SEP heb ik al snel laten verlopen, kost te veel in NL.
ik vroeg me dus af hoe dat precies werkt....ik heb een B73NG rating, dus als ik het goed begrijp kan ik dus met een profcheck op de 73-sim mn type-rating valid houden, mn IF en mn ME....?? Maar ik neem niet aan dat je op een 73sim je MEP geldig kan houden, aangezien het een jet is...of boeit dat niet? Ik kom misschien een beetje clueless over, maar voorheen organiseerde mn werkgeven dit allemaal...vandaar...:duh:
yo dank
Ik las laatst in de wet dat als je IR op SEP is afgenomen je die niet op MEP mag gebruiken. Ik heb m'n IR examen op MEP gedaan en er staat bij mij niks op m'n brevet daarover. Ik ga er van uit dat er dan wel iets zou moeten staan als je je IR op SEP hebt gehaald maar ook een MEP rating hebt.
Beste Airworkers,
Ik heb dit topic met veel interesse gelezen, maar moet toegeven dat ik langzaam het overzicht begin te verliezen. Kliko schrijft (post nr. 3) dat hij jaarlijks ong. 10,000€ kwijt is om current te blijven. Daarna schrijft cyberboy (post nr. 6) dat een frozen ATPL wel 7 jaar (!) geldig is, waarna Nosig (post nr. 12) schrijft dat je slechts om het jaar een VFR MEP profcheck hoeft te doen.
Ik vraag me nu toch echt af hoe het nou zit.
Er wordt hier helemaal niet over de CPL verlenging gesproken. Is die dan oneindig geldig?
Moet de IR nou toch élk jaar verlengd worden?
Moet de MEP ook élk jaar verlengd worden?
Geldt de prijs die Kliko hierboven noemde (110€) nog steeds voor de brevetafgifte i.v.m. verlenging (gaat het hier trouwens om het CPL mét MEP én IR?)?
Antwoorden zijn heel erg welkom en worden zeer gewaardeerd!
Kompas.
Een RPL/PPL/CPL/ATPL is een leeg papiertje met een geldigheidsduur van 5 jaar.
Op dit lege papiertje kunnen ratings en endorsments staan.
Ratings zijn:
SEP(land), 2 jaar geldig, vernieuwen d.m.v. uren maken of profcheck (JAR-FCL 1.245)
MEP(land), 1 jaar geldig, vernieuwen d.m.v. profcheck (JAR-FCL 1.245)
IR, 1 jaar geldig, vernieuwen d.m.v. profcheck (JAR-FCL 1.246)
Typerating, 1 jaar geldig, vernieuwen d.m.v. profcheck
(Verder is er nog meer mogelijk zoals Seaplane etc, maar ik hou het even bij de gangbare)
Steeds al je een rating verlengt, dan gaat die 5 jaar van je brevet opnieuw in.(JAR-FCL 1.025)
etc.
Endorsments kunnen zijn
FI, RT, LPE level X, e.d.
Voor tarieven van een en ander: http://www.kiwaregister.nl/register/producten.aspx?id=7942
Trouwens Daviator, als je wil weten hoe lang je MEP geldig is, hoef je toch alleen maar op je eigen brevet te kijken?.....
duidelijker?
Nosig said:Als je die 737 rating al had, dan geldt die sim profcheck ook als IR check, ...
Mike5 said:Nee je MEP en SEP worden niet verlengd. Maar dat zou jou toch een zorg zijn.... Je hebt een geldig ME B737NG. Na het behalen van je Profcheck natuurlijk.
Nosig said:Nu is dat weer veranderd naar wat het vroeger was en zo staat het ook op mijn nieuwe ATPL, een E190 rating, SEP class rating en een IR (die nu dus ook los afgetekend moet worden na E190 Profcheck anders kan ik alleen maar VFR naar Trondheim).
@ Nosig: ja, dat snapte ik inderdaad aanvankelijk niet. Ik dacht daardoor dat de TR ook als IR en MEP kwalificatie gold. Als ik het goed begrijp geldt de TR echter alleen als ME kwalificatie, maar niet als MEP.
Ik kwam er trouwens net achter dat je inderdaad niet aan een TR kan beginnen als je GEEN IR en MEP hebt. (Volgens http://www.oaa.com/pages/training_courses/type/course_guides/Course_TR_B737CL_NG.pdf)
Trouwens, bedankt voor je reactie, Nosig!
Kompas.
Er staat niet dat je MEP nodig hebt, er staat dat je een ME rating nodig hebt. MEP = Multi Engine PISTON. Een 737 heeft geen zuigermotor, maar is er dus ook niet per se een meermotorige zuigermotor klasse rating nodig om die TQ te halen. King Air / F50 / 777 mag dus ook. Overigens, zoals ik al net uitlegde, is het niet altijd nodig om een ME rating te hebben voor een (andere ME) rating (duh). Mijn opleiding voor de F50 TR was dus meteen een ME opleiding.
Hoi Nosig,
Bedankt voor de uitleg. Helaas is de TR me toch nog niet geheel duidelijk, want in dat OAA document is sprake van een multi engine instrument rating. Ik dacht eerst dat het om een MEP + IR ging, maar dat is dus niet het geval zoals je me net hebt uitgelegd.
Wat ik nu echter niet snap is het volgende: tegenwoordig is een IR toch niet meer gebonden aan multi engine of single engine. Dat is dan op grond van JAR / EASA in Engeland toch ook zo?
Bij voorbaat dank voor de antwoorden,
Kompas.