voraal overzichtelijk, ook niet vergeten dat jouw cv jouw visitekaartje is.

gr.
 
Ok dank jullie wel voor de info, ik ga eraan werken.

Nog een vraag dan: Als je een cursus hebt gevolgd die alleen in nederland is en je maakt een CV voor bijv. Ryanair die daar niets vanaf weet, is het dan toch slim om de naam van het bedrijf op te schrijven?? Bijv. Physics Course at James Boswell Institute.

Bedankt
 
Hoi,

Is er dan geen standard NLS CV? Bij Oxford hebben we een herkenbaar CV, handig voor de airlines..

Mvg

Marc
 
Kerel, wil je echt een cv hebben die precies hetzelfde is als 150 andere??? Solliciteren is geen loterij, ff een nummertje trekken en wachten helpt niet in de luchtvaart of waar dan ook.
 
Het is flauw, maar ik moet 'm toch even maken. Als je een goed c.v. wilt maken moet je beginnen met beginnen goed te spellen ;)

To the point! Logisch qua opbouw en eenvoudig te lezen. Als iemand in je c.v. moet gaan puzzelen voor de juiste informatie, dan heb je denk ik een probleem. Normaal gesproken zou ik zeggen, duidelijk aangeven wat jij toevoegt, maar hoe het in deze mooie branche werkt weet ik niet! Met 162 uur neem je helaas geen schat aan ervaring mee, dus ik denk dat je het over een andere boeg met gooien. Genoeg airworkers die weten welke.

Het was een inkoppertje en niet lullig bedoeld en even goed veel succes!
 
Wat je op een Piper en wat op Cessna hebt gevlogen intereseert niemand. Geef gewoon het totaal en het aantal ME daarvan. Of je nou 212:34 Hrs hebt of 279:04 Hrs maakt echt niet uit, afronden. En hou het vooral simpel. Ik krijg soms CV's in handen op gekleurd papier met verschillende lettertypes etc, die zijn lastig te lezen en geven aan dat iemand niks beters te doen heeft dan uren aan een CV te besteden. Prullenbak dus. Gewoon zwart op wit graag.
Stuur me maar even een PM als je hem klaar hebt.


Flying experience:

SEP: 150 Hrs
MEP: 50 Hrs

Total: 200 Hrs of which 75 IFR and 100 PIC

Hobbies:

Airworken.

@ Rolfio, bij een c.v. aan Overload het volgende toevoegen ...

Ceteris omissis

... :grijns:
 
Nog een vraag dan: Als je een cursus hebt gevolgd die alleen in nederland is en je maakt een CV voor bijv. Ryanair die daar niets vanaf weet, is het dan toch slim om de naam van het bedrijf op te schrijven?? Bijv. Physics Course at James Boswell Institute.


Zeker! Ze kunnen het altijd even Googlen als ze het echt willen weten. (Dat willen ze niet, het staat gewoon goed)


@Putty: :grijns:
 
Kerel, wil je echt een cv hebben die precies hetzelfde is als 150 andere??? Solliciteren is geen loterij, ff een nummertje trekken en wachten helpt niet in de luchtvaart of waar dan ook.

"gast"... het gaat niet om hoe het eruit ziet, het gaat uiteraard over de inhoud. Als een CV overzichtelijk is en herkenbaar weet de airline waar hij/zij kijken moet om de informatie op te vragen.

{ontopic} Bovenaan de persoonlijke info, naam, adres en foto (bij Ryanair gaan ze snorretjes tekenen ;-) belangrijk dus), Daar onder je flight experience in zo'n kader. Daaronder de general education, daar weer onder de talen die je spreekt :blabla: en als laatste de trivia, dingen die je bereikt hebt. Mocht je dan nog veel ruimte over hebben zou je een quote van een instructeur/manager kunnen neerzetten, natuurlijk wel met zijn/haar toestemming...

Groeten,

Marc
 
Als je over een standaard CV praat dan wat verschilt is juist de inhoud, de structuur blijft hetzelfde, toch? By the way, men in de praktijk schrijft een cv per sollicitatie samen met zijn/haar motivatiebrief dus dat betekent dat je specifiek een cv opstelt naar die baan waarop jij solliciteert.
Als je een andere opleiding hebt genoten zet het ook in, werkervaring etc. Taalkenis is ook een pluspunt bij sommige clubs.
Probeer ook de carrierebeurs te bezoeken, er zijn clubs die cv's bekijken en wat bruikbare tips kunnen geven. Nogmaals, de CV is ons visitekaartje!
Bij mij staat in de volgende volgorde
* algemeen gegevens
* Vliegervaring
* Opleiding(en) (Let op de volgorde)
* Werkervaring (idem)
* Referentie(s) altijd toestemming vragen
* Talen/rijbewijs/softwarekennis
* achtergrond info

cheers mate
 
Last edited:
Verzamelde werken

Verzamelde werken

Ola, misschien is dit topic nu wat meer dan alleen nls. suggestie: Hoe schrijf ik een CV? topic ;)

Ik heb bij het maken van mijn eigen CV / brieven end. ook hier gezocht. En kwam een paar wijze lessen tegen van de oudgediende mr. IZ.

Verschillende stukken bijeengevoegd in een tekstdocumentje, altijd handig. Eigenlijk moeten dit soort stukjes tekst (eg. zoals hierboven van overloard) gebundeld worden. Iets voor een wiki? of alleen voor de mensen die de moeite nemen airwork door te zoeken? :grijns:

zijn tekst (Iz) over het maken van CV / begeleidende brief:

Verdana is een font die ontworpen is voor beeldschermen, niet voor print! Neem in ieder geval een font met "serifs". Dit zijn lettertypes met "steuntjes" aan de uiteinden van letters. Daarbij is de hoofdletter "i" dus niet een recht stokje, maar heeft deze een horizontaal streepje (de serif) aan de boven en onderkant. Voorbeelden zijn Times en Garamond.

Het tegenovergestelde is "sans-serif" en voorbeelden daarvan zijn Arial, Helvetica, Verdana.

Hoewel voor titels, logo's, uitgelichte tekstjes het prima is om sans-serif fonts te gebruiken, is voor lappen tekst ("body") dit niet verstandig. De serifs zitten er namelijk niet voor niks: Ze vergroten het gemak waarmee je letters en woorden herkent. Daardoor kost dit minder moeite, maak je minder fouten met lezen en lees je de tekst sneller.

Kijk maar eens naar tijdschriften en kranten: Voor titels zijn sans-serif fonts prima, voor de body tekst van artikelen zijn serif fonts bij voorkeur gebruikt. Maar probeer het zelf eens, print je tekst een keer uit met lettertype Arial en een keer met Garamond, en lees ze allebei door.

Omdat Times een heel standaard lettertype is, gaat de voorkeur van mij uit naar Garamond. Het is minder standaard, iets stijlvoller en heel belangrijk: iedere PC heeft dit lettertype. Zelf gebruik ik liever nog minder standaard-lettertypen (betekent niet "exotischer"), maar de meeste mensen hebben die lettertypes niet op de computer staan.

Als het kan, gebruik voor Garamond size 10pt of 11pt, afhankelijk van de hoeveelheid tekst. 12pt is te groot.

Probeer je levensbeschrijving te beperken tot één A4 en als er echt zoveel belangrijks in staat, maak er twee A4's van. Speel met de tekstgrootte en line height (daarover straks meer) en kantlijnen om de tekst redelijk gelijkmatig te verdelen. Eén volle A4 en de tweede voor 30% gevuld lijkt nergens op! Eén volle en de tweede voor 80% is heel netjes.

Maak je line-height 20% groter dan standaard. Dit effect zorgt ervoor dat er extra ruimte tussen iedere regel ontstaat, ze komen verder uit elkaar te staan. Zeker als je een A4 vol schrijft, dan zijn de regels erg lang en moet je oog moeite doen om aan het einde van de regel het begin van de volgende regel te vinden. Het vergroten van de line-height (ook wel leading—de ruimte tussen twee regels) maakt dit makkelijker en dus prettiger om te lezen.
In MS Word doe je dit door je tekst te selecteren en je rechter muisknop te klikken. Klik op "Paragraph..." en zoek de dropdown "Line spacing". Rechts daarvan is een textbox waar "At:" boven staat. Typ in die textbox het cijfer 1.2 (of 1,2). Je ziet dat de regels nu iets verder uit elkaar staan.

Tot zover de les typografie.




Jesper, het gaat zeker niet alleen om de inhoud. Het is heel simpel: MAXIMIZE YOUR CHANCES.

Stel, er zijn 4 selectieonderdelen en je scoort:

onderdeel 1: 6 punten
onderdeel 2: 7 punten
onderdeel 3: 8 punten
onderdeel 4: 5 punten
totaal: 26 punten

Stel nu dat het minimum 26 punten is en je daar nèt aan komt, dan ben je dus met de hakken over de sloot over. Door gewoon extra aandacht te besteden aan bijvoorbeeld je presentatie en levensbeschrijving, krijg je daar misschien een punt extra voor. Wel zo fijn als je anders op 25 punten was uitgekomen.

Misschien ben jij wel iemand die 35 punten totaal heeft, waardoor het niet uitmaakt of je nu een mooie of lelijke levensbeschrijving had. Maar aangezien je dat niet vantevoren weet, zit er maar één ding op: Je kansen maximaliseren en dat kan bijvoorbeeld door een goed CV, een nette brief en een mooie levensbeschrijving maken.

Dacht je dat KLM's interne "2BeCaptain" programma zich focust op de inhoud? Nope, op de presentatie van de vliegers. Die is weldegelijk belangrijk!

de_stoppel, het is heel simpel, als je voor je psychologische test iets slechter presteert, zul je weer beter moeten presteren op je grading. Enzovoorts. Alle onderdelen worden bij elkaar bekeken en er wordt dan een beslissing gemaakt. Maar aangezien jij absoluut niet weet of je gemiddeld boven het benodigde niveau zit, -moet- je gewoon je kansen maximaliseren.

Bij sommige airlines (Martinair bijvoorbeeld) doen ze tijdens een selectie aan handschriftanalyse. Hier gaan ze kijken naar je schrijfstijl, hoe je je letters krult, of ze scheef staan etc.
Nu kan je dit niet direkt afleiden uit een geprinte brief, maar de parallellen lijken me duidelijk. Een goed verzorgde brief betekent dat je oog voor detail hebt, georganiseerd bent, je er in verdiept hebt (en je brief niet effe in een namiddag hebt getypt) en presentatie waardeert.

Geloof me, ik heb honderden brieven en CV's van vliegers voorbij zien komen, en het gros is slordig. Die brieven waar aandacht aan is besteed, springen er uit! 85% gebruikt Times Roman. Bij 60% zijn de kantlijnen scheef. De helft gebruikt kreukelend 60 grams papier (tip: gebruik 80 grams of net iets zwaarder!). In meer dan de helft staan typfouten.

En dan nu even een botte uitspraak: Ik kan me niet voorstellen dat iemand m'n advies in de wind zou slaan, anders dan uit luiheid.

Bij de KLS schrijf je geen sollicitatiebrief of CV, maar is je levensbeschrijving de manier om ze je te leren kennen. En aangezien je met honderden anderen moet concurreren, moet je alles doen om je kansen te maximaliseren. Dit geldt des te meer als je later gaat solliciteren!
 
Last edited:
Back
Top