Cijfers van belang bij selectie KLS

jeroen747

New member
Nieuw draadje, alweer over het bekende onderwerp...
Nou, ben nieuw hier. Bezoek wel vaker dit forum om dingen door te lezen enzo...

Ik zit alleen nu met een klein probleempje. Ik zit nu in 5VWO en mijn cijfers zijn de laatste tijd niet meer op niveau zoals ik zou kunnen presteren (door verschillende omstandigheden).

Nu heb ik toch altijd de behoefte (ja, zo noem ik het maar even) om piloot te worden. Naar mijn mening het mooiste beroep ter wereld. Ik heb me de laaste tijd vooral gericht op de opleiding van de KLS.

Nu is mijn vraag: zijn cijfers (lees: het overgangsrapport) naar het examenjaar van belang dat ze goed zijn voor de KLS om in aanmerking te kunnen komen voor een selectie of een eventuele latere opleiding?


Met vriendelijke groeten,
Jeroen;)
 
Hoi Jeroen, ik ben al bezig met de keuring, volgende week de grading.

Zit nu in VWO6, en moest dus de cijferlijst laten zien van mijn overgang van V5 naar V6 en mijn cijfers waren ook niet wat ze konden zijn. Een 5 op wiskunde op de eindlijst en voor de rest 6jes en 7's.

In principe mag je gewoon aan de keuring deelnemen als je cijfers goed genoeg zijn om over te gaan (dat betekent dus hoogstens 1 5 in je profieldeel en hoogstens 1 vijf op het andere deel).

Als je een eventueel COVA hebt, zal het zeker wel ter sprake komen als je cijfers niet al te best zijn en tijdens PO2 'hebben we het er ook even over gehad'.

Als je goed kan uitleggen waarom je cijfers op dit moment niet zijn wat ze kunnen zijn tijdens een eventueel PO2/COVA hoeft het je keuring niet te erg te beïnvloeden, naar mijn mening.

Hopelijk heb je wat aan deze informatie.
 
cijfers etc.

cijfers etc.

Hallo,

Welkom op dit forum! Voor zover ik weet is je overgangsrapport naar het examen jaar voldoende, maar als je het zeker wil weten kun je gewoon ff bellen. Men wil je vast wel uti de onzekerheiod helpen.

IIG succes met je studie!
 
cijfers komen eigenlijk alleen een beetje ten sprake, de capaciteitentest is er niet voor niets. cijfers kunnen je er niet van weerhouden om de selectie te beginnen, je moet zorgen dat je de benodigde kwaliteiten bezit tijdens de selectierondes, dat gebeurt niet door middel van de eindcijfers in VWO 5
 
maar stel dat je nu selectie gaat doen, moet je dan je overgangs rapport opsturen? of het laatste rapport dat je gekregen hebt van dit jaar?
 
maar stel dat je nu selectie gaat doen, moet je dan je overgangs rapport opsturen? of het laatste rapport dat je gekregen hebt van dit jaar?

Ik neem aan je overgangsrapport, ik heb nog nooit zien staan "Stuur als bijlage Uw laatst ontvangen rapport". Ik denk dus gewoon je overgangsrapport naar de examenklas.
Succes;)
 
Wat dacht je gewoon van allebei? Als je ondertussen al in je derde periode zit is je overgangsrapport meestal niet heel representatief meer toch? En als dat rapport ze niks boeit gooien ze het vanzelf wel weg hoor...
 
Hallo,
Ik zit met een probleempje over hetzelfde onderwerp: de cijferlijst.

Ik doe op dit moment MBO en ik heb me ingeschreven voor selectie bij de KLS voor de opleiding Airline pilot & Management in Groningen.

Nu is het probleem dat ik in het zogenaamde 'competentie gericht onderwijs' zit (ongevraagd cadeautje van mijn school) en dat ik van mijn MBO opleiding dus geen cijferlijst kan overleggen. Het enige wat ik kan tonen zijn mijn eindcijfers van het VMBO-TL maar dit is dus weer een grote stap lager qua opleiding.

Weten jullie of dit een probleem kan gaan vormen voor mijn selectie? Als jullie geen idee hebben pleeg ik even een telefoontje naar KLS zelf maar wou het eerst hier proberen.

Alvast bedankt.
 
Niet lullig bedoeld ofzo, maar voor zulke specifieke situaties zal ik lekker gaan bellen. Uiteindelijk gaat hier toch iedereen zijn eigen situatie voorleggen en afsluiten met de zin: ''Maar ik weet het natuurlijk ook niet helemaal zeker, voor meer zekerheid moet je misschien even met de KLS bellen...''
Dus, pak morgen die telefoon op en vraag het ze. Heb je meteen duidelijk antwoord ;)
 
Zou het ook nooit lullig opvatten hoor:p:
Aangezien het al mijn eigen intentie was om de KLS te bellen wanneer hier niemand een antwoord zou hebben.

Maar je hebt wel gelijk wat betreft de mogelijke antwoorden van andere mensen dus ga ik morgen of maandag zelf even contact opnemen met KLS.

Naar mijn idee zal de KLS er niet al te moeilijk over doen aangezien ik er echt helemaal niks aan kan doen. Mocht de KLS er wel bezwaar tegen maken dan is mijn huidige school nog niet klaar met mij :p:
 
Ik weet dat ik alleen aan wiskunde moet bijspijkeren de aankomende tijd, maar zou het naar aanleiding van deze cijfers zinvol zijn om een aanmelding te doen?
 
Last edited:
Cijfers maken in principe niet veel uit (geslaagd is geslaagd) maar ze gaan op je cova-gesprek zeker vragen waarom je zulke cijfers gehaald hebt.
Als jij dan met een goed verhaal kunt komen, dan is er weinig aan de hand lijkt me.
 
cijfers maken inderdaad weinig uit, zit zelf nu op de kls en had niet echt de meest perfecte lijst ofzo, hak over de sloot gehaald. verder vragen ze er wat over maar dat is het dan ook. ze kijken veel meer naar de behaalde op je po1, 2, 3 en 4
aangezien ik hier op school zit heb ik laatst mijn anamen raport mogen inzien. verder niets kunnen vinden over een lage cijferlijst. gehaald is gehaald.
 
Hij bedoelt natuurlijk fase's ;)
Tenminste, ik heb vandaag brief van het IAP binnen gehad, en daar stonden ook gewoon 2 PO's op.
 
Jeroen747,

Ik denk je er verstandig aan doet eerst je cijfers op te halen voor je je aanmelding opstuurt.
Komende 1,5 a 2 jaar is er toch nog geen plek voor je op de KLS. Vergroot je kansen en laat zien dat je het wel kan. Mocht je GVSS daarna minder lekker lopen, of je PO's niet geweldig zijn, dan kan je altijd nog aantonen dat je een harde werker bent en het niet aan je grijze massa ligt.

Ikzelf heb ook geen vlekkeloze middelbareschool carrière gehad en heb toen besloten om eerst te gaan studeren. Toen had ik 'n cijferlijst waar je trots op kan zijn en een stuk meer levenservaring. Selecties gedaan en naar de KLS. Weet zeker dat het mijn voordeel is geweest.

Ik zeg dus niet dat je een betere lijst moet hebben om aangenomen te worden, maar wel dat het je kansen vergroot. Zeker in tijden als waar wij nu in verkeren zal dat van pas komen.

C-C-F
 
Eens met Co-Co Flanel. In principe hoeven die cijfers die je laat zien geen probleem te zijn, zoveel mensen met zo'n lijst, waaronder ik.

Ik las vanmiddag dat de KLS al tot in ieder geval klas 10-3 (oktober 2010 als ik het goed heb) vol zit, dus echt haast hoef je niet te maken om met de selectie te beginnen, voorlopig hebben ze plenty mensen denk ik zo. Ik zou dus lekker gaan studeren, iets dat je leuk vindt, en daarna naar de selectie gaan.
 
Ik maak nog even van de gelegenheid gebruik om de welbekende vraag te stellen. Nog mensen hier die 12 februari voor hun PO1 moeten?


Overigens
Ik las vanmiddag dat de KLS al tot in ieder geval klas 10-3 (oktober 2010 als ik het goed heb) vol zit, dus echt haast hoef je niet te maken om met de selectie te beginnen, voorlopig hebben ze plenty mensen denk ik zo. Ik zou dus lekker gaan studeren, iets dat je leuk vindt, en daarna naar de selectie gaan.

Hier ben ik het dus niet mee eens. Om 3 redenen, ten eerste de klassen zitten inderdaad tot ergens in 2010 al vol en op de site van de KLS las ik dat als je nu de selectie doorloopt, je waarschijnlijk in 2011 kunt beginnen. Dat betekent dus dat er een wachtlijst ontstaat. Als mensen die nu de selectie doorlopen in 2011 kunnen beginnen, kunnen mensen die tot 10/2010 wachten waarschijnlijk pas eind 2011 of begin 2012 starten.

Ten tweede, volgens mij is er een periode die je moet overbruggen om bij een negatief selectieresultaat opnieuw selectie te mogen doen. Als je dus nu afgekeurd wordt, kun je tegen die tijd opnieuw selectie doen. Een tweede kans dus.

En ten derde, als je nu zeker bent van een opleidingsplaats, dan is het in mijn ogen niet erg zinvol om nog een opleiding te gaan volgen. Ik zou dan die 2 jaar fulltime gaan werken. Geld verdienen dat je vast goed kunt gebruiken tijdens de opleiding.
 
Back
Top