ATPL in het buitenland

cyberboy

New member
Ik wil graag goedkoop mijn atpl halen om hier in europa aan het werk te kunnen als piloot, wat zijn de mogelijkheden?
 
Hou in gedachte dat de goedkopere manieren om je brevet te halen ook vaak een kleinere kans op een baan geven. Het kan zijn dat je extra ervaring in moet kopen, of alleen (met geluk) een baan kan scoren bij airlines die vragen je eigen type rating te betalen. Uiteindelijk ben je dan dus niet alleen slechter maar ook duurder uit dan een school die initieel duurder leek. In mijn (en niet alleen mijn) ervaring zijn connecties die bepaalde scholen hebben bij airlines essentieel om een redelijke kans te hebben op een baan. Die zal je bij modulair missen, waardoor je dus uiteindelijk wellicht toch meer geld moet uittrekken.

Puur naar de centen kijken op korte termijn kan dus vrij kortzichtig zijn (been there, done that, got the T-shirt), vooral in tijden zoals deze. Doe er je voordeel mee...
 
Ik wil best 150.000 euro inversteren, maar dan wil ik wel graag weten hoe groot precies de kans op een baan. Ik kan denk ik dan het best kijken naar de klas die net van de opleiding afkomt, maar hoe zoek ik contact met die mensen om te vragen wat hun ervaringen zijn?
 
Je kan het gewoon op de man af vragen bij de scholen, om directe getallen van klassen. Heb ik ook gedaan bij NLS (voor m'n vriendin).

Op dit moment heeft dat weinig zin, aangezien vrijwel niemand, van welke school dan ook, in welk land dan ook, nu aan een baan komt. En dat zal op z'n minst nog een paar maanden duren.

In mijn 6 jaar wachtlijst tijd, met verschillende dippen (Azië crisis, 9/11 o.a.) kon ik bijna nergens aankloppen. Ik werd links en rechts ingehaald door KLSers en NLSers die wel deals hadden gesloten bij airlines waar ik, ondanks de bijna dubbele ervaring aan uren, niet eens mocht solliciteren. Van EPST is bekend dat ze nu in NL, alsmede in Engeland dankzij de Oxford opleiding, hetzelfde voordeel hebben in connecties. Zeer frustrerend en je kan naderhand ook niets meer doen aan die naam in je cv. Ik ben uiteindelijk in een soort EPST pool terecht gekomen, maar eigen leerlingen gaan voor waardoor ik daar dus nooit meer iets van gehoord heb. Triest, maar zo werkt het wel in de luchtvaart. Dat betekent niet dat je niet ergens een baan kan krijgen als vlieger als je het op de "goedkope" manier gedaan hebt (die uiteindelijk vaak dus toch duurder blijkt), maar je keuzes en kansen zijn gewoon lager.
 
Cyberboy, ik weet dat het enorm recht toe-recht aan klinkt, maar als je écht enorm gemotiveerd zou zijn voor het beroep verkeersvlieger dan denk ik dat zo'n lening niet in de weg mag/kan staan. Ik ben het er volkomen mee eens dat je zo'n enorm bedrag niet zomaar investeert, maar who cares? Je wordt vlieger! Volgens mij heeft de NLS connecties genoeg, grote kans dat je bij een leuke airliner komt. Niks te klagen, lijkt mij. Bovendien ben je maandelijks niet eens zo belachelijk veel kwijt, gezien de salarissen van vliegers (i.e. je hebt meer dan genoeg om van te leven, zelfs met zo'n lening).

(Ik reageer hiermee eigenlijk ook op je andere topic.. :))
 
Cyberboy, ik weet dat het enorm recht toe-recht aan klinkt, maar als je écht enorm gemotiveerd zou zijn voor het beroep verkeersvlieger dan denk ik dat zo'n lening niet in de weg mag/kan staan. Ik ben het er volkomen mee eens dat je zo'n enorm bedrag niet zomaar investeert, maar who cares? Je wordt vlieger! Volgens mij heeft de NLS connecties genoeg, grote kans dat je bij een leuke airliner komt. Niks te klagen, lijkt mij. Bovendien ben je maandelijks niet eens zo belachelijk veel kwijt, gezien de salarissen van vliegers (i.e. je hebt meer dan genoeg om van te leven, zelfs met zo'n lening).

(Ik reageer hiermee eigenlijk ook op je andere topic.. :))

Het is maar hoe je het interpreteert, maar ik zou zeggen dat als je écht enorm gemotiveerd bent om verkeersvlieger te worden dat je je grensen verlegt en open staat om elders te werken dan in Nederland e.o.

En ik denk dat je de spijker mis slaat met de uitspraak:

Niks te klagen, lijkt mij. Bovendien ben je maandelijks niet eens zo belachelijk veel kwijt, gezien de salarissen van vliegers (i.e. je hebt meer dan genoeg om van te leven, zelfs met zo'n lening).

Als je überhaupt al een baan vindt, dan nog is het volgens mij de eerste paar jaar moeilijk om je lening af te betalen. Een goed voorbeeld is het salarisscenario die Airworkmember Iz heeft geschreven. Als je nagaat dat Cyberboy zelf al aangeeft dat de opleiding 160.000 euro totaal is exclusief rente in het topic "Goedkopere ATPL opleiding", tikt de rente tijdens de opleiding ook nog eens door. Vergeet verzekeringen niet, maar uiteindelijk zal er dan volgens het Salarisscenario van Iz een totale schuld van 190.060 euro ontstaan. Mijn gezond verstand zegt, dat ik nooit, maar dan ook nooit zoveel geld zou willen lenen anders dan een huis.

Als je dan nagaat, vooral nu tijdens de economische crisis dat er geen banen voorhet oprapen liggen, denk ik dat het gelijk staat aan "financial suicide". De NLS zegt dat ze goede connecties hebben, maar op Airwork wordt er meerdere malen negatief gepraat over NLS door o.a de beroepspiloten zelf. Stel je voor dat je na je opleiding het eerste jaar direct een baan weet te bemachtigen bij een regional, dan zul je volgens het salarisscenario gemiddeld een startsalaris ontvangen van 1.800 bruto per maand met een stijging van 5% per jaar. Als ik het dan uitreken dan zul je de eerste vier jaar een tekort hebben op je rekening uitgaande van het feit dat je geen Type Rating na je opleiding hoefde te betalen. Als je na je opleiding ook nog een Type Rating moet betalen, dan is de lol er al helemaal van af.

Kortom, weet waar je aan begint. Ik denk dat je je eerder onderzoek had moeten verrichten omtrent de financiën, maarja, wie ben ik.

Om het dan nog maar weer on topic te houden,

Ik heb regelmatig open dagen bezocht, Airwork afgestruind, banken gebeld en zelfs maatschappijen opgebeld. Ik ben nu 19 jaar en vind mezelf gewoonweg te jong om me aan zo'n exorbitant hoog bedrag vast te binden. Wat als ik geen baan vind? Het Garantiefonds bij de NLS is gebakkenlucht daar het werkt met een zgn. regresvordering en dan is de bank dit keer niet de schuldeiser, maar de NLS. Bij de KLS en de EPST is het Garantiefonds m.i wat beter georganiseerd. Echter, en ik weet niet of er hier mensen zijn die dit uit ervaring kunnen vertellen, op de website van EPST staat het volgende:

Wat indien geen baan als piloot of niet voldoende inkomen na de opleiding?
Het Garantiefonds is ook van toepassing voor studenten die de EPST-opleiding succesvol afronden en binnen twee jaar na deze opleiding nog geen baan als piloot hebben en op dat moment niet in staat zijn de lening terug te betalen. In dat geval zal het Garantiefonds de rente EN aflossing betalingen uitvoeren tot student deze betalingen kan overnemen. In dit geval zijn de EPST betalingen echter een voorschot en dienen door de student te worden vergoed op het moment dat student daadwerkelijk een baan als piloot heeft of anderzijds kan terugbetalen. Indien deze afbetaling door EPST langer duurt dan drie (3) jaar, dus vijf jaar na einde opleiding, moet EPST de ABN-AMRO het volledige bedrag van het restant van de openstaande lening terug betalen.

Er komt niet specifiek naar voren of de claim dan niet op jouw naam komt te staan.

Enfin,

Ik ben dus tot de conclusie gekomen dat ik mijn brevetten in de Verenigde Staten ga halen in de hoop er eventueel te kunnen blijven, alleen dan loop je wel het probleem met de Green Card. Ik heb hier ook veel tijd ingestoken om het allemaal op een rijtje te zetten, en als je in de Verenigde Staat aan een universiteit studeert, dan kun je sinds 2007 studiefinanciering meenemen via de Ib-groep. Je stufi is hetzelfde als een uitwonende student in Nederland, behalve dat je 80 euro OV-jaarkaart vergoeding krijgt en je kunt meer collegegeldkrediet aanvragen daar je instellingsgeld betaalt en het collegegeld in de Verenigde Staten hoger ligt dan in Nederland.

Het maximale dat je aan stufi kunt lenen als je een voltijdopleiding in het buitenvolgt is ongeveer 62.000 euro. Dat is het maximale bedrag, dus je kunt ook minder lenen als je dat wilt. Een voordeel hiervan is dat de rente iets van 4,5% is en je pas na drie jaar hoeft te beginnen met aflossen. Tijdens die drie jaar kun je ook nog eens iets van 850 euro per maand lenen. Ikzelf heb het geluk dat ik tevens al 7.500 euro bij elkaar heb gespaard en mijn ouders zijn bereid om per maand gedurende 48 maanden 350 euro over te maken wat het totale bedrag van 86.300 euro maakt. Hiervan gaat ongeveer 43.000 euro (levensonderhoud inbegrepen) naar de universiteit waarna ik dus 43.300 euro overhoud om in mijn vliegopleiding te steken. Je moet in je achterhoofd houden dat je op een F1-visum zit en je dus als voorwaarde hebt dat je wel fulltime enrolled in university moet zijn om je brevetten te halen. Je kunt je brevetten halen bij een Part61 school, omdat je al een I-20 formulier hebt gehad van je universiteit. Een Part61 school is over het algemeen goedkoper dan een Part 141 school en totale kosten voor je FAA brevetten komen volgens mijn berekening dan op ongeveer $40,000 dus iets van 32.000 euro.

Als je je universiteitsdiploma hebt, wordt je basisbeurs omgezet in een prestatiebeurs en dat wordt dus op je schuld ingehouden.

Uiteindelijke schuld zal ongeveer een vierde zijn van wat je in een FTO in Nederland betaalt. Zijn mijn kansen kleiner in Europa? Denk het wel, maar met het feit dat je een universiteitsdiploma hebt, kun je makkelijker aan een werkvergunning komen in de VS dan met je brevet alleen. Van daaruit kun je je Greencard process starten (als je er nog niet een hebt gewonnen) en dan kun je dus een baan als piloot zoeken in de Verenigde Staten.
 
grote kans dat je bij een leuke airliner komt. Niks te klagen, lijkt mij. Bovendien ben je maandelijks niet eens zo belachelijk veel kwijt, gezien de salarissen van vliegers (i.e. je hebt meer dan genoeg om van te leven, zelfs met zo'n lening).

Quinoky, volgens mij is bovenstaande wel wat naïef. Ik ken zat jongens die ook de betere scholen gedaan hebben en toch pas na jaren ergens aan de bak konden. Als je met wat geluk een baan kan vinden tussentijds om de rente bij te houden zal de schuld in ieder geval niet toenemen, maar je zal in de salaris-scenario tool zien dat je dan bijna alles opzij moet zetten al. En als ze ergens aan de bak komen kan het heel goed zijn dat je nogmaals moet lenen voor een type rating.

In goede tijden en met meer geluk kan je wellicht zo ergens naar binnen rollen. Maar stel je dan nog geen leven voor van luxe. Bijna alle vliegscholen zitten rond de ton qua kosten. Met levensonderhoud en rente kom je dan, afhankelijk van de rente uit rond de 150.000 tot 160.000 euro schuld na 3 jaar. Dat betekent dat je toch rond de 1000 euro per maand wil gaan aflossen om op z'n minst de rente te kunnen betalen.

Stel dat je bij VLM kan beginnen. Niet dat die iemand gaan aannemen in 2009, maar stel. Niet te ver van huis, lijndiensten. Mooi toch? Salaris rond de 2000 bruto, dat is gelukkig in het begin ook netto door de belastingaftrek van je schuld. Aflossing eraf, hou je 1000 euro over. Hypotheek (of huur) voor je eerste huisje of flat, zou zomaar 700 euro netto of meer kunnen zijn. Hou je 300 euro over per maand om boodschappen van te doen, reparaties aan het barrel dat je naar het vliegveld moet rijden, peut voor hetzelfde barrel, verzekeringen.... Ik ken dus ook genoeg mensen die jarenlang, ondanks een vliegbaan en ondanks de goede school toch redelijk lang op water en brood (en Lada's) hebben moeten leven. En een schuld die ondertussen niet omlaag gaat... Sterker nog, bij VLM moet je een kleine 30.000 bij gaan lenen voor de type rating.

Vliegen moet je echt zo leuk vinden, dat je het zelfs zou doen als je er alleen maar net van kan leven. Meer dan genoeg om van te leven? No way.... of je moet net bij een beter betalende airline binnen komen, of de optie hebben om lang bij je ouders in te wonen. Maar reken er niet op, zeker niet in het huidige economische klimaat.
 
Uiteindelijke schuld zal ongeveer een vierde zijn van wat je in een FTO in Nederland betaalt. Zijn mijn kansen kleiner in Europa? Denk het wel, maar met het feit dat je een universiteitsdiploma hebt, kun je makkelijker aan een werkvergunning komen in de VS dan met je brevet alleen. Van daaruit kun je je Greencard process starten (als je er nog niet een hebt gewonnen) en dan kun je dus een baan als piloot zoeken in de Verenigde Staten.

Mooi huiswerk, oom Sam. Je gaat ondertussen wel van een aantal aannames uit, hopelijk dat dat lukt. Het feit dat er momenteel daar letterlijk duizenden vliegers al zijn ontslagen en dat er al tientallen airlines over de kop zijn gegaan helpt natuurlijk niet mee. Ook niet het feit dat het startsalaris daar ongeveer kwart is in vergelijking met Europa. En dat je daarbij vaak ook nog je eigen type rating betaald hebt dan. En dat je zelfs bij die regionals pas aangenomen wordt als je duizenden uren in je logboek hebt staan (zeker nu), die tover je ook niet zomaar ergens vandaan. En die green card ook niet, zover ik tot nu toe begrepen hebt zijn er zelden bedrijven die dat willen regelen. Succes in de loterij in ieder geval, ik neem aan dat je die nu al begonnen bent.
 
Het Garantiefonds bij de NLS is gebakkenlucht daar het werkt met een zgn. regresvordering en dan is de bank dit keer niet de schuldeiser, maar de NLS. Bij de KLS en de EPST is het Garantiefonds m.i wat beter georganiseerd.

De garantiefondsen van NLS en EPST zijn redelijk identiek. EPST betaalt de ABN AMRO, maar daarna gebeurt hetzelfde als bij NLS. Dat heb ik ergens in een thread bevestigd gekregen, maar vraag me niet welke. Het garantiefonds is primair bedoeld als borg (niet iedereen heeft tenslotte ouders met genoeg overwaarde in het huis, danwel een rijke oom). Tevens betaalt het fonds als je de opleiding niet blijkt aan te kunnen. De regres vordering is daar niet voor bedoeld, al zou je het zo wel kunnen lezen (cyberboy zou dit nog bevestigen). KLS is niet veel anders, het voornaamste verschil is kennelijk dat het fonds daadwerkelijk rente gaat betalen (niet voorschieten) na x aantal jaar zonder baan (in zelfde thread die je vast wel vindt met wat zoeken).

Wat als je niet aan een baan komt? Daar moet je inderdaad bij stil staan. Ik zou met een avontuur in de VS overigens veel meer onzekerheden tegenkomen, baankansen (al helemaal voor ab initio, dat bestaat gewoon niet daar) en salarissen zijn ook veel lager daar. Het blijft dus een gok...
 
Nosig,

Ik denk dat iedereen rond de 20 in die situatie zit, of het nou een piloot is, of een student of iets dergelijks. Natuurlijk krijg je het zwaar, vooral financieel gezien. Maar in ieder geval ben je lekker piloot. Je hebt volkomen gelijk dat "meer dan genoeg" een beetje naief was, echter geef je in je voorbeeld al aan dat het prima te doen is. Het is zeker krap in het begin, maar dat zal langzaam maar zeker steeds beter worden. Ik denk dat een gemotiveerd vlieger dit er wel voor over heeft (ik zou het er wel voor over hebben in ieder geval).
 
echter geef je in je voorbeeld al aan dat het prima te doen is. Het is zeker krap in het begin, maar dat zal langzaam maar zeker steeds beter worden. Ik denk dat een gemotiveerd vlieger dit er wel voor over heeft (ik zou het er wel voor over hebben in ieder geval).

Prima te doen? 300 euro elke maand om je boodschappen, verzekeringen en reiskosten te betalen is al mega krap. Dan hou je dus gewoon geen cent over daarna voor onverwachte situaties. Mijn motor had een lekke waterpomp vorige week, plus nog een ander kleine reparatie nodig en een standaard beurtje (olie, filtertje). Het is een goede motor, maar door die pomp (vooral het arbeidsloon voor het uitbouwen) was het toch een beurtje van 1000 euro geworden (en dan heeft ie nog een nieuwe achterband nodig eigenlijk, ook weer bijna 200 euro straks). Waar zou jij die dan vandaan gehaald hebben? Dan maar met trein naar het vliegveld? Als je bij Trans zit is dat onmogelijk door de nachtdiensten. Krap wordt het zeker, je moet er veel voor over hebben (en sparen kan geen kwaad alvast).
 
Nosig,

Ja, dat is een beetje leven als een student. Je zit financieel vaak enorm in de knoop. Je zou het kunnen oplossen door behoorlijke maatregelen te nemen. Een appartement delen is daar een voorbeeld van. Velen zullen eerst zelfs nog bij hun ouders blijven. Het is erg aanpassen aan de situatie. Natuurlijk is dat in het begin erg krap en moeilijk, maar zoals ik al zei, dat wordt allemaal veel en veel beter.
 
Nosig,

Ja, dat is een beetje leven als een student. Je zit financieel vaak enorm in de knoop. Je zou het kunnen oplossen door behoorlijke maatregelen te nemen. Een appartement delen is daar een voorbeeld van. Velen zullen eerst zelfs nog bij hun ouders blijven. Het is erg aanpassen aan de situatie. Natuurlijk is dat in het begin erg krap en moeilijk, maar zoals ik al zei, dat wordt allemaal veel en veel beter.

Pardon ? een beetje leven als student (geen geld meer over ? bij ouders aankloppen of een fuif missen) tov piloot met weinig geld (geen geld meer over ? geen eten/huis/appartement/auto)

160k eur vind je niet zomaar onder de mat he. met wat pech zit je een volwaardig maandloon af te betalen aan een lening. een maandloon waar de rest van belgie/nederland momenteel ook al zit over te zeuren om nog van te kunnen leven (zelfs zonder lening).
 
Wat zijn we weer negatief, hierdoor hebben we nu crisis.

natuurlijk is het niet juf en het, maar je kan het jezelf ook aanpraten.

zowiezo vliegen in europa of azie is de beste weg om toch nog beetje rond te kunnen komen.

er zijn natuurlijk uitzonderingen.

US is niet heel handig. Opleiding niet heel duur, maar krijgt ook slecht betaald. Bijna geen enkele piloot is daar fulltime mee bezig. Vooral niet bij de regionals
 
Royaldman,

Je bent 23 jaar? Je komt op mij niet zo over. Toen ik 23 jaar was, werkte ik bij een airliner en heb de hele ellende met 9/11 gemaakt. Ga dan nou niet de professional uithangen, want dat ben je niet. Je opmerking slaat kant noch wal. In de US zijn salarissen misschien lager, maar je hoeft geen TR te betalen i.t.t in Europa. Als ik nu voor de beslissing zou staan om een vliegopleiding te doen, zou ik mijn artsendiploma halen en net als Dr. House een Citation kopen en er een commerciele operatie van maken. Zie het al helemaal voor me hoe die Dr. House het voor elkaar heeft in een grote villa in de States :grijns:
 
Volgens mij moet je wel degelijk bij een aantal regionals in de US geld meenemen voor een TR.
 
Back
Top