vectors, direct to and own navigation

Flyburg

New member
Hallo,

Heb een vraag: Ik weet niet beter dan dat je als vlieger verantwoordelijk bent voor je eigen obstacle clearance als je airways vliegt en tijdens "direct to.." clearances. De controller is verantwoordelijk voor obstacle clearance tijdens radar vectors. Dit staat heel duidelijk in de US FAR/AIM. Ik heb echter geen referentie kunnen terug vinden in de jepp. manuals en onze comp manuals, meeste collega's denken hier echter net zo over.

Ik vloog al weer een tijd geleden met een collega die het hier absoluut niet mee eens was en beweerde dat als ATC je een direct to clnc gaf hij ook verantwoordelijk is voor obstacle clearance!

Ik weet bijna zeker dat ik gelijk heb, recentelijk ook weer een NOTAM gelezen over noorwegen die nu hun procedures hebben aangepast zodanig dat als zij vectors of direct to clearances geven zij verantwoordelijk zijn voor obstacle clearance en zelfs een temp correctie toepassen (met uitzondering van de oslo TMA). maw dit was dus eerder niet het geval.

Toch zou ik graag ergens een referentie willen vinden voor eventuele toekomstige discussies, als iemand me zou kunnen vertellen waar ik dit kan vinden, alvast bedankt.

P.S. Voor de enkeling die antwoord dat je als vlieger altijd moet weten waar je bent zelfs tijdens radar vectors en je obstacle clearance moet weten....bedankt, ik weet dat, het gaat me om de discussie en waar de referentie staat.

edit: aangepast met "zelfs tijdens radar vectors"
 
Last edited:
Interessant... Vertrouw jij blind op een radarvector en accepteer jij ze allemaal??

gr
C

Diepe zucht...........lees laatste alinea!!! Maar om elke twijfel weg te nemen, NEE.

Terug naar m'n vraag graag, waar staan de verantwoordelijkheden van de controller mbt obstacle clearance beschreven.
 
Ok , ff verder lezen idd. Was niet bedoeld als "aanval", maar meer "constructief" zeg maar.

ik ga ook zoeken..
 
Tijdens vectors is ATC verantoordelijk voor terrein-clearance (vaak zie je ook Minimum radarvector charts, zodat je dit kan controleren)

Als je enroute onder Radar-control staat (identified) zijn zij in principe ook verantwoordelijk voor terrein-clearance, maaarrrrrrr...... Spanje:

"Direct to 10 nm final (terwijl je 40 nm out bent) en descent 6000ft, own discretion."
Kun je beter je airway chart erbij pakken voor de Gridmora. Want in dit geval ben je er zelf verantwoordlijk voor.

Hetzelfde geld voor Marokko. Wilde ons tijdens een uitwijk over de Atlas hebben below Gridmora. Toch maar ff hoger aanvragen.

Vaak wordt er ook gevraagd of je visual bent met terrein. Zoja en ze geven je een lagere hoogte ben jij weer verantwoordelijk.

Op airways ben je gecovered v.w.b. de clearance. Zolang je de MEA respecteerd. (Jeppesen).
 
@ chupito,

Precies,heb ook in spanje gevlogen en daar ben je echt verantwoordelijk voor je eigen obstacle clnc op een direct to ( Madrid to Bilbao, descend to 8000'met de pyreneen ertussen)

@ capricorn,

OK no offense taken ;)

Nogmaals in de US FAR/AIM staat het letterlijk beschreven, ik vraag me af of er ook referenties in EU manuals staat voor het geval dat ik weer eens in een discussie beland.

Groeten
 
De controller is verantwoordelijk voor obstacle clearance tijdens radar vectors. Dit staat heel duidelijk in de US FAR/AIM.

Ik was hier ook benieuwd naar, heb nog niet veel succes met zoeken in Europese documenten. Maar ik heb de volgende link gevonden die alvast meer info geeft over de Amerikaanse regelgeving:
http://answers.google.com/answers/threadview/id/776550.html
Snel gelezen en samengevat lees ik het dat de PIC een shared responsibility heeft over terrain clearance. De controller is verantwoordelijk voor de obstacle clearance, maar de PIC is altijd de final authority voor een safe operation van een flight en kan dan ook een klaring weigeren. Het ligt dus kennelijk wat complexer dan jij (en ik) initieel dacht. Staan ook links met bronnen tussen, ik zal ondertussen de EU equivalenten verder proberen te zoeken (veel is ook gebaseerd op ICAO standaard).
 
P.S. Voor de enkeling die antwoord dat je als vlieger altijd moet weten waar je bent zelfs tijdens radar vectors en je obstacle clearance moet weten....bedankt, ik weet dat, het gaat me om de discussie en waar de referentie staat.

edit: aangepast met "zelfs tijdens radar vectors"

Ik heb de discussie ook wel eens gevoerd, maar op het eind kwamen we allebei tot de conclusie, ok het zit zo en zo, dus ATC is verantwoordelijk. Helaas heb je daar niet zoveel aan als je tegen een berg klapt. En als ATC niet verantwoordelijk is, heb je er nog minder aan.

Dus wat er ook uit de discussie komt, je schiet er niet veel mee op.

Behalve om te bewijzen dat jij lekker gelijk had, natuurlijk.
 
Onze man bij aatheesee, Surferboy, wilde graag meedoen aan dit topic maar mag niet op dit forum gedeelte posten. Hierbij een forward:

ik kan nl. niet in het beroepsgedeelte posten, dit staat er in ICAO Doc 7030 (EUR) Regional Supplementay Procedures 17.6.1 :

"Unless an IFR aircraft is receiving navigation guidance in the form of radar vectors from ATC, the pilot is resonsible for obstacle clearance. Therefore, the use of RNAV does not relieve pilots of their responsibility to ensure that any ATC clearance or instruction is safe in respect to obstacle clearance. ..."

Maar logischerwijs is de PIC altijd eindverantwoordelijke.

Tevens wil ik hierbij een lobby opzetten om op dit subforum ook beroeps-verkeersleiders toe te laten, of in ieder geval Surferboy :radar:.
 
He NOSIG,

Heb hetzelfde mailtje gehad van surferboy en een andere atc specialist.

Ik sta ook achter de roep om atc'ers op dit forum toe te laten.

groeten
 
Lijkt me een goede suggestie. Heb Surferboys rechten aangepast, andere ATC'ers moeten zich even melden via PM.
 
Grazie mille Diana!;) Moet er eerlijkheidshalve wel bij vermelden dat ik slechts nog in opleiding ben!
 
Ken ook erg weinig amateur-verkeersleiders eerlijk gezegd...:grijns:
 
Back
Top