Moderator Mr. Orange heeft dit topic zijn eigen leven laten leiden vanwege, zoals hij fijntjes opmerkt, een bepaalde amusementswaarde.
Ik ga daarin wel mee.
De discussie over de theoretische bagage die je je als aankomend verkeersvlieger eigen moet maken is al zo oud als de tijd dat de toenmalige RLD werd opgericht.
Hele volkstammen verkeersvliegers hebben geduldig theorien aangeleerd die eigenlijk alleen van toepassing zouden zijn bij het uitvoeren vam een kantoorbaan op de grond.
De informatie waar het werkelijk om ging zat in het totaal pakket opgesloten en je deed gewoon examen zoals je verteld werd.
In 1928,1937, 1947, 1961 en 1974 om even uit de overlevering te spreken.
Er is niets nieuws onder de zon behalve dat de regelgevers nu zelf ook eenheidsworsten zijn geworden wat je terugziet in de theorie opleiding.
Het gevaar van deze bespiegeling is dat de aspirant verkeersvliegr deze konstatering, door gebrek aan voortschrijdend inzicht, uit zijn verband rukt, zelf gaat bepalen wat wel en niet relevant is en zodoende het kind met het badwater weggooid.
Daar komen mensen als de viervoetige vleermuis straks in de problemen als ze tijdens hun type rating cursus even worden doorgevraagd over wat fundamentele doch essentiele samenhang in de materie waar het gaat om op kompetent nivo achter en door bepaalde procedures heen te kunnen kijken om zo te kunnen deduceren wanneer een SOP beter het raam uit kan dan blindelings te volgen.
Dat je ooit hebt moeten leren dat er whisky in een bolkompas zit is geen excuus als je naar huis gestuurd wordt omdat je de klok hebt horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt.
Verder nog, om het nog eens in het juiste perspectief te plaatsen, als kandidaat verkeersvliegers in een adentocht van minder dan vijfhonderd uur zonder typeratings zich profileren als ervaringsdeskundige op 737 en 744 dan is Mr. Orange motivatie om het maar te laten gaan best begrijpelijk.
Adviesje aan Batdog, hou eens op met dat kusjes en schatjes etc, het is hier geen hermafrodiet clubje.
Cheers
Art