Max leeftijd bij een airline

CasaHicham

New member
Ik heb geprobeerd te zoeken naar de maximale leeftijd voor aanname bij een gemiddelde airline maar kon hier niets over vinden.

Kan iemand me hier iets meer over vertellen.

Mvg
 
Ik denk dat een maatschappij dat niet officieel zal publiceren/ op internet zal zetten, omdat er dan formeel discriminatie op grond van leeftijd zou zijn en dat mag niet.
 
Alleen in Nederland is men zo bekrompen en oppervlakkig dat leeftijd een issue is. Als je bijvoorbeeld naar de Uk gaat dan doen ze daar veel minder moelijk over.

In mijn klas (Oxford) zitten mensen van 34 en 33 jaar. Ikzelf ben 30. Niemand die daar moeilijk over doet.

Quote van Stabilo die ik hier op het board vond:
En in het buitenland schijnt het vaak helemaal geen issue te zijn. Ik was onlangs voor mijn ATPL theorie brushups in de UK en had daar het verhaal verteld dat ik voor mn 35e klaar moest zijn, want anders was het geheel kansloos. Ik heb sommige mensen nog nooit zo vreemd zien kijken ........

Ken meerdere mensen die met 30+ nog zijn aangenomen bij (buitenlandse) maatschappijen.

Vergeet niet; jong zijn heeft zeker zijn voordelen, maar ouder zijn ook. Alleen niet in Nederland :passed:
 
Alleen in Nederland is men zo bekrompen en oppervlakkig dat leeftijd een issue is. Als je bijvoorbeeld naar de Uk gaat dan doen ze daar veel minder moelijk over.

In mijn klas (Oxford) zitten mensen van 34 en 33 jaar. Ikzelf ben 30. Niemand die daar moeilijk over doet.

Quote van Stabilo die ik hier op het board vond:


Ken meerdere mensen die met 30+ nog zijn aangenomen bij (buitenlandse) maatschappijen.

Vergeet niet; jong zijn heeft zeker zijn voordelen, maar ouder zijn ook. Alleen niet in Nederland :passed:

Ik denk dat de meeste luchtvaartmaatschappijen buiten nederland veel meer opleveren.
belastingvoordeel
meer ruimte
meer huis voor je hypotheek
minder files
goedkopere ratings
 
Volgens mij ben ik op mijn 37ste nog bij een Nederlandse maatschappij aangenomen als lowtimer...
 
Ik mag het inderdaad wel hopen dat er nog wat kansen zijn voor een oude grijs kalende jongeman van 34 ... anders stop ik nu accuut met mijn air law door te nemen (wat een vak) grrr.

Hoe ouder je bent hoe lastiger het hier in Nederland zal zijn om je eerste baan te bemachtigen. Maar het is zeker niet kansloos. Kijk maar naar Beer en André. Beiden ook niet meer de jongsten (sorry no offence :grijns: ), maar toch bij een airliner binnengekomen. Het gaat denk ik ook puur om je houding, wie je bent, hoe je doet, pas je binnen het plaatje. Maar misschien ook wel een stukje van gunnen we het jou (als kandidaat) om je eerste betaalde uren op een prop/jet te gaan maken. In ieder geval de aanhouder wint (in het algemeen)

En mocht je je vizier meer op het buiteland richten, wat je sowieso niet moet uitsluiten, dan is leeftijd tov Nederland iig minder vaak een issue. Althans dat is wat ik tijdens mijn brushup course in Oxford in oktober jl. meekreeg. Ik gaf daar aan dat 35 toch wel de limiet in NL is ... in de UK is dit zeker niet het geval.
 
Was toen toch nog niet overgenomen Beer? :D

Anyway leeftijd is altijd en overal een probleem.
Ik ken ook afgestudeerden die met 30+ juist in het buitenland betere kansen hadden
dan hier in NL
 
Vooruit, deze telt :D

Dus uitzonderingen daargelaten mensen :D
Het IS mogelijk om aangenomen te worden als je wat 'ouder' bent :D
 
Ik denk dat de meeste luchtvaartmaatschappijen buiten nederland veel meer opleveren.
belastingvoordeel
meer ruimte
meer huis voor je hypotheek
minder files
goedkopere ratings

Belastingvoordeel -> niet overal.
Meer ruimte -> zit wat in.
Meer huis voor je hypotheek -> probeer maar eens een huis in Londen te krijgen voor een redelijk bedrag.
Minder files -> nog nooit op de M40 gestaan op vrijdagmiddag?
Goedkopere ratings -> onzin.
 
He SB,

Ik kan niet voor Beer praten, dus dat doe ik dan ook niet.

Maar zelf ben ik net een paar dagen 34 en streef er naar om in oktober met alles klaar te zijn en dan te gaan solliciteren. Dan heb ik er een modulair traject op zitten van ruim 2,5 jaar. Dat is best lang.

Zou ik het nog een keer doen? Ja zeker weten. Maar je moet rekening houden dat het niet makkelijk is. Je moet het kunnen combineren met je werk en je sociaal leven. Dit laatste schiet er soms aardig bij in en ook dat kan dan discussies opleveren. En daarnaast moet je het kunnen combineren met je werk. Ook dat is soms best lastig en stelt je voor grote uitdagingen. Maar ook dan weer zou ik het zo weer doen.

Wat bij mij plezierig werkt nu ik dit modulair doe is dat je tussentijds kan evalueren. Hoe gaat het, hoe verloopt het plan en waar moet ik eventueel op anticiperen. Ook dit maakt het niet makkelijker, maar het geeft je opties.
 
Van een wat oudere leeftijd dan gemiddeld zijn, is echt geen probleem in de UK of Ireland.
Bij Ryr wordt meer gekeken naar wie je bent, wat je kan, wat je gedaan hebt, motivatie enz...

In mijn TQ-klas zaten 3 heren die ouder zijn dan 35, alle drie op een cadet contract (low timers).

My 2 cents.
 
Ik denk dat de meeste luchtvaartmaatschappijen buiten nederland veel meer opleveren.
belastingvoordeel
meer ruimte
meer huis voor je hypotheek
minder files
goedkopere ratings

belastingvoordeel - as Expat most definitely.

meer ruimte - depends on your location.

meer huis voor je hypotheek - depends on your location and whether you want to live there long term.

minder files - not in Asia

goedkopere ratings - I've never paid for a rating

Some other considerations:-

Better climate (30C here today - off to the pool shortly!)

Better career prospects

Treated with respect

And best of all:- Don't have to listen to any more incompetent clowns talking about their "good intentions" while running the airline into the ground.
 
Dan misschien een interessantere vraag, zou je het aanraden?

Kijk, daar heb je een goed punt.
Nee, ik zou het niet aanraden. Als je de kans hebt om eerder te beginnen, dan zou ik het zeker doen. Ook neem je best een risico als je later begint.

Het is maar net wat een maatschappij zoekt. Bij mijn sollicitatie werd verteld dat ze liever iemand hadden die wat ouder is. Dit, omdat veel mensen deze maatschappij gebruiken als "springplank" naar een grotere maatschappij en daardoor de doorstroom een stuk groter was.

Ik moet hardop toegeven dat het best een behoorlijke strijd is geweest om op mijn leeftijd een baan te krijgen. De meeste maatschappijen nemen niet eens de moeite om te reageren. Dan weet je meteen hoe laat het is.

Maar... en dat is een beetje mijn punt, het is niet onmogelijk. En dat is wat hier nog wel eens gezegd wordt. Ik hoor mensen per definitie vaak al roepen "niet doen", "lukt niet", "kan niet" en dat soort dingen. En daar ben ik het niet mee eens.
Maar nogmaals, de kans is groot dat je niet aan de bak komt, helemaal in het hedendaagse luchtvaart klimaat. Dan loop je de rest van je leven rond in de General Aviation met een schuld van dik een ton. Ook niet bepaald prettig, kan ik uit eerste hand vertellen.

Moraal van het verhaal:
Ik heb mazzel gehad en dat realiseer ik me dan ook goed. Maar zolang je je pijlen niet alleen op Nederland richt, zijn er zeker (in de toekomst) kansen.
 
ik had nog toevalig bij het klokhuis in nederland3 gezien hoe je piloot kon worden bij de kls. de instructeur zij, dat je minimaal 17 en max. 26 jaar en 6 maanden oud mag zijn...
 
ik had nog toevalig bij het klokhuis in nederland3 gezien hoe je piloot kon worden bij de kls. de instructeur zij, dat je minimaal 17 en max. 26 jaar en 6 maanden oud mag zijn...

Dat is een oude uitzending. Inmiddels is er bij de KLS geen maximum leeftijd meer, enkel een maximum adviesleeftijd van 27,5 jaar. Zie ook hun website.
 
Back
Top