kosten om je current te houden

Leeeeezzzzuuuuuhhhhhh,

Ik gaf alleen als voorbeeld al de kosten om een jaar niet te werken
En dus rente over je lening geldig blijven verzekering alles bij elkaar
Niet alleen het vliegen!
 
Het is nog niet helemaal duidelijk volgens mij voor alle wettelijke instanties dat de IR weer een losse rating is (zoals vroeger). Maar inderdaad, volgens mij zou er inderdaad nu moeten staan dat je een ME rating (zoals MEP, of F50, of 747 etc) plus een IR rating nodig hebt. Het lijkt mij dat de UK inderdaad conform de nieuwe regels is.

Ff opgezocht in de (nederlandse) JAR-FCL, en even de interessante stukken dik gedrukt:


JAR-FCL 1.180
Bevoegdheden en voorwaarden
(a) Bevoegdheden
(1) Tot de bevoegdheden van een houder van een meermotorig IR(A) behoort het besturen van meermotorige en éénmotorige vliegtuigen onder IFR met een minimumbeslissingshoogte van 200 voet (60 m), met inachtneming van de beperkingen op bevoegdverklaringen opgelegd door gebruik van een andere bestuurder die als tweede bestuurder dienst doet (meervliegerbeperking) gedurende de vaardigheidstest uiteengezet in bijlagen 1 en 2 bij JAR-FCL 1.210 en alle andere voorwaarden gespecificeerd in de JAR's. Beslissingshoogten lager dan 200 voet (60 m) kunnen door
1–E–1 01.03.06
1-E
Sectie 1
het bevoegde gezag worden geautoriseerd na verdere training en uitgevoerde examens conform JAR-OPS, AMC FCL 1.261(a) paragraaf 6 en conform bijlage 2 bij JAR-FCL 1.240, deel 6.
(2) Tot de bevoegdheden van een houder van een éénmotorig IR(A) behoort het besturen van éénmotorige vliegtuigen onder IFR met een minimumbeslissingshoogte van 200 voet (60 m), met inachtneming van de voorwaarden voor de vaardigheidstest uiteengezet in de bijlagen 1 en 2 bij JAR-FCL 1.210 en van alle andere voorwaarden gespecificeerd in de JAR's.
(b) Voorwaarden. Een kandidaat die heeft voldaan aan de in JAR-FCL 1.185 t/m 1.210 gespecificeerde voorwaarden, dient aan de eisen te hebben voldaan voor afgifte van een IR(A).
[Admt. 1, 01.06.00]
JAR-FCL 1.185
Geldigheid, verlenging en hernieuwde afgifte
(a)
(b) (c)
Een IR(A) is geldig gedurende één jaar vanaf de datum van afgifte of hernieuwde afgifte, of vanaf de vervaldatum van een van kracht zijnd IR(A), indien verlengd conform JAR-FCL 1.246(a).
indien de IR(A) wordt beperkt tot gebruik in uitsluitend meervliegeroperaties, moet de verlenging of hernieuwde afgifte binnen meervliegeroperaties worden voltooid.
Indien de IR(A) niet binnen de voorafgaande 7 jaar is verlengd / opnieuw is afgegeven, zal de houder gehouden zijn opnieuw het theorie-examen voor IR(A) en de vaardigheidstest conform bijlage 1 bij JAR-FCL 1.210 af te leggen.
[Admt. 1, 01.06.00, Amdt. 4, 01.09.05]

Hieruit mag ik dan toch concluderen dat de IR gekoppeld is aan een class rating of TR?
 
@ Immortal: Als ik het lees krijg ik inderdaad ook de indruk dat een IR toch gekoppeld is aan een class rating of TR.
Ik meen dat ik eerder in dit topic echter ergens las dat de JAR FCL niet vaak wordt geupdated. Wellicht is het dus oude informatie?

In ieder geval bedankt voor je input!
 
Die quotes zijn uit het oude JAR FCL. Alleen gelden de JAR's niet meer, we zijn al anderhalf jaar in EASA wetgeving bezig. Alleen zijn de wetten daarvoor nog niet af, dus geldt de huidige wetgeving nog. Echter het JAR FCL document waar naar gerefereerd wordt komt uit 2006. In de jaren daarna lijken de IR regels aangepast te zijn, lijkend op wat het vroeger was.

Dit is de draft voor de nieuwe EASA part FCL die in april 2012 officieel in werking zou moeten gaan: http://www.easa.europa.eu/ws_prod/r...on Regulation on personnel licensing (LW).pdf

Echter daarin wordt ook gesproken over een ME en SE IR (Subpart G, page 39). Op dit moment is er op de brevetten die ik wekelijks onder ogen zie geen onderscheid meer tussen ME of SE IR, er is enkel gewoon een IR op het brevet. Of we dit met complete EASA FCL implementatie weer gaan zien veranderen, I don't know...

Je kan eens mailen met IVW (site IVW lijkt down nu), al heb ik al eerder gezien dat het antwoord sterk afhangt van de persoon dat het antwoord geeft. Probleem is dat er online eigenlijk geen directe link te vinden is (zover ik weet althans) naar de huidig geldige wetgeving.
 
@ Nosig: ik weet er het fijne niet vanaf, maar eerder schreef iemand dat hij zijn IR op een ME kist had gehaald en er inderdaad dan gewoon IR staat op het brevet. Hij beweerde echter dat er alléén iets bij de IR staat als het op een SE kist is behaald. Wellicht staat er dus op de brevetten die je ziet alleen IR omdat daarmee automatisch een multi engine IR bedoeld wordt?

Begrijp me alsjeblieft niet verkeerd, ik ben er 100% van overtuigd dat je goed op de hoogte bent van de brevetten (jij bent tenslotte piloot en ik slechts enkel wannabee), maar omdat er nu toch weer verwarring is, wil ik toch nog even een keer zeker weten hoe het zit.

In ieder geval bedankt voor je input!

Kompas.
 
Ik zie weinig PPLers die enkel SEP en IR hebben, dus het kan zijn dat daar wat bij staat. Wellicht dat je inderdaad met een ME IR examen een IR hebt dat voor zowel SE als ME ratings gelijktijdig is current te houden. Wellicht... Jammer dat het online niet te vinden is (ik hou me aanbevolen).
 
Als je op de KLS met de Baron je examen vliegt, vlieg je er eigenlijk 2. Namelijk je ME en je IR. Dit zijn 2 losse dingen, dus dat zou wel suggereren dat je IR dus voor SE en ME is. Of het ook zo is weet ik niet zeker.
 
Ik zie weinig PPLers die enkel SEP en IR hebben, dus het kan zijn dat daar wat bij staat. Wellicht dat je inderdaad met een ME IR examen een IR hebt dat voor zowel SE als ME ratings gelijktijdig is current te houden. Wellicht... Jammer dat het online niet te vinden is (ik hou me aanbevolen).

Bij mij staat de IR apart en er staan geen beperkingen genoemd.

Dus zoiets als van "IR for xxxx only" ofzo staat nergens.
 
Bij mij staat de IR apart en er staan geen beperkingen genoemd.

Dus zoiets als van "IR for xxxx only" ofzo staat nergens.

@QED: Bedankt voor je praktische voorbeeld! Volgens mij is hiermee bevestigd, dat de IR inderdaad een losse rating is.

Aan je profiel te zien heb je namelijk een SEP, en eerst bestond er dus nog de theorie van o.a. mijn kant dat áls de IR aan een (SEP / MEP) class zou zijn gebonden, er alleen(!) bij een SEP een opmerking bij de IR zou staan. Nu dat echter niet het geval blijkt te zijn, moet de IR inderdaad wel een losse rating zijn.

Het enige wat nog zou kunnen is dat er wellicht andere regels voor de ratings bij een PPL gelden.:wegkwijt:

Als ik het echter goed concludeer en snap is de IR op een CPL echter inderdaad een losse rating.
 
Dus iemand kan na zijn PPL een IR halen op een SEP kist, daarna 5 uurtjes op een MEP en dan is je IR daarop ook geldig? Als dat zo zou zijn, denk ik dat er wel modulaire opleiders inspringen hierop. Scheelt namelijk een hoop geld in een opleiding.

just my 2 cents.
 
Ja, met als noot dat als je MEP hebt:

(3) De verlenging van een IR(A), indien van toepassing, dient te worden gecombineerd met de bekwaamheidsproef voor de type- / klassebevoegdverklaring conform bijlage 1 bij JAR-FCL 1.240 & 1.295.

en v.w.b. de opleiding:


(b) Vlieginstructie
(1) Een kandidaat voor een klasse- / typebevoegdverklaring voor één- en meermotorige, éénvlieger-gecertificeerde typen vliegtuigen moet een vliegopleiding hebben afgerond, die betrekking heeft op de vaardigheidstest voor een klasse- / typebevoegdverklaring (zie bijlage 3 bij JAR-FCL 1.240).
(2)Uitsluitend meermotorige vliegtuigen. Een kandidaat voor een klasse- / typebevoegdverklaring voor een meermotorig, éénvlieger-gecertificeerd vliegtuig dient tenminste 2 uur en 30 minuten dubbelbesturingsonderricht (DBO) onder normale vliegomstandigheden van een meermotorig vliegtuig te hebben volbracht, alsmede tenminste 3 uur en 30 minuten DBO in procedures voor motorstoring en asymmetrische vliegtechnieken;
 
Hoe ik het heb geleerd (onder het 'oude' JAA) en ook zie dat gebeurd:

- SEP naar MEP is minimaal 6 uur DBO MEP (JAR-FCL 1.261 (b) punt (2))
- IR geldig voor MEP: 5 uur aanvullend DBO MEP (JAR-FCL1.205 bijlage 1 punt 11)

enn zo is het mij ook altijd verteld (dus minimaal 11 uur DBO bij een TRO)

Geldig houden MEP/IR

- Zie ook de tabel bijlage 1 JARFCL 1.246 voor "over en weer toekennen van de profcheck"

MEP/IR:

1 maal per jaar een profchek MEP/IR. Hiermee houd je ook je SEP geldig (volgens de tabel).
Er is geen uren eis (of dat verstandig is, is iets anders).

SEP/IR:

1x per jaar een profcheck voor de IR (hiermee verleng je ook meteen je SEP).

alternatief:

1 x per twee jaar een profcheck op de FNPTII (simulator) voor verleninging IR
1 x per twee jaar een profcheck actual flight waarmee tevens je SEP wordt verlengd.

Geen uren eis (je doet immers een profcheck; dus uurtje Instucteur / 12 uur hoeft niet)

(sorry , zie net dat alien ongeveer het zelfde opschrijft)
 
Last edited:
Dit wordt toch elke keer weer ingewikkeld! Ik dacht te kunnen concluderen dat de IR op geen enkele manier aan een ME of SE class gebonden was, maar is het toch anders?

Komt het samengevat dan op het volgende neer(?) :
De IR is dus een losse rating, maar als je de IR profcheck/examen op een SE kist doet, moet je de IR nog 'valideren' voor 'gebruik' op ME kisten door 5 uur Multi Engine te vliegen?
Dat kan toch eigenlijk niet, want dan is de IR toch weer aan een class rating gebonden, in dit geval SEP. Want als je niet die 5 uur vliegt op een ME kist, is de IR niet voor ME kisten geldig. Of zie ik dit verkeerd?

Dan kom ik toch nog even terug op het volgende: er blijkt bij een IR GEEN opmerking te staan (zoals "IR for SEP only " of iets dergelijks). Hoe zit het dan als ik de IR nog niet voor ME heb gevalideerd? Staat er dan "Valid for MEP after 5 hours PIC"? Of snap ik het nu helaas nog steeds niet?
 
Last edited:
Ik denk dat het een erg "formele" discussie is. Het komt er op neer dat een IR inderdaad een losse rating is, maar voordat je de IR op ME mag uitoefenen moet je dus 5 uur extra les hebben (Bijlage 1 JARFCL 1.205 punt 11 - 3 uur mag op de sim bytheway). Het is met meer 'algemene bevoegdheden' overigens zo dat er "aanvullende verschillen- of familiarisatietraining" kunnen worden geeist op ander type of klasse (deels staat dat aangeven in de bijlagen van JAR-FLC maar kan ook worden bepaald door de Autoriteit; Ik weet niet of dat laaste bij EASA ook nog zo is)

Ik heb geen MEP, maar veronderstel dat als ik een MEP zou halen (VFR) dat er inderdaad een beperking bij 'Remarks' komt als "IR valid for SEP only" o.i.d. (ze geven altijd aan wat je wel mag i.p.v. wat je niet mag)
 
Kompas, niet alles vind je terug op je brevet. Soms kom je er pas achter als je je brevet aanvraagt of verlengd. Dan gaat KIWA zelf naar de regeltjes kijken.
 
Bedankt voor jullie reacties. De IR 'kwestie' is me nu duidelijk geworden.

Het is overigens wel te hopen dat de bureaucratie omtrent de brevetten minder wordt met de EASA. Hopelijk, want nu is het, zoals in dit geval, aanvankelijk maar moeilijk te overzien.

Nogmaals, dank voor de duidelijkere uitleg.
Kompas.
 
Misschien zijn ze op het brevet van QED iets vergeten ?
Ik heb een JAA CPL met IR, op mijn brevet staat onder het kopje
XIII Remark(s):
IR for Single Engine ratings only

Ook toen ik nog een PPL had stond het er zo op (maar volgens mij heeft QED ook een CPL).

Brevet.jpg
 
Last edited:
@ LHU: Je kan afbeeldingen in je post toevoegen d.m.v. de knop "Plaatje toevoegen" in het balkje boven het 'vakje' waarin je je bericht normaliter typt. (Helaas geen hele goede beschrijving, maar hopelijk snap je wat ik bedoel).

Probleem is echter wel dat je de afbeelding i.v.m. het linken al online moet hebben staan, maar als de fotogalerij waar jij het over hebt online is, moet dat geen probleem zijn.

Zie net dat je al wel geprobeerd hebt een plaatje toe te voegen, maar die komt niet door...
Wat heb je precies gedaan?

Als test:

airplane.jpg

Q400
Bron: http://www.tc.gc.ca/media/images/ac-certification/airplane.jpg
 
Last edited:
Back
Top