30+ en dan nog piloot worden....

Ik ben onlangs aan de opleiding op de KLS begonnen. Bijna 33 jaar; getrouwd; drie kids en ik zie mijn toekomst rooskleurig in. Niet door de werkgelegenheid, want die is momenteel erg slecht, maar wel omdat ik met iets bezig ben wat ik altijd heb willen doen. Dit betekent voor mij dat alles in principe mogelijk is. Ik zeg in principe. En dat is nu net waar het volgens mij in de luchtvaart om draait. Je kunt niet alles van tevoren plannen. Er hoeft maar iets te gebeuren en de kaarten zijn alweer anders geschud. Als je je daardoor laat weerhouden, dan moet je bij jezelf te rade gaan of de luchtvaart echt wel wat voor je is.

Voor mij betekent het erg veel. Daar ben ik nu mee begonnen en dat voelt uitstekend!

Mochten jullie verdere vragen hebben dan verneem ik die graag.

Met groet, PINO23
 
Ik begrijp je vraag niet helemaal. De eerder door jou genoemde opties zijn allemaal voor (beroeps)piloot.

Nosig, wat Snailer denk ik bedoeld, en waar ik ook erg benieuwd naar ben:
Zijn er nog andere mogelijkheden om met vliegen een inkomen te verdienen?...
Vanwege leeftijd, gebondenheid aan woonplaats e.d. is een baan als verkeersvlieger erg moeilijk.
Voor een andere carriere als beroepspiloot (Flying dokter/ instructeur/ luchttaxi/ privepiloot) heb je veel ervaring nodig (Die je dan waarschijnlijk alleen als verkeersvlieger bij een maatschappij kan opdoen)

Maar houdt het dan op?...zijn er andere richtingen die je kunt kiezen.
Ik wil heel graag vliegen, maar zowel een prive- als beroepsopleiding zijn prijzig (Ik neem ff aan dat je in ieder geval altijd minstens je CPL moet hebben). De enige reden voor mij om zo'n uitgave te rechtvaardigen is door er m'n beroep van te maken.

Het ambitieuze raakt er op latere leeftijd ook wel een beetje vanaf...Ik hoef niet perse veel geld te verdienen en op grote jets naar exotische locaties te vliegen. Ik hoef ook niet binnen 10 jaar van mijn lening af te zijn...als ik maar gelukkig wordt van wat ik doe.

Ik kijk uit naar reacties!!...
 
Ehmm.... rondvluchtjes maken? Reclame sleep? Para's droppen? Meer geld investeren om bij kleine air taxi bedrijven tijdelijk te mogen vliegen (al zie je die niet veel meer)?
 
Zeg Mike5, als je dingen niet zeker weet zou ik mijn mond houden. EFT is niet en was niet gerelateerd aan EFTO. Je beschadigt nu een bonafide bedrijf!

Om te beginnen een beetje late reactie van mij, maar ben ook erg druk. ;)

Als EFT niets te maken heeft met EFTO en ik mij dus vergist heb, mijn excuus dan hiervoor. Maar om nu te zeggen dat ik een bedrijf beschadig........ :passed: Dan overschat jij (of misschien onderschat ik ;) ) het effect van mijn uitspraken.

Grtz Mike5
 
Last edited:
Beste Pino23,

Ik ben blij voor je dat je iets doet wat je erg leuk vind! Je hebt gelijk dat je nooit iets van te voren weet. In slechte tijden heeft niet iedereen het slecht.

Het enige wat je misschien over het hoofd ziet (maar dat zijn dan weer problemen voor later) is dat als je niet aan een baan komt. Ik was zelf net klaar na 09-11 en er was toen bijna geen baan. Maar het gaat op het moment slechter dan toen, en er zijn op het moment helemaal geen banen. Ik had in 2002 alleen een vriendin en mijn ouders betaalde mijn huur. Dit niet omdat ik een verwend jongetje was (want dat ben ik nog ;) :grijns: ), maar omdat ik puur werkte voor mijn rente en eten. Dat eten hield in een pak van 12 hamburgers bij de Aldi en een zak uien met wat kruiden voor de smaak. Er was geen geld voor iets anders!!! Ik was toen 8 jaar jonger dan jij nu, en had met zoiets geen rekening gehouden. Ik neem aan dat die 8 jaar leeftijd verschil en de verantwoordelijkheid die je hebt voor je gezin je een stuk wijzer heeft gemaakt dan mij toen, en dat jij dingen achter de hand hebt mocht jij in zo’n situatie komen.

Suc6 met je opleiding.

Grtz Mike5
 
Last edited:
Thanks nosig...voor mijn beeldvorming, heb je om para's te droppen ook CPL nodig?..

Gr.

Als je wat vrienden uit een kist besluit te duwen met een parachute om: nee!
Als je voor een bedrijf vliegt dat betaald (of je zelf betaald krijgt) wordt door de mensen die uit een vliegtuig springen of de vliegers de kist betalen: ja!
 
Als je wat vrienden uit een kist besluit te duwen met een parachute om: nee!
Als je voor een bedrijf vliegt dat betaald (of je zelf betaald krijgt) wordt door de mensen die uit een vliegtuig springen of de vliegers de kist betalen: ja!

:haha::grijns:
 
He IZ??

Over gestapt naar de blauwe zwaan?? kan me nog niet heugen dat ze bij Trans met embrear vliegen toch??
 
He IZ??
Over gestapt naar de blauwe zwaan?? kan me nog niet heugen dat ze bij Trans met embrear vliegen toch??
Da's al weer redelijk lang geleden dat er zwaanblauwe E120's rondvlogen hoor...

emb120kl.jpg
 
EPST heeft een zeer goed track record, daarbij heb je nog een universitaire opleiding als backup ook om slechtere tijden door te komen. Mits, en alleen mits, je bereid bent te gaan wonen waar het werk is (via EPST vooral in de UK maar ook elders in de wereld) zou ik zeker overwegen om er toch voor te gaan. Ook al omdat leeftijd in de UK (de voornaamste afzet basis voor EPST-Oxford) niet echt van invloed is. Maar je zou dan met je partner inderdaad moeten bespreken hoe flexibel je wil zijn voor wat betreft wonen. Zouden jullie beiden een toekomst in de UK niet erg vinden?
De risico's (hoge schuld, weinig vraag) blijven, maar met EPST, je vooropleiding en het feit dat leeftijd niet echt meespeelt in de UK heb je je kansen een heel stuk verhoogd.
Tja het wordt lastig als je al samenwoont en je partner niet direct bereid is om ergens anders te gaan wonen, bv. in de UK. Kan ik me overigens wel goed voorstellen hoor, als je hier een goede baan hebt met toekomstperspectief, dat geef je niet zomaar op...

Anyway, ik vraag me af hoe het momenteel zit met de mensen die in het afgelopen half jaar zijn afgestudeerd bij EPST. Hebben die al een baan, bezig met solliciteren, gaat dat goed of is het momenteel echt hopeloos?? Reacties graag!!
 
Ik denk dat ik zonder problemen kan zeggen dat er vrijwel niemand is nu, van welke vliegschool dan ook (incl. KLS), die deze maanden aan de bak komt ergens. En dat zal ook nog wel eventjes zo blijven. Misschien een enkeling bij Ryanair en bij Easyjet (veel van Oxford / EPST als ik me niet vergis), die doen het redelijk goed nu (maar er is ook een overschot aan vliegers nu). Welke school je ook doet, de markt voor vliegers in Nederland is redelijk beperkt en je zal sowieso je horizon breed en internationaal moeten houden om je eerste baan te bemachtigen. Hoe de vraag is nu doet er helemaal niet toe voor jou. Eer jij klaar bent is het weer 3 jaar verder, het is voor iedereen de vraag hoe de wereld er dan voor staat.

Hier zie je placements tot een jaar geleden van Oxford, waar EPST aan gelieerd is:
http://en.wikipedia.org/wiki/Oxford_Aviation_Training
 
Hier zie je placements tot een jaar geleden van Oxford, waar EPST aan gelieerd is:
http://en.wikipedia.org/wiki/Oxford_Aviation_Training
TOTAL FOR 2007 - 253
TOTAL FOR 2008 - 53

Daar word ik toch niet echt vrolijk van...
Het blijft natuurlijk speculeren over hoe de markt er over 3 jaar uitziet, tot nu toe is de bank (ABN) in ieder geval nog wel bereid om de opleiding bij EPST te financieren. Maar het blijft een groot risico natuurlijk...
 
TOTAL FOR 2007 - 253
TOTAL FOR 2008 - 53

Daar word ik toch niet echt vrolijk van...
Het blijft natuurlijk speculeren over hoe de markt er over 3 jaar uitziet, tot nu toe is de bank (ABN) in ieder geval nog wel bereid om de opleiding bij EPST te financieren. Maar het blijft een groot risico natuurlijk...

Graduates Known to Have Found Employment in 2008 (Current to: Friday 28th March)
TOTAL FOR 2008 - 53


Het is vandaag 3maart 2009. Dus ga ik ervan uit dat de stand niet meer gewijzigd is sinds 28maart 2008. Er kan dus heel veel veranderd zijn. We hebben het over een jaar geleden.
 
Graduates Known to Have Found Employment in 2008 (Current to: Friday 28th March)
TOTAL FOR 2008 - 53


Het is vandaag 3maart 2009. Dus ga ik ervan uit dat de stand niet meer gewijzigd is sinds 28maart 2008. Er kan dus heel veel veranderd zijn. We hebben het over een jaar geleden.

Voor recente info kun je beter de website van oaa bekijken:
http://www.oxfordaviation.net/employment_stats.htm

In 2008 52 mensen minder dan in 2007, tot zover 10 afgestudeerden met een baan in 2009.

Groeten,
FlyFens
 
Hoi,

kan iemand mij aan een overzichtje helpen van de verschillende salarissen die betaald worden in de luchtvaart. Ik heb gegoogled maar kom voornamelijk salarisschalen tegen van de grotere maatschappijen.

Misschien kan iemand een indicatie geven wat betaald wordt aan bijv. een instructeur, reclamevlieger, rondvluchten, etc...

thanks!
 
PH-MAC,

voor salarissen: www.ppjn.com/ een baan als reclamevlieger, rondvluchtpiloot, verdient te weinig om een investering van € 100.000,- tot € 150.000,- te rechtvaardigen. Deze banen worden vaak gebruikt door aankomend verkeersvliegers om aan vlieguren te komen.
 
Back
Top