Eerst studie aan de uni of hbo en dan pas vliegopleiding? - deel 2

Hmmm.. Jullie antwoorden (studeer politie, eco-procucten) zijn tegenstrijdig aan wat ik wil gaan studeren, is financial engineering, maar aan die mensen zijn ook geen behoefte in een crisis nu de banken het zo slecht doen, maar in gevallen als 9/11 zou ik wel aan de bak kunnen. Of Zal ik toch meteen maar uit school met de NLS beginnen?
 
Last edited:
Je hebt nog anderhalf jaar te gaan voor je eindexamen, tegen die tijd kan je altijd opnieuw evalueren hoe de wereld door de huidige crisis is gekomen (goed, inschrijven is ad hoc wat moeilijk). Je kan op z'n minst alvast selecties bij KLS/EPST/NLS proberen, daar heb je nu wel tijd voor (en anders ben je daar weer een jaar mee bezig totdat je kan beginnen) en die kan je aan einde eventuele studie ook nog doen (nogmaals). Met KLS heb je geen baangarantie, maar als je daar doorheen komt ben je toch al redelijk binnen (9 van de 10 gaan nu vanuit de school door naar KLM). Vergeet ook niet te kijken naar de opties in het buitenland (met name LH school).

Of je tegen die tijd EPST of NLS wil beginnen of een studie ligt helemaal aan jezelf. Heb je ouders die je financieel (denk aan 1000 euro per maand minimaal) kunnen bijstaan als je naderhand niet redelijk vlot aan een baan kan komen? Sta je open voor mogelijkheden waar ook ter wereld? Alles hangt natuurlijk af van de situatie dan. Als je een vliegopleiding gaat doen na je VWO ben je klaar over 4 tot 5 jaar vanaf nu. Geen idee hoe de wereld er uit ziet dan.... (alsof iemand nu kan voorspellen wat er over 1 jaar gebeurt).
 
Interessante discussie!

Ik zit nu in mijn eindexamenjaar van HAVO en zit nu in de selectie van de KLS.
Op dit moment wacht ik op een afspraak met het IAP voor PO1 ( Geld is al wel overgeschreven).
Ik heb dan ook besloten om in de tussentijd Technische Bedrijfskunde aan de HvA te studeren omdat al zou ik aangenomen worden er een enorme wachtlijst is voordat je daadwerkelijk kan beginnen.
Ik zit er ook aan te denken om na mijn HBO te gaan voor een Master of Science Economics and Business aan Erasmus maar dat is nog allemaal speculatie.
Bovendien ben ik dan te oud om nog een vliegopleiding te starten naar mijn mening( Als ik dus een Master erachter doe)

@Nosig: Politie is zeker een interessante optie en die heb ik ook lang overweegt maar het verdiend naar mijn mening gewoon te weinig.
 
@Nosig: Politie is zeker een interessante optie en die heb ik ook lang overweegt maar het verdiend naar mijn mening gewoon te weinig.

Het verdient inderdaad niet echt veel. Als je de (constante) vacatures ziet zou je denken dat er wel altijd werk is (wellicht dankzij dat salaris). Je wordt al wel betaald tijdens opleiding, dus sparen kan al beginnen. Wellicht dat het, naast een baan waar je op kan terugvallen met locaties door heen NL, wel een goede basis is om ook een management baan in het bedrijfsleven te vinden om dan daar verder te verdienen (mocht het vliegen er echt niet meer van komen). En ik denk dat er binnen de politie / het rijk ook nog genoeg kansen zijn om naartoe te groeien vanuit zo'n functie. Maar goed, nu is het speculatie gehalte al aardig hoog. Sowieso is zo'n keuze heel persoonlijk. Heb wel een vriendje die motoragent is, mocht je meer info willen (geen idee of hij daar echt meer van weet, maar hij kan het ook wel weer navragen).
 
Of je tegen die tijd EPST of NLS wil beginnen of een studie ligt helemaal aan jezelf. Heb je ouders die je financieel (denk aan 1000 euro per maand minimaal) kunnen bijstaan als je naderhand niet redelijk vlot aan een baan kan komen? Sta je open voor mogelijkheden waar ook ter wereld? Alles hangt natuurlijk af van de situatie dan. Als je een vliegopleiding gaat doen na je VWO ben je klaar over 4 tot 5 jaar vanaf nu. Geen idee hoe de wereld er uit ziet dan.... (alsof iemand nu kan voorspellen wat er over 1 jaar gebeurt). [/QUOTE]

Nou... de NLS ligt in Hoofddorp en dat is waar ik woon, op m'n brommer +-15 min rijden. Dus als ik naar een vliegschool ga wordt het denk ik deze, want de NLS is ook wel gerenommeerd.
 
Last edited:
Nou... de NLS ligt in Hoofddorp en dat is waar ik woon, op m'n brommer +-15 min rijden. Dus als ik naar een vliegschool ga wordt het denk ik deze, want de NLS is ook wel gerenommeerd.

Lees jezelf eerst goed in op airwork, ga niet voor NLS puur omdat het dicht bij pappie en mammie ligt. Het scheelt je wel paar honderd euro aan huur, maar dat is het dan ook (voor maar 8 maanden). Praktijk is verder in Portugal. Niet dat ik NLS afraadt, maar KLS en EPST staan nog wat hoger bij mij op het lijstje.
 
Het begrip "vliegers" is dan ook erg breed. Een Captain op zijn/haar top verdient natuurlijk bakken meer dan een beginnende Second Officer ;).

Naja, denk dat je het kan vergelijken met een nieuwe Co-Co, dus meer dan bij sommige bedrijven...maar zeker niet meer dan het gros van de vliegers.
 
Als ik klaar ben met mijn vwo ben ik ook 17, ik zit er wel aan te denken (als ik door de selectie kom) meteen aan de vliegschool te beginnen. Dan ben ik dus ook 19 als ik daarmee klaar ben. Hoe zit het met de kans op een baan als je zo jong bent? Ik kan me eigenlijk toch wel voorstellen dat ze het even een tikkie te jong vinden... Zijn er hier mensen die hier ervaring mee hebben (zelf ook zo jong begonnen)?
 
Steph, deze vraag is al talloze keren op airwork gesteld, ook recentelijk. Zoek maar op levenservaring, dan krijg je de meeste hits met zeer veel info.
 
Om nou voor deze vraag een nieuw topic te openen gaat mij een beetje ver en aangezien deze recentelijk en erbij past doe ik het hier.
Wat zijn universitaire studies waar je eventueel later nog wat aan hebt? Zijn dat studies in de richting van management, rechten of economie?
Of zijn er nog luchtvaart gerelateerde studies (behalve L&R)?
Alvast bedankt.
 
Technische, meer hands-on studies, lijken mij degene waar je ook daadwerkelijk makkelijk een baan in kan vinden. Daar is altijd tekort aan. Als je bedoelt hoe het beter of slechter is met vliegen...tsja. Iemand die rechten heeft gedaan vind misschien makkelijker z'n weg binnen de VNV met juridische toestanden, iemand met economie kan wellicht naar kostenbesparingen kijken in een divisie als neventaak, iemand met technische achtergrond kan kijken naar functies zoals technisch vlieger. Maar economische studies lijken me nou weer niet handig in slechte economische tijden als je niet aan de bak komt als vlieger.
 
Zaterdag was ik naar de opendag van de NLS geweest, en ik ben er toen achter gekomen dat ze eigenlijk geen mensen vanaf 17 maar vanaf 18 jaar aannemen, dit in verband met het tekenen van het contract enzo... Er was maar één keer een uitzondering gemaakt (en dat was eigenlijk per ongeluk zeiden ze). Er is natuurlijk altijd een kans op een uitzondering (of naja... het is iig wel zo bij talen :grijns: ).

Ik ben al redelijk volwassen (ben pas 15, maar dat is omdat ik altijd om ga met oudere mensen enzo), maar hoeveel kans geven jullie me om toch op me 17e echt te mogen beginnen? En hoe zit het met het tekenen voor de lening? Mag ik dat echt niet op me 17e, kan ik dat dan alsnog voor het laatste beetje doen als ik 18 ben, of is het verstandiger om mijn ouders gewoon te laten tekenen?

Ohw en trouwens, ik heb gezocht en niet gevonden;)
 
Voor zover ik weet mag je pas beginnen aan de opleiding als je 18 bent.
Selectie mag bij meerdere scholen vanaf de examenklas.
Een kans kunnen de mensen je op airwork niet geven.
We kunnen niet door je toetsenbord/computer kijken wie erachter zit.
En dan nog, je hebt het of je hebt het niet....
Live is hard..:grijns:
 
Vrees dat de leeftijd ook te maken heeft met de crisis. Eisen worden gewoon bij gesteld. Dus zou dit over een paar jaar gewoon weer anders kunnen zijn. Misschien staan ze dan te springen om mensen en hebben ze geen enkel probleem met mensen die 17 zijn.
Overigens zijn er in afgelopen jaren zat mensen geweest die geen enkel probleem met de bank hadden en gewoon op hun 17e zijn begonnen. Waarschijnlijk hebben wel hun ouders (mee) getekend. Denk dat het anders gewoon niet rechtsgeldig is.
 
Ik ben zelf afgewezen bij de KLS en mede door de vele slechte ontwikkelingen in de luchtvaart heb ik dan ook besloten om eerst een HBO propedeuse ( Technische Bedrijfskunde aan de HvA ) te halen.
Daarna is dus het plan om op de universiteit Bedrijfskunde te studeren, echter jammer genoeg accepteert de Uni waar ik heel graag naar toe wil ( Erasmus ) geen HBO propedeuse dus dan moet je wel VWO hebben gedaan.
Ben nu dus opzoek naar iets anders in de economische liefst ''management'' kant maar dit valt nog niet mee.

Na mijn studie wil ik het bij verschillende scholen nog een keer gaan proberen maar eerst maar eens een studie afmaken in een richting die ik ook leuk vind!
 
Zoals met alles in het leven, als iets simpel of leuk is wil iedereen het doen en zul je er amper iets mee verdienen...als iets lastig of minder interessant is willen veel minder mensen het en zul je er sneller goed in verdienen. Gewoon simpele marktwerking.

Precies, gelukkig heb je bij vliegen nog de selectie, wat een drempel vormt voor veel mensen. Ken genoeg mensen die zich al niet eens inschrijven voor een selectie "omdat ze gehoord hebben dat het heel moeilijk is en je kans bijna nul is" :grijns: Nou, laat die selecties maar aanhouden, dat houdt het loon misschien nog enigszins op peil (al hebben ze uberhaupt altijd genoeg piloten ondanks de 'pilotentekort-marketing').

Persoonlijk zou ik ook kijken naar de markt voor je begint. Het is algemeen bekend dat de luchtvaart een ups-and-downs bussiness is, maar op dit moment is het gewoon moeilijk/onmogelijk om aan de bak te komen, door de credit crunch worden enkel mensen ontslagen overal...

Vandaar dat ik nog een studie ga doen eerst, tegen de tijd dat ik klaar ben daarmee ben ik 24 en hopelijk is dan de vliegersreserve weer flink geslonken. Stel ik kom door een selectie dan ben ik ongeveer 27 als ik klaar ben, volgens mij nog geen grensleeftijd.

Waar velen volgens mij niet bij stilstaan is dat bijv de KLS pas sinds 2009 zestig man per jaar op is gaan leiden als zogenaamd gevolg van de crisis. Dus de komende 2 jaar komen er nog 180 man per jaar van school terwijl KLM er maar 60 aanneemt (en ja inderdaad: zeggen ze nu, dus hoeft niet waar te zijn!). Als je dus naar de markt binnen NL kijkt is die uitermate krap, want afgezien van de reductie bij KLM gaat MP zowieso niks aannemen de komende jaren durf ik wel te stellen (er gaan dit jaar rond de 70 ervaren mannen en vrouwen uit!) en trans weet ik op dit moment niet of de deur weer open is (Iz?). In het buitenland hoor je ook overal van deur dicht of ontslagen, dus de markt is nog krapper dan anders.. ofwel ik denk dat als ik nu begin ik kan aanschuiven op de reservebank met nummer driehonderdnogwat ofzo. En ik ben dan wel gek :)grijns), maar 2,5 ton euro lenen met een baankans die nihil is... nee dank u. Risico's zijn er altijd, maar op dit moment zijn ze mijn te groot.
 
Dus je wilt zeggen dat er nu dus piloten ontslagen worden :O dan lijkt zo'n andere studie erbij toch wel handig... Anders alleen mocht er later iets gebeuren waardoor je medisch wordt afgekeurd ofzo, al is het nieteens zo heel ernstig.

Ik kan me eigenlijk niet echt voorstellen dat er zoveel piloten ontslagen worden, maarja ik heb er verder helemaal geen verstand van, zijn er hier piloten die daar meer van afweten? Als er echt zoveel mensen worden ontslagen ga ik vrijwel zeker eerst een andere opleiding of propedeuse halen...
 
Als er echt zoveel mensen worden ontslagen ga ik vrijwel zeker eerst een andere opleiding of propedeuse halen...
Steph, er worden momenteel over de hele wereld mensen ontslagen. Vliegers, managers, autoverkopers, bankmedewerkers, noem maar op. Over 3 jaar, wanneer je klaar zou zijn met een opleiding, is de situatie wellicht weer heel anders... of niet. Maar als je wat langer doorkijkt hier op airwork heb je genoeg hints hoe de huidige situatie is.
 
Steph, er worden momenteel over de hele wereld mensen ontslagen. Vliegers, managers, autoverkopers, bankmedewerkers, noem maar op. Over 3 jaar, wanneer je klaar zou zijn met een opleiding, is de situatie wellicht weer heel anders... of niet. Maar als je wat langer doorkijkt hier op airwork heb je genoeg hints hoe de huidige situatie is.

Ohw oke, maarja dat is met alles dan zo... de conjuctuur zal over een tijdje wel weer omhoog gaan, maar uiteindelijk gaat het toch weer naar beneden en worden er weer mensen ontslagen. Ik ben er nog niet helemaal uit :wegkwijt:
 
Back
Top