Zoals met alles in het leven, als iets simpel of leuk is wil iedereen het doen en zul je er amper iets mee verdienen...als iets lastig of minder interessant is willen veel minder mensen het en zul je er sneller goed in verdienen. Gewoon simpele marktwerking.
Precies, gelukkig heb je bij vliegen nog de selectie, wat een drempel vormt voor veel mensen. Ken genoeg mensen die zich al niet eens inschrijven voor een selectie "omdat ze gehoord hebben dat het heel moeilijk is en je kans bijna nul is" :grijns: Nou, laat die selecties maar aanhouden, dat houdt het loon misschien nog enigszins op peil (al hebben ze uberhaupt altijd genoeg piloten ondanks de 'pilotentekort-marketing').
Persoonlijk zou ik ook kijken naar de markt voor je begint. Het is algemeen bekend dat de luchtvaart een ups-and-downs bussiness is, maar op dit moment is het gewoon moeilijk/onmogelijk om aan de bak te komen, door de credit crunch worden enkel mensen ontslagen overal...
Vandaar dat ik nog een studie ga doen eerst, tegen de tijd dat ik klaar ben daarmee ben ik 24 en hopelijk is dan de vliegersreserve weer flink geslonken. Stel ik kom door een selectie dan ben ik ongeveer 27 als ik klaar ben, volgens mij nog geen grensleeftijd.
Waar velen volgens mij niet bij stilstaan is dat bijv de KLS pas sinds 2009 zestig man per jaar op is gaan leiden als zogenaamd gevolg van de crisis. Dus de komende 2 jaar komen er nog 180 man per jaar van school terwijl KLM er maar 60 aanneemt (en ja inderdaad: zeggen ze nu, dus hoeft niet waar te zijn!). Als je dus naar de markt binnen NL kijkt is die uitermate krap, want afgezien van de reductie bij KLM gaat MP zowieso niks aannemen de komende jaren durf ik wel te stellen (er gaan dit jaar rond de 70 ervaren mannen en vrouwen uit!) en trans weet ik op dit moment niet of de deur weer open is (Iz?). In het buitenland hoor je ook overal van deur dicht of ontslagen, dus de markt is nog krapper dan anders.. ofwel ik denk dat als ik nu begin ik kan aanschuiven op de reservebank met nummer driehonderdnogwat ofzo. En ik ben dan wel gek
grijns), maar 2,5 ton euro lenen met een baankans die nihil is... nee dank u. Risico's zijn er altijd, maar op dit moment zijn ze mijn te groot.