Vliegtaks - Ryanair base NL

Volgens mij komt Ryanair een dezer dagen weer terug op EHBK. Dacht Gerona en Alicante, maar pin me dr niet op vast.
 
Luchtvaartnieuws.nl said:
Volgens de Ierse low cost carrier heeft Eindhoven Airport veel groeipotentie. “Ten tijde van de vliegtaks heeft Ryanair ingezet op groei van de luchthavens Charleroi en Weeze, wat ten koste is gegaan van Eindhoven.” Ook de vestiging van een eventuele Ryanair-basis op Eindhoven Airport behoort weer tot de mogelijkheden. “Nu de vliegtaks wordt afgeschaft staat dat opnieuw op de agenda”, zegt Ryanair.

http://www.luchtvaartnieuws.nl/News/?id=30157

In ieder geval staat het weer op de agenda. Hoe ver lopen de agenda's bij Ryan? :)
 
Als ze Eindhoven als base willen, waarom is het er in de tijd van voor de vliegtaks dan niet van gekomen?
 
Als ze Eindhoven als base willen, waarom is het er in de tijd van voor de vliegtaks dan niet van gekomen?

Waarschijnlijk omdat Ryanair niet 'zomaar' een deal sluit. Ze zullen er alles aan doen om een zo goedkoop mogelijke deal te sluiten met het vliegveld/handling.

Waarom EIN nog geen base is? Dat heeft wellicht te maken met max aantal vliegbewegingen die nog gelden want het argument van de openingstijden vind ik onzin. Er zijn genoeg bases in het netwerk die rond 11 uur de spreekwoordelijke deuren sluiten voor het vliegverkeer. En dat er geen Cat III is maakt ook niet uit want op veel velden waar we op vliegen mag je blij zijn als er überhaupt een ILS is (die dan ook nog eens werkt).

In de crewroom/cockpit word er al flink gespeculeerd. Zo zou er een delegatie van Ryanair deze week in o.a. EIN zijn langs geweest om te 'onderhandelen'.

We gaan zien wat de toekomst brengt.

Ciao
 
Ben blij dat je het uitroepteken-teken hebt gevonden.

Ja, moest echt even uit enthousiasme mijn nieuwe toetsenbord uitproberen :p Ik zal erop letten!

Verder:
Inderdaad, het staat nu tenminste op de agenda, aldus Ryanair. Het schept hoop voor de Nederlandse-base-fans!

Zeker als je bedenkt dat nu ook Corendon eventueel een base op Eindhoven wilt vestigen, zet dat natuurlijk ook een voet achter de deur om zo de openingstijden te verruimen.

Natuurlijk heb je dan allerlei regels en wetgevingen wat betreft maximaal aantal vliegbewegingen e.d. Maar ergens moet er een keer toegegeven worden. Schiphol zal ook niet oneindig kunnen blijven groeien, en moet zelfs ontlast worden toch? Dan kan het in mijn ogen niet anders dat er van de andere kant (dus van de overige vliegvelden) tegemoet gekomen wordt.
Eindhoven is inderdaad dan ook niet het enige veld, maar de kans daarbij is wel groter dat Ryanair daarvandaan uitbreidt. Het heeft immersch al veel Ryanair routes, dus is de stap kleiner en zal er met Eindhoven airport ook makkelijker onderhandeld kunnen worden.
Maar ook nog ff, waarom Twente?! Dat is tot op heden toch nog niet zo erg spectaculair of wel soms?? We zullen het merken ;)
Daarbij is het een groot spel van politiek e.d., dus zal het wel even duren.
Maar Eindhoven is ook niet op één dag gebouwd! :p

Ciao
 
Vloog een aantal weken geleden met de deputy chief pilot (S. McK.) en heb het hem nog gevraagd.
Zolang Schiphol de deur dicht houd (lees de prijzen hoog) gaat Ryr geen base vestigen in NL.
Daarnaast zijn ze in DUB niet op zoek naar een base in NL, er zijn genoeg andere aanbiedingen van velden die veel interressanter zijn. Hier komt bij dat we al goed vertegenwoordigd zijn op NRN, HHN CRL. MST ligt midden in deze driehoek en is dus niet rendabel.

Als EIN wil dat Ryr er gaat uitbreiden of zelfs kisten stallen, zullen ze toch echt zelf op hun knietjes naar DUB moeten komen en heel veel gratis weg geven. Jammer jongens, maar voorlopig moeten we nog even wachten lijkt het.
 
Wat WFM zegt klink plausibel, maar wat bijvoorbeeld over Valkenburg? Bedoel dit ligt in een interessante regio : Amsterdam, Den Haag en Rotterdam. Er ligt een ILS .... waarom niet?
 
Wat WFM zegt klink plausibel, maar wat bijvoorbeeld over Valkenburg? Bedoel dit ligt in een interessante regio : Amsterdam, Den Haag en Rotterdam. Er ligt een ILS .... waarom niet?

Opzich een goede gedacht maar denk niet dat Valkenburg weer heropend gaat worden. (te dicht bij grote steden, te dicht bij Rotterdam en Schiphol, geeft problemen voor ATC). Zolang Rotterdam in eigendom is van Schiphol, en Eindhoven van Defensie is zal op die luchthavens ook niet veel gebeuren, denk ik.

Eelde daarentegen lijkt me dan een reelere optie, de luchthaven is eigendom van gemeenten en provincies en zodra de baanverlenging een feit is kan je er ook prima met een 737-800 terecht. Een captain vertelde me laatst dat Ryanair eerder wel op Eelde gevlogen heeft maar dat het met de -300 toch wat aan de krappe kant was.

mvg
Ditched
 
Nee de route EEL-STN was geschrapt vanwege tegenvallende resultaten...20 man aan boord geeft nou niet bepaald een yield.
En 1800 meter is genoeg voor een 73-8...RYR landt op 1625m in LDY...dusss (gewoon max pax 135)

Zoals Wfm al zegt: NL is gewoon niet eager genoeg om van lokale regeltjes en neukerij af te wijken...de buren daarintegen willen wel graag (Duitsland en Belgie) dus daar gaat het allemaal wat makkelijker
 
Een captain vertelde me laatst dat Ryanair eerder wel op Eelde gevlogen heeft maar dat het met de -300 toch wat aan de krappe kant was.

Zoals Onnasis al zegt er was te weinig animo voor de vlucht en het was een -200 overigens. Daar komt bij dat Bremen een base is en dus wederom te dicht bij om rendabel te worden.
 
Ik snap dat jullie denken dat als er maar een base dichtbij genoeg is dat er toch geen base in nederland komt. Maar vergeet niet dat dit geen doorslaggevende reden hoeft te zijn om van een basis af te zien (denk aan Girona en Reus). Dus als de loads goed genoeg zijn, dan zal er altijd een kans zijn.

Daarbij komt natuurlijk dat de eindhoven vlucht vanaf STN meestal redelijk goed gevuld is. En er zijn genoeg nederlanders die voor een prikje door heel europa willen reizen (we blijven NL'ers;)).
Als er dus inderdaad weer een keer naar die leuke "regeltjes" gekeken wordt, zie ik t nog wel gebeuren dat er een base in nederland komt. Plus, het is natuurlijk wel weer een leuke advertisement voor Ryr. Nog even en ze hebben base in elk land in europa. Nederland daarentegen is op t moment ongeveer het enige land in west-europa waar geen basis is.

We zullen zien!
 
Dat geeft je te denken over de NL-regelgeving en de hypocritie van de bevolking: Wèl voor nop wilen vliegen, dichtbij een luchthaven gaan wonen en vervolgens gaan klagen om het geluid. Plus dat de overheid niet vies is van protectionisme.
Ik zie de kans van een base in NL als volgt: When hell freezes over.

RYR heeft achtergestelde gebieden nodig waar locale overheidspenningen en EU-munten bij te halen vallen, want daar verdienen ze de poen mee...Niet met ticketverkoop maar met pax-volume in een regio.
Hoe meer gezeur, hoe minder de kans op base.

Het gaat niet om publiciteit persé...dat is mooi meegenomen, maar het is voor een Italiaan nou niet echt groot nieuws als er een base in EIN geopend wordt, WEL als het logo grotere tieten heeft gekregen.
Men moet de landingsgelden naar 0 brengen, RYR betalen voor het binnenbrengen van toeristen en voor het openbreken van de zakelijke mogelijkheden. Daarnaast moet het gebied dermate achtergesteld zijn dat de EU met fondsen komt om de regio te ontsluiten.
Nu is EIN nou niet bepaald een achtergestelde regio en industrieel niet bepaald onderontwikkeld.

Als je kijkt naar dergelijke voorwaarden heeft Eelde een betere kans, maar zoals al eerder gezegd kon RYR de pax-volumes niet garanderen en dus de subsidies niet verantwoorden.
En dus lopen steden zoas Bremen met de deals weg (t is maar zoals je t ziet)
In NL loopt men altijd voorop met implementatie van wetgeving en regeltjes, maar achteraan mbt good old fashioned business.
 
Last edited:
Back
Top