Kist neer bij AMS?

@Cousin Avi
Ik heb geen idee waarom je mij zo aanvalt, en ik heb zeker geen plank voor me kop. Het enige wat ik probeer is een nuttige aanvulling te geven op het verhaal van Seppe_Approach_Control. Voor jou informatie: een boeing 737 is enorm pitch gevoelig. Elke 737 vlieger zal je vertellen dat je veel moet trimmen met dit apparaat. Als je go-around gaat is het simultaan gas geven en je pitch zetten. Je neus omhoog dus. En hoe doe je dat in een vliegtuig? aan je stuur trekken.

Daarbij er is niets mis met respect voor je ex-collega's, en dat mag je best laten blijken. Speculaties horen er gewoon bij. Zolang ze interessant, nuttig en leerzaam zijn moet dat gewoon kunnen
 
@Cousin Avi
Ik heb geen idee waarom je mij zo aanvalt,
Omdat je porky pies vertelt!
Als je go-around gaat is het simultaan gas geven en je pitch zetten. Je neus omhoog dus. En hoe doe je dat in een vliegtuig? aan je stuur trekken.
Precies, en dus als je met de hand gevlogen hebt dan hoef je dus NIET te duwen want je hebt dan GEEN pitch bias, zoals je in je eerdere post aangaf. Tenzij je natuurlijk te vroeg (foutief!) getrimt hebt, en je eigen "pitch-bias" gecreerd hebt! Zie je eigen post beneden:
Over het trim-bias verhaal van Seppe_Approach_Control, het kan ook zijn dat als je op lage hoogte een go-around maakt de met de 737, en je met de hand vliegt en dus geen bias hebt gehad. Je vervolgens de go-around in gaat je neus omhoog trekt en trimt naar een behoorlijke pitch, en vervolgens vol gas geeft wat ervoor zorgt dat je pitch up moment nog groter word. Mijn ervaring met een wave-off op de 73 was dat je toch behoorlijk moest duwen.

Hopelijk weten we woensdag wat meer, en veel sterkte toegewenst aan alle nabestaanden
 
@Cousin Avi
Nou ik zou zeggen probeer het eens. Boek morgen een 73 sim en gooi op short final uitgetrimmed je gas handels vol open en kijk eens wat je moet doen.. duwen of trekken. Ik weet het antwoord al.
Jouw antwoord laat precies zien waarom ik deze aanvulling geef. Omdat veel vliegers of niets zouden doen of juist trekken.
 
Zucht...

In level flight moet je duwen bij gas geven (als je gelijke hoogte wilt houden), maar bij een G/A vanaf een normale ILS is dit geen enkel probleem.

Sterker nog, als je normaal uitgetrimt bent op de ILS, dan zorgt het pitch up moment van de motoren er voor dat je bij een G/A niet tegen de controls hoeft te vechten.

Tenzij je foutief trimt, zoals jij dat doet: pitch zetten, trimmen en dan pas gas geven. Dan moet je idd duwen ja. 200 uur heb je al? :angel:

Zucht...
 
Cousin Avi,

Ik ben bang dat je hier een beetje te kort door de bocht gegaan bent. Heb zelf slechts beperkte (sim) ervaring op de B737. Door het feit dat de motoren op een 737 ONDER het zwaartepunt hangen, krijg je bij een GA inderdaad een pitch up moment. Dit kan zo groot zijn, dat je inderdaad moet DUWEN om de gewenste neusstand te houden, tijdens de GA.
 
Jouw antwoord laat precies zien waarom ik deze aanvulling geef. Omdat veel vliegers of niets zouden doen of juist trekken.
Hmmm, da's grappig, want eerder schreef je dat we juist wel moesten trekken:
Als je go-around gaat is het simultaan gas geven en je pitch zetten. Je neus omhoog dus. En hoe doe je dat in een vliegtuig? aan je stuur trekken.
Wat is het nou? Duwen of trekken?
 
@Cousing Avi
Wij gaan er niet uitkomen dat heb ik al wel door. Ik vind het jammer dat je zo reageert.

Tenzij je foutief trimt, zoals jij dat doet: pitch zetten, trimmen en dan pas gas geven. Dan moet je idd duwen ja. 200 uur heb je al?

Waarom moet je mij nou persoonlijk aanvallen? en net doen of alles wat ik zeg pure prietpraat is omdat in mijn Airwork profiel staat dat ik maar 200 uur heb en dus maar een loser-die-alles-denkt-te-weten-omdat-hij-net-zijn-cpl-heeft ben.

Omdat jij er van overtuigd ben dat wat ik zeg niet waar is. Wil nog niet zeggen dat dat zo is. Laten we stoppen met dit welles-nietes verhaal en laat de rest van de airworkers er maar mee doen wat ze willen.
 
DIANA,

Bedankt voor je reactie! Blij te horen dat je nog steeds bij airwork betrokken blijft.
Dacht even dat wij in een vreselijke sensuur beland waren. Dit is toch democratisch Nederland waar wij in leven of heb ik iets gemist?

Het enige wat ik mij kan voorstellen is dat een moderator berichten aanpast (NOOIT geheel verwijderd) als personen met naam en toenaam ontoerechtmatig bejegend worden of als er echt sprake is van discriminatie etc..
Dat is ook hetgeen wat wij van jou gewend zijn en waar nog nooit tegen geprotesteerd is voor zover ik weet.

NEEN, ook ik ben niet blij met deze 'moderator' trend waarbij berichten worden weggehaald en er nu met vingers gewezen wordt naar andere berichten die wel mogen blijven staan. Dat wordt heel snel kinderachtig en dat moet naar mijn mening niet de inhoud van dit topic worden.
Diana, ik hoop dat dit verder toch echt een openbaar democratisch forum blijft. ;)
 
Jo allemaal. Ik wil alleen even zeggen dat ik echt -walg- van de berichtgeving rond dit hele verhaal. De hulpdiensten hebben erg goed en snel gereageerd, maar de onzin die tegenwoordig gewoon legaal de ether in geslingerd mag worden is gewoonweg verbijsterend.

Er zou een soort straf moeten zijn voor journalisten die bewust zijn van onwaarheden die ze verspreiden, want als je af en toe alleen al die video's van dit zogenaamde journaille bekijkt -- daar moet je eigenlijk alleen maar van janken. Dat dit soort onzin gewoon legaal uitgezonden mag worden zonder ook maar enigszins een vorm van bewijs van het OVV is echt onacceptabel. Niet alleen vind ik het onacceptabel, ik vind dat het de inzet van alle professionals rond dit ongeval simpelweg ondermijnt. Alle sensatiezoekerij omtrent dit hele verhaal tekent alleen een slecht beeld over hoe het ongeval in nederland behandeld wordt.

Begrijp heel goed, op dit forum zwerven veel beroeps rond met verstand van zaken en vaak duizenden uren op deze betreffende kist danwel een kist met vergelijkbare eigenschappen. Dat hier een discussie plaatsvindt over 'pilot-error' danwel 'technische mankementen' of elke andere vorm van problemen die hier eventueel naar zou moeten leiden is niet alleen logisch, maar ook wenselijk. We moeten ons allemaal alleen wel even herinneren dat hetgeen wij hier allemaal plaatsen wel degelijk een invloed heeft op de beeldvorming rond dit hele verhaal, en dat is nu juist waar het allemaal zo scheef loopt. Als je dus al iets post, onderbouw het dusdanig dat een of andere rioolrat er gewoonweg niets mee kan omdat het ook degelijk hout snijdt!

Verder mijn complimenten aan Mr. van vollenhoven die die zaken niet af geeft aan het OM. Hopelijk laten wij als industrie onze professionaliteit blijken door niet naar een schuldige te zoeken (mensen storten niet expres neer) maar de zaken objectief te behandelen zodat we, zoals ook altijd bedoeld is, kunnen leren van een tragisch ongeval en het in de toekomst niet meer voor hoeft te komen. De verdere politieke implicaties van dit hele verhaal horen ons juist koud te laten.

Toch?

deoostblokker, out

PS: Iedereen kan wel lopen janken, maar de echte wereld komt hier om de hoek kijken, en daarbij spelen grotere belangen dan jouw spreekrecht op Airwork. (Welk recht trouwens?) Als iedereen zich aan de regels houdt kan er normaal gepraat worden, maar om nu moord en brand te gaan schreeuwen omdat Diana en haar collega's de discussie in toom proberen te houden vind ik respectloos naar iemand die zo veel voor deze gemeenschap betekend. Hou dus gepast je muil en weet je plek in een tijd als deze.
 
Last edited:
FP, loop niet zo te ijlen. (Ook al is het feitelijk waar wat je zegt in je disclaimer. Het is alleen jammer dat die rioolratten van een journaille zich daar weinig van aan trekken. Als ze al iets berichten zijn het halve waarheden gecombineerd met volslagen onzin.)

Overigens, consistent snelheidverlies is snelheidverlies. Dat zou opgemerkt moeten worden in de cockpit, zeker met drie man. Mogelijk, ja, maar erg onwaarschijnlijk. Juist omdat het consistent is, is het verdacht en kan het moeilijk gediskwalificeerd worden door de vliegers zelf als iets anders dan dat het zou zijn.

kusje,
deoostblokker

PS: Wat is het met al die uit de lucht vallende kisten tegenwoordig?
 
Even wat dingen die ik zelf op een rijtje heb gezet (uitgaande van wat ik gehoord heb).

De kans dat door 2 vogels beide motoren uitvallen is niet zo groot, bij gevoegd dat je nog even door kan zweven. Met een snelheid van ongeveer 150 knots is de marge natuurlijk klein, maar gezien de gegevens eerder gepost (over de transponder) loopt de snelheid in 30 sec terug van 145 knots naar 117 knots. Nu ben ik hierin een leek, maar ongeveer 1 knots per seconde lijkt me langzaam afremmen. Een ander argument die in mijn mening de birdstrike uitsluit is dat getuigen zeggen dat de motoren opeens vol gingen draaien en dat de neus omhoog ging.

Een dual engine failure lijkt me om dezelfde redenen dus ook uitgesloten.
Mijn idee over de oorzaak van de crash is daarom dat ongemerkt de snelheid terug liep, dit zou kunnen zijn door een mechanische fout (verkeerde snelheid door gekregen, A/T die niet werkte). Wat het ook mag zijn, ik denk dus dat het ongemerkt gebeurde en dat toen ze de stall warning kregen uit schrik de yoke naar achter trokken en de motoren weer vol open gezet, maar met een hoogte van 900 feet heb je maar een aantal seconden.

Een ander gegeven uit de transponder is dat de vertical speed al die tijd afgenomen is, dus de piloten hebben goed gehandeld alleen was de grond te dichtbij.
 
Last edited:
Dames en heren.

Er is op HQ overleg geweest en de consensus is dat we doorgaan met waarmee we bezig waren.

Er is geen sprake van dat Airwork wordt doodgemodereerd.
Wel word gevraagd bij de les te blijven, in deze, discussie over het ongeval, je gezond verstand gebruiken, inhoudelijk en onderbouwd reageren en als je geen specifieke kennis van de materie hebt, ga op de tribune zitten en leer.

@ Future Pilot, hopelijk wordt je ooit echt pilot, disclaimers hoeven niet. verder, zie hierboven.

White out.
 
Turkish pilots association says "wake turbulence" likely crash cause

I have so far seen no evidence of wake turbulence.

What I do see is an attempt to shift the blame - very common as you go East of the EU. I would discount these kind of statements as they are culturally motivated.

Waarom mag 19 of 77 dan wel suggereren dat de slides nooit gearmes zijn geweest? Dat is net zo goed crew error! Er is geen enkele maatschappij die de slides bewust niet armed! DAt de crew dus geblunderd zou hebben, volgens 19 of 77, daar vallen we met z'n allen niet over, maar o wee, als we met het vingertje naar de piloten wijzen!

@ Skyblazer I understand your point. The reason I mentioned the possibility is because it happens more often than you might think. I fly aircraft that show the status of each door/slide in the cockpit and from time to time I do have to remind the crew.

I won't comment on the slides any further - I'll see what the final report says.

Nu wordt naar mijn beste weten de wake turbulence voornamelijk veroorzaakt door vortices, zijnde ronddraaiende luchtbewegingen loodrecht op de vliegbaan (op een prachtige foto van Nosig elders is dat goed te zien). Mijn vraag is nu, kan de wake turbulence eigenlijk wel voorwaartse snelheid van een volgende kist beinvloeden (of zijn de gegeven grondsnelheden niet correct)?

I've never seen the speed fluctuate very much in a wake turbulence encounter. What you will get is violent short amplitude turbulence and a rolling tendency which can lead to a loss of control. Normally you encounter wake turbulence in cruise flight - quite rare on approach. I've experienced it 2-3 times during final approach in my entire career. I've had 3 wake turbulence encounters in cruise during the last 4 months.

@19 of 77: is er tussen deze 'fouten' van FO's een bepaald verband? Komt het bijvoorbeeld vooral voor bij een hoge workload? Is er een bepaalde oorzaak?

2 of the 3 cases were identical (same airport/same runway) - loss of the vertical "picture" followed by a descent to follow an above the glideslope indication (false) outside the normal coverage area. In both cases when told to fly level resulted in a lot of selections on the FCU (Autopilot was on). In one case "Open Climb" was selected in response to being told to fly level. In both cases the Autopilot was finally disconnected and the aircraft was flown manually.

3rd case was a fully automatic non precision approach. For some reason the aircraft did not start a descent at the FAF. When I pointed this out instead of going to a selected approach the Autopilot was disconnected and a descent was started without regard to any vertical profile.

All 3 events were in day VMC conditions so I was quite happy to let the F/O try and sort things out. The vertical "picture" seems to be where most new F/O's have trouble.
 
Dikke kans dat meneer Burlage hier weer wat info geripped heeft. Bijna goed Arnold; slides in de 738 worden NIET met een handel gearmed.
 
Back
Top