Opleiding Aviation op HvA, 2009-2010

Beste Pavan-suta,

Als ik jou zo hoor praten heb ik niet echt het idee dat je enig idee hebt wat er binnen de Aviation Engineering op de HvA afspeelt. Een student die niet weet hoe de pilot buis werkt is simpelweg een domme en ongemotiveerde student die je (helaas) op elke opleiding terug kan vinden. De opleiding wordt gestart met luchtdruk instrumenten (en dus pitot buis), het lijkt mij dus sterk dat een (afgestuurde?!?) student dat niet zou beheersen en trek jou bewering dus sterk in twijfel.

De reden dat ik niet voor de TU gekozen heb, is omdat deze zich veel meer richt op de theoretische kant van de luchtvaart. Als je veel van wiskunde/aerodynamica/natuurkunde houd is dat dus een prima keuze. Maar persoonlijk spreekt de operationele kant mij een stuk meer aan. Opleidingen (en toekomstige banen) zijn dus ook totaal niet te vergelijken.

Groet.
 
Beste Douwe K.

Dat ik geen idee heb wat er binnen Aviation Engineering afspeelt, daar heb ik zo mijn twijfels over.
Ik spreek met regelmaat docenten van Aviation, heb contact met studenten die nu Aviation volgen en daarnaast heb ik ook nog contact met studenten die pas zijn afgestudeerd. In al die jaren dat ik werkzaam ben binnen de luchtvaart heb ik veel stagiaires zien komen en gaan. Wat mij opvalt is dat de huidige generatie studenten heel goed weten wat er in de cockpit zit, hoe je vliegtuigtypes van elkaar kunt onderscheiden en hoe vaak een operator op SPL vliegt. Maar daar houdt het dan ook mee. Een rondje hangaar doen met studenten doet mijn vermoeden bevestigen.
Ik zeg niet dat het aan de studenten ligt, maar aan de opleiding zelf.

Leuk en aardig al die projecten zoals cockpit upgrade, flightplanning etc etc. Maar de werkelijkheid is anders. Cockpit upgrade is technisch behoorlijk complex en dan heb ik het nog niet over al die certificatietrajecten die je moet bewandelen. Daar wordt nauwelijks aandacht aan besteedt. Flightplanning is tegenwoordig niet meer dan een paar gegevens in een systeem kloppen en dan rolt er vanzelf iets leuks uit. Het echte Engineering/Operations is toch anders.

Op de HvA krijg je van die prachtverhalen voorgeschoteld, maar realiteit is anders. Hoevaak wordt er niet verteld dat je bij Operations of Engineering terecht kan? Van onze nationale trots weet ik dat ze per vliegtuigtype maar twee operation engineers hebben en dat er incidenteel jonge engineers worden aangenomen. En dat tegenover de vele studenten die jaarlijks met succes Aviation afronden.


Pavan S.
 
@ Pavan: mee eens. We hebben nauwelijks/geen kennis van een certificatieproces en dat is jammer. Flight deck upgrade als project om mee te starten is naar mijn mening ook te lastig. Sommige studenten hebben geen idee waar het over gaat. Daarom ben ik groot voorstander om in het eerste jaar het aantal projecten te reduceren en een betere basis te leggen in de theorie.
 
Ze zouden op school meer over vliegtuigsystemen moet vertellen en wat de filosofie erachter is. Alleen zo bouw je kennis en een zekere manier van denken (analytisch) op. Het “waarom” ontbreekt.

Er lopen ook geen docenten rond met de juiste kennis/ervaring. Vorig jaar hebben ze wel een stap in de goede richting gezet door een jonge docent aan te nemen met praktijkervaring in de luchtvaart.

Vroeger had je de CPT van de 747-200, mbv de BWK paneel en schema’s leerde je erg veel over systemen. Vanwege allerlei bezuiningsplannen werd het niet meer onderhouden en raakte het in verval. Binnen de KLM lopen er genoeg mensen rond die dat ding weer kunnen opknappen, maar dat kost geld en tijd. En daar heeft de HvA geen zin in. Zij geven het geld liever uit aan dure netwerkborrels waar een gemiddelde student erg weinig aan heeft.

Het is niet mijn bedoeling om jullie studenten de grond in te boren of belachelijk te maken. Maar ik (en velen andere) zien het gewoon de verkeerde kant op gaan. Vroeger was Vliegtuigoperatie een opleiding waar je iets aan had. Bijna 75% van alle engineers bij Transavia, Martinair en KLM hebben VO gedaan. Hoeveel engineers zijn er nu werkzaam die Aviation hebben gedaan?
 
Klopt, het gaat de verkeerde kant op. Ook de toenemende studentenaantallen vind ik zorgelijk. Er is vaak nauwelijks ruimte op de eigen verdieping om te studeren.

Verder is er nu een A320 CPT, alleen draait het ding maar één semester per jaar. Er moet veel meer gebruik van worden gemaakt; het maakt de studie inzichtelijker. Gelukkig hoef ik niet lang meer, maar ik hoop dat er verbeteringen doorgevoerd worden.
 
Opleidingen (en toekomstige banen) zijn dus ook totaal niet te vergelijken.

Helaas werkt de huidige marktwerking net even anders. Veelal worden vacatures vervult door mensen met een hogere opleiding dan eigenlijk vereist. Binnen bepaalde bedrijven vindt dit plaats op vrijwel ieder niveau. Daarbij komt voor de luchtvaart kijken dat veel Engineering en Operations posities vaak langdurig zijn vervult (weinig beweging) waardoor er maar sporadisch vacatures binnen Nederland vrijkomen. Nu is in het buitenland werken een oplossing maar vaak is te merken dat er een gat is tussen de vereiste en beschikbare ervaringen.
Toch weten van ieder jaar een select aantal (ex-)studenten naar bepaalde functies op redelijk niveau, in binnen- en buitenland, door te stromen. Maar naar mening staat dit aantal in geen verhouding tot het aantal dat jaarlijks van de opleiding vrijkomt.

Maar zoals al gezegd beschouw deze reacties niet als een demotivering of een aanval. Het is een afspiegeling van de werkelijkheid en die is vaak anders dan dat je jezelf wilt voorhouden. Maar (wanneer mogelijk) gebruik van de mogelijkheden die je hebt om verder te komen.
 
Ik heb studenten meegemaakt die niet eens wisten hoe een pitot probe eruit zag. Denk dat wel genoeg zegt.

Tot mijn spijt, is bovenstaande heeel erg waar. Ik ben ook al leraren tegengekomen die weinig tot geen kennis van de praktijk hebben. Theoretisch is het allemaal dik voor elkaar, maar het is juist de switch naar de praktijk die het interessant maakt!
 
Hoor ook van vrienden over het niveau van het huidige HBO.. Als ik alles zo hoor kan ik beter na mn P gelijk naar de Uni. Maar weet niet of het niveauverschil dan te groot is.. Naja, ik begin over een paar maanden sowieso aan Aviation, en hoop dat het dan weer een stuk verbeterd is. Ik zie wel hoe het gaat, mn minorkeuze iig al gemaakt ;c Het schakeljaartje.
 
Hey Jongens ik heb me aangemeld voor Aviation Studies voor studiejaar 2010-11 Wie is er nog meer al aangemeld of nog aan het aanmelden process bezig ? En nog iets iemand van omgeving van Rotterdam misschien ? kunnen we samen trein pakken ietsje gezelliger om elke dag te reizen van en naar school.
 
Ik waarschijnlijk ook, ik zit nog wel te twijfelen om selectie te doen bij de nls... Maar nu ze een contract hebben met epst zie ik dat ook wel zitten. MOEILIJK!!!!
 
Helaas werkt de huidige marktwerking net even anders. Veelal worden vacatures vervult door mensen met een hogere opleiding dan eigenlijk vereist. Binnen bepaalde bedrijven vindt dit plaats op vrijwel ieder niveau. Daarbij komt voor de luchtvaart kijken dat veel Engineering en Operations posities vaak langdurig zijn vervult (weinig beweging) waardoor er maar sporadisch vacatures binnen Nederland vrijkomen. Nu is in het buitenland werken een oplossing maar vaak is te merken dat er een gat is tussen de vereiste en beschikbare ervaringen.

Dat is bij alles wel zo.
Bij het één wat meer dan het ander.

Ik wens jullie allemaal succes met deze opleiding.
Jammer dat de Sim van de 737 stuk is.
 
Back
Top