Kist neer bij AMS?

Heel gek, ik vlieg zelf inmiddels een poosje op de 737-niet eens dezelfde serie-en ik heb echt GEEN FLAUW BENUL wat deze kerels is overkomen.
Unlike sommige wannabe's , Discovery Channel-experts , andere Chuck Yeagers en de meelezende journalistenplebejers.
Moderators zijn er dus niet voor niks , and God bless them too.

Speculeer alsjeblieft lekker verder in het café of ga op een verjaarspartijtje de blits lopen maken met je zgn.gefundeerde mening en je papieren ATPL-theorieen.
Volgens de gemiddelde Nederlander waren de piloten sowieso toch al: onkundig , suicidaal , dronken , slecht opgeleid , nonchalant , stoned of Telegraafabonnee.

De beroepsvliegers onder ons wachten de ongevallen-analyse af en trekken hopelijk lering uit dit tragische geval.


:cool: exact.

Kreeg zelfs al telefoontjes van m'n omgeving of ik niet toevallig wist hoe het nou kwam :bwah::blabla::grijns:
 
Wat is het doel van 'het huis van Diana'? Natuurlijk zal dat ook weer per deelnemer verschillen en uiteraard accepteer ik dat Diana daarover met haar gekleurde kornuiten de scepter over zwaait.
Maar ik mag toch wel aannemen dat het voor heel veel mensen is om van elkaar te leren (... hmm ... welke instantie heeft dat ook al weer als hoogste doel?)
Hoe kun je nu van elkaar leren? Door vragen te stellen en antwoorden te geven. Vragen kunnen ontstaan uit (gebrek aan) kennis en waarnemingen. Die waarnemingen zijn per definitie selectief, subjectief en gaan gepaard met veronderstellingen, alias speculaties.
Wat is er nu op tegen dat er iemand met gebrek aan kennis een speculatieve vraag stelt? In mijn ogen helemaal niks. Gewoon rustig op reageren en niet zo emotioneel allemaal.
Naar mijn mening wordt het pas tijd in te grijpen (door er op te wijzen t/m verwijdering) indien men beschuldigingen gaat uiten en/of men suggereert dat men het beter weet/kan of dat de eigen maatschappij/vliegtuig beter is dan ... etc. Misschien kan hier eens een limitatief lijstje voor worden opgesteld.
 
@jaap stobbe
ja ja wel eerst alle posts lezen en een beeld proberen te maken, dan zeker te moe geworden van alle info en dan zo´n post plaatsen, typisch weer. heel veel mensen zien het ook als sharing van info en het gaat er echt niet om om te bewijzen wat er gebeurt is maar door de info die je hebt van bv de transponder data kan je wel een paar dingen aflezen en met elkaar bespreken, daar gaat het om... en als beroepsvlieger denk ik dat we allemaal grrag onze memory willen opfrissen met wat de andere weten.
Cheers to all
 
zo te zien waren er nog geen hulpverleners, maar de deuren stonden wel al open, de hulpdiensten hebben dus niet de slides gedisarmed... of zie ik dat nu fout?

wel indrukwekkend die beelden vanuit binnen....

Pilatus, zoals ik in eerdere posts al heb aangegeven, KUN je de slides op de 738 NIET van buiten disarmen
 
Quote van Digits: ... morgen of overmorgen verschijnen er in de krant toch cartoons over, en volgende week nemen de standup comedians het werk over ...

Zie http://weblogs2.nrc.nl/youp/2009/02/28/over-lijken/

Verder vind ik de reactie van VZN heel goed. Soms proef ik in het pilotenwereldje dezelfde sfeer die je ook wel aantreft in de medische sector (met name onder de specialisten): Over collega's wordt niet gesproken. Ik vind dit forum in ieder geval altijd heel erg nuttig en ook mbt dit nare ongeval heb ik al heel wat interessante zaken gelezen. Daar wilde ik het verder bij laten ...
 
Pilatus, zoals ik in eerdere posts al heb aangegeven, KUN je de slides op de 738 NIET van buiten disarmen

Even voor alle volledigheid... Als de deuren van buiten geopend worden (door bijv. hulpdiensten) worden ze automatisch dis-armed... Staat een beetje slordig als de desbetreffende brandweerman een slide met bijbehorende deur vol in zijn smoel krijgt.
 
Even voor alle volledigheid... Als de deuren van buiten geopend worden (door bijv. hulpdiensten) worden ze automatisch dis-armed... Staat een beetje slordig als de desbetreffende brandweerman een slide met bijbehorende deur vol in zijn smoel krijgt.


Meerdere ratings ofzo? we hebben het over een 737 he?
 
Pilatus, zoals ik in eerdere posts al heb aangegeven, KUN je de slides op de 738 NIET van buiten disarmen

dat klopt dat las ik ook, alleen ging het gespeculeer over hulpdiensten die het zouden hebben gedaan door, vandaar....



overigens is de vereniging nederlands cabine personeel ook een onderzoek gestart,
http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?ID=29775

zou het niet handiger zijn als die commissies gaan samenwerken? straks krijgen we 3 verschillende conclusies :p
 
Even voor alle volledigheid... Als de deuren van buiten geopend worden (door bijv. hulpdiensten) worden ze automatisch dis-armed... Staat een beetje slordig als de desbetreffende brandweerman een slide met bijbehorende deur vol in zijn smoel krijgt.

Nee, dat kan niet bij een 737. Vandaar ook dat een engineer een aantal jaren geleden is overleden nadat hij een slide in z'n gezicht kreeg nadat hij van buiten de deur had geopend. De deuren zijn pas later door het onderzoeksteam of rescue workers geopend. Zij hebben de slides disarmed.


http://www.edestad.nl/uploaded/IMAGES/photos/ANP/200902/img-270209-432.onlineBild.jpg
 
Even een vraag voor de pro´s...

Hoe zit het met de W&B van een 737-800. Is het mogelijk dat lading niet goed verdeeld is of niet goed vast zit en los raakt, naar achteren verschuift in die mate dat en kist tail lastig wordt? En als dat zo is kan het dan zijn dat je in een landing configuratie meer last daarvan hebt dan bij de start? Ben gewoon meer in algemene zin benieuwd of dit kan niet eens zo zeer m.b.t. dit ongeval. De vraag kwam eigenlijk bij mij op door de naam van de vorige poster.

JB
 
Off topic: zo´n slide kreeg ik een maand geleden ook te verwerken samen met mijn collega. Godzijdank konden we hem enigzins wegduwen tijdens de uiteenspatting, anders lagen we getwee beneden aan de trap.

En weer On: Aan de vrijheid van meningsuiting is niets mis. Speculeren en gissen: be my guest. Ik zie er absoluut geen probleem in.
 
Even voor alle volledigheid... Als de deuren van buiten geopend worden (door bijv. hulpdiensten) worden ze automatisch dis-armed... Staat een beetje slordig als de desbetreffende brandweerman een slide met bijbehorende deur vol in zijn smoel krijgt.

Beste De Meester,


Ik heb toen ik voor de 737 werd opgeleid geleerd dat je als je van buiten af de deuren wilt openen is de hendel een halve draai draait zodat de boven en onderkant van de deur naar binnen kantelten en dan MOET je het onderkant checken of de girtbar achter de escape slide bracket is geplaatst zit mocht het niet het geval zijn dan kan je de hendel volledig open draaien en mocht het zo zijn dat de girtbar achter de escape slide bracket is geplaatst of de oranje lint (warning pennant) is zichtbaar achter het raam mag je nooit van je leven het hendel door draaien want dan heb je een gigantische klap in je gezicht te verwerken ,want de 737 escape slide worden nooit automatisch dis-armed.


MVG,


Urfali
 
Ahh check, goedemorgen :) tot zover mijn vermoeden van een practice VORD appr, level off op MDA short of Mapt, A/T off.........rrrrrrrrrrrrrrrrr

Ik denk niet dat ATC je toestemming geeft om op dit tijdstip met behoorlijk wat kisten in de arrival/approach een VOR te schieten. En als je een ILS krijgt ga je al helemaal geen practice VOR doen. Dus je vermoeden lijkt me nogal sterk.

C.
 
Ik denk niet dat ATC je toestemming geeft om op dit tijdstip met behoorlijk wat kisten in de arrival/approach een VOR te schieten. En als je een ILS krijgt ga je al helemaal geen practice VOR doen. Dus je vermoeden lijkt me nogal sterk.

C.
Nu heb ik zelf een trainings periode achter de rug, maar de keren dat ik op AMS een non-prec. aanvroeg, kreeg ik ze ook gewoon, zelfs met 18R en 18C tegelijk in gebruik, dus mijn ervaring is dat ATC vrij makkelijk is, al is een VOR of NDB in een E190 door het FMS niet wezenlijk anders voor ATC dan een ILS.
Uiteraard wel vantevoren aangevraagd en dat zou ik ook van deze vlucht verwachten dat ze dat gedaan zouden hebben. Een VOR vliegen terwijl je geklaard bent voor een ILS zou ik niet doen.
 
Iemand die mij rekensom even wil controleren? Afstanden geschat aan de hand van het google earth plaatje en de meetfunctie in Google earth.

09:24:23 UTC distance from threshold 5.0nm altitude 1525 + 350 = 1875ft
09:24:38 UTC distance from threshold 4.3nm altitude 1200 + 350 = 1550t
09:24:53 UTC distance from threshold 3.7nm altitude 875 + 350 = 1225ft

Dat zou er dan uitzien als bv te laat zakken na FAP.
 
overigens is de vereniging nederlands cabine personeel ook een onderzoek gestart,
http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?ID=29775

zou het niet handiger zijn als die commissies gaan samenwerken? straks krijgen we 3 verschillende conclusies :p

Gelukkig staat in het artikel: "In het team van de Onderzoeksraad voor Veiligheid zijn ook cabinepersoneelsleden opgenomen."
Ik denk dat ze hier goed aan doen. Veel onderzoeken concentreren zich op de factoren die tot een crash aanzetten en het moment waarop een crash onvermijdelijk werd. Ik denk dat we daarover in het verleden al heel veel geleerd hebben.
Wellicht valt er meer te leren over de verdere toedracht, met name ook na de crash. Het verschil in taakinvulling tussen een normale vlucht en die vlak na een ongeval lijken mij onmenselijk groot. Je kunt onderzoeken of daar middels training of beschikbare middelen verbeteringen mogelijk zijn.
 
Iemand die mij rekensom even wil controleren? Afstanden geschat aan de hand van het google earth plaatje en de meetfunctie in Google earth.

09:24:23 UTC distance from threshold 5.0nm altitude 1525 + 350 = 1875ft
09:24:38 UTC distance from threshold 4.3nm altitude 1200 + 350 = 1550t
09:24:53 UTC distance from threshold 3.7nm altitude 875 + 350 = 1225ft

Dat zou er dan uitzien als bv te laat zakken na FAP.

Tot die conclusie kun je ook komen als je ziet dat hij al begint te zakken voordat hij echt established is op de localizer: hij is nog aan het indraaien, immers de heading gaat nog steeds richting de 184, terwijl de V/S echter al in de -1300 is. Een veelvoorkomend scenario van een vliegtuig dat scherp in is gedraaid en tijdens het capturen van de LOC alvast iets aanduikt om toch de glide pakken. Het lijkt er op dat dat ook gelukt is, want even later stabiliseert de V/S zich met normale waarden.


(nogmaals, afhankelijk van de nauwkeurigheid van die googlemaps, daar had ik mijn twijfels over die Don David gedeeltelijk heeft weggehaald in een post hierboven)
 
Last edited:
Ben er een aparte thread over begonnen. Wat is er toch mis met die man?
Zag hem bij Pauw en Witteman (corpulent, met brilletje dat niet om z'n hoofd past) en ik heb zelden iemand zoveel onzin zien uitkramen. Ik vraag me af of de redactie van de Telegraaf wel weet dat hij zo weinig moeite doet om zich te informeren en zo weinig Luchtvaart kennis heeft. Hij is overduidelijk te lui om z'n werk te doen. Dat valt me op bij elk artikel dat hij schrijft. De gemiddelde middelbare school leerling met wat interesse in de luchtvaart kan een beter artikel schrijven. Ik vind het beschamend dat zulke onzin een nationale krant haalt.
 
Last edited:
Back
Top